Fordele/Ulemper ved PHP
Fra : Klaus Thuesen

Dato : 04-02-03 02:41

Hej,

Jeg er ved at skrivve 'større skriftlig opgave', hvor jeg bl.a. kommer ind
på PHP- jeg har dog selv skrevet i ASP de sidste mange år, så vil gerne have
nogen fordele (og gerne ulemper) der måtte være ved at vælge PHP (i
modsætning til ASP) til brug på et stort website med e-shop. - håber nogen
er frisk på at gi en lille hånd

På forhånd mange tak!

--
Mvh Klaus Thuesen
klth@mail.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-02-03 09:20

Klaus Thuesen wrote:
> [...]
> nogen fordele (og gerne ulemper) der måtte være ved at vælge PHP (i
> modsætning til ASP) til brug på et stort website med e-shop. - håber nogen

Begynd med at tjekke groups.google.com og google med "php vs asp" evt
med ordet webshop i queryen også.

Derefter vil vi sikkert gerne hjælpe med uddybende svar

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 04-02-03 13:32

On Tue, 4 Feb 2003 02:41:29 +0100, "Klaus Thuesen" <klth@mail.dk>
wrote:

> [...]
>nogen fordele (og gerne ulemper) der måtte være ved at vælge PHP (i
>modsætning til ASP) til brug på et stort website med e-shop. - håber nogen

Prisen!!, PHP er gratis, det er mysql også? and so i linux, så for
faktisk næsten ingen penge så kan man starte sin egen server, hvis man
har forstand på det :) i modsætning til windows/mssql.

Men det er nu nok lige så meget en smags sag, nogen kan lide at kode i
asp og andre i php, jeg fortrækker selv php, jeg har også kodet i asp
før men jeg syntes at php er rarest.

mvh Ryan

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-02-03 13:45

On Tue, 04 Feb 2003 12:31:52 GMT, admin@power-up.dk (Ryan Jeppesen)
wrote:

>Prisen!!, PHP er gratis, det er mysql også? and so i linux, så for
>faktisk næsten ingen penge så kan man starte sin egen server, hvis man
>har forstand på det :) i modsætning til windows/mssql.

Hm, skal man købe sig lidt hardware, samt have en server stående 24/7,
så vil jeg vove at påstå, at udgifterne til strøm, vedligeholdelse,
etc., alligevel vil være højere end bare lidt hosting-udgifter. Dertil
kommer, at hvis der er en e-shop tilknyttet, og site't udgør en del af
forretningsgrundlaget, så ville der nok også være interesse i at få
det hostet et sted, hvor der alligevel vil være passende overvågning,
fremfor at man kommer hjem fra en bytur søndag morgen, og opdager at
der har været strømafbrydelse lørdag aften.

--
- Peter Brodersen

Fra : Larz

Dato : 04-02-03 13:54

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote in news:b1ocn9$o8k$2
@dknews.tiscali.dk:

> [...]
> fremfor at man kommer hjem fra en bytur søndag morgen, og opdager at
> der har været strømafbrydelse lørdag aften.

Uhm, så hvad siger du? ASP er bedre?

:) *fnis*

--
-
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-03 18:11

On Tue, 04 Feb 2003 13:45:01 +0100, Peter Brodersen <usenet@ter.dk>
wrote:

> [...]
>fremfor at man kommer hjem fra en bytur søndag morgen, og opdager at
>der har været strømafbrydelse lørdag aften.

Hardware - Hmm hvis ikke man kan bruge sin egen windows/linux maskine,
så kan man nok finde en billig 200mhz eller lign. på et loppemarked
fx. - Men hvis man ikke har sin egen computer, hvordan man kan så
kode?

Tilgengæld mister man også alt det "sjove" du kan ikke selv konfiguere
din server og/eller PHP på samme måde som du kan når din server står
og tykker derhjemme.

Selvfølgelig kan man have en ven som hoster siden, og gerne vil lave
ændringer, men det er ret sjældent(?) at man kan det.

Om prisen er dyrere at have sin egen server - Ja strømmen, MEN hvor
meget står din egen computer ikk tændt i forvejen alligevel? - Så
10-12 timer fra eller til ? - Tjaaa - Slukket skærm (og slukket
højtalere) - Så er det ikk så helvedes dyrt at have køleren til at stå
og snore lidt rundt.

Så er der internet linjen. Hvis man bare holder sin egen lille
hjemmeside kørerne (som jeg nu har) - Så kræver det ikk mere end en
256/128 linje. Jeg har vel godt omkring de 100 besøgende om dagen (ca)
engang imellem i spidsbelastningstiden (er det ikke mellem ca 18-22?)
der er lidt run på linjen (men det er også fordi jeg selv laver lidt
på min linje)

Strømsvigt - Ja det er den dyre. Men hvor tit er det der er strømsvigt
i DK? - Jeg har oplevet det 2 gange (og det var fordi mor absolut
skulle tænde en støvsuger og en mikrobølgeovn samtidig, så sikringen
røg) - Så var der det strømsvigt i nord/midt jylland her i sidste
måned, den varede i godt 4 timer. Og desværre så holder en UPS ikke så
langtid alligevel. (mener jeg)

Backup - Tjaa en tapestreamer er ikke så VILDT dyr, ellers så hvis man
har en god ven, så kunne man jo lige låne lidt plads på hans FTP eller
lign. og smide sin database op engang om dagen eller lign.

Selve koden opdaterere man vel ikke HELE tiden, og slet ikke hvis det
er et velfungerende webshop, så der behøver man jo ikke tage backup på
fx cd'er hver dag. Ellers så hvis man har 2 harddiske kunne man jo
kopiere hver fil engang om dagen til den anden (det er meget sjældent
at 2 harddiske brænder af på samme tid)

Sååå jeg tror alt-i-alt ikke at det er dyrere at have sin egen server
stående.

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 05-02-03 02:36

Hej

Spændende debat I fik startet her
Det skal lige siges at mit oprindelige indlæg var ment som "inspiration" til
at hitte ud af om der skulle vælges PHP eller ASP til udvikling af website
og e-shop til den 'større skriftlig opgave' jeg er ved at skrive på HH3.

Men nu vil jeg lige svare på et par ting, baseret på personlig erfaring :)

> Hardware - Hmm hvis ikke man kan bruge sin egen windows/linux maskine,
> så kan man nok finde en billig 200mhz eller lign. på et loppemarked

Min webserver er en P133 med 83mb ram... den kører uden probs! Er godt nok
en Win2k maskine, men det gør den jo ikke dårligere

> Tilgengæld mister man også alt det "sjove" du kan ikke selv konfiguere
> din server og/eller PHP på samme måde som du kan når din server står
> og tykker derhjemme.

Præcis!!

> [...]
> 10-12 timer fra eller til ? - Tjaaa - Slukket skærm (og slukket
> højtalere) - Så er det ikk så helvedes dyrt at have køleren til at stå

Jeg tror nok jeg engang lavede en cirka udregning der sagde noget med at det
kostede omkring 300 kr årligt (plus/minus) at ha en bette webserver til at
snurre. Så det overlever man nok....

> [...]
> engang imellem i spidsbelastningstiden (er det ikke mellem ca 18-22?)
> der er lidt run på linjen (men det er også fordi jeg selv laver lidt

Lyder som min linien du beskriver der.. . - jeg har selv samme hastighed
(indtil TDC tager sig sammen og udbyder det 256/256 en eller anden supporter
har bildt mig ind?!)... - jeg ligger også omkring de 80-100 hits om dagen
på mit eget website, og så lidt ekstra på nogen af de andre sider jeg
hoster. Svartiden er faktisk tilfredsstillende på mine ASP sider - dog er
der én enkelt der ikke kører helt så godt - et forum jeg har downloaded, der
er forsiden (med oversigt af forums osv) helt oppe på en generings tid der
siger ca 6 sekunder !! Det er ret lang tid at skulle vente... de
underliggende sider på forummet tager lige knap 1 sekund, så det er
tilfredsstillende.

> [...]
> røg) - Så var der det strømsvigt i nord/midt jylland her i sidste
> måned, den varede i godt 4 timer. Og desværre så holder en UPS ikke så

Var det ikke 28. dec der var strømsvigt? Mener det var der om
morgenen... vi stod med 2000 mennesker lukket inde i en stor sort hal oppe
til THE PARTY så det var vældig hyggeligt at holde øje med ingen rendte med
de dyre switche hehe.

Altså om man så skulle opleve strømsvigt på sin egen private webserver så
overlever man nok.. er det derimod en shop man holder sig, kan det jo godt
betyde et tab af ordre, men det må man så tage med....

> Backup - Tjaa en tapestreamer er ikke så VILDT dyr, ellers så hvis man
> har en god ven, så kunne man jo lige låne lidt plads på hans FTP eller
> lign. og smide sin database op engang om dagen eller lign.

De priser jeg har set på tapestreamer har dælme været pebret. Hvor kan man
få dem til rimelig pris?
I min maskine kører der 2 harddiske - jeg kopierer manuelt min inetpub mappe
over et par gange om ugen, har ikke lige taget mig sammen til at finde et
freeware program til det.

> [...]
> fx cd'er hver dag. Ellers så hvis man har 2 harddiske kunne man jo
> kopiere hver fil engang om dagen til den anden (det er meget sjældent

Man skal så bare lige huske at altid have en opdateret backup af sin kode -
det er dælme træls hvis der skulle ryge noget alligeve. Havde en hacker
inde på min side pga en dum fejl jeg havde lavet i mit ASP login, hvor han
slettede alt indholdet fra mine sider (access db) - men takket være google's
cache kunne jeg hive faktisk det hele frem igen, undtagen mine "news". Da
jeg så lige ville uploade det hele én gang for alle, var det en gammel
outdated administrations fil jeg havde liggende på den bærbare, så alle de
ændringer jeg havde lavet i admin modulet var lige pist væk

--
Mvh Klaus Thuesen
klth@mail.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-03 02:53

> [...]
>til THE PARTY så det var vældig hyggeligt at holde øje med ingen rendte med

Jo det var præcis den dato

> [...]
>over et par gange om ugen, har ikke lige taget mig sammen til at finde et

Hmm jeg kigger også på prisen ex moms, måske er det derfor

> [...]
>outdated administrations fil jeg havde liggende på den bærbare, så alle de
>ændringer jeg havde lavet i admin modulet var lige pist væk

Hmm lav en bat fil og smid i opgavestyringen? - Det plejer at løse
problemet.

Og det samme med mysql databasen som jeg nu engang bruger, der kopiere
jeg også bare filerne til en backup mappe på nummer 2 harddisk.

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 05-02-03 15:19

<Martin> wrote in message news:ser04vgqsvo8b3b9a4fshefjhvtmilafc4@4ax.com...

> Hmm lav en bat fil og smid i opgavestyringen? - Det plejer at løse
> problemet.

Ja til at lave en backup af mappen? Mine DOS kundskaber er dog ikke hvad
de har været, og jeg har også forsøgt mig med noget bat sjov, f.eks.

copy c:\inetpub\*.* d:\backup\inetpub\ /s

/s kender vi jo alle godt, men jeg får bare en besked om en syntax fejl ?!
Også hvis jeg fjerner *.*
Der er et par argumenter mere man vist kan bruge, noget med at den kopierer
de filer som er ændret, i forhold til dem som der alleredes findes en backup
af. Sådan en backup kunne man køre hver nat, og så en komplet backup hver
uge, f.eks. -- hvis jeg kunne finde ud af det

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 05-02-03 15:53

"Klaus Thuesen" <klth@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> copy c:\inetpub\*.* d:\backup\inetpub\ /s
>
> /s kender vi jo alle godt, men jeg får bare en besked om en syntax

Hmmm lang tid siden, men hvis du vil kopiere evt. underbiblioteker med,
skal du svjh bruge xcopy istedet.

Hygge
Søren Steinmetz