Newbie-? i DB-programmering
Fra : Peter Konner

Dato : 03-02-03 21:20

Hej NG,

Jeg har i et par år kodet i "ren" HTML, men skal nu til at lave en
databaseapplikation med følgende funktionalitet:

På en webside (psw-beskyttet naturligvis) skal det være muligt at indtaste
nogle oplysninger om et produkt, samt angive placering af et billede på en
lokal harddisk.

Ved tryk på en "Send"-knap skal oplysninger og billede sendes til serveren,
hvor billedet og teksterne indgår som ny række i en allerede defineret tabel
på en eksisterende web-side.

Kan det også lade sig gøre at slette allerede eksisterende elementer i
databasen ?

Hvad skal jeg bruge for at komme videre, udover DB-adgang hos min ISP ?
Jeg tænker her på ASP, D/XHTML, Access, Java osv.

På forhånd tak
Peter
www.PointFigure.Dk

PS: Forsøgte at poste denne i går aftes, men den nåede vist aldrig frem.....

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-02-03 21:39

Peter Konner wrote:

> Hvad skal jeg bruge for at komme videre, udover DB-adgang hos min ISP ?

Du kunne begynde at lære PHP og så bruge det sprog til at forbinde til en
database, f.eks. PostgreSQL eller MySQL.

http://webcafe.dk/artikler/php/

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Peter Konner

Dato : 03-02-03 21:58

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.email@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne begynde at lære PHP og så bruge det sprog til at forbinde til en
> database, f.eks. PostgreSQL eller MySQL.

> [...]

Takker - vil kigge nærmere på det !

/Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-02-03 22:41

Peter Konner skrev:

> Hvad skal jeg bruge for at komme videre, udover DB-adgang hos
> min ISP ? Jeg tænker her på ASP, D/XHTML, Access, Java osv.

Du skal først og fremmest have adgang til et serversidesprog.
Mest udbredt er asp og php, har man mod på noget nyt kan asp.net
også anbefales.

D- og XTML samt Java kræver ikke noget af serveren, så de kan
lægges på et hvilken som helst webhotel (ret mig hvis jeg tager
fejl mht. Java - er ikke 110 % sikker). Ingen af de tre er
nødvendige i forhold til databasebaserede hjemmesider.

Hvis du benytter asp/access er det særdeles praktisk at have adgang
til Access på den maskine du bruger til udviklingen. Access har et
noget mere udviklet brugerinterface end de unix/linux-baser der
ofte bruges til php - til gengæld er Access underlegen rent
ydelsesmæssigt, specielt hvis du har mange brugere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen