137GB grænsen ?
Fra : fattigrøv

Dato : 03-02-03 11:55

Nogen der kender nogle bundkort der understøtter store diske,over 137Gb ?
Bundkortfabrikanterne reklamerer ikke ligefrem med at de understøtter sådan
noget....
Så hvad gør jeg hvis jeg har købt en WD1800 speciel 180GB , og lortet ikke
kan genkendes på mit bundkort.?
MSI KT3 ULTRA2 skod....

Fra : Thorbjørn

Dato : 03-02-03 13:19

fattigrøv skrev:
> [...]
> noget....
> Så hvad gør jeg hvis jeg har købt en WD1800 speciel 180GB , og lortet ikke

Jeg kender ikke dit bundkort, men har du tjekket om en BIOS-opdatering kunne
gøre det?

Sidste år kom der en BIOS-opdatering til mit mere end to år gamle
Soltek-bundkort, der fik det til at understøtte diske større end 136 GB.

Jeg vil tro at næsten alle nye bundkort kan bruge de nye store diske.

-Thorbjørn

Fra : fattigrøv

Dato : 03-02-03 14:04

Har nyeste bios.Er nødt til at være sikker på at bundkortet understøtter
180Gb WD ellers er pengene jo spildt..

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-02-03 14:49

Hej Fattigrøv
Dengang denne test (
http://www.msi.com.tw/html/support/testreport/6380E_Ultra2/hd.pdf ) blev
skrevet, blev Maxtor's 160Gb drev understøttet - og efter gennemlæsning af
manual og hele deres side, synes det som om det bundkort kan alt....

Du kan læse mere på
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=
341&MODEL=MS-6380E

Jeg er ret sikker på at du vil få svar fra deres support hvis du spørger om
det drev du skal købe - men på forhånd TROR jeg ikke det skulle være noget
problem...

Held og lykke med et RIGTIG godt bundkort fra MSI.

Henrik, Slagelse

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-02-03 14:09

fattigrøv wrote:
> [...]
> noget....
> Så hvad gør jeg hvis jeg har købt en WD1800 speciel 180GB , og lortet ikke

Køb en IDE controller, så svært er det heller ikke.

Mvh

Bruno

Fra : fattigrøv

Dato : 03-02-03 14:33

Det er sku da sjovere at købe nyt bundkort istedet for et tillægskort...
Men du fandt så ikke noget svar på spørgsmålet? Eller..

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-02-03 17:45

fattigrøv wrote:
> Det er sku da sjovere at købe nyt bundkort istedet for et tillægskort...
> Men du fandt så ikke noget svar på spørgsmålet? Eller..

Du skal bare havde det hele på et sølvfad eller hvad?

Dit bundkort angiver du selv til ikke at understøtte de 180 MB, og så er
et controllerkort eneste løsning til dit MSI bundkort. En tur hen til
edbpriser vil så nok afsløre at måske er et nyt bundkort sjovere, men
koster også noget mere.

Fra : Muri

Dato : 03-02-03 17:42

Marketing Name KT3 Ultra
Model Name 6380E
PCB Version 1.0
BIOS Version A6380VMS.520
HD.D Capacity Result
10GB OK
20GB OK
30GB OK
40GB OK
60GB OK
80GB OK
100GB OK
120GB OK
160GB OK

Fra : Muri

Dato : 03-02-03 17:54

På normalvis vil en board som understøtter f.eks 40gb også understøtte 60
80gb da det har samme datakapicitet pr skive.

De grænser hvor det skifter, som dem jeg kender er:

20 GB
32 GB
40 GB
120 GB

Ret mig hvis jeg tager fejl, iøvrigt hjalp jeg en bekendt med en bios
opdatering på et ældre bundkort, den seneste bios understøttede 40 GB vi
købte en 80 GB til ham, og det fungerede fint.

Mvh
Muri

Fra : fattigrøv

Dato : 03-02-03 22:26

Kan I ikke bare nævne et bundkort der 100% understøtter over 137 Gb ??????
Det kan godt være MSI skriver at mit bundkort KT3Ultra 2 understøtter en
disk på 180Gb men det er bare reklamefis.Har prøvet !!
Kan i ikke se at når jeg skal have et nyt bundkort der virker til 180Gb og
jeg ikke er sikker på at det understøtter over 137Gb , ja så er stakaterne
skisme da smidt ud af vinduet hvis det ikke gør det ????

Derforfor kære Eksperter...Bare et par navne på et par bundkort der
understøtter over 137Gb.
Alt det med ekstra pcikort kender jeg da godt, men det er navnene på de
bundkort der virker med 180Gb og måske større...

Fra : Madsen

Dato : 04-02-03 17:50

fattigrøv skrev:

> Kan I ikke bare nævne et bundkort der 100% understøtter over 137
> Gb ??????

<http://65.68.55.12/inetpub/ftproot/48bitlba_main.htm>

Kunne man så ikke samtidig lokke dig til at klippe det væk du ikke
svarer på og svare under det du citerer, som beskrevet på følgende
link: <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Madsen.

Fra : Muri

Dato : 03-02-03 22:32

Har du et msi kt3 ultra2 eller har du ikke?

Spørgsmålet lød som om du havde det nævnte bundkort og ønskede en disk til
den på 180 GB.

Mvh
Muri

Fra : fattigrøv

Dato : 03-02-03 23:00

Har sådan et kort men ikke bringes til at virke med 180Gb trods opdatering
af bios med videre.
Har 20 års erfaring og har sat mange putere sammen og lavet mange
opdateringer.

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 04-02-03 13:24

> Har sådan et kort men ikke bringes til at virke med 180Gb trods opdatering
> af bios med videre.
> Har 20 års erfaring og har sat mange putere sammen og lavet mange
> opdateringer.

LOL. Ligesom "netværkseksperterne" med 20 års erfaring som ringer ind til
hotline for at få sat en opkaldsprofil op

Det lyder som om du har masser erfaring, og med 20 år i bagagen skulle et
sådan spørgsmål da være ret simpelt at finde ud af?

Men, har du fået en sådan disk og den ikke virker, så kunne det tænkes at
den var defekt, eller måske i dit tilfælde forkert jumping

http://www.msi.com.tw/html/support/testreport/6712_KT3V/hd.pdf

Det er ikke bundkortet der ikke understøtter størrelsen. Hos MSI er kortet
testet med en 160GB diske, så de 137GB er da vist overskredet her?

VH
Peter

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 04-02-03 17:50

fattigrøv wrote:
> [...]
> opdatering af bios med videre.
> Har 20 års erfaring og har sat mange putere sammen og lavet mange

Dit sprog tyder mere på at du højest har 16 års LIVSerfaring.

Mikkel

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-02-03 20:09

Jens Mikkel Lausten wrote:

> Dit sprog tyder mere på at du højest har 16 års LIVSerfaring.

Sjovt, jeg tænkte på _nøjagtig_ det samme.. skummelt.

--
Martin L. Johansen

Fra : fattigrøv

Dato : 05-02-03 05:29

He he tak venner.Er faktisk 48 men er sku ikke forstokket endnu.

Desuden diske over 137Gb har ikke eksisteret længe så der savnes vel noget
erfaringgrundlag hos de fleste incl . mig...

Hvad angår sprog er "skod" vel " skod" ? Skulle jeg have sagt "
integrationen er ikke helt så vellykket"? LOL

Nå men istedet for at "rakke" ned kunne i Vel besvare mit spørgsmål.mne det
kniber måske ?GG

Fattigrøv

Fra : fattigrøv

Dato : 05-02-03 05:35

Forøvrigt sjovt nok...
INGEN har nævnt et bundkort som de med sikkerhed kan sige understøtter over
137Gb.????
Lyder som om bundkortfabrikanterne set i lyset af snart 400Gb harddiske
skulle tage sig sammen om oplyse noget om det ??

fattigrøv

Fra : Leony

Dato : 05-02-03 09:09

> Forøvrigt sjovt nok...
> INGEN har nævnt et bundkort som de med sikkerhed kan sige
> understøtter over 137Gb.????

Har søgt lidt på Google:
http://www.google.com/search?q=%22support+137GB%22&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=utf-8&sa=n&oq=%22support+137+GB%22
Ser ud som om at Gigabyte er fremme med support.
Det er jo desværre ikke altid at producenterne er så flinke til at
skrive hvad den nye BIOS understøtter, især Asus synes jeg er slem.

Alternativt kunne du prøve at sende en mail til MSI, måske kan de
fortælle dig om nyeste BIOS understøtter 137 GB diske.

> Lyder som om bundkortfabrikanterne set i lyset af snart 400Gb
> harddiske skulle tage sig sammen om oplyse noget om det ??

Du kan jo skrive en mail til dem Jeg tror dog ikke du behøves at
gøre dig de bekymringer, de har tænkt på det.
Har lavet lidt læsning omkring "problemet". For mig ser det ud som om at
hvis BIOS understøtter "48-bit addressing", så er der ingen problemer.
48-bit addressing giver en kapacitet på 144,115,188 GB, det skulle række
til udgangen af 2010.
http://www.pcmag.com/print_article/0,3048,a=30753,00.asp

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Alex Kristensen

Dato : 05-02-03 18:16

"fattigrøv" wrote:

> Forøvrigt sjovt nok...
> INGEN har nævnt et bundkort som de med sikkerhed kan sige understøtter over
> 137Gb.????

Alle bundkort der har ATA-133 eller Serial ATA understøtter diske over
137 GB. Det er kun med ATA-100 eller lavere der kan være problemer med
understøttelse af 48-bit LBA.

--
Alex Kristensen

Live life 2 the max, it's over before you noticed.