førstegangs parring af hund
Fra : Berit Nielsen

Dato : 02-02-03 15:37

Hejsa.
Jeg vil gerne høre lidt omkring alder af hunhunden, når man parrer den
første gang.
Jeg har en Rottweiler tæve fra 1997.
Som vi overvejer at lade parre, med en skøn han rottweiler.
De er begge testet for HD, og de fleste forholdsregler er i orden.
Desværre er der ingen hjælp at hente fra Rottweiler foreningen, da begge
hunde aldrig har været fremvist.
De har begge 2 stamtavler.
De er begge dejlige familiehunde, som er lydige til fingrespidserne.
Men ingen af os har lyst / behov for hundetræning i en klub,
brugshundeprøver og fremstilling til skue for at få et vist antal point.
Og så er vores hunde ikke værd at avle på.. hmm..

Derfor spørger jeg så nu efter at have læst på www.hunde-info.dk at en tæve
max må være 2 - 3 år ved en førstegangsparring.
Kan det være rigtigt ???
I følge min dyrlæge, skulle min hund sagtens kunne genneføre en fødsel,
og hendes helbred og kondition er i fin form.

Men vi har aldrig haft hvalpe før, men syntes at hun (vores hund) skal have
lov at prøve da hun er en fantastisk hund,
som er verdens bedste legemor for de andre hvalpe hun har mødt.

Hilsen Berit Nielsen

Fra : x Vuf x

Dato : 03-02-03 09:26

Sun, 2 Feb 2003 15:36:39 +0100, Berit Nielsen wrote:

>Men ingen af os har lyst / behov for hundetræning i en klub,
>brugshundeprøver og fremstilling til skue for at få et vist antal point.
>Og så er vores hunde ikke værd at avle på.. hmm..

Hvis ikke I udstiller eller på anden måde fremstiller jeres hunde,
har I INGEN chance for at vide, om jeres hunde er racetypiske o.s.v.

>Derfor spørger jeg så nu efter at have læst på www.hunde-info.dk at en tæve
>max må være 2 - 3 år ved en førstegangsparring.
>Kan det være rigtigt ???

Så absolut!!! Tidligst 2 år og senest 3½ år.
Bare tænk på farerne ved førstegangsfødende kvinder over en vis alder!
Det ta'r utroligt hårdt på en hund at bære og opfostre hvalpe.

>I følge min dyrlæge, skulle min hund sagtens kunne genneføre en fødsel,
>og hendes helbred og kondition er i fin form.

Og måske kan han/hun tjene lidt på et kejsersnit og andre komplikationer!
Ja, jeg er gusten! Det er jeg blevet efter snart 13 år som hundeopdrætter!

>Men vi har aldrig haft hvalpe før, men syntes at hun (vores hund) skal have
>lov at prøve da hun er en fantastisk hund,
>som er verdens bedste legemor for de andre hvalpe hun har mødt.

Ok, men det er ikke nogen garanti for, at hun også ville være en god mor!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Pia J

Dato : 03-02-03 09:52

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> wrote in message
> Ok, men det er ikke nogen garanti for, at hun også ville være en god mor!

Og hunden er hamrende ligeglad, den går ikke rundt og føler sig frarøvet
moderrollen.

:Pia

Fra : Berit Nielsen

Dato : 03-02-03 22:58

Tak for alle jeres svar,
men jeg syntes at de ligger langt fra det jeg søgte.
Nemlig lidt viden omkring parring af min tæve.
Det var ikke et spørgsmål, om hvorvidt jeg skulle parre hende.
Det valg er allerede truffet, i samråd med Dyrlæge, og efter bla. HD
fotografering af begge hunde.
Derfor søgte jeg lidt information omkring det, med en hund i min tæves
alder.
Og jeg kan se rundt om på nettet at avlere af store racer ( primært Shæfer,
Boxer, Dobbermann & Rottweiler jeg har kigget på ),
ikke anser det for at være så negativt som i herinde gør.

har I INGEN chance for at vide, om jeres hunde er racetypiske o.s.v.

....... ..... Har vi specielt brug for at vide det ???
Vi har 2 pæne, smukke velfungerende hunde, med et godt sind.
Trods stamtavlerne parrer vi ikke for at lave en raceren hund.
Men fordi vi mener at vores hunde har noget som er værd at avle på.

Ja, jeg er gusten! Det er jeg blevet efter snart 13 år som hundeopdrætter!

........ .... Hvis man stoler mere på sig selv end på en fagmand, hvor er vi
så henne ???
Selv med 13 års erfaring som hunde opdrætter.

have
lov at prøve da hun er en fantastisk hund,
som er verdens bedste legemor for de andre hvalpe hun har mødt.
Ok, men det er ikke nogen garanti for, at hun også ville være en god mor!

........ .....Er der nogen sinde garanti for det ???

moderrollen.

....... ......Hvem ved det helt nøjagtigt ???
Min tæve er falsk drægtig hvert eneste år, og stjæler alt der kunne minde om
en hvalp,
ligger den til, forlader den knap, passer, plejer og vasker den , piver
flere dage i træk når vi "skiller" dem ad.
Så hvem ved faktisk om jeg frarøver hende en oplevelse, ved at lade være at
parre hende.

det ville
ca. svare til at en 40 års kvinde bliver mor for første gang selv om hun er
pædagog og glad for børn.
Er det jo ikke nogen gti for hun bliver en god mor vel.

....... .....Har nu kigget rundt på de forskellige avlere af store hundes
websider,
og har fundet adskellige tæver der var i samme alder som min hund.
Men også nogle der er ældre, og stadig aktive avlshunde.
Og kan stadig ikke se sammenhængen til en garanti... ???

...........Tak for dit svar.
Jeg har med min tæve valgt ikke at træne i klub,
efter mange år som aktiv hundefører i forsvaret.
Jeg har også trænet brugshundeprøver, og har med min tidligere hund bestået
IPO prøverne.
Men jeg har mistet lysten, og har "ikke behov" for "bekræftelse" i hvad min
hund og jeg kan eller ikke kan.
Jeg syntes bestemt at de forskellige raceklubber, ligger et fantastisk
arbejde i de forskellige racer,
at det ikke altid er korrekt, det kan man jo diskutere som med alt andet.
Jeg har også med min tidligere hund (Dobbermann) haft deltaget i
udstillinger,
og haft ham bedømt med enormt høje point.
Det har jeg bare heller ikke lyst til længere, og har valgt det fra med
hende jeg har nu.
Som er den første tæve jeg har, derfor manglede jeg lidt råd omkring det at
have en tæve.
Har prøvet den anden vej, men det var jo mest tævens ejere der stod med det
hele.

i den høje alder. Avlshunde, der har født før - de bliver ofte taget ud af
avlen i den alder.

....... .....Ifølge Dyrlægen skulle der ikke være nogen risiko, som skulle
være stor nok til at forhindre oplevelsen.
Og som tidligere skrevet så har jeg ved besøg på de forskellige kennelers
websider fundet adskellige jævnaldrende tæver, og også ældre tæver.
Der stadig er aktive avlshunde.

bedre temperamenter -
så er der måske ikke så meget at kritisere, når de forlanger at avlshundene
skal bestå forskellige prøver -
før de må indgå i avlen. (stambogsføre hvalpe) Man vil simpelthen sikre
sig, at der kun avles på sunde individer,
der er typiske for racen - sådan som racen bør være.

...... ....Måske men hvis det er et skridt i den rigtige retning,
så kan det undre mig at man stadig ser hunde det "klikker" for inden for
alle racer.
Når nu de kun avler på hunde som er som de skal være.
Sunde individer .... det må være helbred du her mener, og det kan også være
i orden på "urene" hunde.
Der er typiske for racen ....... Det må være foreskrifterne for den
tidligere grundlagte race du mener, og også her er der andre hunde end de
der fødes med stamtavlen,
og bliver en hund mindre typisk af at være avlet af racerene forældre, men
uden stamtavle ??
Sådan som racen bør være .... Bør være, kan til tider ligge fjernt fra
dyrevælfærd og det igen kan en hund af racerene forældre være nøjagtig så
god som en med stamtavlen.

fantastiske,
fordi de ikke bor hos mennesker, der fremelsker dette fantastiske i dem.

......... Øhhhhh ?????

disse mennesker,
når de får problemer med de hvalpe du har sat i verden.
Problemer som de ikke kan få hjælp til i Rottweilerklubben, når hvalpene
ikke er eller kan blive - stambogsførte.
........ ..... Først og fremmest vil jeg selv beholde en af hvalpene.
Dernæst er de første 6 ( hvis der skulle komme så mange ) afsat på forhånd.
Til blandt andet brugsfolk, som jeg har kendt siden jeg selv var aktiv brugs
hundeføre.
Kunne aldrig drømme om at sælge en hund, og slet ikke en rottweiler til en
som jeg ikke vidste var kompetent.
Racen har et dårligt nok ry i forvejen, trods at man kun avler på det
korrekte, og kan få hjælp i Rottweilerklubben.
Og hjælp kan man ikke få i rottweiler klubben, med mindre man er aktiv eller
har planer om at blive det.
Så så meget for det.

Fra : Toft Stryhn

Dato : 04-02-03 11:22

Når du nu kigger på alle de sider vil du også opdage at de "gamle" hunde HAR
haft hvalpe før.

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3ee5de$0$219$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : x Vuf x

Dato : 04-02-03 14:20

Tue, 4 Feb 2003 11:21:55 +0100, Toft Stryhn wrote:

>Når du nu kigger på alle de sider vil du også opdage at de "gamle" hunde HAR
>haft hvalpe før.

Ja jeg kan sg* blive så gal, når folk be'r om råd, og man så skal nedgøres,
og de ikke gider tage rådene til efterretning!

Fra : bettina

Dato : 04-02-03 16:27

"Toft Stryhn" <s-toft@mail.dk> wrote in message
> Når du nu kigger på alle de sider vil du også opdage at de "gamle" hunde
HAR
> haft hvalpe før.

Lige præcis.
Så vidt jeg kan se, er der pokkers til forskel på at være førstegangsfødende
og på at fortsætte med at blive mor til hunden er 7 år (som er den
anbefalede max alder for den race jeg så lige har..jeg vil tro det er
nogenlunde det samme for rottweilere).
Hvis du ikke læser hvad der bliver skrevet....hvorfor spørger du så?

Bettina

Fra : Mari

Dato : 04-02-03 20:05

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for alle jeres svar,
> men jeg syntes at de ligger langt fra det jeg søgte.
> Nemlig lidt viden omkring parring af min tæve.
> Det var ikke et spørgsmål, om hvorvidt jeg skulle parre hende.

Du spurte om, hvor gammel en tæve bør være - og det fik du svar på.
Hvad mere havde du forventet.........

Din tæve holder ikke op med falske drægtighedsperioder, selvom du parrer
hende.

/Mari

Fra : x Vuf x

Dato : 04-02-03 20:37

Tue, 4 Feb 2003 20:04:34 +0100, Mari wrote:
> [...]

>Hvad mere havde du forventet.........
>Din tæve holder ikke op med falske drægtighedsperioder, selvom du parrer

Nej dér hjælper kun sterilisering.

Fra : Kosmonauten

Dato : 04-02-03 22:48

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Tue, 4 Feb 2003 20:04:34 +0100, Mari wrote:
>
> Nej dér hjælper kun sterilisering.

Hej Sonja,
hmm, der er jeg faktisk uenig med dig et stykke henad vejen.(Det måtte jo
komme ;C) )
Sterilisering hjælper, okay så langt så godt, men min erfaring med Laika's
ene periode med "falsk drægtighed" er måske atypisk eller så er min dyrlæge
bare "speciel".
Da hun havde sin periode, fik jeg følgende råd: fjern alt legetøj (barskt
ja, men det var det hele værd), lange ture + en masse aktivt arbejde
(søgning osv osv). Kort sagt, få fokus væk fra "problemet". Hun er nu 3 år
og der har været adskellige løbetider siden uden skyggen af falsk
drægtighed, måske har jeg bare været heldig fordi det blev taget i opløbet,
hvad ved jeg ??
Det var mine 5 ører, Fru Hya, nååh nej Miss Sonja ;C)
Martin & Laika

Fra : x Vuf x

Dato : 05-02-03 08:20

Tue, 4 Feb 2003 22:47:48 +0100, Kosmonauten wrote:
> [...]

>og der har været adskellige løbetider siden uden skyggen af falsk
>drægtighed, måske har jeg bare været heldig fordi det blev taget i opløbet,

Ja du har været meget heldig, men selvfølgeligt skal alt da prøves først.
Jeg har en gammel dame, som er falsk drægtig hver gang, "føder" og i fuld alvor
påstår, mine fødder er hendes børn! Hun bli'r da også dybt ulykkelig, når hun
ikke kan styre "sine børn"! *s*

>Det var mine 5 ører, Fru Hya, nååh nej Miss Sonja ;C)

Hvis det endelig skal være så formelt, så fru Petersen...Tak! :-þ *G*

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-02-03 19:35

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Ja du har været meget heldig, men selvfølgeligt skal alt da prøves først.

Hejsa "fru Petersen" ;C)
Ja jeg har åbenbart været heldig, men det er spændende at høre om "den ældre
dame" (og her tænkes på hunden Sonja!!), hvordan er hun så når der er hvalpe
i huset??
Eller holder du dem adskilt fra de andre hunde??
Bare et nysgerrigt spørgsmål fra en som absolut ikke ved alt ;C)
Hygge til alle Pap'serne herfra
Martin & Laika

Fra : x Vuf x

Dato : 05-02-03 21:58

Wed, 5 Feb 2003 19:34:39 +0100, Kosmonauten wrote:
>"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>Hejsa "fru Petersen" ;C)

Bahhh :-þ *G*

>Ja jeg har åbenbart været heldig, men det er spændende at høre om "den ældre
>dame" (og her tænkes på hunden Sonja!!), hvordan er hun så når der er hvalpe
>i huset??

"Nå...Jooo de er da meget søde...GODT det ikke er mine!"
(Især hvis der er mange)

>Eller holder du dem adskilt fra de andre hunde??
>Bare et nysgerrigt spørgsmål fra en som absolut ikke ved alt ;C)
>Hygge til alle Pap'serne herfra

Nej nej, de holdes da ikke adskilte mere end de voksne vil.
Lige nu har jeg så mange, at de voksne ikke skal nyde noget!
Som du måske ved, er jeg jo flyttet, og det er temmeligt upraktiskt her,
at få de små med ud. Desuden er det også for koldt. Det er udenfor,
de voksne ta'r sig af de små (ikke kun egne); opdrager dem o.s.v.

Fra : Toft Stryhn

Dato : 03-02-03 11:31

hejsa,
[...]

min personlige mening er at en hunden max må være 5 år når den føder sit
sidste kuld, dette er dog på betingelse af hun den har fået hvalpe før.

Venlig hilsen Anette og Bordeauxerne.
Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e3e1f81$0$210$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : soja

Dato : 03-02-03 18:27

"Berit Nielsen" skrev d. 02-02-03 15:37 dette indlæg :
> [...]
> som er verdens bedste legemor for de andre hvalpe hun har mødt.
>
> Hilsen Berit Nielsen
>

> Lige en kommentar fra Rottweilerklubben.

Jeg er medlem af Rottweilerklubben, og som sådan og i al almindelighed
ked af
at du ikke synes du kan få hjælp fra specialklubben.

Det er godt at du har så dejlig en hund, og jeg kan egentlig også godt
forstå,
at du ikke synes det er nødvendigt med eksteriørbedømmelser, brugsprøver
m.v.
- når du nu har så dejlig en hund !
Men det er synd at du ikke kan se det værdifulde i netop det avlsarbejde
der fore-
går i en specialklub. Man kan godt være uenig i de valgte avlskriterier
- familiehund
eller brugshund - men det er et godt stykke seriøst arbejde der ydes.
Når du nu har så dejlig en hund - så skulle du egentlig unde dig selv
glæden ved
at få en god eksteriørbedømmelse/avlskåring eller høje point ved en
brugsprøve.

Jeg mener også at din tæve er for gammel til hvalpe.

Soja

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 03-02-03 20:26

> [...]

> som er verdens bedste legemor for de andre hvalpe hun har mødt.

Der er mange fantastiske hunde, der føder hvalpe, som ikke er så
fordi de ikke bor hos mennesker, der fremelsker dette fantastiske i dem. Det
er disse hunde, der ikke lever ret meget længere end puberteten sætter ind.
Så, der er nogle meget vigtige overvejelser, du skal gøre dig.
[...]
En tæve har ikke behov for at få hvalpe - så det er ikke hendes behov I
indfrier......

/Mari