Hjælp til en nybegynder der skal købe sin ~
Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 02-02-03 16:06

Sidst jeg skrev et indlæg fik jeg et par hurtige og præcise svar så jeg
prøver lykken igen o:)

Jeg ønsket at starte med at fiske med flue og som de fleste nybegyndere,
står jeg overfor et hav af mærker og typer af fluestænger i alle prislag, en
smule overvældende.
Jeg vil fiske, dels i P&T vande (til at starte med), lokale søer efter
Aborre, fredsfisk (Skalle, brasen, Suder osv) samt let kystfiskeri ved
Sydhavnen hvor jeg bor samt Nordhavnen.
Jeg er klar over at det spænder over flere forskellige klasser og det er
måske lidt svært at finde en god begynder allround stang til ovennævnte
fiskeri.
Jeg har set på 2 forskellige fluestænger, de er som følger:
Vision 3-Zone Saltwater 9' #6 samt en Scott SVS 9' #6/7
Den første er jeg blevet rekomanderet af en 'veteran' der mener at den er
fin nok til fredsfisk men samtidig nok rygrad til kysten. Sidstnænte har jeg
set hos www.salmonfly.dk, den er til halv pris, ca 1000 kr og ifølge
Scott's hjemmeside en ganske udmærket stang.
Er der nogen derude der har en ide om hvilket valg vil være bedst?

Fra : Jacob Bech Hansen

Dato : 02-02-03 18:35

Prøv og gå ind på http://www.123nu.dk/lystfiskeri/
Der er en del grejanmeldelse samt et rigtig godt forum.

Mvh jacob

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-02-03 19:50

Hej Carsten.
Jeg kender ikke vision, men jeg har selv en scott 10" kl.4 og det er en
vidunderlig stang. Jeg har også kigget meeeeeget på svs'erne hos salmonfly,
og hvis der ikke var så meget andet, jeg mangler, havde jeg købt én. Måske
gør jeg det alligevel. Hvis du køber én og fortryder, vil jeg gerne købe den
af dig 50 eller 100 kr billigere, alt efter hvormeget du har brugt den.

Jesper

Fra : Jan David

Dato : 02-02-03 20:11

Der er en test af 11 stænger på Scandicangler:
http://scandicangler.com/?t=4||&mod=article&aID=89

Held og lykke med det.

/Jan

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 02-02-03 21:56

Hej Jesper.

Det er da ellers et tilbud der vil noget
Som sagt er jeg helt grøn angående fluefiskeri så jeg har da lige 2
spørgsmål:
Tror du Scott SVS 9' #6/7 er for kraftig til fredsfisk ?
Tror du den er kraftig nok til kystfiskeri ?

Fra : Jesper Hansen

Dato : 02-02-03 22:19

Hej Carsten.
Det er nok en OK allroundstang - måske kan du gå en klasse ned. Det kommer
lidt an på, om du kunne finde på at fluefiske i blæsevejr. Hvis du er
godtvejrsfisker (som jeg er) og kun fisker flue når det er fluevejr, kan du
tage en 5/6 og dermed få mere fornøjelse af skallerne. Endelig kunne du jo
melde dig ind i en klub (kan varmt anbefales) fx. Køge Sportsfiskerforening,
der har gode stykker af Tryggevælde å - så kunne du jo snuppe et par
bækørreder og nogle vægtige aborrer. Også her er 5/6 et bedre valg.
Går du mest på kysten, så er det 6/7 vil jeg mene.

Jesper

P.S. Så kan vi jo snakke fluer, når tiden kommer.

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 03-02-03 12:38

Hej Jesper.

Jeg er super glad for dine svar, det er rart at få lidt hjælp.
Oprindeligt tænkte jeg på en #5/6 og kikkede faktisk på en loop blackline
men den virkede slatten.

Jeg ved at der godt kan gå nogle kæmper rundt i P&T søerne, måske 8 kilos
fisk
(Det er det rene gætteri) og havørreder er jo også kendt for en fair fight.
Tror du at en 5/6 vil kunne klare de større P&T Ørreder ? Det er nok mest i
de søer jeg vil komme
samt kysten når vejret er til det, som dig.
Hvis en 5/6 kan klare mosten ved P&T og har rygrad til en lille havørred i
fint vejr vil det nok være
at fortrække da jeg har en forkærlighed for lettere fredsfisk også, hvad
synes du ?

jeg synes iøvrigt at de er en overset fluefangst, jeg kan da ikke være den
eneste der synes at
de er sjove at fange, der er flere søer/moser med dem end Ørred og de giver
en herlig fight.

Jeg har tænkt mig at melde mig ind i fiskeklubben på Frederiksberg (1940)
flere har sagt den er
god og den giver adgang til en masse større søer på sjælland (inc både) samt
både ved kysten.
Jeg har allerede prøvet Tryggevælde for 2 år siden og fangede min første
gedde på 2,5, det er
et dejligt sted og jeg håber at den gamle danske der blev hældt i er ved at
være fortyndet nok.
Det brænderi der gjorde det burde altså skamme sig.

Med hensyn til lidt hjælp til fluerne kunne det helt sikkert være rart. Der
er ikke skrevet meget
angående Gedde, Aborre og fredsfisk og en masse om Ørred fluer, det virker
forvirrende når man
skal tage årstid, dybde, temperatur, tør, våd, nymphe eller streamer i
betragtning.

tusind tak for dine indslag.
Venligst Carsten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-02-03 14:56

"Carsten Vang Pedersen" skrev en del...

Det er vanskeligt at råde folk til hvilken stang de skal købe.
Dels er folk bygget forskelligt, dels vil deres fiskeri
finde sted under forskellige omstændigheder.
Jeg har selv forskellige stænger der, hver især,
opfylder forskellige krav.
7,9' #4/5 Orvis "far and fine" som har en hurtigt
aktion, der kan tørre en tørflue i bagkastet.
10' #4/5 Orvis "springcreek" Der kan nå ud over
sivbæltet på åen, når sommeren går på hæld.
Den kan til gegæld ikke tørre en tørflue.
Disse to stænger kan, efter min mening, kun
bruges med flydeline.
9' #6/7 Hardy som i mange år var min allround
stang. Den manglede dog tit liige de sidste meter
på kysten. Det er stadig den jeg bruger mest.
Dens aktion er ca. som de Scott stænger jeg
kender.
9' #7/8 Fenwick Royal som blev købt til kysten.
Den har en aktion som en hegnspæl, men kaster
uden at svede 50m. Til gengæld føles en 500g ørred som en...
500g ørred.
Det bedste du kan gøre er at låne stangen / købe med
returret og afprøve dem on location.
Står du derefter tilbage med to favoritter, så køb den
billigste.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 03-02-03 17:09

Tak for svaret Peter.
Jeg ved at forskellige stænger udfylder forskellige behov men som nybegynder
har man brug
for en allround stang man kan tage med rundt, dels for at blive fortrolig
med det nye udstyr og
dels for at holde omkostningerne nede, jeg er lige så meget grejnarkoman som
de fleste og
guderne må vide at jeg gerne så 8 stænger stå hjemme i hjørnet og ved at
over tid nok vil få det.
Til at starte med må jeg desværre begrænse mig med en #5/6 eller #6/7 og det
var her mit
dilemma lå, hvad har rygrad nok til kysten uden at være for svag i mosen og
hvad er ok til Skallen men har
rygrad nok til kysten, that's all.

Fra : Anders og Berit

Dato : 03-02-03 19:26

Hej Carsten.

Jeg er ingen fluefiske guru. Kun en arbejdsmand, men har dog fanget lidt af
hvert med flue. Jeg fisker også efter aborre og skaller med flue.

Jeg har set din beskrivelse af dit fiskeri, så hvis du nyder fighten, så
vælg roligt 5/6'eren. Det er en god allround størrelse. Du kan sagtens lande
en 8 kilos PT ørred på den, og rive fluen ud af munden eller knække
forfanget. Der er heller ikke tvivl om at en længere stang med hurtig aktion
har størst kastepotentiale, men tænk på de steder du vil fiske efter
fredfisk. Er der steder hvor længden kan blive et handikap? Og vælg så det
kompromis du føler for. 5/6'ere fås i mange længder og aktioner.

Hvis du for alvor bliver "tosset" med fluefiskeri, vil du sikkert, uanset
hvad du er startet med, købe en hel masse forskelligt senere.

Mvh
Anders.

Fra : Michael

Dato : 03-02-03 17:55

Ved ikke om det har nogen interesse men har den her til salg...
http://www.qxl.com/cgi-bin/qxlhome.cgi/DA/QXL/PR/Q1018508781/_40848699
Ka evt maile et par billeder til dig.. der medfølger et alu stangrør.. og
prisen er til forhandling.. lad mig høre fra dig hvis det har interesse.

Michael

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 03-02-03 18:35

Tak for opmærksomheden Michael men jeg har udset mig førnævnte Vision eller
Scott men
er bare i tvivl om AFTM.
Held og lykke med at få stangen solgt.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-02-03 19:41

Ta' 5/6'eren. Du kan sagtens styre en gennemsnitshavørred med den og du kan
fiske skaller og aborrer uden at det bliver det rene optrækkeri.

Med hensyn til peters indlæg, så afspejler det jo, hvad der sker, når
interessen griber om sig. Så skal du liiiiige ha' en lettere stang til
skallerne og den må gerne være lang, da du skal ud over sivene. Så falder du
for en 10 fods #4. Så skal du liiiige ha' en lidt kraftigere til gedderne og
til kysten når der er vind. Du køber så en 9 fods #8. Men det er jo også
sjovt med bækørrederne i å'en, men der er din 10 fods for lang, så du
forelsker dig i en 6 fods #3 og sådan kan man fortsætte i det uendelige.
Uanset, hvad du køber, så er det helt sikkert at hvis du bliver hooked, så
kommer du til at købe flere stænger. Det gælder derfor om at købe en god
stang til en fornuftig pris som den første - så er pengene nemlig ikke
spildt idet den er værd at beholde eller kan sælges til en OK pris. Køber
man en dårlig stang til 4-600 kr, gider man ikke beholde den og der er
heller ingen, der vil købe den så pengene er spildt.

Det er bare med at komme igang.

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 03-02-03 21:30

Jeg kan til stadighed glæde mig over 'edb-alderen'. Det er blevet så nemt
at dele ud af sin viden
eller få svar på spørgsmål.
Man går og funderer over nogen ting, så finder man, ved et tilfælde, en
"nyhedsgruppe" og vupti,
før man ved af det har man spurgt, fået svar, spurgt lidt mere og fået lidt
flere svar.
Det er dejligt at man gidder tage sig tid til at hjælpe hinanden, det er
måske bare fiskere generelt,
slut er det med at holde sine tricks hemmelige.
Jeg vil gerne sige tak for alle indlæg, specielt til Jesper.
Jeg vil gå ud og vælge enten Vision 3-Zone SaltWater serien #6 (findes vist
nok kun i en ren 6)
eller Scott SVS #5/6 alt efter hvad der føles rarest i hånden (Jeg kan jo
ikke fiske med skidtet
endnu og ved ikke hvordan de skal føles).
Jeg håber jeg kan spørge løs i fremtiden når det kommer til fluevalg, det
ser rimeligt tamt ud på
nettet med fluer og måden de fiskes på.
God fangst til alle i 2003, jeg glæder mig som et lille barn til at komme
igang med fluestangen, det
bliver bare for fedt...
Jeg skal igang med at opbygge en hjemmeside de næste par måneder, i
øjeblikket ligger der kun
en køn pige og en smart bemærkning, har nogen lyst til at kikke forbi når
den kører (give me a
little time please) kan den 'fanges' på www.fiskeren.net evt kan man maile
mig med gode råd på:
fpe@tiscali.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-02-03 23:03

Du er velkommen.
Jeg har også engang startet en side op for en klub. Den har været død i et
stykke tid, for jeg opfordrede folk i klubben til at komme med bidrag da det
ikke nytter at det er én, der skriver det hele på en klubside. Men der er da
lidt turberetninger og billeder til at give appetit og måske et par tips
under "håndbog". Se den på: http://hjem.get2net.dk/fsf

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 04-02-03 13:11

Hej Jesper.
Jeg kan godt lide "håndbogen" det er en smart detalje som min egen side
helt klart skal have med.
Jeg laver kun siden til mig og mine fiske venner fra arbejdet (og privaten)
Der bliver ikke noget med en klub/forening, kun privat, jeg fisker for at
hygge mig og afstresse(efter min mening den fedeste hobby der findes).
Vi vil så prøve at opdatere den med nyfangede fisk (billeder og
fangstrapport), lidt om os selv (vi er alle edb nørder), fangst metoder osv.
Jeg regner med at jeg tager de frække sko på når siden er oppe og melder
lidt ud blandt godtfolk for at få lidt "feedback" (godt dansk ord o:))
Vi spinner og medefisker alle men som det sorte får VIL jeg bare igang med
fluestangen så der kommer indslag om det også.
God uge til alle
Venligst Carsten
Sydhavnen
fpe@tiscali.dk
www.fiskeren.net (snart)

Fra : Kenn Weinreich

Dato : 05-02-03 10:37

Hej Carsten

Jeg kan se at du har fået mange svar, men de færreste har været inde på
betydningen af stanges aktion. En ting er lineklasse
der vil jeg mene du skal snuppe en 5/6 som er udemærket til en begynder, og
bare rolig du
kan sagtens udtrætte store fisk på en sådan stang. Når du nu har lagt dig
fast på enten Vision eller Scott stangen, vil jeg mene
at valget burde være let. KØB SCOTT SVS STANGEN I KLASSE 6!! Den er
konstrueret som en kvalitets begynderstang der hjælper
dig med at blive fortrolig med rytmen i fluekastet. Du skal først lære
præcision førend distance bliver interessant. Vision stangen
er IKKE en begynderstang, og du vil risikere IKKE at blive grebet af at
fiske med flue fordi det føles for svært....
Vælg Scott stangen med super garanti og rolig aktion, og sidst men ikke
mindst knæk og bræk og ja, fredfisk er også god underholdning:)

Mvh Kenn

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 05-02-03 15:41

Et fedt svar, lige det jeg søgte..
Takker.
Jeg søgte netop nogen der kender stængerne og kunne forklare hvordan de
føles.
Som begynder er det det eneste der tæller synes jeg.
Jeg venter på pengene kommer ind på kontoen og håber at www.salmonfly.dk har
flere AFTM#6'ere
tilbage på Lørdag for så står jeg derinde med Danmarks største smil når de
åbner for at købe
stang, hjul, line, poly forfang osv.
Venligst Carsten.

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-03 16:53

On Wed, 5 Feb 2003 15:41:21 +0100, Carsten Vang Pedersen
<carsten@nocpe.dk> wrote:

>Jeg venter på pengene kommer ind på kontoen og håber at www.salmonfly.dk har
>flere AFTM#6'ere
>tilbage på Lørdag

Du kan vel ringe ind, og få ham til at lægge en tilside?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Carsten Vang Pederse~

Dato : 05-02-03 17:07

Har lige fået mail fra ham, de har IKKE flere i klasse 6 så det er bare SÅ
ærgeligt.
Vides det om en klasse 5 er tilstrækkelig til P&T samt let kystfiskeri
Dem har han stadig 2 tilbage af.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-02-03 19:49

korsholm i Skjern (96 80 20 20) har også svs'erne på tilbud til 1220,-.
De sender gerne.