Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tabsfri crop af JPEGs - Et program under u~
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-03 14:57

Crop (eller tilskæring for at bruge den danske betegnelse) af billeder
er rimelig ofte oppe at vende her i gruppen. Jeg har selv efterlyst et
program, der kunne gøre det på en nem måde, uden at introducere ekstra
støj i JPEG billeder i indlægget <url: http://groups.google.com/groups?
selm=MPG.189b4e44685725f29896f9%40News.CIS.DFN.DE >.

Netop tabsfri tilskæring af JPEGs lader til at være en rimelig ukendt
ting, i hvert fald hvis man skal dømme efter programudbud. Derfor har
jeg selv prøvet at lave et program til det.

JPEGCrops <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Programmet er ikke færdigt, men jeg håber at en eller flere fra gruppen
gider kaste et blik på det og komme med kritik og forslag. Jeg vil
gerne vide om jeg er på rette vej, inden jeg går videre.

Programmet er holdt _meget_ simpelt: Valgte billeder vises under
hinanden og vha. mus & tastatur udvælger man de områder, der skal
udskæres. Områderne er i størrelsesforholdet 3:2, med de begrænsninger
tabsfri tilskæring sætter.

Ved tabsfri beskæring kan der kun beskæres i blokke af 16x16 pixels.
Jeg er i tvivl om hvorvidt denne begrænsning betyder noget i praksis
eller ej, når billederne skal bruges til udprint?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-02-03 15:17

Toke Eskildsen wrote:

> JPEGCrops <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Denne gruppe er ikke beregnet til opslag for hjemmesider,
og da din henvisning kun har relevans for windows-brugere,
så vil jeg anbefale at du flytter debatten til en gruppe,
der har udvikling af windows software som topic.

Læs mere om grupperne på www.usenet.dk

FUT: news:dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars [8210]

Dato : 02-02-03 16:12

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> Jeg er i tvivl om hvorvidt denne begrænsning betyder noget
i praksis
> eller ej, når billederne skal bruges til udprint?

Fint tiltag - har downloadet programmet og vil teste det.

Har smidt en link på min foto-links-side!

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Lars [8210]

Dato : 02-02-03 16:30

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
der skal
> udskæres. Områderne er i størrelsesforholdet 3:2, med de

Hej Toke

Programmet fungerer sådan set fint. ( Windows 2000 pro m
SP3)
Dog jeg at selve funktionen - hvor man flytter rammen er
meget tung - langsom.
Der kunne godt være en mulighed for et endnu større
skærmbillede end "Huge".

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-03 17:05

Lars [8210] says...
> Dog jeg at selve funktionen - hvor man flytter rammen er
> meget tung - langsom.

Overraskende. Jeg var nervøs for ændring af størrelsen, men flytningen
troede jeg var meget lidt krævende. Bruger du tastatur eller mus til
flytning?

> Der kunne godt være en mulighed for et endnu større
> skærmbillede end "Huge".

Begræsningen skyldes et ønske om moderat hukommelsesforbrug.
Der er forskellige mulige løsninger:

1) Ingen øvre grænse, hurtigt skifte mellem størrelserne.
Hukommelsesforbruget vil være bredde*højde* pr. billede.

Med et 3MP kamera taler vi altså ca. 9-10MB/billede.
Man kam muligvis antage at computere, der benyttes til
billedbehandling, har en vis mængde RAM, men derfor er det stadig for
meget at bruge ½GB på at beskære 50 billeder fra et 3MP kamera.

2) Ingen øvre grænse, pause når der skiftes størrelse.
Her gendannes thumbnails når der skiftes størrelse. Det betyder en
genindlæsning af samtlige billeder. Hvis man har mange billeder åbne
(mere end 10-20 stykker), bliver det ret langsommeligt, selv på en
hurtig maskine.

3) Forstørrelse med pixelering.
Her forstørres thumnbails. Lavt hukommelsesforbrug og hurtigt skifte,
men det er usikkert om det kan bruges i praksis da det reelt ikke giver
mere information.

4) Fast øvre grænse.
Hukommelsesforbruget svarer til det størst mulige thumbnail * antal
billeder. Det er den løsning, der benyttes nu. For tiden betyder det
omkring 1MB/billede.

Alt det var vældig teknisk og bare mig, der tænker højt. Ønsket er
mulighed for større udgaver. Jeg vil prøve at få det lavet.

<funderen>
Måske man kunne lade det aktuelle billede blive forstørret?
Men det ville betyde lidt ventetid, når billedet blev valgt...
</funderen>

Tak for meldingen.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars

Dato : 02-02-03 17:46

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
men flytningen
> troede jeg var meget lidt krævende. Bruger du tastatur

Jamen du har da fuldstændig ret - ændring af størrelsen er
(endnu) tungere -
Jeg har brugt page up /down til at ændre størrelse og mus
til at flytte med.

> Tak for meldingen.

Selv tak

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 02-02-03 17:12

> [...]
> Jeg er i tvivl om hvorvidt denne begrænsning betyder noget i praksis
> eller ej, når billederne skal bruges til udprint?

Hej Toke,

I stedet for at brokke mig over din post, har jeg leget lidt med dit
program. Mine kommentarer er følgende:
Dejligt let at bruge - bliver dog endnu bedre, når det bliver muligt at
ændre størrelse af tilskærringen med musen i stedet for page up/down.
Jeg savner mulighed for at vælge hvilket filnavn, det beskårne billede skal
gemmes under.
Jeg savner en angivelse af hvilken pixel størrelse det beskårne område her.
Herved kan man bedre sikre sig, at man ikke beskærer så kraftigt at
printkvaliteten bliver for ringe.
Jeg er vild med det faste forhold i beskæringen. Herved slipper jeg for hele
tiden at skulle kontrollere at det nu er i forholdt 3:2 jeg beskærer.
Jeg oplever også (konsekvent) den første af de kendte bugs du anfører på din
hjemmeside.

Af ting listet på din to-do liste, savner jeg især endnu større preview samt
ændring af tilklipningsområdet med musen.

Jeg vil opfordre dig til at fortsætte med projektet og ser frem til version
0.2beta.

Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-03 17:43

Henrik Bøggild says...
> Dejligt let at bruge - bliver dog endnu bedre, når det bliver muligt at
> ændre størrelse af tilskærringen med musen i stedet for page up/down.

Jeg har selv været vant til pageup/down efter arbejde med Thumbs+, så
for mig har det været naturligt. Men jeg kan godt se at "samtidig"
tilskæring af flere billeder lægger op til at man enten bruger tastatue
_eller_ mus, ikke en sammenblanding.

Jeg vil opprioritere den funktionalitet.

> Jeg savner mulighed for at vælge hvilket filnavn, det beskårne billede skal
> gemmes under.

Glimrende ide. Det er vel kun nødvendigt med selve navnet, ikke?
Man vil vel næppe gemme de beskårne billeder i forskellige mapper på
harddisken?

> Jeg savner en angivelse af hvilken pixel størrelse det beskårne område her.
> Herved kan man bedre sikre sig, at man ikke beskærer så kraftigt at
> printkvaliteten bliver for ringe.

Jeg har faktisk lavet det, jeg havde blot slået det fra. Jeg tror det
bliver sat ind som en option.

Hvad med en indikation af kvalitet for de mindre øvede? F.eks. grøn,
gul og rød farve afhængigt at hvor høj opløsningen vil være ved
udskrift på 10x15cm? Lidt ligesom Bilka (og sikker også andre)
udskriftssteder har det.

....Det er selvfølgelig ikke brugbart ved f.eks. 13x18cm, men der skal
alligevel sættes noget ind, så man kan ændre størrelsesforholdet.

> Jeg er vild med det faste forhold i beskæringen. Herved slipper jeg for hele
> tiden at skulle kontrollere at det nu er i forholdt 3:2 jeg beskærer.

Det lyder godt. Hvad med afrundingsbegrænsningen på de 16 pixels?
Bliver det kritisk?

> Jeg oplever også (konsekvent) den første af de kendte bugs du anfører på din
> hjemmeside.

Den er desværre ikke helt triviel at fjerne, så det kan godt være den
lever en underversion til.

> Jeg vil opfordre dig til at fortsætte med projektet og ser frem til version
> 0.2beta.

Jeg takker for meldingen.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 02-02-03 18:46

> Glimrende ide. Det er vel kun nødvendigt med selve navnet, ikke?
> Man vil vel næppe gemme de beskårne billeder i forskellige mapper på
> harddisken?

Jeg gemmer altid beskårne billeder i en mappe kaldet "print" (hvis det er
til udprintning jeg beskærer). Hvis bare jeg kan bestemme filnavn så er det
fint, da jeg sagtens selv kan kopiere filerne derover efterfølgende.
Problemet ved at skulle kopiere på forhånd er, at det er først når jeg
begynder på beskæringen, at jeg vælger hvilket billede af dem jeg har skudt
af det samme motiv, som jeg vil bruge til printet.

> [...]
>
> ...Det er selvfølgelig ikke brugbart ved f.eks. 13x18cm, men der skal
> alligevel sættes noget ind, så man kan ændre størrelsesforholdet.

Det med farverne havde jeg ikke tænkt på. En god ide, problemet er blot at
definere hvad grænseværdierne skal være. Især den grønne vil dog være god så
længe man er over det krævede antal pixels til ikke at opleve kvalitetstab.
Som du selv anfører vil det nok skulle baseres på 10*15, hvilket dog for 99%
vedkommende vil være dækkende (for mig i hvert fald)

> Det lyder godt. Hvad med afrundingsbegrænsningen på de 16 pixels?
> Bliver det kritisk?

Jeg mener ikke afrundingen bliver noget problem. Til et 300 dpi print i
størrelse 10*15 skal der bruges 1182 * 1772 pixel. Da ingen af disse værdier
er delelig med 16, vil jeg i stedet bare sørge for at holde mig over 1184 *
1776 og så undelade at tænke nærmere over, hvordan fotohandleren får det ud
i 10*15.

Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-02-03 20:21

Henrik Bøggild says...

[Snip Udskriftskvalitet indikeret med farver]

> [...]
> længe man er over det krævede antal pixels til ikke at opleve kvalitetstab.

Grøn >= 300 DPI > Gul >= 150 DPI > Rød?

Bruger af 2MP kameraer vil så aldrig få mere end gul, så det er måske
lige lidt hårdt sat?

> Som du selv anfører vil det nok skulle baseres på 10*15, hvilket dog for 99%
> vedkommende vil være dækkende (for mig i hvert fald)

Når man benytter Bilkas applet, vælger man størrelse for hvert billede.
Den forventede kvalitet beregnes så ud fra størrelsen og mængden af
pixels. Ville en liste som nedenstående ikke være passende?

10x15cm (3:2) <= Man plejer at skrive 10x15 og ikke 15x10, ikke?
13x18cm (13:18)
20x30cm (3:2)
Monitor (4:3)
Valgfri (valgfri:valgfri)

Er 10x15, 13x18 og 20x30 ikke de mest normale størrelser?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-02-03 21:30

Toke Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>Grøn >= 300 DPI > Gul >= 150 DPI > Rød?

Jeg har vaeret vaek fra gruppen i ret lang tid, saa det her er
muligvis foraeldet/forkert information:

Naar du faar digitale billeder "fremkaldt", foregaar det i 200
DPI. Saa man faar ikke ekstra information ud af 300 DPI.

(Bortset fra maaske lidt mindre interpoleringstab, hvis
originalen ikke rammer 200 DPI helt rent? Det har jeg ikke viden
nok til at gennemskue.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : H. P. Holm

Dato : 04-02-03 15:21

Toke Eskildsen skrev:

> Henrik Bøggild says...
[...]

> Det lyder godt. Hvad med afrundingsbegrænsningen på de 16 pixels?
> Bliver det kritisk?

Jeg lavede en test i praksis, ved at gå ned til den lokale Photocare
butik og se ud som jeg plejer: "Jeg vil gerne have papirbilleder af
de 12 JPG filer der vistnok ligger på det her 8MB Smartmedia kort!"

1 time senere havde jeg 12 billeder i hånden, lavet på Kodak Royal
papir. De printer tilsyneladende nogle få procent ud over kanten og
klipper/stanser det overflødige væk bagefter, men billedets præcise
størrelse i pixels er vist ikke kritisk, de blev i hvert fald alle
sammen lige store og passer i plasticlommerne.

Det mindste var 1200x800, de fleste 1280x853 fra version 0.1 af
JPEGCrops, og et par stykker 1280x846 fra version 0.2. Billederne
er ellers ubehandlede fra et Olympus C1, 1,3 MP kamera.

Resultatet er til et 10-tal på en skala fra 03 til 13, og jeg skal
bruge lup for at se pixeleringen i skrå fladen på det mindste.
Jeg er kræsen med farver og vil bevare farvestik fra både aftensol
og tungt regnvejr. Photocare har ramt både hudtonerne og stemningen
fra højt solskin i Horsens og regnvejr i Rotterdam utrolig præcist.

Apropos filnavne, som vi snakkede om et andet sted i tråden
- fra <http://www.photocare.dk/lokallab/vejledning.htm>

"Filnavnet på dine billeder må kun indeholde "lovlige" tegn:
Bogstaver fra A-Z, tal fra 1-9 samt binde- og understreg. Filnavnet
skal afsluttes med punktum efterfulgt af 3 bogstaver, der relaterer
til filformatet. Eks. filnavn.jpg, filnavn.tif osv."

Det vil være optimalt hvis JPEGCrops holder styr på det for brugeren,
alternativt og mindre optimalt at lave en notits i brugsanvisningen.

Jeg er også "kommet til" at vælge andet end JPG filer med JPEGCrops.
Programmet reagerer ved at lave en tom plads til filen, og der sker
vist ingen ulykker ved at køre jpegtran på forkerte filer, men det
vil efter min mening være optimalt hvis alle andre formater end JPG
blev sorteret fra allerede ved importen i JPEGCrops.

--
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-02-03 01:40

H. P. Holm says...

[Snip 16 pixel begrænsningen har næppe praktisk relevans]

[Snip Filnavne: a-Z, A-Z, 0-9, _, -, .]

> Det vil være optimalt hvis JPEGCrops holder styr på det for brugeren,
> alternativt og mindre optimalt at lave en notits i brugsanvisningen.

Rigtig godt forslag. Af gammel vane navngiver jeg mine billeder uden æ,
ø og å samt mellemrum, så jeg havde slet ikke tænkt på at det var et
problem.

Det er implementeret (med mulighed for at slå det fra) sammen med
rotering af billederne.

> Jeg er også "kommet til" at vælge andet end JPG filer med JPEGCrops.
> Programmet reagerer ved at lave en tom plads til filen [...]

Billederne bliver hermed først tilføjet, hvis de er "lovlige".

Tak for hjælpen og ideerne.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : H. P. Holm

Dato : 05-02-03 14:33

Toke Eskildsen skrev:

> H. P. Holm says...
>
> [Snip 16 pixel begrænsningen har næppe praktisk relevans]

Jeg tror at du har fat i en god og rigtig måde at gøre tingene på,
men det kunne være godt at få det bekræftet fra teknikerne eller de
ansvarlige på et par af de store labs.

> [Snip Filnavne: a-Z, A-Z, 0-9, _, -, .]

Du må undskylde at først fik lokket dig til at understøtte æøå og
mellemrum og bagefter laver det om igen, men jeg fandt først
vejledningen hos Photocare bagefter. Det er først nu, efter næsten
et år med digital kamera, at jeg har prøvet at få lavet papirkopier
af mine billeder så du har sat gang i noget!

Kommentarer til JPEGCrops beta 0.3.0:

Brug af Enter tasten på aktivt billede giver mig ind imellem enten
en "Abstract error" eller en "Access violation at address 004039D0
(eller 004039D9) in module 'JPEGCrops.exe'. Read of address
00000001 (eller 0C000004 (eller andre))" Jeg kan klikke videre med
Enter tasten, og der kommer croppede billeder ud af det til sidst
(Windows 2000 SP3). Selve arbejdsmåden med Enter tasten virker
umiddelbart logisk og rigtig for mig.

Vil det være hensigtsmæssigt at minimere jpegtran til taskbar mens
det kører? Jeg kan alligevel ikke nå at se hvad det skriver, og det
lukker af sig selv under alle omstændigheder.

--
Hans

Fra : Per, Odense

Dato : 02-02-03 17:27

I news:b1jg0d$ohh$1@sunsite.dk , skrev Henrik Bøggild
<Henrik@no-spam-Boggild.net> , bl.a. :
> Hej Toke,
>
> I stedet for at brokke mig over din post, har jeg leget lidt med dit
> program. Mine kommentarer er følgende:
> Dejligt let at bruge -

Kan jeg tilslutte mig. Og så lige et spørgsmål:
Kan rammen vendes til højformat?
--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-02-03 07:13

Per, Odense says...
> Kan rammen vendes til højformat?

Det kan den nu.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : H. P. Holm

Dato : 03-02-03 15:33

Toke Eskildsen skrev:

> Per, Odense says...

> Det kan den nu.

Tak for det fra mig også.

Jeg er glad for programmet og kommer til at bruge det meget.
Lidt mere input og løse ideer til brugerfladen:

Jeg savner en måde at give fokus til næste billede med genvejstast,
og det synlige billede i vinduet må gerne have fokus efter tilføjelse
af billeder.

Som det virker nu bladrer op/ned piletasterne nogle gange mellem
knapperne i bunden, selv efter klik på et billede. (Jeg har ikke
fundet en sikker metode til at reproducere fejlen).
Vil det give andre problemer hvis billedvinduet har fokus alene?

Mulighed for import af en mappe.

Mulighed for at croppe det aktive billede med Enter tasten, lavet
så programmet selv rydder op og bladrer videre til næste billede.
(Forudsætter at ideen med fokus er gennemført).

Mulighed for filnavne med mellemrum og danske bogstaver. Eventuelt
i form af omdøbning af ud-filerne til gyldige 8+3 ascii filnavne.

--
Hans

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-02-03 16:31

H. P. Holm says...
> Jeg er glad for programmet og kommer til at bruge det meget.

Det glæder mig at det begynder at ligne nopet.

> Jeg savner en måde at give fokus til næste billede med genvejstast,
> og det synlige billede i vinduet må gerne have fokus efter tilføjelse
> af billeder.

Jeg ynder selv at bruge genvejstaster, så det skal helt klart med.

> Som det virker nu bladrer op/ned piletasterne nogle gange mellem
> knapperne i bunden, selv efter klik på et billede. (Jeg har ikke
> fundet en sikker metode til at reproducere fejlen).

Ævs. Jeg troede jeg havde ordnet det. Tilbage til tegnebordet.

> Vil det give andre problemer hvis billedvinduet har fokus alene?

Det forstod jeg ikke?

> Mulighed for import af en mappe.

God ide.

> Mulighed for at croppe det aktive billede med Enter tasten, lavet
> så programmet selv rydder op og bladrer videre til næste billede.
> (Forudsætter at ideen med fokus er gennemført).

Det lyder som om du vil have noget, der med minimale tastetryk kan lade
dig arbejde gennem en mappe med billeder. Jeg kan lide ideen, men jeg
er lidt bange for at Enter tricket vil overraske nogen. Jeg skal lige
overveje hvordan det kan gøres.

> Mulighed for filnavne med mellemrum og danske bogstaver. Eventuelt
> i form af omdøbning af ud-filerne til gyldige 8+3 ascii filnavne.

jpegtran har åbenbart et problem med æ, ø og å. Det med mellemrum er
min fejl. Jeg arbejder udenom det.

Tak for meldingen.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : H. P. Holm

Dato : 03-02-03 19:25

Toke Eskildsen skrev:

> H. P. Holm says...

> Det forstod jeg ikke?

Alle elementerne i JPEGCrops er tilsyneladende aktive samtidig, så
f.eks tryk på <alt+a> altid starter dialogen til åbning af filer.
Jeg ved ikke om man taber den funktionalitet og forvirrer brugeren
hvis det laves så billedvinduet har fokus? (Jeg er ikke programmør).

> Det lyder som om du vil have noget, der med minimale tastetryk kan lade
> dig arbejde gennem en mappe med billeder.

Det er bare til hvis jeg vælger at bladre billederne igennem og måske
lave lidt beskæring samtidig. Til daglig brug kommer der faktisk et
glimrende resultat ud af blot at vælge billederne og trykke på "Crop"
knappen. - Programmet er perfekt til en skolelærer jeg kender.

--
Hans

Fra : Mark Enoch

Dato : 02-02-03 20:10

Niels altså... bare fordi du selv har Mac.

Hans program er da yderst relevant (og velkommen) i denne gruppe. Du kan
umuligt forvente, at han skal tage hensyn til folk med forældede/sjældne
maskiner - face it, størstedelen af computerbrugere verdenen over har PC.
Men snart forventer du vel også, at han udvikler til Amiga og C64. Hallo!
Han gør det af sit gode hjerte i sin fritid - lad os da sætte pris på det,
istedet for at forvente mere og mere.

Det er et program til behandling af fotos - punktum. Men du vil altså have,
at hver gang en i gruppen vil snakke om... lad os f.eks. sige MS Picture
IT - et program til Windows - at han/hun så skal henvises til en anden
gruppe? Det er altså kun Photoshop - der er et multiplatforms program - man
må snakke om her?

Jeg ved der er nogle retningsligner, for hvad der er høfligt at skrive/gøre
i de forskellige grupper, men hvem har udvalgt dig til dk.fritid.foto's
vogter? Jeg må ha' sovet da det skete... Du har lov til at have din mening,
men det er også alt hvad det er - din mening. Min mening er, at hans indlæg
bestemt er relevant og velkommen.

Hvis vi vil have afgjort om det er god netikette, så syntes jeg vi skal
skrive til dem på usenet.dk - og nu hvor vi er ved netikette, så lad mig
lige citere hvad usenet.dk skriver om dette emne: "Net-etiketten er en "Emma
Gad's Takt og Tone for Internet-brugere", og ikke - som mange fejlagtigt
tror - et regelsæt man kan overholde eller ej.. At overtræde den er ikke som
at køre 130 på motorvejen, men som at klø sig bagi lige før man giver hånd."

Og ang. opslag for websites - jamen du gør da selv opslag for dit eget
website med jævne mellemrum. Undskyld mig, men jeg kan altså ikke lige se en
forskel?

Jeg er ikke "ude efter" dig eller noget, Ebbe... men du virker altså lidt
bitter. Køb dig en PC og smil lidt mere, OK. =o)

Til Toke - keep up the good work. =o)

Hilsen, Mark.

Fra : Michael Holm

Dato : 02-02-03 20:52

Hørt.

--Michael

Fra : Lars [2000]

Dato : 02-02-03 22:35

> [...]
> Jeg er i tvivl om hvorvidt denne begrænsning betyder noget i praksis
> eller ej, når billederne skal bruges til udprint?

Jeg synes det er et kanon initiativ du har taget, et program som dette er
lige noget jeg kan bruge.

Det er ikke kun til printning det er nyttigt, også når man vil vise sine
billeder på skærmen er det en stor fordel at kunne beskære sine billeder
uden at ændre på sideforholdet, så jeg glæder mig til at du får lavet
mulighed for at vælge 3:4 sideforhold også.

Min test PC er med 700 MHz CPU, 128 Mbyte RAM, Gforce 2 grafikkort og kører
under Win XP. Billederne er på 2048 x 1536 punkter, 24 bit.

På min PC kører programmet helt uden problemer.

1) Som andre også har bemærket går det langsomt med at flytte rammen. Selv
om det er svært at give råd uden at have kigget på kildekoden, vil jeg dog
anbefale dig at kigge lidt på hvordan du har lavet rammen.

Jeg har prøvet at ændre farvedybden fra 32 til 16 bit. Rammen flytter meget
hurtigere. Og ved 256 farver følger den uden problemer med musen rundt, uden
forsinkelse.

Så vidt jeg kan se laver du rammen som en komplementærfarve, d.v.s. hver
pixel i rammen beregnes på baggrund af den bagvedliggende pixel hver gang
rammen skal flyttes. Prøv at lave en fast farve på rammen f.eks. som en 2
pixel bred ramme med hvid yderst og sort inderst, så slipper programmet for
en masse beregninger og rammen er alligevel synlig i så godt som alle
situationer. Du kan evt. prøve at lave færdige rammer i de størrelser der er
mulige, og så lave opslag til den valgte størrelse og XOR'e over billedet på
den angivne position, det går muligvis hurtigere.

2) Når man går ned i billedstørrelse (fra Huge ...) skal der trykkes på
PgDown adskillige gange før hele billedet er synligt igen.

3) Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at man kunne flytte rammen med
piletasterne, når man alligevel er igang med PgUp og PgDown er de jo lige
ved hånden.

Endnu engang tak for initiativet.

Med venlig hilsen

Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-02-03 07:23

Lars [2000] says...
> Jeg synes det er et kanon initiativ du har taget, et program som dette er
> lige noget jeg kan bruge.

Jeg takker så meget.

[Snip 700MHz PC med GForce 2]

> 1) Som andre også har bemærket går det langsomt med at flytte rammen. Selv
> om det er svært at give råd uden at have kigget på kildekoden, vil jeg dog
> anbefale dig at kigge lidt på hvordan du har lavet rammen.

Jeg havde dummet mig, så der blev udført en skalering af billedet ved
hver opdatering. Mit grafikkort sørger åbenbart for den slags, så jeg
bemærkede ingenting. Jeg har ændret det bagvedliggende system i nat, så
jeg håber det går bedre nu.

[Snip Gode råd - prøv f.eks. XOR]

Takker for ideerne. Hvis det ikke virker, hopper jeg en tur over i
dk.edb.programmering.pascal og får de kloge hoveder til at komme med
Den Perfekte Løsning.

> 2) Når man går ned i billedstørrelse (fra Huge ...) skal der trykkes på
> PgDown adskillige gange før hele billedet er synligt igen.

Det skulle hermed være fikset.

> 3) Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at man kunne flytte rammen med
> piletasterne, når man alligevel er igang med PgUp og PgDown er de jo lige
> ved hånden.

Og dette skulle være implementeret.

Tak for meldingen.
--
Toke Eskildsen <URL: http://www.daimi.au.dk/~darkwing/ >
Tabsfri tilskæring af JPEG <URL: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 02-02-03 22:48

> [...]

> støj i JPEG billeder i indlægget <url: http://groups.google.com/groups?
> selm=MPG.189b4e44685725f29896f9%40News.CIS.DFN.DE >.

Toke, brug ikke energi på Ebbesen, han forsøger altid at flytte fokus fra
gode initiativer, som ikke udspringer fra hans egne ideer !

Bare fortsæt !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Alex W

Dato : 03-02-03 10:48

Hej Toke

Genialt !!
Programmet fungere både godt og hurtigt på min pc. Godt initeritiv.

jeg har et par forslag til at forbedre brugerfladen:
Hvis man får hentet et billede man ikke vil have croppet, (jeg fik hentet 2
stk ind), bør man kunne smide det billede ud igen som ikke skal croppes. Jeg
slettede navnet og programmet kom med en fejlmeddelelse 'on the fly' i
dosboksen.
Er det muligt at skjule dosboksen? jeg blev lidt forvirret over at den kom
frem, den virker jo ikke logisk i windows.
Skal lige kigge lidt mere....

Til gruppen:
De professionelle fotolab printer da ud i 300 Dpi - printes amatørbilleder
i 200 ???

Godt gået Toke !!
/Alex

Fra : Alex W

Dato : 03-02-03 10:53

Toke Eskildsen

Hæ..

Programmet kan jo godt smide billedet ud igen, det havde jeg overset. Kan
der puttes en slette-knap ind ??, det var sådan en fyr jeg forventede.

/Alex

Fra : Alex W

Dato : 03-02-03 11:00

Toke

Hej Toke

Der er problemer med de danske karaktere (æøå) i billednavne.

/Alex

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 03-02-03 20:02

Hej Toke,

Har lige prøvet version 0.2. Nu begynder det jo at ligne noget. Jeg har ikke
mere at bede om p.t. (bortset fra den tabsfri rotering af billeder).

Henrik

Fra : Lars [8210]

Dato : 05-02-03 08:32

Hej igen

Har lige testet v0.3.0 ß.

Det fungerer rigtig fint nu.

Du skriver på din hjemmeside: Overvejelser:
Knap til at fjerne et billede fra listen i stedet for en
menuindgang?

Det tror jeg er en god ide - så kan man lettere skelne
mellem beskårne billeder og ikke beskårne billeder - efter
at man har kørt programmet igennem et helt bibliotek.

Fra : emj

Dato : 05-02-03 09:36

On Wed, 5 Feb 2003 08:31:50 +0100, "Lars [8210]"
<lars9999@NOSPAMexcite.com> wrote:

>Har lige testet v0.3.0 ß.
>
>Det fungerer rigtig fint nu.

Det kan jeg ikke få det til.
Der opstår ganske vist en ny mappe "cropped", men den forbliver tom.
WinXP
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-02-03 12:11

On Wed, 05 Feb 2003 09:35:49 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

[Snip JPEGCrops 0.3.0 Beta]

>Der opstår ganske vist en ny mappe "cropped", men den forbliver tom.

Programmet virker ikke, hvis det placeres i en mappe hvis sti
indeholder mellemrum. Det er en triviel fejl, som jeg retter, så snart
jeg kommer hjem.

Jeg modtager dummeslag og undskylder.

Fra : JNMF

Dato : 05-02-03 12:16

Ditto her. Der kommer en tom mappe "cropped" eller hvad
man har døbt den. Kører XP.
Ellers et kanon godt initiativ
Hilsen Jens

Fra : Lars

Dato : 05-02-03 14:16

Lars [8210] wrote:
> [...]
> mellem beskårne billeder og ikke beskårne billeder - efter
> at man har kørt programmet igennem et helt bibliotek.

Skulle nok også skrive Windows 2000 Pro - US med SP3 -
Intel P666 Seleron processor - 768 MB Ram.

Lars

Fra : Alex W

Dato : 05-02-03 14:28

Hej Toke

Programmet fungere rigtigt godt nu.
Man kan jo altid blive ved...... )

En knap til at fjerne, en til crop, og to til at rotere det enkelte billede.

Hvis man nu også satte en variabel på, til at omdøbe billedet med, så det
evt beholder eget navn og man så kan udfylde en tekstboxks med en endelse så
'etnavn.jpg' kommer til at hedde 'etnavn_crop.jpg' eller hvad man nu kunne
finde på at navngive med i variablen..

Vi må jo holde dig i gang, så du ikke kedder dig )

/Alex (W) Wallin

Fra : Per, Odense

Dato : 05-02-03 15:28

I news:3e41121a$0$130$edfadb0f@dread16.news.tele.dk , skrev Alex W
<skriverstuen@adr.dk> , bl.a. :
> Hej Toke
>
> Programmet fungere rigtigt godt nu.
> Man kan jo altid blive ved...... )

Ja det er fantastisk som det sprøjter ud med nye versioner og forbedringer

Kan det lade sig gøre at sætte et format (Aspect) til "default" eller ændre
formatet for en hel mappe af loadede billeder på en gang?

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-02-03 01:34

Alex W says...
> En knap til at fjerne, en til crop, og to til at rotere det enkelte billede.

Okay, okay. Knapper indsat til jer glade musebrugere.

> [...]
> 'etnavn.jpg' kommer til at hedde 'etnavn_crop.jpg' eller hvad man nu kunne

Fin ide. Der er lavet. Takker.

> Vi må jo holde dig i gang, så du ikke kedder dig )

Jeg prøver at gribe ideerne, mens de flyder.

Jeg vil implementere Hans og Pers ideer med format og minimering (ingen
løfter med minimering - jeg ved ikke om det kan gøres), men det bliver
en anden nat.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-03 09:53

Som så mange andre har givet udtryk for, er programmet ved at blive et
absolut "must have". Tabsfri crop har jeg savnet længe.

Et par kommentarer til 0.3.2beta versionen:

1) Den indlejrede thumbnail i exif dataene bliver ikke modificeret, så den
svarer til det croppede/roterede billede. Dette har bl.a. betydning i
BreezeBrowser (og formentlig også andre billed-browsere), hvor man viser den
indlejrede thumbnail for et billede, hvis den eksisterer, istedet for at
generere en ny thumbnail hver gang. Et lille spørgsmål: er rotering også
tabsfri (det antager jeg, men jeg vil gerne være sikker).

2) Det kunne være rart (evt. som en option), hvis tidsstemplet på filen
bibeholdes (eller sættes til tidsangivelsen i exif dataene).

--
Mikael

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-02-03 10:57

"Mikael Nygaard" <none> says...
> Som så mange andre har givet udtryk for, er programmet ved at blive et
> absolut "must have". Tabsfri crop har jeg savnet længe.

Det glæder mig.

> [...]
> indlejrede thumbnail for et billede, hvis den eksisterer, istedet for at

Den havde jeg ikke tænkt på. Jeg vil gerne kigge på det, men det vil
tage lidt tid. Jeg kan desværre ikke bare smide den indlejrede
thumbnail væk med det eksisterende system, da jpegtran kun tillader at
man overfører "ingen", "kun kommentarer" eller "alle" indlejrede
markers.

> Et lille spørgsmål: er rotering også
> tabsfri (det antager jeg, men jeg vil gerne være sikker).

Det er det. Dvs. hvis billedets størrelse ikke er et multiplum af 16
(teknisk note: Og nogen gange 8), vil de ekstra pixels i højre side og
i bunden blive fjernet.

> 2) Det kunne være rart (evt. som en option), hvis tidsstemplet på filen
> bibeholdes (eller sættes til tidsangivelsen i exif dataene).

Det burde være til at lave.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Per, Odense

Dato : 08-02-03 02:10

I news:MPG.18ada14c3216c98598972d@News.CIS.DFN.DE , skrev Toke
Eskildsen <dakwing@daimi.au.dk> , bl.a. :
> Det burde være til at lave.

En masse arbejde du lægger i det - og fint at det er freeware - laver du en
mulighed for "Donations" (som f.eks. ved QuoteFix) er jeg med på den

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-02-03 08:52

Per, Odense says...
> En masse arbejde du lægger i det - og fint at det er freeware - laver du en
> mulighed for "Donations" (som f.eks. ved QuoteFix) er jeg med på den

Så skulle det være donations til Independent JPEG Group. Dels er det
dem, der laver det rigtig tunge arbejde med jpegtran, dels må jeg ikke
bruge min Delphi 6 Personal Edition til kommercielle produkter.

Det kan diskuteres om donation ware falder ind under kommercielle
produkter, men sådan vælger jeg at fortolke det i dette tilfælde.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
JPEGCrops 0.4.0 beta <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Poul Krogh

Dato : 08-02-03 12:36

Hej. Så er jeg kommet tilbage fra et par dages druk
Vil lige svare/rette på mit tidligere indlæg.

Først bruger jeg Windows 2000 Pro, SP3 + div updates. Og jeg har prøvet den
nye ver. (04) og har stadig peak på knap 90 megs (stadig med de 24
billeder). Og stadig det relativt lave forbrug ved normal "drift". Har
prøvet at skifte fra Application prioritering til Background prioritering og
der er ingen forskel !?

Til den forviring det så ud til at skabe da jeg foreslog bedre knapper,
mente jeg ikke at der skulle stå 90 vs. -90, men 90 CW og 90 CCW eller
lignende i menuen. Og når det er selve knapperne så behøves der jo ik stå
hvilken vej den drejer (det er jo grafisk vist) men blot at det er 90 grader
ad gangen.

Der er en der har været inde på noget lignende (ville vist have en DB med
thumbs), men man (du) kunne vel godt gemme de thumbs der allerede er
generede, dvs. hvis man feks, skifter fra huge til small, kunne huge thumbs
gemmes i en temp-folder, således at hvis der skiftes tilbage igen, kunne de
meget hurtigere genindlæses. Thumbsne (?) kan så bare slettes ved
nedlukning. Ved ikke om folk har den tendens (altså at skifte frem og
tilbage), jeg bruger det lidt, men er vel ik bydende nødv.

Syns det er ok at du ik implementerer alle de forslag til redigering af
billederne, til det har de fleste vel tungere og bedre (no offence )
programmer. Dette er vel tænkt som et let, brugervenlig og hurtigt program
kun til cropping og rotation.

Og ja, alle de nasty access violations og abstract errors er væk i denne
ver. (ihvertfald for mig). Tak for det.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-03 02:44

Poul Krogh says...

[Snip Peak på 90MB under Win2k Pro, SP3]

Jeg kunne godt tænke mig at høre om andre har observeret det samme?

> Til den forviring det så ud til at skabe da jeg foreslog bedre knapper,
> mente jeg ikke at der skulle stå 90 vs. -90, men 90 CW og 90 CCW eller
> lignende i menuen.

Jeg kan se at PhotoShop gør det samme, så jeg køber forslaget.

[...]

> [...]
> gemmes i en temp-folder, således at hvis der skiftes tilbage igen, kunne de

Det tager noget tid at gemme thumbnails på harddisken, så det skal
overvejes. Umiddelbart mener jeg ikke man vinder det store.

> Og ja, alle de nasty access violations og abstract errors er væk i denne
> ver. (ihvertfald for mig). Tak for det.

Tak for test.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>
JPEGCrops 0.4.5 <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : emj

Dato : 10-02-03 06:45

On Mon, 10 Feb 2003 02:44:05 +0100, Toke Eskildsen
<dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>CW og 90 CCW eller
>
>Jeg kan se at PhotoShop gør det samme, så jeg køber forslaget.

Hvorfor ikke bruge Left og Right og hvorfor er programmet overhovedet
lavet på engelsk?

Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-02-03 15:17

emj says...
[Snip 90 CW og 90 CCW]

> Hvorfor ikke bruge Left og Right

Det skærer lidt i mit naturvidenskabsstuderendehjerte. Left og right
siger reelt ikke hvilken retning det er. Men jeg kan godt se at
konventionen dikterer at left er mod uret og højre med, så jeg må
hellere bøje mig.

> og hvorfor er programmet overhovedet lavet på engelsk?

Fordi jeg ikke har fået tilføjet dansk endnu.

Men hvorfor vælge engelsk som udgangssproget? Tjaeh... Det er nok en
gammel (og dårlig) vane. Når jeg nu får hjælp af jer burde jeg først
have sat engelsk på senere.

Jeg tager det til efterretning til senere programmer.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : emj

Dato : 10-02-03 15:33

On Mon, 10 Feb 2003 15:16:38 +0100, Toke Eskildsen
<dakwing@daimi.au.dk> wrote:

>Fordi jeg ikke har fået tilføjet dansk endnu.

Glimrende
Så er der håb forude for os, som ikke har så let ved udenbysk

>Men hvorfor vælge engelsk som udgangssproget? Tjaeh... Det er nok en
>gammel (og dårlig) vane. Når jeg nu får hjælp af jer burde jeg først
>have sat engelsk på senere.

Det er vi meget egnige om

>Jeg tager det til efterretning til senere programmer.
God ide. Vi mangler danske programmer.

Eksempelvis er der lige kommet en ny Ad-Aware 6.0 og det er dejligt,
at der hurtigt var en kvik dame-dansker, der fik lavet en dansk
sprogfil til programmet.
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-03 10:03

emj wrote:

[Snip Toke lover at få oversat til dansk]

> Glimrende
> Så er der håb forude for os, som ikke har så let ved udenbysk

Det blev en længere nat, men jeg fik sprogtingen til at køre.
I version 0.5.0 beta kan man vælge mellem dansk eller engelsk.

Oversættelsesarbejdet gjorde mig opmærksom på at der skal en del
finpudsning til, før grænsefladen er rigtig brugbar (popop-tekster på
knapper o.l.). Desuden skal jeg så småt til at overveje at fjumre en
manual/hjælpe-fil sammen.
--
JPEGCrops 0.5.0 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
<url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : emj

Dato : 24-02-03 10:59

On 24 Feb 2003 09:03:08 GMT, Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk>
wrote:

>Det blev en længere nat, men jeg fik sprogtingen til at køre.
>I version 0.5.0 beta kan man vælge mellem dansk eller engelsk.

Tusind tak. Du er en svedske
Hilsen emj

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-03 11:27

emj wrote:

[Snip Toke: Oversat til dansk]

> Tusind tak. Du er en svedske

Kald mig bare 176-761.

FUT til dk.kultur.tegneserier
--
JPEGCrops 0.5.0 - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
<url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-03 13:54

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> Det blev en længere nat, men jeg fik sprogtingen til at køre.
> I version 0.5.0 beta kan man vælge mellem dansk eller engelsk.

Virker 'Copy Timestamp' i 0.5.1 beta versionen? Det croppede billede får hos
mig modificeret filens tidsstempel, selvom jeg har krydset checkboxen af.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-03-03 15:48

Mikael Nygaard wrote:

> Virker 'Copy Timestamp' i 0.5.1 beta versionen? Det croppede
> billede får hos mig modificeret filens tidsstempel, selvom jeg har
> krydset checkboxen af.

Ups. Der var et timingsproblem der, så tidsstemplet sjældent blev
overført.

Det er hermed rettet. Tak for meldingen.
--
JPEGCrops - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
<url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-03 16:13

> Ups. Der var et timingsproblem der, så tidsstemplet sjældent blev
> overført.
>
> Det er hermed rettet. Tak for meldingen.

Tak skal du have, der er prompte respons, må jeg sige!

En anden ting, som jeg har bemærket er, hvis jeg forsøger at gemme det
croppede billede oveni originalen. Så får jeg en advarsel, hvad der er fint
nok, men hvis jeg så siger ok, og originalen er skrivebeskyttet, bliver
ændringerne smidt væk uden nogen advarsel herom. Her ville jeg nok
foretrække, at den første advarsel spurge om man ville overskrive den
skrivebeskyttede fil, og så i øvrigt gjorde det, hvis man accepterede (og
ligeledes med rotering). En anden ting, som jeg også godt kunne tænke mig
(nu vi er i gang:), er hvis den croppede fil arver en evt. skrivebeskyttelse
fra originalen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-03-03 19:27

Mikael Nygaard wrote:

[Snip Fejl rettet]

> [...]
> hvad der er fint nok, men hvis jeg så siger ok, og originalen er
> skrivebeskyttet, bliver ændringerne smidt væk uden nogen advarsel

Det lyder meget rigtigt. Den situation har jeg ikke overvejet. Det skal
selvfølgelig håndteres.

> En anden ting, som jeg også godt kunne tænke mig (nu vi er i gang:),
> er hvis den croppede fil arver en evt. skrivebeskyttelse fra
> originalen.

Hrmn... Så er vi vist ved at bevæge og fra specialfunktion til
ekstraspecialfunktion. [Smiley]

Jeg skal lige have kigget lidt på hvordan instillinger foretages.
Som det er nu, er det noget uoverskueligt, hvad de forskellige valg
medfører.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-03-03 01:39

Mikael Nygaard wrote:

> [...]

> En anden ting, som jeg også godt kunne tænke mig (nu vi er i gang:),
> er hvis den croppede fil arver en evt. skrivebeskyttelse fra

Jeg har implementeret ovenstående. ...Selvom jeg ikke rigtig kan se
ideen i at kopiere filrettighederne...
--
JPEGCrops - <url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >
Nyt i 0.5.3 beta: Drag'n'drop af mapper, advarsel ved skrivebeskyttede

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-03 11:50

> Jeg har implementeret ovenstående. ...Selvom jeg ikke rigtig kan se
> ideen i at kopiere filrettighederne...

Jeg foretrækker at have skrivebeskyttelse på mine billeder, bare for at være
på den sikre side:) Men jeg ved godt, at vi her er ude i de små detaljer.
For nu at runde ovenstående af, med endnu en lille detalje: Hvis jeg
forsøger at gemme et skrivebeskyttet billede oveni et skrivebeskyttet
billede (vel typisk billedet selv), og samtidigt vil bevare
filrettighederne, så bliver skrivebeskyttelsen fjernet på den resulterende
fil. Dvs. lige præcis i den situation bliver bevaringen af filrettighederne
ikke overholdt.

> [...]
> filer, kopiering af filrettigheder, Huffman optimize ved beskæring,
> ændring af udseendet af indstillings delen

Af ren nysgerrighed, hvad gør Huffman optimize?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-03-03 12:47

Mikael Nygaard wrote:

[Snip Hvorfor overføre filrettigheder?]

> Jeg foretrækker at have skrivebeskyttelse på mine billeder, bare
> for at være på den sikre side:)

Jeg bruger kun selv de beskårne billeder som mellemstadie. Enten fordi
de skal til udprint eller fordi de skal konverteres til andre
størrelser. Jeg ser derfor ikke den store grund til at skrivebeskytte
dem. ...Men nu har jeg heller aldrig rigtig været den store bruger af
skrivebeskyttelse. Jeg forlader mig på backup i stedet.

> [...]
> selv), og samtidigt vil bevare filrettighederne, så bliver
> skrivebeskyttelsen fjernet på den resulterende fil.

Ah! Du har ganske ret, den havde jeg ikke tænkt på. Det der sker bag
overfladen er

1) Filen eksisterer. Skal den overskrives? (Ja)
2) Destinationsfilen er skrivebeskyttet. Skal den overskrives? (Ja).
Herefter fjernes skrivebeskyttelsen fra filen.
3) Udfør beskæring og overskriv destinationsfilen.
4) Overfør filrettighederne.

Når filnavnet for originalen og destinationen er det samme, bevirker
punkt 2 at punkt 4 ikke har nogen virkning.

Det er røget på buglisten. Lige nu vil jeg hellere arbejde på at få
fjernet 16x16 pixel begrænsningen for beskæringsområdets størrelse.

[Snip Huffman optimize ved beskæring]

> Af ren nysgerrighed, hvad gør Huffman optimize?

Den laver en optimeret kompressions tabel i stedet for den tabel, der
benyttes som default. Oversat til menneskesprog betyder det at JPEG
filen måske bliver en anelse mindre, på bekostning af lidt længere
konverteringstid. Det ændrer ikke ved udpakningstiden og er tabsfrit,
så jeg smed den på som en "why not?"-indstilling.
--
JPEGCrops 0.5.3 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder
<url: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ >

Fra : ¤

Dato : 04-03-03 17:33

Hvordan kan det mon være at når jeg trykker på linket for at downloade
0.5.2, så får jeg stadig version 0.5.1 ?

Torben

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-03-03 19:08

¤ wrote:

> Hvordan kan det mon være at når jeg trykker på linket for at
> downloade 0.5.2, så får jeg stadig version 0.5.1 ?

Doh!

Fra : Alex W

Dato : 07-02-03 18:45

Hej Toke

Nu har jeg fået billederne retur fra fremkaldelse.

Jeg sendte en blanding af croppede og ikke-croppede billeder.

Jeg kan ikke se forskel på kvaliteten på udprintet (5mpix) og 10x15 cm.
kopi, lige meget om jeg cropper billedet eller ej.
Jeg har også prøvet at lave udsnit med jpeg-crop i 800x1200 pix. billedet
10x15 cm. og kvaliteten er helt i top!!

Jeg kan kun sige at det virker!

/Alex