Lidt OT: Ros til alle!
Fra : R. Ilsøe

Dato : 02-02-03 14:38

Jeg vil bare gerne lige rose alle! Jeg har fulgt gruppen her on/off i 5 år
ca. og aldrig har stemningen været så dejlig som den er for tiden! Lad os
alle hode det i baghovedet når vi skriver, for hold op hvor har der været
nogen underlige debatter hvor misforståelser endte i en masse hø! -Men det
kan vel ikke undgåes når man er så mange der kommunikerer på skrift... Vi
får jo hverken tonefald eller kropssprog med!

Håber gruppen bliver ved at være så dejlig! Så hænger jeg i hvert fald ved
denne gang!

Rinnie

....Der dog savner Ami iblandt os...

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 02-02-03 15:24

"R. Ilsøe" <frygtigloes_@hotmaill.com> skrev i en meddelelse
> Håber gruppen bliver ved at være så dejlig! Så hænger jeg i hvert fald ved
> denne gang!

Det håber jeg også, og jeg skal nok blive.

Bolette

> ...Der dog savner Ami iblandt os...

Nogen der ved hvorfor hun ikke er her mere?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 02-02-03 17:59

> Nogen der ved hvorfor hun ikke er her mere?

Jeg har lige mailet hende i dag... Men ikke modtaget svar endnu
Er lidt bekymret for hende...

Rinnie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-02-03 20:53

"R. Ilsøe" <frygtigloes_@hotmaill.com> skrev i en meddelelse
> Håber gruppen bliver ved at være så dejlig! Så hænger jeg i hvert fald
> [...]

Hej Rinnie og alle jer andre

ja så fik jeg tjekket mail inde på ribenet og fandt også din mail Rinnie
... tak for den og tak for billeder af Albert .. han ser jo bare dejlige
ud .... og jeg blev ringet op af en veninde der læser med i
hundegruppen sådan på sidelinien ... hun fortalte mig at jeg er
efterlyst .. og så må jeg da hellere lige stikke hovedet frem .. jeg
havde egentlig smidt gruppen ud .. men havde tænkt på at jeg måske
skulle her ind igen .. savner den at kigge i .. og savner vel også lige
at følge lidt med i hundelivet ....

Da jeg var inde på min ribenetmailboks fandt jeg også en mail hvor en
bad mig fortælle om nejøvelsen .. hvem mon det var .. jeg fik slettet
mailen inden jeg kom i tanke om at jeg havde glemt at tage mailadressen
med mig så jeg kunne skrive fra min private mailbok .. hvor adressen er
woopie@mail1.stofanet.dk . .brug den hvis I vil skrive ...der tjekker
jeg post flere gange daglig .. bynetpostboksen glemmer jeg alt alt for
tit . .den bliver kun brugt til nyhedsgrupper osv ... jeg vil gerne
fortælle hvordan jeg bruger nejøvelsen og vil prøve at få det gjort i
løbet af i morgen .. så er spørgsmålet bare om jeg skal sende den til
gruppen eller vedkommende der efterlyste den lige vil sende en mail til
min privatmailbox så skal jeg gerne sende nejøvelsen til ham privat ..

Hejhils fra Ami

Fra : Therese

Dato : 02-02-03 22:01

Hej Ami
Velkommen tilbage

Jeg synes bare du skal poste nej-øvelsen i gruppen. Jeg kan i hvert fald
godt tænke mig at læse, hvordan du og andre gør, da jeg har lidt problemer
med min 11 mdr. Berner-han der tilsyneladende har selektiv hørelse.

Hvis jeg laver nej-øvelsen med guffer eller ting han ikke må tage er der
ingen problemer. Her kigger han op, når jeg har sagt det for at se om han
evt. må få det senere.
Problemerne opstår, når det er uønsket adfærd som gøen eller springen op
o.a. Her virker han fuldstændig upåvirket af nejet. Hvis man tager en guffer
frem klapper han i med det samme for et kort øjeblik og smider sig i dæk. Så
er det lidt svært at give ham den fordi han holdt op. Som jeg ser det lærer
han at hvis han gøer længe nok får han til sidst en guffer.

Nogen gode råd?
Post bare i en ny tråd, hvis du vil.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-02-03 10:20

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ami
> Velkommen tilbage

Ja men tak da ...
> [...]
lærer
> han at hvis han gøer længe nok får han til sidst en guffer.

Jeg kan fint forstå hvad du mener ... men ... ved den bløde træning
gælder at al ønsket adfærd belønnes og når hunden gør og du tager til
lommen efter en guffer .. og hunden så smidder sig i dæk og holder mund
ja så er det jo netop dette du belønner ved at give ham guffen ..... og
det er det han føler han får sin belønning for .. noget andet er hvis du
giver ham godbidden mens han bruger mund ... (altså at du gav ham
godbidden for at få ham til at holde mund .. så ville du belønne hans
gøen .... Det du kan gøre og som jeg bruger er når han holder mund så
selvfølgelig straks give ham guffen og så ellers via aktivering f.eks
rul, vinke eller flere andre øvelser at holde hans opmærksomhed/aflede
hans opmærksomhed fra det der fik ham til at gø .... En ting jeg har
brugt meget/stadig bruger er i situationer hvor jeg ved Wupper vil gø ..
da simpelthen at aflede hende i god tid inden situationen opstår så jeg
altså har hendes opmærksomhed så helt og fuldt at hun ikke gør lige i
første sekund "provokationen" opstår ... og så er der godbid .. og denne
fodren med godbidderog holden hendes opmærksomhed fortsætter simpelthen
enten til hun begynder at gø .. eller provokationen er væk .... Eksempel
.... min gamle hund Sandra havde det med at gø vildt efter cyklister og
rulleskøjte mennesker der kom i mod os eller passerede os på traveture
... jeg gjorde det at jeg i god tid når jeg kunne se disse ting og altid
inden Sandra begyndte at gø med en godbid fangede hendes opmærksomhed og
så via godbidder (hun elskede mad) holdt hendes opmærksomhed fangen ..
samme sekund hun gøede ... ja så var der ingen godbid ... vi opnåede at
disse cyklister/rulleskøjteløbere kunne komme tættere og tættere på os
uden at Sandra brugte mund .. og til sidst ja da var hendes reaktion
istedet for gø , så at kigge op på mig og forvente at få en godbid .. og
det fik hun hver gang lige til 1.1. 02 hvor jeg måtte følge hende til
regnbuebroen ....

Håber du kan bruge det jeg har skrevet til noget ... ellers spørg igen
... det samme kan bruges hvis hunden springer op f.eks ..

Hejhils fra Ami

Men du har ret i en ting nemlig at man skal passe på ikke at komme til
at belønne uønsket adfærd ... og det kan man let komme til hvis man ikke
lige tænker sig om /tænker over hvad det er man belønner ...