Clicketræning
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-02-03 20:07

God lørdag aften.

Jeg har besluttet mig at Nicki og jeg skal til at lære clicketrænig, så jeg
har lige bestilt og modtaget en clicker fra hundensnet butik.

Jeg havde ikke tænkt mig at gå til det, men lade det være selvlært. Jeg har
allerede fået hjælp, men er stadig ikke 100% inde i det endnu. Jeg har lånt
en bog på biblioteket der hedder optimal hundetræning 1, velkommen til click
træningens vidunderlige verden. Til den findes en video, som jeg ikke hvor
jeg skal finde, er der nogen der kan hjælpe mig med det? evt prisen på den?.

Nå, men for at komme tilbage til det at clicke, hvordan skal hunden vide om
man vil ha' den til at dække, sitte, vinke osv ved bare et klik, skal der
gøres noget samtidig med klikket? ( nu er jeg godt nok forbi indlæringen og
direkte til at hunden kan det ).

Er der nogen der kan give et eksempel på en god måde at indlære på?

Jeg håber mit/mine spørgsmål er forstålige, ellers er i velkommen til at
spørge.

Mange venlige hilsner fra

Bolette og Nicki

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-02-03 20:19

Klikket er belønningen ikke signalet (kommandoen). Du får altså hunden til
at ligge og så klikker du. Inden du går i gang vil jeg anbefale dig at læse
Anders Hallgrens lille bog om shaping, den koster kun ca. 70 kr. og kan
købet her: www.canis.no hvor der også er mange gode artikler og anrdre
bøger.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-02-03 20:37

Hej Nina

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Klikket er belønningen ikke signalet (kommandoen). Du får altså hunden til
> at ligge og så klikker du.

Okay, nu er jeg forvirret er det meningen klikket skal erstatte kiksen i
sidste ende? Hvis jeg var hund, ville jeg da uden tvivl fortrække træning
med kiks og ikke en klikker .

Nej, spøg til side.

Nu kan Nicki jo godt de mest grund ting, så som sit, dæk osv ( han er snart
2 år ), forstår jeg det så rigtig hvis man siger f.eks "sit". idet han
sætter sig klikker jeg og gir' ham en guf? Hvis det er meningen klikket skal
erstatte kiksen, vil de så ikke forvente en kiks efter klikket altid?

> Inden du går i gang vil jeg anbefale dig at læse
> Anders Hallgrens lille bog om shaping, den koster kun ca. 70 kr. og kan
> købet her: www.canis.no

Det tror jeg du har ret i, jeg skal vist læse mere om det inden jeg går
igang.

Mange tak for hjælpe

Bolette og Nicki

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-02-03 20:48

> Okay, nu er jeg forvirret er det meningen klikket skal erstatte kiksen
> sidste ende? Hvis jeg var hund, ville jeg da uden tvivl fortrække træning
> med kiks og ikke en klikker .

Nej, klikket betyder: det du gør lige nu er korrekt, og en belønning (kiks)
er på vej !
___

> [...]
skal
> erstatte kiksen, vil de så ikke forvente en kiks efter klikket altid?

Ja, det er rigtigt at du skal klikke lige når han sætter sig og
efterfølgende give en guf. Og jow - de forventer en kiks efter klikket....

Hilsen
Carina

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-02-03 20:44

> [...]
> Inden du går i gang vil jeg anbefale dig at læse
> Anders Hallgrens lille bog om shaping, den koster kun ca. 70 kr. og kan

Ååååååå nej, den er jo ikke på dansk, og jeg kan ikke læse svensk som der
står sporget er .

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-02-03 20:52

> Ååååååå nej, den er jo ikke på dansk, og jeg kan ikke læse svensk som der
> står sporget er .

Den er også oversat til Dansk...

De fleste biblioteker har den vist til udlån
ISBN nr.: 87-89554-00-0

Gå evt. ind på http://www.bibliotek.dk og søg efter Anders Hallgren og
Shaping

Hilsen
Carina

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-02-03 22:36

Hej Carina

"Carina Graversen" <ina@hund.dk> skrev i en meddelelse
> Den er også oversat til Dansk...

Det var dejligt , har også allerede været inde og bestille den, så nu
håber jeg bare ikke der går for lang tid inden de får den hjem på
biblioteket.

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-02-03 14:40

Svensk er altså ikke så slemt. Jeg kunne absolut intet svensk, før jeg kom
på et svensk diskussionsforum, nu er det lige så let som dansk. Jeg kan
endda tale det (men kan ikke få sprogets melodi med)

Fra : Ann K.

Dato : 02-02-03 15:17

Nina Skrev:

>Jeg kan
>endda tale det (men kan ikke få sprogets melodi med)

<> Nej du kan ikke!!!! Du er norsk!!!!! *Grin*

Mvh Ann - der _kan_ tale norsk - og ikke kan identificere Ninas lyde som
dette sprog heller ))

Fra : Pia J

Dato : 02-02-03 16:05

Jeg kan høre, jeg bliver nødt til at tage med på næste ulvetur - jeg har
faktisk svensk studentereksamen! (men det er ikke derfor jeg vil med.... -
men det ville da være en anledning til at bruge skidtet)

:Pia

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-02-03 22:43

Jo men svenskerne forstod mig uden problemer, de forstod hverken Ann eller
Manden (hihihi Ann, der fik du den)

Hvornår skal vi for øvrigt af sted igen?? Nu kender vi jo vejen ud at
Stockholm.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-02-03 20:22

Hej Bolette.

> Jeg har besluttet mig at Nicki og jeg skal til at lære clicketrænig, så
jeg
> har lige bestilt og modtaget en clicker fra hundensnet butik.

God fornøjelse - det er en sjov måde at træne på, både for hunden og føreren

___

> [...]
> gøres noget samtidig med klikket? ( nu er jeg godt nok forbi indlæringen

Først skal du have betinget klikket med at hunden får en belønning (kiks).
Det gør du ved mange gange at klikke lige inden hunden får en kiks. Hunden
skal her ikke gøre noget som helst andet end at spise kiksen (altså ikke
kigge på dig, sidde eller noget som helst). Det vil oven i købet være en
fordel, hvis ikke han forbinder klikket med at gøre noget som helst. Du kan
også lade ham spise kiks på gulvet, og så klikke lige inden han tager
kiksen.

Du skal her tænke i klassisk betinget indlæring på samme måde som Pavlov
lærte sine forsøgshunde at klokken betød mad !!!

Herefter skal du i gang med at lære Nicki nogle øvelser vha. klikkeren ....

F.eks. kan du stå parat og i samme øjeblik Nicki sætter sig, klikker du og
giver en kiks. Efter nogle gange vil du opdage, at Nicki sætter sig så snart
han vil have en kiks. Dette er kendt som instrumentel betingning indlæring
eller operant indlæring, altså at hunden oftere gentager den handling der
fører til succes, samtidig med at en adfærd der ikke medfører succes (eller
ubehag) svækkes og til sidst helt forsvinder. Når han sætter sig så snart du
står parat med klikker/kiks, kan du begynde at sætte kommandoen "sid" på
lige inden han sætter sig (igen klassisk betinget indlæring).

Skal du lære ham mere komplicerede øvelser som han ikke sådan umiddelbart
gør af sig selv, skal du stadigvæk bruge kropssprog og andre hjælpemidler
til at få ham til at udføre den ønskede adfærd - og så klikker du bare lige
præcis i det øjeblik han gør det rigtige . Her kan en target stick evt.
være en god ide, hvor du lærer ham at han skal "dutte" næsen på spidsen af
stanget eller skal røre med en pote.

Så kort og godt er klikkeren "bare" en god måde at time sine belønninger, så
hunden forbinder den korrekte adfærd med at den får sin belønning .

Håber du kan følge mig, ellers er du velkommen til at spørge igen

Hilsen
Carina
- Der senest har lært sin hund at halte (løfter det ene forben og hopper på
3 ben) vha. klikkeren....

- - -
Redningshunde i Aalborg:
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-02-03 22:40

Hej Carina

> Håber du kan følge mig, ellers er du velkommen til at spørge igen

Det kan jeg, men hvis jeg undervvejs bliver i tvivl, vil jeg da meget gerne
tage imod dit tilbud om at spørge igen

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki