Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gale farver
Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 01-02-03 16:03

Hej NG
Jeg er i gang med at scanne dias ind på min PC.
Nogle af billederne bliver gode nok men mange bliver meget blå. Der er ikke
noget galt med selve diaset.
Hvad kan jeg gøre for minske den blåfarve.
Jeg bruger billedbehandlingsprogram. Men det er ikke nok.

På forhand tak.
Annika

Fra : itgrafen

Dato : 01-02-03 17:45

"Annika Leth-Olsen" skrev d. 01-02-03 16:03 dette indlæg :
> [...]
> noget galt med selve diaset.
> Hvad kan jeg gøre for minske den blåfarve.
> Jeg bruger billedbehandlingsprogram. Men det er ikke nok.

Hej Aninika

jeg har selvfølgeligt ikke set dine billeder, så det er et impulsivt
forslag du får her.
jeg kom faktisk næsten med det samme til at tænke på noget der hedder
filtersim.
det er et lille program der simulerer kodak wratten filtre, normalt
linser der sættes på kameralinsen og kompenserer for lysets
farvetemperatur.
hvis du laver en søgning på nettet er jeg sikker på at du finder frem
til programmet filtersim, det er freeware og kan køre uafhængig af
billedbehandlingsprogrammer, eller køres ind som et plugin til
photoshop.

dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 02-02-03 15:47

Hej Dorte
Jeg har downloadet filtersim i går men har ikke noget at "lege" så meget med
det endnu. Men det ændre ihvertfald noget af den blå farve.
Nu vil i gang rigtigt at sætte mig ind i programmet.
Tak for rådet.
kh Annika

Fra : Tom Dissing

Dato : 01-02-03 18:01

Det kan hænge sammen med at din scanner ikke har "indstillet sig" hvis den
er "Lidt gammel" så skal den, når den starter/maskinen startes have lov til
at "nulstille sig" sådan at den kan gengive farverne korrekt !
Gælder som eksempel for de tidlige Cool Scan fra Nikon
Tom

Fra : Annika Leth-Olsen

Dato : 02-02-03 15:49

Hej Tom
Min scanner er ikke ret gammel. Kun 1 måned, så det er næppe det der er
problemet. Det er enda en scanner beregnet til bl.a. scanning af dias.
kh Annika

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 02-02-03 15:33

> [...]
> noget galt med selve diaset.
> Hvad kan jeg gøre for minske den blåfarve.
> Jeg bruger billedbehandlingsprogram. Men det er ikke nok.

Hej.

Jeg har scannet mange100 dias ind, jeg bruger HP Scanjet 5470c, mange af
billederne har blåstik, det er nok normalt når de er ca, 40 år gamle, alle
billeder, bliver behandlet i Corel Photoshop 8 dk,
jeg fjerner alt blåstik inde i barbebalance, de bliver 100% perfekte, men
det tager jo lidt tid,
Der jeg vil hen er, du kommer ikke uden om at behandle dem i et godt
program, inde i farvebalance,
Indstilleng for lys/mørke/kontrast, så skulle du kunne ordne det der.

Kurt
Odense
hbkj@galnet.dk

Fra : Anders

Dato : 02-02-03 23:50

Hej Annika.

....det kan som Tom siger være problemet, men prøve lige at genstarte hele
computeren og scan det SAMME billede igen...lad mig høre om problemet er der
endnu?....jeg har selv lidt samme problem, dog mest når jeg scanner mange
billeder på en gang, men som sagt, for mig hjælper en genstart

ANDERS

Fra : Morten Hansen

Dato : 05-02-03 21:25

hej med jer jeg har set den fejl før
det er sikkert det sorte stykke pap/plast
som du skal lægge på glasset som vender forkert
det er noget med en kalibrerings rille der ligger forkert

mvh
Morten