Brug af elektrisk halsbånd...
Fra : Ann K.

Dato : 31-01-03 23:47

Fandt lige dette link på den norske hundegruppe...
Nu ved jeg, hvad det er, jeg tager afstand fra!!! Alene det at manden i
fuldt alvor kan påstå at hunden har fuld kontrol over, hvorvidt den bør
straffes *GYS*

http://www.fredhassen.com/article_attention_heeling.htm

Havde også engang et link til en amerikansk "træner", der på video
viste, hvordan han fik en schæfer og en papillon (!!!) til at gå pænt
vha elektrisk halsbånd... har desværre mistet det...

Mvh Ann

Fra : x Vuf x

Dato : 01-02-03 08:58

Fri, 31 Jan 2003 23:46:41 +0100, Ann K. wrote:

> [...]
>viste, hvordan han fik en schæfer og en papillon (!!!) til at gå pænt
>vha elektrisk halsbånd... har desværre mistet det...

Det burde straffes ved, at han selv skulle gå med sådan et halsbånd!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Pia J

Dato : 01-02-03 09:08

Sådan en slags negativ klikkertræning. Absurd.

:Pia

Fra : Kosmonauten

Dato : 01-02-03 11:25

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu ved jeg, hvad det er, jeg tager afstand fra!!! Alene det at manden i
> fuldt alvor kan påstå at hunden har fuld kontrol over, hvorvidt den bør
Hej Ann,
skrækkeligt, som Sonja skriver så skulle den mand selv prøve det,
selvfølgelig skulle volten øges betydeligt!
Med strømførende hilsen
Martin som ikke behøver at tage strøm på Laika, nærmere omvendt ;C)

Fra : x Vuf x

Dato : 01-02-03 14:05

Sat, 1 Feb 2003 11:24:30 +0100, Kosmonauten wrote:
> [...]

>Med strømførende hilsen
>Martin som ikke behøver at tage strøm på Laika, nærmere omvendt ;C)

Behøver Laika at ta' strøm på dig? Naaaa, jeg tror hun gør det...
....godt og grundigt! ;-D

Fra : Michael Frandsen

Dato : 01-02-03 23:42

heldig vis er den slags lort da forbudt herhjemme, og folk som alligevel
bruger det skulle have skåret en vis legmedsdel af, føj for den lede

michael

Fra : Kosmonauten

Dato : 03-02-03 00:59

> Behøver Laika at ta' strøm på dig? Naaaa, jeg tror hun gør det...
> ...godt og grundigt! ;-D
Hehe,
det haver De så inderligt ret i Deres Højærværdighed.
Og undertegnede nyyyyder hvert sekund ;C)
Med ærbødig hilsen
Onslow og Laika

Fra : x Vuf x

Dato : 03-02-03 09:16

Mon, 3 Feb 2003 00:58:52 +0100, Kosmonauten wrote:

>Hehe,
>det haver De så inderligt ret i Deres Højærværdighed.
>Og undertegnede nyyyyder hvert sekund ;C)
>Med ærbødig hilsen
>Onslow og Laika

<Fnis>...Du kan kalde dig, hvad du vil,
så længe du ikke kalder mig fru Hyacint! ;-D

Gi' Laika en extra krammer.

Fra : Carina Graversen

Dato : 02-02-03 00:18

Hej Ann.

Sådan som jeg læser det, så forsøger han at indlære et signal til at hunden
skal kigge på ham vha. halsbåndet.

Han starter med at skrive, at halsbåndet kan indstilles så hunden knap kan
mærke det. Jeg tror han starter med at indstille det på et meget lavt
niveau, så hunden kun lige kan mærke det, uden det gør ondt ??? Hunden lærer
nu, at når halsbåndet "kildrer", så er der en belønning hvis man kigger på
føreren. På samme måde som Skinner lærte sine rotter, at når den grønne
lampe lyste, så var der en belønning når de trykkede pedalen ned.

Hvis det er sådan her han mener det, så kan jeg egentlig ikke se noget
forkert i metoden - læste for nogle år om nogle danske hundeejere der havde
fået lavet et lignende halsbånd til en døv hund (altså hvor stødet på ingen
måde gav smerte for hunden, men bare blev et signal til at den skulle komme)
. Jeg bruger selv det signal, at jeg lige skal rette på min trøje på en
helt bestemt måde inden vi starter en øvelse - så ved hun godt, at hvis
hun gør det rigtige, så er der en bold på vej .

Men indrømmet, der er også nogle sætninger, der modsiger at han udelukkende
bruger så lav strøm at det ikke gør ondt, og han ikke bruger det som
straf...

Hilsen
Carina

Fra : Claus

Dato : 02-02-03 07:36

"Carina Graversen" <ina@hund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> føreren. På samme måde som Skinner lærte sine rotter, at når den grønne
> lampe lyste, så var der en belønning når de trykkede pedalen ned.

Hej.

Se, der er jo en der endelig har opdaget at et el-halsbånd ikke nødvendigvis
er et tortur instrument.
Brugt rigtigt er det en god ting , brugt forkert er det dyremishandel.

Claus
der er så gammel at han trænede hund da det var almindeligt at bruge
el-halsbånd.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-02-03 14:29

Hej

Jeg mener ikke at den slags tortur redskaber kan bruges "rigtigt",
Ville du bruge den slags midler på dig selv eller dine børn før du
udsætter forsvarsløse dyr for den slags mishandling??
-jeg har den opfattelse at man ikke skal udsætte andre levende væsener
for noget man ikke selv ville ønske at føle på sig selv.
-har samme holdning til mennesker der bruger pighalsbånd på hunde,
hvis de vil ta' den slags på selv og få en anden til at rykke EN gang
hårdt i linen, kan det være at man forstår at det i hvertfald ikke er
sjovt at føle smerte og det ikke hjælper at lære en hund at reagere
"rigtigt" fordi den er bange for følgerne hvis den ikke gør som
beordret. Hellere ha' en hund der reagerer fordi den elsker den
kontakt der følger med positiv forstærkning..

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Claus

Dato : 02-02-03 16:09

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> beordret. Hellere ha' en hund der reagerer fordi den elsker den
> kontakt der følger med positiv forstærkning..

Har du nogen sinde set et el-halsbånd i brug...siden at du er så overbevist
om at det er tortur??.

Jeg er da oxo glad for at det er blevet forbudt at bruge el-halsbånd men det
er da kun fordi at der var mange der troede, alle probs kunne løses med el
og derfor mishandlede deres hunde.

Claus

Fra : Michael Frandsen

Dato : 02-02-03 23:13

har man ikke altid sagt at lydighed / opdragelse skal leges ind i en hund,
det har da virket på min jagthund

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-02-03 13:28

Hej igen

Nej jeg har ikke set det, vil heller ikke, da jeg ikke selv ville
udsættes for den behandling, derved mener jeg så heller ikke at
forsvarsløse dyr burde udsættes for det.
Ville du bruge dette på mennesker uden at mene det er torturredskab?

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Claus

Dato : 05-02-03 16:24

> [...]
> forsvarsløse dyr burde udsættes for det.
> Ville du bruge dette på mennesker uden at mene det er torturredskab?

Jeps...jeg kender mange menesker jeg gerne ville prøve det på.

Når man snakker el-halsbånd , så går tror alle at det er ligesom at få et
stød fra en stikkontakt..sådan er det ikke.
Men jeg gider ikke snakke videre om det, af 2 grunde: det er forbudt at
bruge...og godt for det. og alle har en forud indtaget mening om at det er
dyreplagerr, selv om flertallet aldrig har set det i brug.

Claus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-02-03 16:00

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> wrote in message
> [...]
> viste, hvordan han fik en schæfer og en papillon (!!!) til at gå pænt
> vha elektrisk halsbånd... har desværre mistet det...

Jeg mailede ham dette spørgsmål i fredags:

Dette var hans svar:

> Yes, at every demonstration we do that. I do not have any kids, but
the
> youngest child that we have come across that has felt it was 18 months
old.
> Why do you ask? Obviously, by your remarks, not only have you never
tried
> it, but you are totally ignorant on the subject.

Godt jeg ikke træner hund på den måde.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]