MS Windows
briani 27239
Lyd i Windows XP
Fra : Martin S.

Dato : 30-01-03 23:06

Hejsa.

Efter at jeg har købt et nyt bundkort (Soltek SL-85 ERV), kan jeg ikke bruge
Line In på mit lydkort længere. Line Out virker fint (højttalere er
tilsluttet).
Er det en indstilling i Windows som jeg har overset?
I Windows' "Lydstyrke" er der ingen flueben pånær i Mic In.

Lydkortet er et Soundblaster PCI 128, og har virket fint med Line In før.
Jeg har Win XP Pro på dansk.

Håber på hjælp!

MVH Martin

Fra : Luftkaptajnen

Dato : 31-01-03 10:13

Jeg havde det samme problem, jeg hentede de nyeste driver fra soundblasters
hjemmeside, og så virkede det, det kunne tyde på det var et driver problem.

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 00:20

"Luftkaptajnen" <elm@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde det samme problem, jeg hentede de nyeste driver fra
soundblasters
> hjemmeside, og så virkede det, det kunne tyde på det var et driver
problem.

Hej. Tak for hjælpen. Nu har jeg hentet den nyeste driver fra
soundblaster.com og nu kan der pludselig komme lyd ind via Line In (lyd ind
via Line In og høres via Line Out i højttalerne).
Men men... jeg har et lydredigeringsprogram (Steinberg Wavelab 4) som IKKE
kan opsnappe den lyd som kommer ind i computeren. Hvad kan det skyldes?

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 00:29

Martin S. wrote:
> [...]
> Men men... jeg har et lydredigeringsprogram (Steinberg Wavelab 4) som
> IKKE kan opsnappe den lyd som kommer ind i computeren. Hvad kan det

I volumekontrol skal du i indstillinger vælge egenskaber / indspilning

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 00:45

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> I volumekontrol skal du i indstillinger vælge egenskaber / indspilning

Hvor er disse indstillinger? Den fik jeg vist ikke helt fat i? Gider du
prøve og forklare igen...
/Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 01:06

Martin S. wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er disse indstillinger? Den fik jeg vist ikke helt fat i? Gider
> du prøve og forklare igen...
> /Martin

Hvis det er creatives lyd icon(mixer) du har nede ved uret, creative
plejer at fjerne windows eget højtaler icon.
Når du har startet mixeren højreklikker du og vælger view / indspilning

Hvis du vil bruge windows egen mixer, så gå i krontrolpanel Lyde og
lydenheder
vælg advanceret. når du så får vinduet frem hvor du kan regulere lyden
går du op i indstillinger og vælger indspilning og sætter kryds i
line-in
http://home20.inet.tele.dk/edworks/indlyd.gif

Åben evt volumekontrol samtidig med Steinberg Wavelab 4, måske ændrer
programmet lydinstillingerne

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 01:54

> [...]
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/indlyd.gif
> Åben evt volumekontrol samtidig med Steinberg Wavelab 4, måske ændrer

Okay, tak for forklaringen, nu forstod jeg bedre!
Men jeg har prøvet at gøre som du foreslår, men der kommer stadig ingen lyd
ind. Jeg har også prøvet at optage med den indbyggede Lydoptager i Windows,
men den kan heller ikke optage noget som helst.
Mit setup: Jeg har forbundet min hifi-forstærker i stuen med pc-lydkortet
via stereo-phonostik, og lyden fra forstærken kommer fint nok ind af Line In
og ud af højttalerne på pc'en. Men jeg mangler altså at kunne "grabbe" den
lyd som kommer ind...

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 02:21

Martin S. wrote:
> [...]
> fint nok ind af Line In og ud af højttalerne på pc'en. Men jeg
> mangler altså at kunne "grabbe" den lyd som kommer ind...

Du har vel husket at regulere optagestyrken for line-in under
indspilning i volumekontrol

Du har vel forstået at der er 2 menuer i volumekontrol, en for
afspilning og en for indspilning.

Jeg har pt ikke mit pci128 lydkort i pcén men jeg mener at der under
indspilning er en "what you hear mulighed" hvis du sætter et kryds der
optager man alt som kommer ud at pc højtalerne

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 03:13

> Du har vel husket at regulere optagestyrken for line-in under
> indspilning i volumekontrol

Ja, alle slidere står på "50%" (halv styrke/midt i), pånær Mic In som er
slået fra pga. støj/rumklang.

> Du har vel forstået at der er 2 menuer i volumekontrol, en for
> afspilning og en for indspilning.

Ja. Se svar længere nede i tråden.

> Jeg har pt ikke mit pci128 lydkort i pcén men jeg mener at der under
> indspilning er en "what you hear mulighed" hvis du sætter et kryds der
> optager man alt som kommer ud at pc højtalerne

Se mit svar til Madsen vedr. What U hear" et andet sted i tråden.
Jeg bruger Win XP nu, men tidligere under Win98SE har jeg uden problemer
kunne bruge Line In til analog lyd fra min hifi forstærker.
Er mit lydkort er for gammelt? Det burde vel virke fint sålænge Creative
laver nye drivere til det under XP?

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 02:32

Martin S. wrote:

> fint nok ind af Line In og ud af højttalerne på pc'en. Men jeg
> mangler altså at kunne "grabbe" den lyd som kommer ind...

Har du mere end en mulighed i toppen af denne menu hvor der står
mixerenhed
http://home20.inet.tele.dk/edworks/indlyd.gif

Jeg tænker på om der skulle være lydkort på bundkortet også, eller andet
software der agerer som lydinput f.eks Total Recorder

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 03:23

> Har du mere end en mulighed i toppen af denne menu hvor der står
> mixerenhed
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/indlyd.gif

Nej, jeg har kun én mulighed: "SB PCI".

Under "Afspilning" har jeg sat flueben i disse (dvs. alle sammen):
- Playback Control
- Wave/MP3
- CD audio
- MIDI
- TAD-In
- Aux
- Microphone
- Line-In

I "Indspilning" har jeg sat flueben i disse (dvs. alle sammen):
- Stereo Mix
- CD Audio
- TAD-In
- Aux
- Microphone
- Line-In

> Jeg tænker på om der skulle være lydkort på bundkortet også, eller andet
> software der agerer som lydinput f.eks Total Recorder

Ja, der er indbygget et lydkort på bundkortet. Der er Mic In + Line In +
Line Out + Game/MIDI port på bundkortet, ved siden af COM-portene og
USB-stikkene bagpå computeren.
Men jeg har i BIOS'en disablet AC97 lyd, og jeg kan ikke få øje på andre
indstillinger i BIOS som skulle have noget med lyd at gøre. Ifølge manualen,
er der ingen jumpere på bundkortet som skal ændres vedr. dette.

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 03:46

Martin S. wrote:
> [...]
> - Microphone
> - Line-In
>
> I "Indspilning" har jeg sat flueben i disse (dvs. alle sammen):

Stereo Mix er det samme som "what u hear"

Så prøv at sætte kryds her
http://home20.inet.tele.dk/edworks/mix.png

De har åbenbart omdøbt "whar u hear" i de nye drivere, eller også har du
rod i driverne, for det hedder netop Stereo Mix i AC97 driverne.

Ikke fordi jeg tror det betyder noget, men er du helt sikker på at det
er den rigtige driver du har fundet. Der findes mange forskellige pci128
lydkort
Mit hedder f.eks CT4810 og den medfølgende cd er sort med sølvskrift og
hedder audioPCI128.

Driveren med den dato du angiver kan jeg ikke finde på creatives webside

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 04:11

> Stereo Mix er det samme som "what u hear"
> Så prøv at sætte kryds her
> http://home20.inet.tele.dk/edworks/mix.png

Min ser ikke helt ud som din. De hedder ikke "Vælg" hos mig, men derimod
"Slå fra".
Se: http://home1.stofanet.dk/happyhome/sb/

> [...]
> hedder audioPCI128.
> Driveren med den dato du angiver kan jeg ikke finde på creatives webside

Jeg kan ikke på stående fod huske hvilket CT-nr. mit lydkort har, så jeg må
ned og skille kabinettet ad i morgen og tjekke.
Jeg kommer faktisk lidt i tvivl om det er den rigtige driver. Jeg kiggede
blot efter PCI 128 på Creatives hjemmeside.
Jeg fandt den her (nederst på siden): http://makeashorterlink.com/?W21212D43
Det er til model CT5808, kommer jeg nu til at se. Jeg vidste ikke at det
havde den store betydning, sålænge det er et PCI 128-kort. Måske er det her,
at hunden ligger begravet...

Min SB CD-rom er også sort med sølv-skrift. Der står blot Creative Labs,
Sound Blaster Audio PCI 128 (samt 5 liniers ophavsrettigheder) og et P/N nr.

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 04:31

Martin S. wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
>
> Min ser ikke helt ud som din. De hedder ikke "Vælg" hos mig, men
> derimod "Slå fra".
> Se: http://home1.stofanet.dk/happyhome/sb/

Det er fordi du er i afspilningsmenuen
Du skal i http://home1.stofanet.dk/happyhome/sb/ ind i indstilliger og
vælge indspilning og vælg ok, sætte kryds i line-en eller stereo-mix

Så ser den sådan ud
http://home20.inet.tele.dk/edworks/pci128.PNG

Som du kan se har jeg installeret mit pci128 nu.
Og så kan jeg fortælle dig at skyderen for line-in i indspilning skal
stå næsten i top før der kommer udslag

Jeg har hentet en driverfil der hedder SBPCI_WebDrvsV5_12_01.exe den
øverste på det link du sendte

> Min SB CD-rom er også sort med sølv-skrift. Der står blot Creative
> Labs, Sound Blaster Audio PCI 128 (samt 5 liniers ophavsrettigheder)
> og et P/N nr.

+ SOUND på tværs og BLASTER i en firkant

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 18:22

> [...]
> Du skal i http://home1.stofanet.dk/happyhome/sb/ ind i indstilliger og
> vælge indspilning og vælg ok, sætte kryds i line-en eller stereo-mix

Juhuuu!! Nu virker det! Det var lækkert!!!
Du skal have MANGE tak for din hjælp og ihærdige indsats! Det var rigtig
fint!
Jeg afinstallerede den tidligere driver (som kun var til CT5808) og så kørte
jeg orig. CD'en! Og så kan jeg indstille som du beskriver.
På SB hjemmeside står der, at orig. CD'en SKAL være installeret inden man
opdaterer de forskellige patches. Nu ved jeg det!

> Jeg har hentet en driverfil der hedder SBPCI_WebDrvsV5_12_01.exe den
> øverste på det link du sendte

Ja, men er det ikke en patch man kun skal hente hvis man har problemer med
støj ved brug af 4 højttalere? Sådan læste jeg i hvert fald instruktionerne
på hjemmesiden.

Jeg prøvede at hente den nedenstående XP update til PCI128 kortet, men den
kan ikke installeres da filen vist er beskadiget (har prøvet at hente den 3
gange!):
http://makeashorterlink.com/?A2E213E43

> + SOUND på tværs og BLASTER i en firkant

*hehe* Så ER det en CD mangen til din, som jeg har

Tak for hjælpen igen Edmund og Madsen!

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 20:42

Martin S. wrote:

> [...]
> På SB hjemmeside står der, at orig. CD'en SKAL være installeret inden
> man opdaterer de forskellige patches. Nu ved jeg det!

Jeg vil næsten tro at det kun er softwaren fra cdén du har fået
indstalleret, og ikke selve driverne. Prøv at se i enhedsorientering
(hvis du vil vide det med sikkerhed)

Det er ikke nødvendigt at bruge driverne fra CDén for der er jo drivere
til kortet indbygget i XP. De er måske ikke så gode, men line-in
optagelse virker i hvert fald.
Det var det eneste jeg havde indstalleret da jeg opdaterede med
SBPCI_WebDrvsV5_12_01.exe

Blev du ikke spurgt om at indsætte XP CD dengang du satte lydkortet i

Den eneste grund til at bruge cdén er vis man vil opdate selve
softwaren, f.eks mixer og recorder
Recorderen der er på cden er faktisk rigtig god(lille og nem)

Hvis man skal opdate softwaren skal man hente det til win98
http://www.americas.creative.com/support/files/download2.asp?centric=17&maincat=11&os=4&subcat=17

For et år siden virkede softwaren til win98 fint i XP, jeg har ikke
prøvet det nu her, og tør heller ikke sige om der er en software opdate
til XP et sted på deres websider (jeg har kun brugt 2 min på at lede)
--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 21:39

> Jeg vil næsten tro at det kun er softwaren fra cdén du har fået
> indstalleret, og ikke selve driverne. Prøv at se i enhedsorientering
> (hvis du vil vide det med sikkerhed)

Ja, det ser det faktisk ud til at du har ret i. Jeg troede at der automatisk
blev indlæst nogle drivere siden systemet skal genstarte. I enhedshåndtering
under lydkortet står "Standardsystemenheder til lyd, video og spil" og det
betyder vel, at der er Windows standardsystemenheder.

> [...]
> optagelse virker i hvert fald.
> Det var det eneste jeg havde indstalleret da jeg opdaterede med

Ok. Der er overhovedet ingen støj på Line In, så jeg er såmen glad!

> Blev du ikke spurgt om at indsætte XP CD dengang du satte lydkortet i

Nej, fordi lydkortet sad allerede i maskinen da jeg installerede Win XP.
Da jeg i eftermiddags tog lydkortet ud og derefter satte det i igen, stod
der blot "Windows har fundet ny hardware" og "Hardwaren er klar til brug"
(eller noget lign.)
[...]

MVH Martin

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 18:27

Mit lydkort er forresten model CT4810 ligesom dit!
07-09-00 står der på et klistermærke, så jeg købte det åbenbart i 2000 og
ikke i 1998 som jeg ellers mente! :o/

Hvilken driver bruger du? Jeg bruger de drivere som er på orig. CD'en, dvs.
de ikke er optimeret til XP, men det virker fint under XP alligevel.

/Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 20:19

Martin S. wrote:
> [...]
>
> Hvilken driver bruger du? Jeg bruger de drivere som er på orig.
> CD'en, dvs. de ikke er optimeret til XP, men det virker fint under XP

Jeg brugte jo SBPCI_WebDrvsV5_12_01.exe og det virkede fint med line-in

Men den helt rigtige er nok denne nederst på siden

http://dk.europe.creative.com/support/drivers/product.asp?bypass=1&category=2&os=10&driverlang=&prod=165&drivertype=1

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 21:29

> Jeg brugte jo SBPCI_WebDrvsV5_12_01.exe og det virkede fint med line-in

Ok. Jeg troede kun at SBPCI_WebDrvsV5_12_01.exe var en update og ikke en
stand-alone driver.

> Men den helt rigtige er nok denne nederst på siden

http://dk.europe.creative.com/support/drivers/product.asp?bypass=1&category=
2&os=10&driverlang=&prod=165&drivertype=1

Ja, men jeg tør snart ikke installere eller rode mere med det nu hvor det
virker
If it ain't broke, don't try to fix it!
Men tak for hjælpen.

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 01-02-03 23:18

Martin S. wrote:

> Ja, men jeg tør snart ikke installere eller rode mere med det nu hvor
> det virker
> If it ain't broke, don't try to fix it!

Grunden til at jeg rodede meget med dirverne for et år siden var at man
i standard driverne ikke kunne skrue langt nok ned for line-in. og
balance virker ikke hvis man kommer for langt ned.(indspilnings kontrol)

Så vist dit signal fra forstærkeren er for højt kan det løses med den
nye driver

Når man optager med pci128 må man ikke optage med mere end -3 til -2 db
hvis man vil undgå forvrængning, en amerikansk expert siger - 3db, men
på mit anlæg er det fint med op til - 2 db

I Cool Edit kan man se hvor mange db man optager med, jeg ved ikke med
Steinberg Wavelab

Er AC97 lydkortet ikke lige så godt at optage med, hvorfor vil du have
pic128 kortet i

--
Mvh Edmund

Fra : Martin S.

Dato : 02-02-03 16:54

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
[...]
> Når man optager med pci128 må man ikke optage med mere end -3 til -2 db
> hvis man vil undgå forvrængning, en amerikansk expert siger - 3db, men
> på mit anlæg er det fint med op til - 2 db

Grænsen ligger også omkring -2 dB hos mig.

> I Cool Edit kan man se hvor mange db man optager med, jeg ved ikke med
> Steinberg Wavelab

Jo, det kan man også i Wavelab. Du kan se et par screenshots af programmet
her (billederne er ca. 150 Kb store): http://home1.stofanet.dk/happyhome/sb/

> Er AC97 lydkortet ikke lige så godt at optage med, hvorfor vil du have
> pic128 kortet i

Jeg har først lige fået mit nye bundkort med indbygget AC97 lyd for 1 uge
siden, og jeg har ikke fået afprøvet lyd-delen endnu. Tidligere havde jeg et
bundkort uden lyd. Men jeg har haft gode erfaringer med PCI128 lydkortet, så
derfor er det automatisk kommet med over på det nye bundkort. Men det er da
muligt at den indbyggede AC97 lyd er okay - det vil jeg nok afprøve på et
senere tidspunkt.

MVH Martin

Fra : Edmund

Dato : 02-02-03 17:26

Martin S. wrote:

> Grænsen ligger også omkring -2 dB hos mig.

> Jo, det kan man også i Wavelab. Du kan se et par screenshots af
> programmet her (billederne er ca. 150 Kb store):
> http://home1.stofanet.dk/happyhome/sb/

Tak for kigget

> Men jeg har haft gode erfaringer med PCI128 lydkortet

Mit pci128 støjer når der et aktivetet på skærmen og når man bevæger
musen.
Det gjorde det også i den gamle pc( havde jeg lige glemt) Det var
meningen at at jeg ville havde leget med det et stykke tid, men jeg har
lige pillet det ud igen.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 01-02-03 02:20

Martin S. skrev:

> [...]
> fint nok ind af Line In og ud af højttalerne på pc'en. Men jeg
> mangler altså at kunne "grabbe" den lyd som kommer ind...

Er du sikker på at det her Steinberg Wavelab 4 er stillet til Line
in? Det må man næsten kunne vælge et sted i programmet.

Nu ved jeg ikke om det er samme driver du kører med til lydkortet
som jeg gør, men i mixeren til mit Creative Live 5.1 er der noget
der hedder 'What U hear'. Hvis det er slået til så optager jeg det
der kommer ud af højttalerne.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/creative/what_u_hear.png>

Madsen.

Fra : Martin S.

Dato : 01-02-03 03:03

> Er du sikker på at det her Steinberg Wavelab 4 er stillet til Line
> in? Det må man næsten kunne vælge et sted i programmet.

Man kan (mig bekendt) kun vælge hvilket lydkort som skal knyttes til
programmet.
Jeg har 2 valgmuligheder i Wavelab, enten "MME-WDM Microsoft Sound Mapper"
eller "MME-WDM SB PCI". Jeg bruger den sidstnævnte.

> [...]
> som jeg gør, men i mixeren til mit Creative Live 5.1 er der noget
> der hedder 'What U hear'. Hvis det er slået til så optager jeg det

Det er et halvgammelt PCI lydkort jeg har (fra 1998, tror jeg), og den orig.
CD-rom til lydkortet har derfor nogle forældede programmer og drivere. Efter
min nylige installation af Win XP har jeg droppet orig. CD'en, og hentet den
nyeste driver til lydkortet i stedet for. Dvs. jeg har KUN driveren og ingen
afspillere, som f.eks. den du har linket til. Creative driveren hedder
5.12.1.5017 og har dato 11/6-02.
Jeg bruger WinAmp 3.0 til at afspille .wav og andre lydfiler, og derudover
har jeg Mediaplayer 8. Ellers ingen afspillere. Jeg kan derfor ikke bruget
noget der hedder "What U hear" el.lign.
Egenskaber for SB PCI (WDM) siger, at denne enhed virker korrekt. Sidder i
PCI slot 4.

MVH Martin