CSS på tabelceller i bestemte tabeller
Fra : René Lønstrup

Dato : 30-01-03 22:06

Hejsa,

Ja, undskyld hvis overskriften er lidt kryptisk, men som I kan se når i
læser videre, er jeg ikke helt verdensmester i at beskrive problemet

Mit problem er at jeg har et par tabeller, hvor den enes celler skal se
anderledes ud end den andens. Men jeg vil gerne undgå at skulle sætte
classes på celler i tabellen (virker som spild af kode). - Og da jeg har
andre tabeller som _ikke_ skal dele css med den pågældende, dur det heller
ikke at definere css generelt for TD.. Det ville have været dejligt hvis
jeg bare kunne sige at "tabelceller i den og den tabel skal se sådan ud, og
celler i alle andre tabeller ser anderledes ud".

Det jeg søger er mao. et resultat ligesom 3. tabel på denne side, men helst
på en nemmere/mere effektiv måde end bare at klaske classes på hver celle:
http://www.rel7star.dk/misc/test/test-tableborder.html

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
--- farende rundt i en 1985 Toyota MR2 1,6 16v ---

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-03 22:14

"René Lønstrup" <news@rel 6+1 star.dk> skrev :

>Mit problem er at jeg har et par tabeller, hvor den enes celler skal se
>anderledes ud end den andens. Men jeg vil gerne undgå at skulle sætte
>classes på celler i tabellen (virker som spild af kode).

Kan du ikke undgå, medmindre du bruger gl.dags jtml til og det
vil være endnu mere kode, der skal skrives.

Fra : René Lønstrup

Dato : 30-01-03 22:18

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message
> Kan du ikke undgå, medmindre du bruger gl.dags jtml til og det
> vil være endnu mere kode, der skal skrives.

Øvs, så må jeg jo bare leve med lidt ekstra kode (for ikke tale om at gå
tilbage til gammeldags kode!)..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-03 23:07

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Kan du ikke undgå, medmindre du bruger gl.dags jtml til og det
> vil være endnu mere kode, der skal skrives.

Det kommer da an på på hvilken måde de skal se anderledes ud.
Farver og fonte arves fx fint fra en tabel til dens celler, mens
rammedefinitioner ikke nedarves.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-01-03 23:02

"René Lønstrup" <news@rel 6+1 star.dk> writes:

> [...]
> jeg bare kunne sige at "tabelceller i den og den tabel skal se sådan ud, og
> celler i alle andre tabeller ser anderledes ud".

Du kan nøjes med en klasse på selve tabellen, lad os kalde den

Så skriver du en style-regel på formen

table.alternativTabel td { ... alternativt td-udseende ... }

Det betyder at alle td'er der er inde i en table.alternativTabel skal
se sådan ud. TD'er der ikke er inde i sådan en er upåvirkede.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : René Lønstrup

Dato : 30-01-03 23:06

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
> table.alternativTabel td { ... alternativt td-udseende ... }
>
> Det betyder at alle td'er der er inde i en table.alternativTabel skal
> se sådan ud. TD'er der ikke er inde i sådan en er upåvirkede.

Tak, det var lige præcis det jeg søgte!

- Egentligt sjovt, jeg havde forsøgt ting som:
table.td.alternativTabel {foo: bar;}
.... Så jeg var alligevel ved at være tæt på

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-02-03 01:16

René Lønstrup <news@rel 6+1 star.dk> skrev:

> Mit problem er at jeg har et par tabeller, hvor den enes
> celler skal se anderledes ud end den andens.

Prøv at se på http://html-faq.dk/2006.asp hvad man kan gøre
med tabeller i css - og du vil blive meget klogere

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-02-03 01:34

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> writes:

> Prøv at se på http://html-faq.dk/2006.asp hvad man kan gøre
> med tabeller i css - og du vil blive meget klogere

Jeg har problemer med at se de sider. Det ser ud til at serveren
sender siderne med "Content-Type: text/css".

Jeg kan godt se at der står noget andet i selve siden (med et meta-tag),
men Opera 7.01 [1] stoler åbenbart mere på serveren (dumt! Det er IIS).

/L
[1] Opgrader! Fem sikkerhedshuller i Opera 7.0 rettet.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-02-03 02:49

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>[1] Opgrader! Fem sikkerhedshuller i Opera 7.0 rettet.

Øhh - jeg synes ikke at jeg kan se andet 7.00 på
<http://www.opera.com/download/index.dml?opsys=Windows&lng=en&platform=Windows>.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-02-03 09:47

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> Øhh - jeg synes ikke at jeg kan se andet 7.00 på
> <http://www.opera.com/download/index.dml?opsys=Windows&lng=en&platform=Windows>.

Hmm, nok fordi den ikke er ude på deres mirrors endnu.
Prøv <URL:ftp://ftp.opera.com/pub/opera/win/701/en/>

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-02-03 10:02

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> Hmm, nok fordi den ikke er ude på deres mirrors endnu.

Har lige tjekket deres nyhedsgruppe, det *er* derfor. Den bliver først
officielt frigivet engang i dag, og den lå kun på serveren for at deres
mirrors kan downloade den.

/L

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-02-03 13:51

> Jeg har problemer med at se de sider. Det ser ud til at
> serveren sender siderne med "Content-Type: text/css".

Underligt - det ser fint ud i min Opera 5.02 - og siderne
er checket som valid kode.

> meta-tag), men Opera 7.01 [1] stoler åbenbart mere på serveren

Kan jeg gøre noget?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-02-03 15:51

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> writes:

> Underligt - det ser fint ud i min Opera 5.02 - og siderne
> er checket som valid kode.

Hmm, det er vist mig der fumler her. Proximitrons log viser mig ikke,
som jeg troede, kommunikationen mellem den og serveren, men mellem den
og klienten. Det er den der ændrede MIME-typen.

Doh, undskyld.

> Kan jeg gøre noget?

Spark mig hvis du ser mig :)
Jeg husker normalt at slå proxyen fra inden jeg påstår at noget er andres
skyld, men det missede denne gang da jeg bruge dens log til at se hvad
der skete. Dobblet Doh!
/L

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-02-03 00:49

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev:

> Hmm, det er vist mig der fumler her.

Det kunne jeg godt regne ud

> Spark mig hvis du ser mig

Det kunne jeg aldrig finde på - alting har en årsag.

Opera er dog en underlig størrelse i mange sammenhænge, så
man ved jo aldrig om det der programmet (dets underlige casche)
eller andre ting der fejler?

--
Allan
http://html-faq.dk