P4 bundkort med SD-Ram
Fra : Brian

Dato : 30-01-03 21:31

Hejsa

Jeg skal have mig et nyt bundkort. Istedet for at finde en erstatning til
den gamle AMD processor, har jeg besluttet for at købe en ny P4 istedet (En
2.4 GHz ser ud til at være til en fornuftig pris).

Jeg vil dog gerne muligheden for at bruge mine SD-Ram, synes sgu at DDR er
for dyre i forhold til hvad de giver.

Jeg har umiddelbart kig på 3 bundkort:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627998

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264837935

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264797927

Hvilket er bedst når jeg gerne vil OC'e en P4 det ekstra den nu kan ?

Måske går det lidt ved sinde af gruppen, men hvis man vil OC'e er det vels
smartest at købe en P4 med 400 Mhz FSB, eller er jeg forkert på den ?

Jeg skal jo også have en køler til den, hvordan er In-A-Box versionen med
hensyn til støj.
Hvis den støjer, hvilken køler kan så anbefales ?

Det var vist en ordentligt smøre, håber det er til at overskue mine
spørgsmål
--
Hilsen Brian

Fra : H3nrik V!

Dato : 31-01-03 01:08

"Brian" <Brian@post5NOSPAM.tele.dk> wrote in message

> Jeg vil dog gerne muligheden for at bruge mine SD-Ram, synes sgu at
> DDR er for dyre i forhold til hvad de giver.

Nej! P4 er _meget_ afhængigaf båndbredde for at performe godt...!

Med hensyn til OC kan jeg anbefale at følge denne tråd...:

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : o&u

Dato : 31-01-03 09:04

On Thu, 30 Jan 2003 21:31:17 +0100, "Brian"
> [...]

>2.4 GHz ser ud til at være til en fornuftig pris).
>
>Jeg vil dog gerne muligheden for at bruge mine SD-Ram, synes sgu at DDR er

Det er en dårlig ide. P4 er en lidt mærkelig cpu. Den skal have så
meget ram performance for at blive god. AMD's Palamino kan bedre yde
godt med sdram. Men en tommelfingerregel siger, at er cpu'en hurtigere
end 1.8 GHz, så får man ikke glæde af mere med sdram.

Med andre ord så udnytter du ikke en hurtigere cpu end 1.8 GHz med
sdram.

> [...]
>
>http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264797927
>
>Hvilket er bedst når jeg gerne vil OC'e en P4 det ekstra den nu kan ?

Der findes visse bundkort, der tager både sdram og ddr ram. De er ret
sjældne. Men det giver dig mulighed for at skifte ram senere og så
selv teste virkningen. Men at finde sådan et der samtidig kan
overclockes er for meget forlangt.

Et er ECS P4S5A DX+. Bemærk, at det skal have al ram i een klods,
ellers vil det nok ikke køre fsb133 (eller fsb 533, der 4x133).

Tilsvarende Matsonics med sis chipset også.

Dette er jo ikke de 2 bedste mærker. Slet ikke til OC.

Hvilket bundkort har du ? Hvorfor ikke en Tbred på det ?

mvh

John

Fra : Jørgen Hvolgaard

Dato : 31-01-03 09:22

Jo det ECS du omtaler kan sagtens køre 133 selvom rammen sidder i 2
klodser(SDRAM) forøvrigt et udmærket bundkort til prisen, men stadig ikke
god til OC men skulle det være nødvendigt??

Fra : o&u

Dato : 31-01-03 11:18

On Fri, 31 Jan 2003 09:22:14 +0100, "Jørgen Hvolgaard"
<jorgenhvolgaard@mail.tele.dk> wrote:

>Jo det ECS du omtaler kan sagtens køre 133 selvom rammen sidder i 2
>klodser(SDRAM) forøvrigt et udmærket bundkort til prisen, men stadig ikke
>god til OC men skulle det være nødvendigt??

Nej, men det nævner han, at han vil OC.

Min erfaring med ram, var med 2 stk. ddr pc2700 ram. De blev byttet
til 1 stk. 512.

Det kan måske variere fra ram mærke til mærke.

Det siges desuden at afhænge af strømforsyningen for f.eks. ecs k7s5a,
der har samme begrænsning m.h.t. 2 ramklodser.

Ja, ECS p4s5a er da udmærket til de fleste.

mvh

John

Fra : Jørgen Hvolgaard

Dato : 31-01-03 12:00

Jamen okay jeg svarer bare ud fra min opsætning 2x 256 SDramklodsrer kører
fint i 133, der sidder dog ikke en P4 i mit (havde ikke råd) men en Celeron
1.7 men det virker ok godt kort!!!