/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Nikon F 4s kontra F 80
Fra : B.R.


Dato : 30-01-03 21:09

Hvem kan hjælpe mig. Jeg tror jeg har læst alt, hvad der findes på nettet om
Nikon F 4s og F 80D , men hvor er jeg blevet forvirret om hvilket af
disse jeg skal vælge.

Jeg har tidligere haft både F 401, F 60 og har nu et F 80D med flere
forskellige objektiver AF -D og et enkelt G (leder i øvrigt efter et brugt
velholdt widevinkel AF-D ) samt Flash SB 27,

men

jeg har forelsket mig i et F 4s og sælger fortæller mig "hvor meget bedre
det er", min forhandler gjorde mig endnu mere forvirret.

Jeg tager mange foto i og af naturen, samt diverse familiefoto og portræt i
og af familie.

Alle jer med stor erfaring, hvad ville I vælge? Skal jeg skifte mit F 80D ud
til fordel for F 4s og så finde et databagstykke MF 22 eller MF 23 til det?

Jeg håber I hurtigt vil komme med jeres råd for jeg skal handle i morgen
fredag, hvis jeg vil have det.

--
Med venlig hilsen
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002


 
 
"B.Kjær" (31-01-2003)
Kommentar
Fra : "B.Kjær"


Dato : 31-01-03 08:53

Hej

Jeg ville helt klart vælge en F4s, hvis jeg skulle ud at købe. Kender ikke F80
specielt godt, så om jeg ligefrem vil udskifte det ved jeg ikke.
Med F4'eren får du et bundsolidt kamera, det kan stort set holde til hvad som
helst, (en stor fordel hvis du kravler meget rundt i naturen) og efter min
mening det bedste hus Nikon har lavet m.h.t. håndtering m.v.
Du kan dog ikke udnytte D funktionen på dine objektiver, en funktion der vel i
og for sig også er nærmest ligegyldig, og om G objektiver kan bruges ved jeg ikke.
Tilgengæld kan du bruge alle Nikons ældre objektiver med fuld lysmålingsfunktion
det kan måske være en fordel som naturfotograf og man ikke lige har råd til et
400 mm AF-S til en ½ bondegård. (Iøvrigt er F4'eren det eneste hus med
fuldlysmålingsfunktion til alle objektiver.)
M.h.t. et databagstykke bliver det nok lidt besværligt og måske ½ dyrt at
opdrive et sådant.
Den eneste ulempe ved F4'eren er måske at autofokus funktionen ikke er specielt
hurtig, så hvis du har brug for at fange en hjort i flugten med AF så skal du
nok overveje det nærmere. Men ellers helt klart vælg en F4.

M.v.h.
Bjarne



B.R. wrote:
> Hvem kan hjælpe mig. Jeg tror jeg har læst alt, hvad der findes på nettet om
> Nikon F 4s og F 80D , men hvor er jeg blevet forvirret om hvilket af
> disse jeg skal vælge.
>
> Jeg har tidligere haft både F 401, F 60 og har nu et F 80D med flere
> forskellige objektiver AF -D og et enkelt G (leder i øvrigt efter et brugt
> velholdt widevinkel AF-D ) samt Flash SB 27,
>
> men
>
> jeg har forelsket mig i et F 4s og sælger fortæller mig "hvor meget bedre
> det er", min forhandler gjorde mig endnu mere forvirret.
>
> Jeg tager mange foto i og af naturen, samt diverse familiefoto og portræt i
> og af familie.
>
> Alle jer med stor erfaring, hvad ville I vælge? Skal jeg skifte mit F 80D ud
> til fordel for F 4s og så finde et databagstykke MF 22 eller MF 23 til det?
>
> Jeg håber I hurtigt vil komme med jeres råd for jeg skal handle i morgen
> fredag, hvis jeg vil have det.
>


Trond Myrhe (01-02-2003)
Kommentar
Fra : Trond Myrhe


Dato : 01-02-03 14:23


"B.Kjær" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i melding
news:3E3A2B45.4040604@mail.tdcadsl.dk...
> Hej
>
> Jeg ville helt klart vælge en F4s, hvis jeg skulle ud at købe. Kender ikke
F80
> specielt godt, så om jeg ligefrem vil udskifte det ved jeg ikke.
> Med F4'eren får du et bundsolidt kamera,

Er ikke F4 en eldre modell? Er ikke F5/F100 mer aktuell i denne
sammenhengen?

Trond



Per M (31-01-2003)
Kommentar
Fra : Per M


Dato : 31-01-03 10:43

Jeg ville nok finde et F90X i stedet for. Det kan stort set alt, hvad F4S
kan, det har monsterhurtig autofokus, og det kan bruge næsten samtlige
Nikons objektiver, også G-objektiver. Det var også det første Nikon, der
havde D-funktion, som jeg personlig synes er meget brugbar, når man har et
kamera, der er så hurtigt reagerende som F90X. Desuden er det megt solidt.
Hvis du kan finde et F90X med MB10 greb, har du et kamera, der er mindst
lige så godt at holde på som F4S. Der findes 2 bagstykker til F90X:
MF-25(datobagstykke) og MF26(multifunktionsbagstykke, der tilføjer adskllige
funktioner). Et pænt brugt F90X kan findes til mellem 3000 og 5000kr. Hvad
angår blitz, ville jeg anbefale en SB26 eller SB27, som du selv siger.
Men det var et sidespring - hvis valget stod mellem F4S og dit F80, ville
jeg nok forsøge at få råd til dem begge to... - eller købe et F90X eller
F100 eller F5 i stedet for.

Med venlig hilsen
Per M


"B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e39866f$0$83834$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvem kan hjælpe mig. Jeg tror jeg har læst alt, hvad der findes på nettet
om
> Nikon F 4s og F 80D , men hvor er jeg blevet forvirret om hvilket af
> disse jeg skal vælge.
>
> Jeg har tidligere haft både F 401, F 60 og har nu et F 80D med flere
> forskellige objektiver AF -D og et enkelt G (leder i øvrigt efter et brugt
> velholdt widevinkel AF-D ) samt Flash SB 27,
>
> men
>
> jeg har forelsket mig i et F 4s og sælger fortæller mig "hvor meget bedre
> det er", min forhandler gjorde mig endnu mere forvirret.
>
> Jeg tager mange foto i og af naturen, samt diverse familiefoto og portræt
i
> og af familie.
>
> Alle jer med stor erfaring, hvad ville I vælge? Skal jeg skifte mit F 80D
ud
> til fordel for F 4s og så finde et databagstykke MF 22 eller MF 23 til
det?
>
> Jeg håber I hurtigt vil komme med jeres råd for jeg skal handle i morgen
> fredag, hvis jeg vil have det.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Bjarne
> Fjern no spam i mailadresse
> Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002
>



B.R. (31-01-2003)
Kommentar
Fra : B.R.


Dato : 31-01-03 15:28

Per M wrote:
> Jeg ville nok finde et F90X i stedet for. Det kan stort set alt, hvad
> F4S kan, det har monsterhurtig autofokus, og det kan bruge næsten
> samtlige Nikons objektiver, også G-objektiver. Det var også det
> første Nikon, der havde D-funktion, som jeg personlig synes er meget
> brugbar, når man har et kamera, der er så hurtigt reagerende som
> F90X. Desuden er det megt solidt. Hvis du kan finde et F90X med MB10
> greb, har du et kamera, der er mindst lige så godt at holde på som
> F4S. Der findes 2 bagstykker til F90X: MF-25(datobagstykke) og
> MF26(multifunktionsbagstykke, der tilføjer adskllige funktioner). Et
> pænt brugt F90X kan findes til mellem 3000 og 5000kr. Hvad angår
> blitz, ville jeg anbefale en SB26 eller SB27, som du selv siger.
> Men det var et sidespring - hvis valget stod mellem F4S og dit F80,
> ville jeg nok forsøge at få råd til dem begge to... - eller købe et
> F90X eller F100 eller F5 i stedet for.
>
> Med venlig hilsen
> Per M
>


Hej Bjarne og Per

Jeg siger tak til jer begge og lige nu er jeg stadig "forelsket" i F 4s men
også i mit F80, så måske jeg slår til og beholder begge. Det er lykkedes mig
at finde et databagstykke til F 4s hos photografica i København til 995,-
kr.
Det har ikke været muligt for mig at finde et brugt F 90x (eller nyt)som Per
foreslår så det har jeg ikke kunnet se.

Jeg vil forsat gerne have kommentarer til min forvirring for aftenen er
endnu ikke gået, så jeg har nogle timer endnu til at beslutte mig


--
Med venlig hilsen
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002


"B.Kjær" (31-01-2003)
Kommentar
Fra : "B.Kjær"


Dato : 31-01-03 15:52

Tjahh så kan jeg sige så meget at jeg har både et F90X med MB10 greb og MF26
bagstykke og et F4e, men langt den overvejende del af tiden bruger jeg F4'eren

m.v.h.
Bjarne


B.R. wrote:
> Per M wrote:
>
>>Jeg ville nok finde et F90X i stedet for. Det kan stort set alt, hvad
>>F4S kan, det har monsterhurtig autofokus, og det kan bruge næsten
>>samtlige Nikons objektiver, også G-objektiver. Det var også det
>>første Nikon, der havde D-funktion, som jeg personlig synes er meget
>>brugbar, når man har et kamera, der er så hurtigt reagerende som
>>F90X. Desuden er det megt solidt. Hvis du kan finde et F90X med MB10
>>greb, har du et kamera, der er mindst lige så godt at holde på som
>>F4S. Der findes 2 bagstykker til F90X: MF-25(datobagstykke) og
>>MF26(multifunktionsbagstykke, der tilføjer adskllige funktioner). Et
>>pænt brugt F90X kan findes til mellem 3000 og 5000kr. Hvad angår
>>blitz, ville jeg anbefale en SB26 eller SB27, som du selv siger.
>>Men det var et sidespring - hvis valget stod mellem F4S og dit F80,
>>ville jeg nok forsøge at få råd til dem begge to... - eller købe et
>>F90X eller F100 eller F5 i stedet for.
>>
>>Med venlig hilsen
>>Per M
>>
>
>
>
> Hej Bjarne og Per
>
> Jeg siger tak til jer begge og lige nu er jeg stadig "forelsket" i F 4s men
> også i mit F80, så måske jeg slår til og beholder begge. Det er lykkedes mig
> at finde et databagstykke til F 4s hos photografica i København til 995,-
> kr.
> Det har ikke været muligt for mig at finde et brugt F 90x (eller nyt)som Per
> foreslår så det har jeg ikke kunnet se.
>
> Jeg vil forsat gerne have kommentarer til min forvirring for aftenen er
> endnu ikke gået, så jeg har nogle timer endnu til at beslutte mig
>
>


B.R. (31-01-2003)
Kommentar
Fra : B.R.


Dato : 31-01-03 17:02

B.Kjær wrote:
> Tjahh så kan jeg sige så meget at jeg har både et F90X med MB10 greb
> og MF26 bagstykke og et F4e, men langt den overvejende del af tiden
> bruger jeg F4'eren
>
> m.v.h.
> Bjarne

Hej igen

Jeg er nu sikker og har sagt ja tak til F 4 s og beholder min F 80 med MB 16
og flash SB 27, så nu vil jeg se hvilket der bliver min favorit i frem
tiden.

Tak for jeres tilkendegivelser og god weekend



--
Med venlig hilsen
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002


"B.Kjær" (31-01-2003)
Kommentar
Fra : "B.Kjær"


Dato : 31-01-03 18:23

Hej

Tillykke med det, så vil jeg håbe du bli'r lige så glad for det som jeg er for mit

m.v.h.
Bjarne

B.R. wrote:
> B.Kjær wrote:
>
>>Tjahh så kan jeg sige så meget at jeg har både et F90X med MB10 greb
>>og MF26 bagstykke og et F4e, men langt den overvejende del af tiden
>>bruger jeg F4'eren
>>
>>m.v.h.
>>Bjarne
>
>
> Hej igen
>
> Jeg er nu sikker og har sagt ja tak til F 4 s og beholder min F 80 med MB 16
> og flash SB 27, så nu vil jeg se hvilket der bliver min favorit i frem
> tiden.
>
> Tak for jeres tilkendegivelser og god weekend
>
>
>


Per M (31-01-2003)
Kommentar
Fra : Per M


Dato : 31-01-03 18:30

Til lykke med købet og god fornøjelse.

Med venlig hilsen
Per M


"B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e3a9e09$0$83829$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> B.Kjær wrote:
> > Tjahh så kan jeg sige så meget at jeg har både et F90X med MB10 greb
> > og MF26 bagstykke og et F4e, men langt den overvejende del af tiden
> > bruger jeg F4'eren
> >
> > m.v.h.
> > Bjarne
>
> Hej igen
>
> Jeg er nu sikker og har sagt ja tak til F 4 s og beholder min F 80 med MB
16
> og flash SB 27, så nu vil jeg se hvilket der bliver min favorit i frem
> tiden.
>
> Tak for jeres tilkendegivelser og god weekend
>
>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Bjarne
> Fjern no spam i mailadresse
> Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002
>



B.R. (31-01-2003)
Kommentar
Fra : B.R.


Dato : 31-01-03 18:37

Per M wrote:
> Til lykke med købet og god fornøjelse.
>
> Med venlig hilsen
> Per M
>

Tak for jeres hilsen og jeg kan fortælle jeg også nu har købt MF 22
databagstykke til det, så nu skal der "leges"

God weekend og tak


--
Med venlig hilsen
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002


Per M (31-01-2003)
Kommentar
Fra : Per M


Dato : 31-01-03 18:23

Ja, det er nok et spørgsmål om dels smag, og hvad man er vant til at bruge.
Jeg ejer ret beset ikke et F4, men kender det bare. Til gengæld ejer jeg et
F90X, som jeg bruger hele tiden, så det er klart at min udtalelse om det vil
være mere positiv. Jeg ville da sådan set også gerne eje F4 eller et F5
eller et F100 eller - eller osv., men der er lige det med økonomien, så det
bliver ved F90X foreløbig.

Med venlig hilsen
Per M



"B.Kjær" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3E3A8DA3.60808@mail.tdcadsl.dk...
> Tjahh så kan jeg sige så meget at jeg har både et F90X med MB10 greb og
MF26
> bagstykke og et F4e, men langt den overvejende del af tiden bruger jeg
F4'eren
>
> m.v.h.
> Bjarne
>
>
> B.R. wrote:
> > Per M wrote:
> >
> >>Jeg ville nok finde et F90X i stedet for. Det kan stort set alt, hvad
> >>F4S kan, det har monsterhurtig autofokus, og det kan bruge næsten
> >>samtlige Nikons objektiver, også G-objektiver. Det var også det
> >>første Nikon, der havde D-funktion, som jeg personlig synes er meget
> >>brugbar, når man har et kamera, der er så hurtigt reagerende som
> >>F90X. Desuden er det megt solidt. Hvis du kan finde et F90X med MB10
> >>greb, har du et kamera, der er mindst lige så godt at holde på som
> >>F4S. Der findes 2 bagstykker til F90X: MF-25(datobagstykke) og
> >>MF26(multifunktionsbagstykke, der tilføjer adskllige funktioner). Et
> >>pænt brugt F90X kan findes til mellem 3000 og 5000kr. Hvad angår
> >>blitz, ville jeg anbefale en SB26 eller SB27, som du selv siger.
> >>Men det var et sidespring - hvis valget stod mellem F4S og dit F80,
> >>ville jeg nok forsøge at få råd til dem begge to... - eller købe et
> >>F90X eller F100 eller F5 i stedet for.
> >>
> >>Med venlig hilsen
> >>Per M
> >>
> >
> >
> >
> > Hej Bjarne og Per
> >
> > Jeg siger tak til jer begge og lige nu er jeg stadig "forelsket" i F 4s
men
> > også i mit F80, så måske jeg slår til og beholder begge. Det er lykkedes
mig
> > at finde et databagstykke til F 4s hos photografica i København til
995,-
> > kr.
> > Det har ikke været muligt for mig at finde et brugt F 90x (eller nyt)som
Per
> > foreslår så det har jeg ikke kunnet se.
> >
> > Jeg vil forsat gerne have kommentarer til min forvirring for aftenen
er
> > endnu ikke gået, så jeg har nogle timer endnu til at beslutte mig
> >
> >
>



B.R. (31-01-2003)
Kommentar
Fra : B.R.


Dato : 31-01-03 18:35

Per M wrote:
> Ja, det er nok et spørgsmål om dels smag, og hvad man er vant til at
> bruge. Jeg ejer ret beset ikke et F4, men kender det bare. Til
> gengæld ejer jeg et F90X, som jeg bruger hele tiden, så det er klart
> at min udtalelse om det vil være mere positiv. Jeg ville da sådan set
> også gerne eje F4 eller et F5 eller et F100 eller - eller osv., men
> der er lige det med økonomien, så det bliver ved F90X foreløbig.
>
> Med venlig hilsen
> Per M
>

Ja, hvor jeg forstår dig, jeg sparer også så det knager for også at kunne få
et Nikon D 1 eller D 100

--
Med venlig hilsen
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002


Per M (31-01-2003)
Kommentar
Fra : Per M


Dato : 31-01-03 18:46

Ja, D1 og D100 turde jeg slet ikke nævne, men hvor ville det være fedt...

Hilsen
Per M



"B.R." <roschNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e3ab400$0$83848$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Per M wrote:
> > Ja, det er nok et spørgsmål om dels smag, og hvad man er vant til at
> > bruge. Jeg ejer ret beset ikke et F4, men kender det bare. Til
> > gengæld ejer jeg et F90X, som jeg bruger hele tiden, så det er klart
> > at min udtalelse om det vil være mere positiv. Jeg ville da sådan set
> > også gerne eje F4 eller et F5 eller et F100 eller - eller osv., men
> > der er lige det med økonomien, så det bliver ved F90X foreløbig.
> >
> > Med venlig hilsen
> > Per M
> >
>
> Ja, hvor jeg forstår dig, jeg sparer også så det knager for også at kunne

> et Nikon D 1 eller D 100
>
> --
> Med venlig hilsen
> Bjarne
> Fjern no spam i mailadresse
> Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002
>



B.R. (31-01-2003)
Kommentar
Fra : B.R.


Dato : 31-01-03 18:44

Per M wrote:
> Ja, D1 og D100 turde jeg slet ikke nævne, men hvor ville det være
> fedt...
>
> Hilsen
> Per M

Ja, jeg har haft det på ønskelisten gennem et par år og har fra min
forhandler netop, da jeg købte databagstykke, fået at vide han får et
velholdt privat D1 ind om ca 1 måned og lovede jeg får det tilbudt til
favorabelpris, så jeg glæder mig.


--
Med venlig hilsen
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002


B.R. (31-01-2003)
Kommentar
Fra : B.R.


Dato : 31-01-03 15:29

PS. G objektiver kan også bruges til F 4s i P og S indstillingerne oplyste
DFA mig i dag.

--
Med venlig hilsen
Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste