Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F 4s kontra F 80
Fra : B.R.

Dato : 30-01-03 21:09

Hvem kan hjælpe mig. Jeg tror jeg har læst alt, hvad der findes på nettet om
Nikon F 4s og F 80D , men hvor er jeg blevet forvirret om hvilket af
disse jeg skal vælge.

Jeg har tidligere haft både F 401, F 60 og har nu et F 80D med flere
forskellige objektiver AF -D og et enkelt G (leder i øvrigt efter et brugt
velholdt widevinkel AF-D ) samt Flash SB 27,

men

jeg har forelsket mig i et F 4s og sælger fortæller mig "hvor meget bedre
det er", min forhandler gjorde mig endnu mere forvirret.

Jeg tager mange foto i og af naturen, samt diverse familiefoto og portræt i
og af familie.

Alle jer med stor erfaring, hvad ville I vælge? Skal jeg skifte mit F 80D ud
til fordel for F 4s og så finde et databagstykke MF 22 eller MF 23 til det?

Jeg håber I hurtigt vil komme med jeres råd for jeg skal handle i morgen
fredag, hvis jeg vil have det.

Bjarne
Fjern no spam i mailadresse
Denne mail er kontrolleret med Norton Antivirus 2002

Fra : "B.Kjær"

Dato : 31-01-03 08:53

Hej

Jeg ville helt klart vælge en F4s, hvis jeg skulle ud at købe. Kender ikke F80
specielt godt, så om jeg ligefrem vil udskifte det ved jeg ikke.
Med F4'eren får du et bundsolidt kamera, det kan stort set holde til hvad som
helst, (en stor fordel hvis du kravler meget rundt i naturen) og efter min
mening det bedste hus Nikon har lavet m.h.t. håndtering m.v.
Du kan dog ikke udnytte D funktionen på dine objektiver, en funktion der vel i
og for sig også er nærmest ligegyldig, og om G objektiver kan bruges ved jeg ikke.
Tilgengæld kan du bruge alle Nikons ældre objektiver med fuld lysmålingsfunktion
det kan måske være en fordel som naturfotograf og man ikke lige har råd til et
400 mm AF-S til en ½ bondegård. (Iøvrigt er F4'eren det eneste hus med
fuldlysmålingsfunktion til alle objektiver.)
M.h.t. et databagstykke bliver det nok lidt besværligt og måske ½ dyrt at
opdrive et sådant.
Den eneste ulempe ved F4'eren er måske at autofokus funktionen ikke er specielt
hurtig, så hvis du har brug for at fange en hjort i flugten med AF så skal du
nok overveje det nærmere. Men ellers helt klart vælg en F4.

M.v.h.
Bjarne

Fra : Trond Myrhe

Dato : 01-02-03 14:23

"B.Kjær" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
F80
> specielt godt, så om jeg ligefrem vil udskifte det ved jeg ikke.
> Med F4'eren får du et bundsolidt kamera,

Er ikke F4 en eldre modell? Er ikke F5/F100 mer aktuell i denne
sammenhengen?

Trond

Fra : Per M

Dato : 31-01-03 10:43

Jeg ville nok finde et F90X i stedet for. Det kan stort set alt, hvad F4S
kan, det har monsterhurtig autofokus, og det kan bruge næsten samtlige
Nikons objektiver, også G-objektiver. Det var også det første Nikon, der
havde D-funktion, som jeg personlig synes er meget brugbar, når man har et
kamera, der er så hurtigt reagerende som F90X. Desuden er det megt solidt.
Hvis du kan finde et F90X med MB10 greb, har du et kamera, der er mindst
lige så godt at holde på som F4S. Der findes 2 bagstykker til F90X:
MF-25(datobagstykke) og MF26(multifunktionsbagstykke, der tilføjer adskllige
funktioner). Et pænt brugt F90X kan findes til mellem 3000 og 5000kr. Hvad
angår blitz, ville jeg anbefale en SB26 eller SB27, som du selv siger.
Men det var et sidespring - hvis valget stod mellem F4S og dit F80, ville
jeg nok forsøge at få råd til dem begge to... - eller købe et F90X eller
F100 eller F5 i stedet for.

Med venlig hilsen
Per M

Fra : B.R.

Dato : 31-01-03 15:28

Per M wrote:
> [...]
> Men det var et sidespring - hvis valget stod mellem F4S og dit F80,
> ville jeg nok forsøge at få råd til dem begge to... - eller købe et

Hej Bjarne og Per

Jeg siger tak til jer begge og lige nu er jeg stadig "forelsket" i F 4s men
også i mit F80, så måske jeg slår til og beholder begge. Det er lykkedes mig
at finde et databagstykke til F 4s hos photografica i København til 995,-
kr.
Det har ikke været muligt for mig at finde et brugt F 90x (eller nyt)som Per
foreslår så det har jeg ikke kunnet se.

Jeg vil forsat gerne have kommentarer til min forvirring for aftenen er
endnu ikke gået, så jeg har nogle timer endnu til at beslutte mig

Fra : "B.Kjær"

Dato : 31-01-03 15:52

Tjahh så kan jeg sige så meget at jeg har både et F90X med MB10 greb og MF26
bagstykke og et F4e, men langt den overvejende del af tiden bruger jeg F4'eren

m.v.h.
Bjarne

Fra : B.R.

Dato : 31-01-03 17:02

B.Kjær wrote:
> Tjahh så kan jeg sige så meget at jeg har både et F90X med MB10 greb
> og MF26 bagstykke og et F4e, men langt den overvejende del af tiden
> [...]

Hej igen

Jeg er nu sikker og har sagt ja tak til F 4 s og beholder min F 80 med MB 16
og flash SB 27, så nu vil jeg se hvilket der bliver min favorit i frem
tiden.

Tak for jeres tilkendegivelser og god weekend

Fra : "B.Kjær"

Dato : 31-01-03 18:23

Hej

Tillykke med det, så vil jeg håbe du bli'r lige så glad for det som jeg er for mit

m.v.h.
Bjarne

Fra : Per M

Dato : 31-01-03 18:30

Til lykke med købet og god fornøjelse.

Fra : B.R.

Dato : 31-01-03 18:37

Per M wrote:
> Til lykke med købet og god fornøjelse.
>
> Med venlig hilsen
> Per M

Tak for jeres hilsen og jeg kan fortælle jeg også nu har købt MF 22
databagstykke til det, så nu skal der "leges"

God weekend og tak

Fra : Per M

Dato : 31-01-03 18:23

Ja, det er nok et spørgsmål om dels smag, og hvad man er vant til at bruge.
Jeg ejer ret beset ikke et F4, men kender det bare. Til gengæld ejer jeg et
F90X, som jeg bruger hele tiden, så det er klart at min udtalelse om det vil
være mere positiv. Jeg ville da sådan set også gerne eje F4 eller et F5
eller et F100 eller - eller osv., men der er lige det med økonomien, så det
bliver ved F90X foreløbig.

Med venlig hilsen
Per M

Fra : B.R.

Dato : 31-01-03 18:35

Per M wrote:
> [...]
> også gerne eje F4 eller et F5 eller et F100 eller - eller osv., men
> der er lige det med økonomien, så det bliver ved F90X foreløbig.

Ja, hvor jeg forstår dig, jeg sparer også så det knager for også at kunne få
et Nikon D 1 eller D 100

Fra : Per M

Dato : 31-01-03 18:46

Ja, D1 og D100 turde jeg slet ikke nævne, men hvor ville det være fedt...

Fra : B.R.

Dato : 31-01-03 18:44

Per M wrote:
> Ja, D1 og D100 turde jeg slet ikke nævne, men hvor ville det være
> fedt...
>
> Hilsen
> Per M

Ja, jeg har haft det på ønskelisten gennem et par år og har fra min
forhandler netop, da jeg købte databagstykke, fået at vide han får et
velholdt privat D1 ind om ca 1 måned og lovede jeg får det tilbudt til
favorabelpris, så jeg glæder mig.

Fra : B.R.

Dato : 31-01-03 15:29

PS. G objektiver kan også bruges til F 4s i P og S indstillingerne oplyste
DFA mig i dag.