Standarder?
Fra : goofy

Dato : 30-01-03 19:47

Hej NG

Hvad er der forskel på CFA og FIFe standarder?

Steen Vinbæk

Fra : Niels Peter

Dato : 30-01-03 20:16

goofy" <nospam@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Hvad er der forskel på CFA og FIFe standarder?
>
> Steen Vinbæk

Uha, det kommer fuldstændig an på, hvilken race vi taler om. Indenfor
nogle racer er der ikke de store forskelle mellem CFA og FIFe, i andre
er standarderne så forskellige, at man næsten fristes til at tale om
helt forskellige racer - og så er der dem midt i mellem ...
I min egen race, Russian Blue, ligger forskellen blandt andet på
ørestillingen, hvor vi i Europa vil have dem mere opret end i Amerika,
amerikanerne foretrækker en noget lysere blå farve (det er nu også ved
at brede sig til Europa, selv om FIFe standarden siger "mellemblå") og
en hel del andre ting.
Så er der alt det, der slet ikke står i de to standarder, men som har
udviklet forskellige "traditioner" på hver side af Atlanten: I Amerika
foretrækkes betydeligt mindre, spinklere, lidt "dukkeagtige" russere,
end i Europa.
Det mærkelige er, at de fleste amerikanske russere oprindeligt stammer
tilbage fra skandinavisk import, og den skandinaviske russertype var (og
er) en kraftigere, mere muskuløs kat end de nuværende amerikanske ...

Niels Peter
--
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : goofy

Dato : 30-01-03 20:30

Hej

Jeg har nok udtrykt mig lidt for utydeligt.
Jeg ledte efter standarden på vor race Ocicat og opdage at jeg kunne
finde CFA og FIFE der er meget forskellig.
Hvor bruges CFA og af hvem, hvilken organisation og hvorfor flere
standarder på samme kat?

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-01-03 20:37

On 30/01/2003 20:30, in article b1bug8$g7d$1@sunsite.dk, "goofy"
<nospam@oncable.dk> wrote:

> [...]
> finde CFA og FIFE der er meget forskellig.
> Hvor bruges CFA og af hvem, hvilken organisation og hvorfor flere

CFA står for Cat Fanciers' Association og er en amerikansk baseret
organisation. CFA er også aktiv I lille målestok i Europa - især sydpå.

Du vil muligvis opdage at GCCF (i England) og TICA også har forskellige
standarder på OCI.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 30-01-03 20:48

> [...]
> finde CFA og FIFE der er meget forskellig.
> Hvor bruges CFA og af hvem, hvilken organisation og hvorfor flere

CFA (Cat Fancier's Association) dækker Nordamerika.
I Nordamerika findes yderligere TICA, som også har helt egne standarder.
FIFe dækker Europa (inkl. Rusland) og store dele af den 3. verden.
For yderligere at forvirre billedet har englænderne deres helt eget
system i GCCF (Governing Councel of the Cat Fancy).
Der er tale om helt selvstændige organisationer, og ingen af parterne
har mig bekendt nogensinde haft den ringeste lyst til at arbejde mod
fælles standarder.
Der findes enkelte racer, som har (næsten) ens standarder indenfor alle
organisationerne, for eksempel Koraten, men det skyldes stædigt og
vedholdende knokkelarbejde fra Koratfolket selv.

Niels Peter

Fra : goofy

Dato : 30-01-03 21:01

Hej

Jeg takker 1000gange for svarerne
Håber vi ses på en udstilling

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-01-03 20:13

On 30/01/2003 19:46, in article b1bruq$2ml$1@sunsite.dk, "goofy"
<nospam@oncable.dk> wrote:

> Hej NG
>
> Hvad er der forskel på CFA og FIFe standarder?
>
> Steen Vinbæk

Det kommer an på racen. Nogle racer har vidt forskellige standarder, andre
har næsten enslydende standarder.