Dynamisk menusystem i flere niveauer
Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 30-01-03 15:53

Hej

Jeg har et lille problem, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Jeg er ved at lave et dynamisk menusystem med flere
niveauer/undersider. Jeg har lagret de enkelte sider i Mysql på
følgende måde:

id parent_id titel
--------------------------
1 0 Forside
2 1 Kontakt
3 0 Dyr
4 3 Pattedyr
5 4 Hest
6 3 Fisk
(parent_id indikerer hvilket id den ovenstående side har).

Jeg vil nu gerne udskrive en oversigt over strukturen, så det ser
ud nogenlunde på denne måde:

Forside
+ Kontakt
Dyr
+ Pattedyr
- Hest
+ Fisk

Hvordan får jeg "spyttet" siderne ud på en nem måde, som også
tager højde for, at der kan indsættes flere undersider (fx en
underside til "hest")?

På forhånd tak for hjælpen!
Torben Heikel Vinther

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tinky Winky

Dato : 30-01-03 16:16

> [...]
>
> Hvordan får jeg "spyttet" siderne ud på en nem måde, som også
> tager højde for, at der kan indsættes flere undersider (fx en

Rekursion (dvs. du har en funktion der kalder sig selv).

Fx kunne det gøres noget i retning af sådan her:

skrivMenu($parentId, $niveau) {
skriv alle menupunkter med $parentId.
Der laves indrykning alt efter $niveau
Hvis punktet har børn skal der skrives et + eller - alt efter om punktet
er foldet ud. Desuden kaldes skrivMenu($nuværendeId, $nuværende niveau+1);
/* <-- der har du rekursionen */
}

Om punktet har børn kan evt. implementeres ved at have et felt i
databasen(eller hvad du har) der indikerer om et punkt har underpunkter -
eller også kan man checke det ved at se om der er nogen punkter der referer
til det pågældende punkt i parentId.