MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
WinXPpro. Deling af internetforbindelse
Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 30-01-03 14:10

Vi har sat en ny PC (1700 mh/512 mb ram) op med Win XPpro i en direkte
kabelforbindelse med min vores gamle PC (600mh/128 mb ram), som kører win
98. 2. og vil køre med delt internetforbindelse mellem to kontorer med den
nye PC som vært og den gamle som gæst . Internetforbindelsen er ISDN via
modem.

Det fungerer i praksis overhovedet ikke. I første omgang købte vi WinXP home
edition. En tilkaldt tekniker brugte 3 timer på at finde ud af, at blot det
forhold, at at lokalnetværket (LAN) er slået til, medfører at værtsPC'en
selv kører 20% langsommere på nettet (målt med test.tst.dk), og når deling
af internet var slået til kørte den slet ikke! At dele internettet fra
gæste PC' en var derfor umuligt. Han anbefalede, at vi afinstallerede WinXP
home ed. og i stedet installerede WinXP pro. Det gjorde vi, og det virkede
stadigt ikke.

Vi tilkaldte en anden tekniker, som anbefalede, at vi skiftede netkort, så
de var ens på begge maskiner - 10/100. Nu er der "hul igennem" til nettet
fra begge maskiner, men det er så langsomt, at det i praksis er ubrugeligt.
Det tager 3-4 min. blot at komme ind på Google selv med begge ISDN kanaler
slået til. Eneste praktiske mulighed er at slå LAN nettet fra for at kunne
køre internet og post fra værtsmaskinen. Programmet er Microsoft Office
Small Business. Vi kører TDC og CyberCity, og deres Hotlines kan ikke
hjælpe, for vi kommer jo hurtigt på nettet, når vi kalder op.

ISDN forbindelsen er mål igennem af en TDC tekniker og fungerer korrekt.

Vores host med homepage/mail mener ikke, at XP dur til at køre internet via
modem sammen med LAN net, selv om XP har indbygget hjælp til opsætning i
lange baner. De mener, at Microsoft har satset på, at alle kører ADSL med
forbindelse gennem LAN kortet. Har de ret i det, og kan det køre, hvis vi
etablerer ADSL og kobler maskinerne sammen med et link eller en router?

Er der andre, der har erfaring med, at XP reelt ikke kan dele internet via
modem, når der samtidigt er et lokalnet?

Jørgen Ladegaard

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 30-01-03 16:12

Jørgen Ladegaard wrote:
> [...]
> som vært og den gamle som gæst . Internetforbindelsen
> er ISDN via modem.
>
> Det fungerer i praksis overhovedet ikke.

Fungerer Internettet på Win98 PCen når XP maskinen ikke
er tilsluttet lokalnettet?
Fungerer lokalnettet når der ikke bruges Internet?

> [...]
> selv kører 20% langsommere på nettet (målt med
> test.tst.dk), og når deling af internet var slået til kørte den slet

Mærkeligt, det har virket her efter anvisning fra:
<http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm>

> At dele internettet fra gæste PC' en var derfor umuligt.

Hvorfor?
Kan kablet fra internettet ikke nå ind til maskinen eller hvorfor?

> Han anbefalede, at vi afinstallerede WinXP home ed. og i
> stedet installerede WinXP pro. Det gjorde vi, og det virkede
> stadigt ikke.

Prøv dette:
---
This will help increase your bandwidth for any network
connection in Windows XP PRO.

1. Make sure your logged on as actually "Administrator".
Do not log on with any account that just has administrator
privileges. To log in as an administrator:
-click on start->logoff->logoff
-in the logon screen hold Ctrl+Alt+Del.
-in the user field type 'Administrator' <-case sensitive.
-in the password field type the password for the
administrator (if you don't have one leave blank)
-press ok

2. Start - run - type gpedit.msc
3. Expand the "Computer configuration" branch
4. Expand the "Administrative templates" branch
5. Expand the "Network" branch
6. Highlight the "QoS Packet Scheduler" in left window
7. In right window double click the "limit reservable
bandwidth" setting
8. On setting tab check the "enabled" item
9. Where it says "Bandwidth limit %" change it to read 0
--Click apply, OK, exit gpedit.msc
10. Go to your Network connections (start->my computer
->my network connection-> view network connections).
Right click on your connection, choose properties then
under the General or the Networking tab (where it lists
your protocols) make sure QoS packet scheduler is enabled.
11. Reboot , now you are all done.
---

> Vi tilkaldte en anden tekniker, som anbefalede, at vi skiftede
> netkort, så de var ens på begge maskiner - 10/100.

Burde ikke gøre noget.

> Nu er der "hul igennem" til nettet fra begge maskiner,

Lyder mærkeligt, at udskiftning af netkort gjorde et udslag.

> men det er så langsomt, at det i praksis er ubrugeligt.
> Det tager 3-4 min. blot at komme ind på Google selv med
> begge ISDN kanaler slået til.

Ja, det er langt fra den optimale hastighed.
Prøv førnævnte procedure, fordi XP reserverer 20% af
båndbredden til lokalnet trafik.

> [...]
> Microsoft Office Small Business. Vi kører TDC og CyberCity,
> og deres Hotlines kan ikke hjælpe, for vi kommer jo hurtigt på

Prøv evt. med en opdateret driver til Jeres modem.

> ISDN forbindelsen er mål igennem af en TDC tekniker og
> fungerer korrekt.

Okay.

> [...]
> har indbygget hjælp til opsætning i lange baner. De mener, at
> Microsoft har satset på, at alle kører ADSL med forbindelse

Det har jeg svært ved at tro på, jeg kender flere steder
det kører fint.

> Har de ret i det, og kan det køre, hvis vi etablerer ADSL
> og kobler maskinerne sammen med et link eller en router?

Ja, fordi jeg tror det enten er modemopsætningen, modemet,
driveren til modemet, for mange telefoner på linjen eller
førnævnte problem med reserveret båndbredde.

Prøv at finde en anden driver og/eller pille alle telefoner af linjen.

> Er der andre, der har erfaring med, at XP reelt ikke kan dele
> internet via modem, når der samtidigt er et lokalnet?

Som sagt, det har virket her.

/Mikael

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 30-01-03 22:27

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Fungerer Internettet på Win98 PCen når XP maskinen ikke
> er tilsluttet lokalnettet?
> Fungerer lokalnettet når der ikke bruges Internet?

Foreløbigt mange tak for et omfattende svar. Ja, maskinerne fungerer hver
for sig på internettet, når de ikke er tilsluttet lokalnettet, og
lokalnettet fungerer fint. Driverne til modem skulle være helt up to date,
da det er et splinternyt mini Vigor 128 fra TDC.

Henvisningen til Duelund virker lidt for kompliceret til mit edb-kendskab,
men jeg vil videregive den til en tekniker, som så forhåbentligt kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard