Ændring af udseende på links ved hjælp af ~
Fra : Steen Løcke

Dato : 30-01-03 12:10

Hej Venner!

Jeg har en lille nød jeg skal ha' knækket. Jeg har lavet en side hvor jeg
gerne vil ha' forskelligt udseende på mine links og der forestillede jeg mig
at jeg kunne benytte sådan et stylesheet:

<STYLE TYPE="text/css">
<!--
BODY {font-family:"Verdana"; font-size:9pt; color:#000000}
a:link { text-decoration: none; color:#000000}
a:visited { text-decoration: none; color:000000}
a:hover { text-decoration: underline; color:#FF0000 }
a:active { text-decoration: none; color:#0000A0 }
a:link IMG { text-decoration: none }
a:link.mail {font-size:9pt; text-decoration: underline; color:#059AEB}
a:hover.mail {text-decoration: underline; color:#FF0000 }
a:visited:mail {text-decoration: underline; color:#059AEB}
a:link.move {text-decoration: underline; color:#059AEB}
a:hover.move {text-decoration: underline; color:#FF0000 }
a:visited:move { text-decoration: none; color:059AEB }
TABLE #search {font-family:"Verdana"; color:#059AEB; font-size:10pt}
TD #text {font-size:9pt; color:#059AEB}
TD #news {font-size:9pt}
TD #headline {font-size:7.5pt}
.tabelheadline {font-size:8pt; font-weight:bold}
.tabelsubheadline {font-size:7pt}
.tabeltext {font-size:9pt}
.tabeldata {font-size:7pt}
.tabeltotal {font-size:7pt; font-weight:bold}
.webpad {font-family:"Verdana"; font-size:9pt}
-->
</STYLE>

Jeg har så gjort følgende i min HTTML kode: <A
HREF="mailto:hn@checkpoint.aero?subject=Comments..." CLASS="mail">post it
here</A> og et andet sted sådan: <A HREF="../index.php" CLASS="move">back to
frontpage</A> men det ser desværre ikke ud som om at det fungerer sådan som
jeg har tænkt. Min idé har været at de pågældende links skulle ha' samme
farve både før og efter klik; men rød når musen er inde over.
Sådan som det funker nu er linksene den rigtige farve inden klik, de bliver
ikke røde ved mouseover og efter klik bliver de sorte (default). Hva' har
jeg gjort forkert?
Noget må være forkert for hvis jeg fx. kun benytter dette <A
HREF="mailto:hn@checkpoint.aero?subject=Comments..." CLASS="mail">post it
here</A> så virker det som tiltænkt...underligt eller hva'?
Er der nogen af jer der har et forslag til løsning? Det håber jeg :)

Hilsen
Steen

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 30-01-03 12:57

Steen Løcke wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen af jer der har et forslag til løsning? Det håber jeg :)

Du skal have rettet lidt op på din syntaks. Hvis du kigger efter i di CSS kan
du se, at der rodes lidt rundt i hvornår du pruger punktum og hvornår du bruger
kolon.

Herudover skal du have rykket rundt på class og pseudo-class. For din
mail-class vil det se ud i retning af:

a.mail:link {...}
a.mail:visited {...}
a.mail:hover {...}
a.mail:active {...}

Venlig hilsen Joachim, HTML.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Steen Løcke

Dato : 02-02-03 10:57

Hej Joachim!

Multi-Mange TAK!! Det satte begreberne på plads. Faktisk har jeg brugt
forkert kode i en del af mine CSS'er og det har alligevel virket...sikkert
fordi jeg kun har skullet bruge én style for mine links :))
Nu virker alt rigtigt, herligt :)

Undskyld at jeg først svarer nu; men travlhed, sygdom og den slags
ubehageligheder har forhindret mig....sådan kan det jo gå!

Hilsen
Steen Løcke

ps. Godt og lærerigt site du linker til ... er havnet i foretrukne :)

"Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk" <joachim.usenet@html.dk> skrev i en
meddelelse news:b1b3ue$l2$1@sunsite.dk...