Simpel form problem
Fra : ThePulse

Dato : 30-01-03 11:11

Hejsa!

Jeg er så småt begyndt at lege med hjemmesider og har et par
spørgsmål til Form´s:

1:
Hvordan laver man en simpel inputform, hvor det man skriver i
feltet bliver til den side der skal åbnes, altså skriver man
"kurt" åbnes siden kurt.html!

2:
Kan man få en side til at kigge i en mappe på HD´en og bruge de
html filnavne den finder automatisk i en form med "rullemenu"
og hvis ja, hvordan

På forhånd tak for hjælpen!

ThePulse

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-01-03 12:08

ThePulse skrev:

> 1:
> Hvordan laver man en simpel inputform, hvor det man skriver i
> feltet bliver til den side der skal åbnes, altså skriver man
> "kurt" åbnes siden kurt.html!

Alle forms (pånær mailto:-forms) kræver en formhandler for at
fungere - det vil sige en side der håndterer data fra formen.
En simpel redirect som det du efterlyser kan laves med javascript -
spørg videre i gruppen <news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>
hvis du vil bruge sådan en løsning.

Hvis man har mulighed for det bør man i stedet benytte et
serversidesprog - fx asp eller php. Så virker viderestillingen
uanset om javascript er aktiveret eller ej - og du kan gøre en
masse ting med serversideprogrammering som ikke kan gøres i
javascript.

Serversideprogrammering er også uden for denne gruppes emnefelt -
du kan spørge i <news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp>,
<news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php> eller
<news:dk.edb.internet.webdesign.serverside> - alt afhængig af
hvilket serversidesprog du vil (og kan) benytte.

NB: Det nyeste serversidesprog fra MS hedder asp.net og deler
gruppe med resten af dotnet her:

> 2:
> Kan man få en side til at kigge i en mappe på HD´en og bruge de
> html filnavne den finder automatisk i en form med "rullemenu"
> og hvis ja, hvordan

Igen kan det kun gøres med en form for scriptsprog. Det kan
muligvis klares med javascript, men jeg er nu ikke sikker.
Serversidesprog (se ovenfor) kan sagtens gøre det - spørg i en af
ovennævnte grupper hvis du vil vide hvordan (i asp-gruppen har der
faktisk lige været et eksempel på noget tilsvarende).

--
Jens Gyldenkærne Clausen