Dovne Pragtsmerlinger ?
Fra : Flemming Hansen

Dato : 11-03-01 17:57

Hejsa

Jeg ville lige høre om pragtsmerlinger kan blive dovne eller "glemme" at
spise snegle ??

Jeg har to pragtsmerlinger gående i mit 160L akvarie, inden jeg satte dem i
akvariet begyndte jeg at få nogle snegle, men dem har de åbenbart kunne
holde nede i et par måneder.
Her de sidste par dage har jeg så kunne se at der kommer flere og flere
snegle i akvariet, i dag har jeg kunne tælle mindst 10 små snegle på ruderne
og lige så mange rundt omkring på rødder og planter.

Så var det jeg ville høre, kan pragtsmerlinger blive kræsne, eller miste
interessen for snegle hvis de får for god mad ??
Jeg fodrer med flagefodder 1-2 gange om dagen, og et par gange eller tre om
ugen får de frosne myggelarver (Røde eller hvide), frossne dafnier eller
frosne artemia (Tror jeg nok det var).

Er det fodringen der er årsagen til at pragtsmerlingerne ikke gider ordne
sneglene ??
Det er jo det de er ansat til !!!

En anden ting er at da jeg købte dem, var de begge to ca. 2-3 cm lange.
Den ene af dem, er vokset ca. 50%, mens den anden næsten ikke er vokset...Er
den syg ??

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Søren Steffensen

Dato : 11-03-01 20:13

de gider da ikke jagte snegle når der er masser af føde !

--
SOS - www.overclocking.dk/uk
icq: 102169245

Fra : Torben

Dato : 12-03-01 08:01

Hej,

Hvis du vil have dem til at æde snegle skal du spare på foderet.

torben

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 12-03-01 14:19

Ja spar på fodret især myggelarverne er de vilde med

Fra : Ann & Helge

Dato : 14-03-01 18:37

Jeg har ved flere lejligheder set, at går Pragtsmerlinger ved for lav
temperatur, bliver de meget inaktive og "trykker" sig i alle mulige og
umulige afkroge af akvariet. Ved 25 grader var de 5 stykker jeg havde gående
i et 660 liters helt usynlige, men dagen efter at vi hævede temperaturen til
27-28, var de meget aktive og konstant fremme og på jagt efter føde. Jeg har
sågar haft dem gående sammen med lidt diskos under en varmekur ved 37
grader, det tog de meget pænt og havde ikke nedsat aktivitet eller synlige
tegn på overlast af den grund.

Mvh,
Helge

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-03-01 09:21

"Ann & Helge" <Ann_Helge@Tengstedt.dk> wrote in message
> [...]
> sågar haft dem gående sammen med lidt diskos under en varmekur ved 37
> grader, det tog de meget pænt og havde ikke nedsat aktivitet eller synlige

Jeg har ikke haft helt den samme oplevelse.

Mine 4 pragtsmerlinger i mit 250 liters går i 25 grader varmt vand, og er
meget aktive, det meste af dagen.

Dem jeg har i mit diskus akvarie er også meget aktive, men om de er mere
eller mindre aktive end dem i det 'kolde' akvarie tør jeg ikke svare på.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html