Katte syge efter katteudstilling ?
Fra : Dorthe Kirstejn Jens~

Dato : 29-01-03 21:11

Hej til alle news reader læsere.

Jeg skriver her, for evt. at få nogle tilbagemeldinger fra andre erfarne
kattefolk.
Vi deltog med vores to dejlige russerkatte på katteudstillingen den 26
januar i Vejle. Det var første gang vi deltog i en udstilling. Vi syntes
det var hyggeligt, og efterfølgende snakkede vi om at det ville vi gerne
gøre igen.
Men tirsdag morgen blev begge katte syge. Kastede op, var varme og meget
sløve. Kontaktede dyrlægen, som mente at de kunne være blevet smittet
med en virus, sandsynligvis på udstillingen. Her onsdag aften er de
stadig syge, men er begyndt at lugte til maden ( kogt fisk), og har
drukket en lille smule, men vil bestemt ikke spise.
Og så kommer mit spørgsmål. er der andre der har oplevet dette, er det
hvad man kan forvente, eller har vi bare været uheldige ?. Er der nogen
forholdsregler man kan tage ?. Og til sidst, så syntes jeg at
dyrlægekontrollen var meget overfladisk, men har de mulighed for at se
om en kat er smittet inden udstillingen ?

Med venlig hilsen
Dorthe Kirstejn Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 29-01-03 21:24

Hej

Vi var afsted lørdag, hvor vi kom hjme med vores ene dreng som har fået
diarre, han fejlede ikke noget da vi tog afsted og har ikke fået noget han
ikke er vant til, men de 2 andre vi havde med fejler intet.

Han spiser fint og har ikke noget feber eller noget, så er på skånekost lige
nu, og det ser meget bedre ud nu, så om I skulle vær uheldig e og være
blevet smittet er ikk til at sige, desværre, men god bedring med misserne.

MVH
Gitte
"Dorthe Kirstejn Jensen" <dorpetraKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e383557b3589@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Fra : Pia Thomsen

Dato : 29-01-03 21:44

Tjae, stress af den ene eller anden grund kan også få en kat, der måske
bøvler med et eller andet, som ikke er synligt, til at gå ned med flaget.
Hvor hurtigt efter en udstilling, det kan/vil vise sig, ved jeg ikke, men
det aghænger vel af kattens velbefindende og effektiviteten af dens
immunforsvar.

Men det kan jo også stamme fra publikum - mange har nok kat derhjemme og hvs
den bøvler med noget og de så piller ved kattene på udstillingen, såååeee...

Jeg tror, det er svært at klandre dyrlægerne - de skal jo også have nogle
katte igennem, ellers skal vi da til at have kontrol lidt tidligere på dagen

Hilsen Pia

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 29-01-03 22:18

Hej Dorthe,
Og tak for sidst, det var hyggeligt at møde jer på den anden side af
vandet...
det kan være stress, men det kan også være et eller andet virus / baktuse.
Jeg er selv ret hys når jeg er på udstilling, og har en lille flaske med
desinfeserende vædske i lomen, som jeg bruger når jeg har rørt ved andre
katte, og inden jeg rører mine egne katte igen (ved ikke om I lagde
mærke til det). I øvrigt tørrer jeg altid buret ad, inden jeg sætter
noget ind i det - bare for en sikkerheds skyld...
Sweety har haft det fint, efter hun kom hjem, men hun var jo heller ikke
specielt stresset; hun har jo prøvet det 3 gange før !!

Og du har ret; jeg synes også, at dyrlægekontrollen burde være mere
grundig.
Håber de to små lækre russer russer kommer sig snart, og at I ikke
bliver skræmt væk fra udstillinger på grund af dette.

Mange hilsner
Elisa (Alba Blue)

Elisa Buchardt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Birgitte

Dato : 29-01-03 22:32

"Elisa Buchardt" <elisa_buchardtKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mærke til det). I øvrigt tørrer jeg altid buret ad, inden jeg sætter
> noget ind i det - bare for en sikkerheds skyld...

Hej Elisa
Jeg gør selv det samme,- har en lille flaske Virkon S opløsning med som jeg
bruger når jeg røre ved andre katte.
Det er nemlig problemet med især publikum, der stikker fingerne ind fra kat
til kat uden at tænke over, at de føre forskellige bakterier videre.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-01-03 22:10

Hej Dorthe

Jeg har udstillet gennemsnitligt 8 gange årligt de sidste 10 år, og jeg har
kun een gang oplevet, at en af mine katte efterfølgende blev syg med noget,
som kunne stamme fra en udstilling.
Så nej, det er bestemt ikke hvad man normalt kan forvente - men det sker...
Og der kan være flere grunde til det - for det første *kan* dine egne katte
have haft optakt til noget inden udstillingen, og stress-situationen omkring
udstillingen kan så have fået det til at gå i udbrud, for det andet *kan* en
anden kat have smittet dine katte eller for det tredje kan en publikum have
"slæbt" noget med hjemmefra sin egen kat, som så er blevet overført til dine
katte.

Jeg er sædvanligvis ret påpasselig med at lade hvem-som-helst pille på mine
katte under en udstilling, nogle gange sætter jeg endda plastic op på buret
(både pga. træk, hvis man er placeret ved en dør eller et vindue, men også
pga. nysgerrige pilfingre, som altså *kan* overføre smitte til min kat).
Måske derfor jeg ikke har været ude for at få noget med hjem mere end den
ene gang.

Dyrlægekontrollen på en udstilling ER overfladisk - det er jo ikke et
helbredscheck som sådan, blot et hurtigt check der skal vise, om katten har
utøj (lopper, øremider eller andet, som andre katte kan få efterfølgende)
eller de gængse lidelser som Chlamydia, Herpes og andre luftvejsinfektioner,
der typisk giver øjenbetændelse, udflåd fra næse eller rød hals mv, samt om
den sådan generelt er i kondition til at deltage på en udstilling. Og de
danske dyrlæger er endda *grundige* i forhold til mange af de tyske dyrlæger
jeg har været udsat for...

Mvh. Camilla

Fra : Freedom

Dato : 29-01-03 23:02

> [...]
> Måske derfor jeg ikke har været ude for at få noget med hjem mere end den

Camilla, det lyder som en rigtigt god ide, jeg er nemlig også bange for at
få noget med mig fra en udstilling, jeg har udstillet for mange år siden og
fik en virus med derfra og har siden afholdt mig fra at udstille, men vil nu
gerne prøve igen. Hvad er det for et stykke plastik, et du selv laver? Kan
forhæng ikke hjælpe på at holde folk væk?

Iben

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-01-03 23:45

"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev...
> [...]
> gerne prøve igen. Hvad er det for et stykke plastik, et du selv laver? Kan
> forhæng ikke hjælpe på at holde folk væk?

Mit plastic er noget, jeg har købt på en udstilling i Tyskland - men man kan
flere steder købe noget kraftigt, klart plastic i metermål, som sagtens kan
bruges til formålet - mener man bl.a. kan få det i byggemarkeder mv., da det
nok er det samme, som kan bruges til fx afdækning af stilladser osv. Og så
kan man bare klippe til i passende størrelse og evt. montere "ringe" i
hjørnene til ophængning (mit har sådan nogle runde dimser, der ligesom er
presset gennem plastic'en - som om man havde taget en stor hultang og
forstærket hullet med metal - ved ikke hvad de hedder ) Hvis du kommer
forbi Racekattens udstilling i Bagsværd den 9. feb., så find mig (sikkert i
sekretariatet), så kan du få fremvist tingesten

Forhæng er nok ikke den bedste løsning - folk skal jo trods alt have en
chance for at se kattene, når nu de har betalt for det... Ville ihvertfald
selv blive lidt skuffet hvis jeg havde betalt fx 40 kr. for at komme ind og
se en laaang række bure med forhæng for

Desuden har jeg, som flere andre også har, et lille skilt at sætte på buret
med teksten "Rør mig ikke, tak".

Har gennem tiden oplevet mange publikummer, som blev vildt forargede over
både plastic og skilt - men efter en forklaring (man bliver bare træt af at
forklare igen og igen og igen...) så forstod de godt hvorfor. Men indimellem
er det altså lidt skræmmende hvor tankeløse folk kan være.

Mvh. Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-01-03 23:51

Camilla Scharff wrote:
> [...]
> sådan nogle runde dimser, der ligesom er presset gennem plastic'en -
> som om man havde taget en stor hultang og forstærket hullet med metal

det slog mig lige da du beskrev det at det nærmet lyder som et gennemsigtigt
badeforhæng?? den slags fås også i gennemsigtig plast med huller..... så
kunne man evt lave en eller anden form for montering gennem hullerne og
træmmerne??

> [...]
> træt af at forklare igen og igen og igen...) så forstod de godt
> hvorfor. Men indimellem er det altså lidt skræmmende hvor tankeløse

ville det være helt forkasteligt at lave et skilt med "nix pille" hvor der
nedenunder stod med småt "af hensyn til mit helbred, bedes i ikke røre ved
mig uden at spritte hænderne først" eller lignende???
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Freedom

Dato : 30-01-03 00:11

> [...]
> forbi Racekattens udstilling i Bagsværd den 9. feb., så find mig (sikkert
> sekretariatet), så kan du få fremvist tingesten

Takker, det vil jeg se om jeg kan nå;) Det er bare en kanon ide, da jeg godt
kan se det ville være lidt unfair for publikummet;)) Den med plast er god!

> Desuden har jeg, som flere andre også har, et lille skilt at sætte på
buret
> med teksten "Rør mig ikke, tak".

Ja, det må jeg også have fat i;)))

> [...]
indimellem
> er det altså lidt skræmmende hvor tankeløse folk kan være.

Jamen sådan er det for det meste at folk godt forstår det når de får en
forklaring;) mange tænker ikke på det som noget!! og ved måske heller ikke
at der er sådan nogle vira som kan smitte!

Iben

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 30-01-03 09:39

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbi Racekattens udstilling i Bagsværd den 9. feb., så find mig (sikkert
> sekretariatet), så kan du få fremvist tingesten

Du har vel ikke plastic hele vejen rundt? Det må da give et forfærdeligt
indeklima for katten? (høj luftfugtighed og lavt iltindhold).
Jeg har godt set nogle bure med plastic på JYRAKs udstillinger, (hvor det jo
er lidt besværligt med gardiner fordi kattene skal kunne ses fra begge
sider), og jeg undrede mig, for jeg synes ikke det er rart at pakke sin kat
ind i plastic.

Mvh. Else
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-01-03 21:50

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev...
> Du har vel ikke plastic hele vejen rundt? Det må da give et forfærdeligt
> indeklima for katten? (høj luftfugtighed og lavt iltindhold).

Nej, mit sidder kun foran - ikke noget plastic oven på buret (kan dog sættes
sådan, hvis man vil have det) eller på bagsiden, så der kommer såmænd
rigeligt luft ind. Jeg tror nu heller ikke, at det er muligt at "pakke"
buret helt ind - det har jeg ihvertfald aldrig set nogen gøre - så man
behøver altså ikke bekymre sig om hverken luftfugtigheden og iltindhold.
Det er i øvrigt langt fra altid jeg bruger det - når burene er stillet i
ringe er det dejligt, for så har man jo lågen/lågerne fri bagpå - ellers er
det altså en kende besværligt at komme til sin kat...

> [...]
> er lidt besværligt med gardiner fordi kattene skal kunne ses fra begge
> sider), og jeg undrede mig, for jeg synes ikke det er rart at pakke sin

Det kan godt være, at du ikke synes det er rart - men nogle katte synes det
er meget rart... der er lidt mere "fred" bagved plastikken, både for
pilfingre og lydmæssigt, og samtidig kan det skærme for evt. træk.
Og hvis man står ved siden/på bagsiden af af en brølende, fertil han-pis-kat
er det genialt at bruge mellem burene! Det er noget større end de sædvanlige
finér-hankatteplader og let at vaske af, hvis der strintes på det.

Mvh. Camilla

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 29-01-03 23:24

Jeg oplevede det meget på de første udstillinger jeg havde katte med på. Det
blev jeg træt af, så jeg forhørte mig rundt omkring.
De to ting jeg har haft stor glæde af er at sætte en seddel på buret med nix
pille, og have en flaske sprit, som den der alligevel gerne vil og må nusse,
lige kan bruge på hænderne inden de "gramser".
Jeg har haft mange der har spurgt hvorfor, men ikke en eneste der ikke kunne
forstå at man på en udstilling selvfølgelig er udsat for smitte af al slags.
Siden jeg indførte de to ting, har jeg intet mærket på misserne efter en
udstilling.

--
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

* Vi er på jorden for at være gode ved andre. Hvad de andre laver her, ved
jeg ikke.

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-01-03 23:20

Det er desværre alt for almineligt, tror jeg. Jeg har heldigvis endnu ikke
selv haft noget af den slags med hjem fra en udstilling, men min dyrlæge
siger, at hun altid får flere patienter med infektioner i ugen efter en
udstilling.

Jeg spritter som regel også selv buret af inden
jeg sætter mine katte ind i det og når jeg har
killinger med, har jeg altid et "rør-mig-ikke" skilt
på buret, fordi killingernes imunforsvar ikke er
fuld udbygget endnu og de derfor er endnu mere
modtagelige end de voksne - specielt i en stress-
situation.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Dorthe Kirstejn Jens~

Dato : 30-01-03 11:34

Tak til alle som har svaret på mit indlæg, har læst og funderet over de
forskellige svar. Det vil sige at vil vi deltage på en udstilling mere,
og skal jeg lytte til de erfarne udstillere, må vi tage vores
forholdsregler, spritte af, opfordre folk til at lade være med at røre
osv.
Men begge katte er stadig syge, håber snart jeg får mine to friske katte
på benene igen, savner deres aktivitet.
Mange hilsner fra Dorthe

Fra : Kate

Dato : 30-01-03 21:27

> Men begge katte er stadig syge, håber snart jeg får mine to friske
> katte på benene igen, savner deres aktivitet.

Håber da dine katte hurtigt kommer på benene igen, skrækkelligt når de
er dårlige.

Jeg udstiller godt nok ikke mine katte, men for maaange år siden
udstillede jeg kaniner og vi i udstillingsledelsen havde nøjagtigt
samme diskussion med publikum. Det foresvæver mig at vi engang skrev
noget i et katalog om det med at putte fingrene ind i burene. Måske det
var en idé at man lavede et officielt skriv man kunne hænge op ved
indgangen hvor man forklarede publikum om risici?

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-01-03 21:42

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> skrev...
> [...]
> var en idé at man lavede et officielt skriv man kunne hænge op ved
> indgangen hvor man forklarede publikum om risici?

Hej Kate

På de sidste par Racekatten-udstillinger, hvor jeg har lavet katalogerne,
har der i katalogerne stået, at man ikke måtte røre de udstillede katte.
Problemet er bare, at der ikke er ret mange publikummer, der køber
katalogerne!
At hænge skilte op har vi godt nok ikke prøvet (det kan jeg huske, at DARAK
har gjort på en enkelt udstilling), men det kunne overvejes. Vi vil jo helst
heller ikke "skræmme" publikum - eller udstillere - så alt for mange forbud
mod ditten og datten er heller ikke at foretrække - og hvis nogle udstillere
ikke har noget imod at *deres* katte bliver pillet på, så er det heller ikke
let at forstå, at det ikke er sådan over hele linjen (derfor bliver vi andre
betragtet som lettere idiotiske, hvis vi siger nej til at lille Peter må
"klappe missekatten" lige inden man skal til bedømmelse...).

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 30-01-03 21:48

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in

> [...]
> katalogerne, har der i katalogerne stået, at man ikke måtte røre
> de udstillede katte. Problemet er bare, at der ikke er ret mange

Jamen, det med at skrive i kataloget tænkte jeg godt på ikke ville være
tilstrækkeligt for jeg f.eks. køber ikke katalog når jeg er på
udstilling. Jeg gjorde det med kaninerne, men da havde jeg jo en helt
anden interesse
Nej, man behøvede måske ikke et decideret forbud, men måske bare "en
løftet pegefinger", som kunne få nogle til at tænke sig om.
Indrømmet, jeg har da også vældig lyst til at hilse på misserne, det er
da svært at holde pølserne for sig selv