Farvel til en gammel ven
Fra : Linda Thomsen

Dato : 29-01-03 19:08

Man ved at dagen kommer og bliver alligevel aldrig parat.
Hvornår er tiden inde? Hvornår vægter det mere mod en slutning end mod
en fortsættelse? Hvornår syntes man, at den kære, bløde ven, som har
været en del at ens liv i mange år, ikke skal leve længere? Aldrig,
vel?! Alligevel finder man sig selv i en uudholdelig situation, når den
stakkels gamle mis syntes at miste sin livsglød eller vitalitet; og man
står i en situation, hvor man skal sørge for at den ikke også mister sin
sidste værdighed. Tænk at jeg nu må tage valget, selvom det er med gråd
i hjertet og tårer ned af kinderne, at jeg tænker på, hvordan jeg vil
savne den i årene fremover.

Den kære gamle mis! Han har fulgt mig i snart 13 år siden han blev født
på en i en gammel stol i mine forældres garage, da jeg var 16 år gammel.
Jeg siger ikke kun farvel til en kær barndomsven, jeg siger også farvel
til en mis som har spundet sig langt ind i mit voksne liv; og stadig
spinder den dag i dag.
Fredag formiddag kommer dyrlægen. Hun kender gamle Roquefort, den kære
"oste-mis" og tager ekstra-ordinært ud på dette hjemmebesøg; og hjælper
os med at sige farvel til 'Rokke' i hans hjemlige omgivelser. Derefter
stedes han til evigt hvile under det 200-år gamle bøgetræ i vores have;
og tulipanløg sættes ovenpå graven, så der hvert forår står rigeligt med
blomster når vi runder den 1. maj - Rokkes fødselsdag. Åh, min lille
maj-kat! *SNØFT*

Her mod enden er han plaget af gigt i ryg og bagparti; og kan ikke holde
sig selv ren. Det er uden værdighed, når en stor flot hankat på 7 kilo,
har grisset sig til ned af bagbenene ved et toiletbesøg, og må vente på,
at vi kommer hjem og fjerner det, fordi han ikke selv er smidig nok til
at nå det. Desuden har han nu fået en stor knude på størrelse med en
golfkugle mellem skulderbladene som vi ikke har undersøgt nærmere, da vi
aldrig ville vælge at stresse ham med en stor operation alligevel.
Bagpartiet er snart så svagt at han til tider har svært ved at rejse sig
i én bevægelse og noglegange 'dingler' afsted. Til gengæld er han stadig
glad, fuld af appetit og dejligt lune. Ikke mindre end en uge siden,
legede han med sin "søn" og løb efter ham med sin gamle stive krop. Han
vil blive savnet. Ikke mindst af vores lille hittekilling Buko (der nu
er 1½ år gammel, men stadig et lille pattebarn). Han ligger stadig og
møffer rundt i Rokkes bløde bug flere gange om dagen og kalder på ham,
hvis han er væk et øjeblik. Rokke har været Buko's substitutmor, siden
han blev fundet på gaden, kun 5-6 uger gammel og dette kærlige bånd er
endnu ikke brudt.

Jeg har ikke skrevet herinde rigtig, rigtig længe; da en totalrenovering
af et gammelt landsted tager meget mere tid og opmærksomhed end jeg
egentlig har. Alligevel kunne jeg ikke forestille mig et mere passende
forum, at udtrykke disse sidste kære tanker om min gamle kat i. Jeg ved,
at nogle af jer vil kunne huske Roquefort (Rokke), Buko eller
gårdmisserne (Bertil & Simon) som fulgte med huskøbet sidste år. Andre
vil måske kende den fortvivlende følelse man har som en kvælende næve
rundt om hjertet, når man føler at man skal lege bøddel og sætte en dato
på en kær vens sidste udånding.
Held og lykke på rejsen min store, dejlige Rokk!. Du vil blive savnet
for altid!

Kærlige tanker, og tak fordi I læste med

Linda Thomsen

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Christina K

Dato : 29-01-03 19:22

Hej Linda

Jeg kan sagtens huske Rokke og Buko og dine oplevelser med dem. Det er
en svær beslutning at tage og jeg må indrømme at jeg fik en klump i
halsen ved at læse dit brev.

Giv ham et lille trøste *spin* fra mine misser

Mange hilsener Christina
--
www.purpletribes.dk

Linda Thomsen <linda_thomsen20KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e38186dd23fe@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Fra : Denise

Dato : 29-01-03 19:35

Hej Linda
Åh hvor trist, men du har helt ret, man er aldrig parat. Jeg kan godt huske
alle dine historier om de dejlige misser. Ja, det er utroligt svært at sige
farvel til en gammel ven. Men når missen ikke kan leve et værdigt liv, så må
vi jo sætte os selv i baggrunden og tage beslutningen, hvor svært det end
er. Og det er _meget_ svært, især hvis de ikke direkte lider af en sygdom
men det er alderdom, trivsel og deres værdighed, der skal vurderes. Men
igen, måske er der hos Rokke også smerter i forbindelse med gigten, så det
er godt at I har besluttet jer. Og det er rart, at der er et sted i haven,
hvor man kan så blomster og tænke på sin ven. Vi har jo efterhånden 3 steder
i vores have. Det sidste sted var for Coriander, der blev 12 år, han blev
brændt så vi fik en urne til ham, det vil vi helst fremover.
Jeg gruer også for, hvornår Molly på 14 begynder at skrante, og jeg er også
helt sikker på, at jeg ikke vil være parat.
Trøstende tanker fra Denise

"Linda Thomsen" <linda_thomsen20KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e38186dd23fe@dk-fritid-dyr-kat.dk...

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 29-01-03 19:53

Kære Linda

Hvor er det dog et trist og bevægende brev du har sendt .. Jeg kan også
godt huske Rokke og Buko fra da du skrev aktivt herinde, og det er meget
trist at høre at tiden nu er inde til at sige farvel til Rokke ..

Jeg sender dig alle de bedste hilsner og tanker .. og håber at du og
Rokke får en god dag sidste dag sammen i morgen ..

Det bedste og mest medfølende hilsner fra Pia

--
Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Trine Piltoft

Dato : 29-01-03 20:46

Hej Linda!

Nej, man bliver nok aldrig helt parat til at sige farvel til et dyr man har
kendt i så mange år, og det må være frygteligt at skulle tage den
beslutning, men det er det eneste rigtige at gøre, når man står i den
situation du står i nu.

Jeg tror de smukkeste tulipaner vil vokse under bøgetræet.........

Mange trøstehilsner - også til Rokke
fra Trine & misserne

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Louise Viborg

Dato : 29-01-03 21:14

Hej Linda!
Det er en sørgelig situation du står i, men efter hvad du beskriver, er
det helt klart det bedste for Rokke. I har levet et dejligt langt liv
sammen, nu er det op til dig, at vise ham hvor højt du elsker ham, ved
at give ham fred.
Jeg synes det er dejligt, at dyrlægen kommer ud til jer. Det kan
simpelthen ikke gøres på en bedre måde.

Venlige hilsner og tanker
fra Louise

Katteri Shuno Zahra
www.shunozahra.dk

Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene

Dato : 29-01-03 21:33

Kære Linda!
Jeg føler med dig.

Jeg synes det er en meget modig og ansvarsfuld beslutning du tager, og er
nødt til at tage.

God rejse, lille Rokke.

Kærlig hilsen og tanker fra Lene, Vol au Vent, Molly og alle
havnem(b)isserne

Fra : Jasmin Gabrielle Bay

Dato : 29-01-03 22:01

Kære Linda

Mine dybeste medfølelser.
Det er en ubarmhjertelig situation at stå i, men det er værdigt.

Katte siges at stå det guddommelige nærmest, så jeg er helt sikker på at han
i morgen vil springe rundt som en frisk ny mis et andet sted end her - måske
vil han lege med min Theis, som måtte aflives for et par måneder siden.

Varme knus og kærlige tanker
Gabrielle

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 29-01-03 22:24

Åh nej dog.
Jeg kan sagtens huske dine historier om Rokke - og Buko. Hvor trist at han
ikke kunne mere. Men flot at du kunne tage beslutningen. Den er aldrig sjov,
men at se en kat lide er nu værre.

Trøsthilsner
Lisbeth
+ Phumba, Jack & Basil

Fra : Bente Jepsen

Dato : 29-01-03 22:56

Hej Linda.

Jo, man er klar når man kan se de har det rigtig dårligt, men da skulle
beslutningen helst være ført ud i livet forlængst, så man skal altid igennem
de kvaler du går igennem nu.

Jeg håber du vil lade os vide, hvordan Buko tager det, det lyder som om det
vil blive rigtig hårdt for ham at skulle undvære sin elskede Rokke.

Trøst dig med at det er den rigtige beslutning og tænk på alle de gode ting
I har haft sammen.

Knus
Bente

Fra : Kate

Dato : 30-01-03 21:12

Åhhh, Linda

Jeg er ked af at høre om Rokke. Kan dog godt forstå din beslutning, det
er ikke værdigt når en kat ikke kan holde sig ren.
Håber Buko ikke bliver alt for ked af det.
Trøstende tanker herfra.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar