Link der skifter farve?
Fra : Lars

Dato : 29-01-03 17:40

Hej ng

Jeg er lige ved at lave nogle ændringer på min webside.
På de fleste sider skifter et givent hyperlink farve når
markøren placeres ovenpå. Men det kan jeg ikke få mit
til.
Jeg har kigget en del på html.dk men her er dette ikke
umiddelbart beskrevet selvom alle deres link har denne
funktion.

Jeg bruger i øjeblikket denne kode, som fjerner understreg-
ningen, men hvad skal der indsættes for at få farven til at
skifte også?

Se kode:

nyheder . . .</b></a>

MVH

Lars Nielsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-01-03 17:50

"Lars" <lars-nielsen@SPAMFILTERmail.dk> writes:

> Jeg bruger i øjeblikket denne kode, som fjerner understreg-
> ningen, men hvad skal der indsættes for at få farven til at
> skifte også?

Hvis du bare vil lade linket have en anden farve, så er svaret
color:red; som kan sættes sammen med text-decoration i
style-attributten. Hvis farven skal ændre sig når man peger på linket,
så skal du bruge CSS (og så kan du lige så godt droppe font-tagget ved
samme lejlighed)

> nyheder . . .</b></a>

Tilføj fx følgende til <head>:

a.mylink {font-family: Arial, sans-serif; /* giv altid en fall-back font */
font-size:3;
font-weight:bold; /* svarer til bold tagget */
text-decoration:none;
}

a.mylink:link {color:blue;}
a.mylink:visited {color:magenta;}
a.mylink:hover {color:yellow;background-color:red;}
a.mylink:active {color:red;background-color:inherit;}

og skriv så

<a class="mylink" href="index.htm"> ... </a>

/L

Fra : Lars

Dato : 29-01-03 19:11

> CSS (og så kan du lige så godt droppe font-tagget ved
> samme lejlighed)

Hej

Hvis nedenstående kode indsættes i head, fremkommer det
blot som en almindelig tekst, skal man ikke have et stylesheet
dokument til CSS funktioner?? Det har jeg også på min scroll
bar.

MVH

Lars

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 29-01-03 21:38

Lars wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvis nedenstående kode indsættes i head, fremkommer det
> blot som en almindelig tekst, skal man ikke have et stylesheet
> dokument til CSS funktioner?? Det har jeg også på min scroll
> bar.

HTML.dk har skam en kort beskrivelse af dette på http://www.html.dk/faq/00009/

Heraf vil du også kunne se, at det ikke er bydende nødvendigt at have et eksternt stylesheet når du
anvender CSS, omend det kan være en ganske god idé.

Venlig hilsen Joachim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne