MS Windows
briani 27239
Format af HDD hvor XP er installeret??
Fra : Michael

Dato : 29-01-03 16:58

Jeg har en computer hvor der ligger xp pro UK, men skal have lagt xp pro DK
ind. Hvordan kommer jeg til at formatere HDD´en? For i windows giver den mig
ikke tilladelse til det. Heller ikke i dos. Har prøvet med en win98 start
disk, men kan ikke læse HDD´en. Hva gør jeg?

Fra : Madsen

Dato : 29-01-03 17:01

Michael skrev:

> Jeg har en computer hvor der ligger xp pro UK, men skal have lagt
> xp pro DK ind. Hvordan kommer jeg til at formatere HDD´en?

Boot på den danske WinXP-cd og vælg at du vil formatere disken inden
installationen.

Madsen.

Fra : Michael

Dato : 29-01-03 17:38

Problemet er bare den ikke vil boote på cd´en , har været i bios og tjekke
rækkefølge.

Fra : Pico

Dato : 29-01-03 17:48

Michael wrote:
> Problemet er bare den ikke vil boote på cd´en , har været i bios og
> tjekke rækkefølge.

Og rækkefølgen er CD, C osv.
En anden mulighed der muligvis kan bruges er at lave de 6 startdisketter
til XP. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men mon ikke. Du kan hente
dem hos Microsoft.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;310994
Pico

Fra : jens

Dato : 29-01-03 18:10

"Michael" <mhansen@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke tilladelse til det. Heller ikke i dos. Har prøvet med en win98 start
> disk, men kan ikke læse HDD´en. Hva gør jeg?

Start på win98 cdèn, sæt din XP DK i og start cdrom:\i386\winnt.exe

Mvh Jens

Fra : Spacy

Dato : 29-01-03 22:13

> [...]
> ikke tilladelse til det. Heller ikke i dos. Har prøvet med en win98 start
> disk, men kan ikke læse HDD´en. Hva gør jeg?

Hvis de råd du har fået indtil videre ikke hjælper dig så prøver jeg lige at
give dig ét mere.

Når jeg skal slette WIN XP fra min HD så bruger jeg FDISK-kommandoen, du har
en WIN 98, WIN ME eller en hvilken som helst anden dos-startdiskette, så
smid den i drevet og boot fra A-drevet vælg minimal boot, og når den er
færdig med det skriver du "fdisk" og trykker enter.
Nu ved jeg ikke om du har prøvet FDISK før det kan være lidt svært at finde
ud af første gang man prøver det, og du skal være klar over at den fjerner
alt uden undtagelse så hvis der er noget på din HD du vil beholde så sørg
lige for at gemme det på en cd eller lign. først.

Du er velkommen til at maile mig på: jbnr@novonordisk.com hvis du behøver
yderligere hjælp.

Hilsen Jacob

Fra : jens

Dato : 29-01-03 23:46

"Spacy" <Gamle_Ole@folketinget.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alt uden undtagelse så hvis der er noget på din HD du vil beholde så sørg
> lige for at gemme det på en cd eller lign. først.

Det kræver at Discen er under 42 gb ellers vil Fdisk ikke være med.
Der skal så slettes "ikke dos" partitioner, men som sagt er disken over 42gb
så lad være at forsøge.

For mig lyder det som im nogen mapper er gjort personlige i XP, og så er den
ikke så nem at slippe af med igen.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 00:25

jens skrev:

> Det kræver at Discen er under 42 gb ellers vil Fdisk ikke være
> med. Der skal så slettes "ikke dos" partitioner, men som sagt er
> disken over 42gb så lad være at forsøge.

Det kræver blot en nyere version af Fdisk og desuden så er det ved
64 GB at der kan være bøvl med den ældre udgave.

<http://support.microsoft.com/?kbid=263044>

Madsen.

Fra : jens

Dato : 30-01-03 08:55

> Det kræver blot en nyere version af Fdisk og desuden så er det ved
> 64 GB at der kan være bøvl med den ældre udgave.

Jae jeg havde lige glemt hvilken pc det var der nægtede at fdiske, og den
det var, er der noget mere end 64gb disce i.
Findes der en nyere fdisk end den i w98 se ??

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-01-03 15:44

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[Fdisk til Win98 og diske større end 64 MB]

> <http://support.microsoft.com/?kbid=263044>

Den sidste sætning har jeg aldrig forstået. Fx har jeg patchen
liggende (men ikke kørt den), og umiddelbart synes det logisk at køre
den samt lave et par nye startdisketter med den, uanset jeg pt. ikke
har nogen disk over 64 MB (faktisk under 10% af en sådan

Men... når man får det, får man jo netop brug for den Fdisk, _inden_
man installerer.
Ved nogen om sidste sætning i Microsoftcitatet skal forstås derhen, at
man ikke _kan_ bruge den patch, hvis man ikke har en disk større end 64
MB. Altså at dyret vil opføre sig sært efter at være patchet, hvis der
ikke ligger nogen disk større end 64 MB i pc'en?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-01-03 16:59

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev :

> uanset jeg pt. ikke
>har nogen disk over 64 MB (faktisk under 10% af en sådan

Det er dælme nogen små diske du har

Er der andet, der er småt hos dig?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-01-03 11:52

Hej Knud Gert Ellentoft, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det er dælme nogen små diske du har

Relativt er de store. Fx fylder en lille fikst teksteditor til
hjemmesider vel ca. 1% af Dreamweaver e.l. Gør man nogen lignende
næsten konsekvent med sine programmer, har man faktisk 10 gange mere
plads på disken end dem, der har 10 gange så store diske

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Michael

Dato : 30-01-03 06:42

Når jeg har startet op med win98 disken står der a:\ i dos. Når skriver jeg
skriver c: får jeg ikke adgang til c drevet, den spørger abort,
retry,....

Fra : jens

Dato : 30-01-03 08:53

> Når jeg har startet op med win98 disken står der a:\ i dos. Når skriver
jeg
> skriver c: får jeg ikke adgang til c drevet, den spørger abort,
> retry,....

Fordi dit cdrev er et NTFS drev.
Skriv "fdisk" ved a\ og slet drevet med "slet ikke dos drev"

Dereefter skal der genstartes til dos og igen "fdisk" men denne gang "opret
primær partition", men de drev der slettes her er borte, så hvis du har gent
noget som skal blive så slet ikke det drev det ligger på.

mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 13:43

jens skrev:

> Findes der en nyere fdisk end den i w98 se ??

Ja. Kig på det link jeg sendte. :)

Madsen.

Fra : Pico

Dato : 30-01-03 18:10

Madsen wrote:

> Ja. Kig på det link jeg sendte. :)

Kan også hentes her, nederst på siden.
http://www.bootdisk.com/original.htm
Pico

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 16:47

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> disk større end 64 MB. Altså at dyret vil opføre sig sært efter at
> være patchet, hvis der ikke ligger nogen disk større end 64 MB i

Du kan sagtens bruge en patchet fdisk på en mindre disk end 64 GB,
for det jeg selv gjort. Jeg patchede nemlig min Win98SE med omtalte
patch i sin tid og har sidenhen fdisket diske mindre end 64 GB med
den bootdisk som der kom ud af det.

Efter sigende så skulle man også sagtens kunne bruge den gamle fdisk
på diske større end 64 GB. Den kan blot ikke vise størrelsen på
disken korrekt. Det har jeg læst i hardware.drev-gruppen, men har
ikke selv prøvet det efter og er derfor ikke sikker.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 30-01-03 16:58

> [...]

> for det jeg selv gjort. Jeg patchede nemlig min Win98SE med omtalte
> patch i sin tid og har sidenhen fdisket diske mindre end 64 GB med

Smukt. Ikke blot ved du, at man blot kan patche den, men har endda
førstehåndserfaring. Det er den slags, der er rart

Det er så blot Microsofts uheldige vending, der har gjort mig usikker.
"Apply it only to computers that are experiencing this specific
problem."
Det kan meget let læses som advarende.

Tak for oplysningen!

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 17:08

Rudi Stegen skrev:

> "Apply it only to computers that are experiencing this
> specific problem." Det kan meget let læses som advarende.

Ja, det kan jeg godt give dig ret i, men så farligt er det altså
alligevel ikke. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 17:08

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Det er dælme nogen små diske du har

Rudi er meget sparsommelig hvad diskplads angår. ;)

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 31-01-03 11:54

> Rudi er meget sparsommelig hvad diskplads angår. ;)

Min stolthed er her:

<http://news.trc.dk/?article=slrnao3ta4.u30.spam@erwin.liljendahl.dk&server=dknews.tiscali.dk>

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 31-01-03 13:26

Rudi Stegen skrev:

> http://news.trc.dk/?article=slrnao3ta4.u30.spam@erwin.liljendahl.dk&server=dknews.tiscali.dk

Jeg vælger at gentage Tim.

Blærerøv! :)

Madsen.

Fra : Leo.E

Dato : 08-02-03 06:53

"Michael" <mhansen@jyde.dk> wrote in message news:<HSSZ9.47344$Hl6.6064272@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> ikke tilladelse til det. Heller ikke i dos. Har prøvet med en win98 start
> disk, men kan ikke læse HDD´en. Hva gør jeg?

Hvilke meddelelser får du?

Hilsen Leo