Foto
IBM760 5420
Teil 3020
CompactFlah - forskel og hvad skal man køb~
Fra : AN

Dato : 29-01-03 13:39

Hej

Jeg har planer om at købe 128MB til mit IXUS v3, men søger jeg på
edbpriser.dk, så bliver jeg lidt i tvivl om hvad jeg egentlig skal gå efter.

Søger jeg på CompactFlash, får kan jeg vælge at købe en af fire typer:
CompactFlash, CompactFlash Card Type I, Memory CompactFlash eller Ultra
CompactFlash.

Er der forskel på disse fire typer kort, eller er det bare fordi de
forskellige producenter vil opfinde deres eget navn til et kort, der er
identisk med et hvilket som helst ComapctFlash-kort?

Til sidst... er der nogen som helst grund til at punge ud med 632,- for et
canon CompactFlash kort, når man kan få f.eks. et Performance til 367,-? Er
der producenter man skal holde sig fra?

Mvh.
Anders

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-01-03 14:07

du kan se forskellene her: www.compactflash.org

Fra : AN

Dato : 29-01-03 15:06

"Lars Jensen" <lcj@wanadoo.dk> wrote in message

> du kan se forskellene her: www.compactflash.org

Phy ha... tak for hjælpen, men mit engelske er ikke helt vildt godt, og slet
ikke når siden er fyldt med tekniske betegnelser og underlige forkortelser.
Men ellers tak for hjælpen. Det eneste jeg ind til videre har fundet ud af
er, at forskellen på type I og type II er tykkelsen. Type I=3,3 mm Type
II=5mm.

mvh.
Anders

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-01-03 15:41

AN wrote:
> [...]
> eneste jeg ind til videre har fundet ud af er, at forskellen
> på type I og type II er tykkelsen. Type I=3,3 mm Type II=5mm.

Så lad være med at spekulere for meget på det

Almindelige CF kort er type 1 - og de virker fint
i dit IXUS kamera - og jeg har 2 stk 128 mb
Performance til mit Canon A40 - og de er
billige - men virker uden problemer hos mig.

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : AN

Dato : 29-01-03 16:03

Ser først nu at der også blev spurgt til emnet d. 26-1-03. Søgte ellers på
compact for at finde ud af om der havde været skrevet noget for nyligt.
Søgningen viste kun nogle gamle indlæg, der ikke svarede til mit spørgsmål.

Jeg har fundet ud af noget af det jeg vil vide, men jeg kan stadig ikke
finde ud af hvad forskellen på et typr I kort og et ultra-kort er.

Mvh.
Anders

Fra : Ink

Dato : 29-01-03 17:23

On Wed, 29 Jan 2003 16:02:55 +0100, "AN" <tox@xot.denmark> wrote:

> [...]
>
>Jeg har fundet ud af noget af det jeg vil vide, men jeg kan stadig ikke
>finde ud af hvad forskellen på et typr I kort og et ultra-kort er.

Din v3'er kan kun bruge type1 kort. Der er ikke en type som hedder Ultra, men
Sandisk laver en hurtig version af deres kort som kaldes "Ultra". Den normale
Sandisk er nemlig rimlig langsom.. se f.eks dette link hvor mindst tid er bedst:
http://www.ixus-world.de/index.htm?ixus_modelle/compactflash/compactflash_4.htm

Jeg har en 256MB Ridata 20x speed til mit v3, ved filmklip i 640 x 320 er
kameraet klar til næste film efter ca. 1 sekund!, hvor mit gamle Sandisk 128MB
måtte bruge ca. 5-6 sekunder...
--
Henrik

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-01-03 17:17

"AN" <tox@xot.denmark> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har planer om at købe 128MB til mit IXUS v3, men søger jeg på
> edbpriser.dk, så bliver jeg lidt i tvivl om hvad jeg egentlig skal gå
efter.

Jeg har lige købt et 256 MB PQI kort, det fungere helt efter hensigten.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Tur til Sharm El Sheikh d. 28.02 - 07.03

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 29-01-03 21:08

> [...]
>
> Jeg har planer om at købe 128MB til mit IXUS v3, men søger jeg på
> edbpriser.dk, så bliver jeg lidt i tvivl om hvad jeg egentlig skal gå

128 MB passer meget godt med 1 opladning.

> Søger jeg på CompactFlash, får kan jeg vælge at købe en af fire typer:
> CompactFlash, CompactFlash Card Type I, Memory CompactFlash eller Ultra
> CompactFlash.

IXUSv3 tager kun type 1 (dvs. ingen IBM microdrives), men det er en fordel
at købe "ultra" kort, da de er hurtigere, og filmklip derfor tager længere
at gemme. Jeg har et Sandisk 128 MB kort, og efter f.eks. et 30 sek. klip,
er kameraet optaget af at gemme på flash i 10-15 sek. efter. Kan være
irriterende, når nu den "rigtige" situation optræder netop i det interval!

> Er der forskel på disse fire typer kort, eller er det bare fordi de
> forskellige producenter vil opfinde deres eget navn til et kort, der er
> identisk med et hvilket som helst ComapctFlash-kort?

Der er forskel på typerne.

> [...]
> canon CompactFlash kort, når man kan få f.eks. et Performance til 367,-?

Sandisk kan anbefales, men jeg vil da gerne tro at et Performance kort er
helt ok. Ellers kan du jo reklamere over et evt. dårlig kort i op til 2 år.

Mvh
Michael