Ringorme (hvilken medicin)
Fra : Uggi

Dato : 11-03-01 17:24

Hej,

Jeg er i den uheldige situation at min kat er blevet ramt af ringorm. Den
øvrige del af familien er også blevet ramt, og vi får medicin for det.

Min kat har haft ringorm før, og det var en træls oplevelse, ikke mindst
fordi vi hver gang var (grundet omstændigheder omkring flytning osv), ved
flere forskellige dyrlæger (3 stk.), som gav den 2 forskellige præparater
(katten fik dog kun et ad gangen ved hver enkelt ringormekur, som
foreskrevet). Endelig fandt jeg en dyrlæge som behandlede den med Lamoryl
tabletter, men hun gav det i for store doser, en anden gang hos en anden
dyrlæge, fordi vi flyttede, gav den et andet præparat, som han senere '
opdagede' ikke var mod ringorm. Så jeg har haft en meget dårlig erfaring med
dyrlæger generelt, lige med undtagelse af én, men hun holder nu 2 ugers
ferie, og da jeg ringede til en anden, anbefalede han klorhexidin, som han
mente var ligeså godt mod ringorm.

Så vidt jeg ved, bruger man ikke klorhexidin mod ringorme, men et præparat
indenfor gruppen af antimykotika, og jeg bliver nok nød til at vente til min
dyrlæge kommer hjem.

Det jeg gerne vil spørge om er, om der er nogle her, der vil dele deres
erfaringer med, hvilken medicintype og i hvilke doseringer din kat har
fået - så kan jeg i det mindste være opmærksom på, om det præparat dyrlægen
giver, er det rigtige.

Jeg har ved opslag under medicin, erfaret at både Lamoryl og Fulcin
(griseofulvin) er udgået, men hvilket præparater kan dyrlægen så bruge? Er
der nogle der ved hvor jeg kan læse om det, og om det der middel Program Vet
virker (selvom det vist ikke er dokumenteret mod ringorm)?

Under alle omstændigheder, vil jeg være meget taknemmelig for, hvis der er
en eller flere der vil fortælle mig hvilke præparater, styrke og dosis din
kat har fået.. så er jeg lidt mere tryg ved situationen, når min dyrlæge
anbefaler noget næste gang. Men, også fordi jeg overvejer at prøve at finde
endnu en dyrlæge, som evt. har tjek på det med katteringorme, inden min egen
kommer hjem, da jeg synes det er synd hun (katten) klør sig sådan.

Med venlig hilsen - og tak for ethvert svar!

Uggi kbn@catlover.com

Please remove REMOVETHIS from reply-address, before answering, thanks.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-03-01 18:25

Hej Uggi

Heldigvis er det længe siden jeg har haft ringorm, så jeg husker ikke
hvilket præparat jeg fik, men det var i pilleform, og kostede det hvide ud
af øjnene.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve Program vet, og så gå til dyrlægen, når hun
kommer fra ferie. Selv om midlet endnu ikke er rigtig undersøgt mod ringorm,
er der jo en chance for det virker, og i din situation er det nok det
vigtigste at katten ikke smitter mere, så jo jeg ville prøve det.

Hvis det virker skal du endelig fortælle din dyrlæge det, ohg du må også
meget gerne skrive til www.netdyredoktoren.dk

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Ulla

Dato : 12-03-01 00:29

> [...]
>
> Jeg er i den uheldige situation at min kat er blevet ramt af ringorm. Den
> øvrige del af familien er også blevet ramt, og vi får medicin for det.

Da Rosin fik ringorm brugte vi brentan-tror-jeg-nok-det-hedder-salve, der
fås i håndkøb på apoteket. Det er et svampedræbende middel, som egentlig er
beregnet til mennesker. Derfor tager det længere tid for katten at slippe af
med ringormene, og det er ikke sikkert det hjælper. Vores dyrlæge anbefalede
det, fordi Rosin _helst_ ikke vil have piller og hun (dyrlægen) for så vidt
muligt vil undgå at bruge medicin når det kan lade sig gøre. (Jeg mener i
øvrigt at have læst engang at medicin til katte, mod ringorm, indeholder
binyrebarkhormon, som er bedst at undgå.) Ringorm er,
så vidt jeg ved ikke noget der er specielt farligt for katten.... -Men
altså, det koster omkring 35 kr, så det er ikke noget der vælter budgettet,
hvis ikke det virker.... Et forsøg værd synes jeg...

--
Med Venlig Hilsen Ulla

"Alt hvad jeg behøver at vide har jeg lært af min kat"
Af: Suzy Becker