Moderne nylonliner ??
Fra : Carsten Beck

Dato : 28-01-03 22:17

Jeg har i en længere periode brugt fireline, og det er jeg ganske
tilpas med, og ønsker ikke at starte en ny tråd om denne line.
Men jeg har langt mærke til, at flere fabrikanter af "gamle"
nylonliner reklamerer med liner med meget lidt elasticitet - altså en
tilnærmning til fletlinens egenskaber på dette område.
Det er da sandsynligt, at disse liner også i tidens løb har gennemgået
store forbedringer.
Er der nogen af jer, som har erfaring med disse "lowstretch"
nylonliner - eller med moderne nylonliner i det hele taget.?

Fra : Jesper Hansen

Dato : 29-01-03 00:48

Jeg ved ikke, hvor moderne den er, men jeg har i de sidste udelukkende brugt
SiglonV og den er fremragende. Jeg har eksperimenteret med andre liner, men
ikke fundet dem ligeså gode.

Lidt om fireline alligevel - ikke for at diskutere, men bare for at fortælle
om mit indtryk.

Jeg har fireline på 2 hjul og bruger dem lejlighedsvis fx. på kysten. Jeg
synes ikke, det er nogen helt vild forbedring. Det er mest det uelastiske,
der er godt - bedre kontakt til fisk, der hugger langt ude. Jeg synes ikke,
jeg kaster afgørende længere med fireline. Jeg kunne aldrig drømme om at
bruge den i åen til bækørredfiskeri, da jeg ikke har ret lang line ude og
elasticiteten derfor ikke er noget problem. Omvendt finder jeg fireline lidt
"upålidelig" - den knækker uden varsel.

Jeg bruger SiglonV i tykkelsen 0,165 i åen og den har aldrig svigtet.

Jesper

Fra : Henric

Dato : 01-02-03 21:48

Jeg synes ikke,
> jeg kaster afgørende længere med fireline.
Detta beror nof mycket på kaststil.

Jeg kunne aldrig drømme om at
> bruge den i åen til bækørredfiskeri, da jeg ikke har ret lang line ude og
> elasticiteten derfor ikke er noget problem.
Jag tom pimpelfiskar med tunn fireline du denna just förmedlar minsta lilla
nafs.

Omvendt finder jeg fireline lidt
> "upålidelig" - den knækker uden varsel.
Intressant fenomen som drabbar vissa personer. Jag fiskar i snitt varannan
dag under perioden januari till maj och sedan tunnar det av något. Detta med
fireline i princip 9 av 10 turer (om jag inte kör fluga). Min fireline har
ALDRIG gått av på detta viset. Men min fiskekompis Fredrik har upplevt det.
Vi har förvisso olika stil men man börjar ju undra om det är en måndagslina
han har fått tag på.

Jag har fiskat med Shimanos Technium (mono) och detta är helt klart en ny
genaration nylon och en härlig lina, men efter att ha tappat en FET
havsöring på fullt kast ligger det nu även nylon på multirullarna.
Krokningen blir helt enkelt bättre, speciellt om det blåser 8 m/s från
sidan. Men ska man fiska nylon tycker jag allt man ska kika på Shimanos
Technium.
Mvh Henric
www.henric.nu