CSS: input:text
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 21:07

Jeg mener engang, jeg så, at der findes pseudoklasser til de forskellige
input'er, sådan man f.eks. kan lave noget a la følgende:

input:radio {
/* noget */
}
input:submit {
/* noget */
}
input:submit {
/* noget */
}

Problemet er, at jeg ikke kan finde noget som helst om de pseudoklasser i
CSS2-specifikationen. Findes de slet ikke?

Jeg ved godt, jeg kan bruge klasser til det samme, men det ville være meget
rart at slippe for de mange class='noget'.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-01-03 21:28

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> [...]
>
> Problemet er, at jeg ikke kan finde noget som helst om de pseudoklasser i
> CSS2-specifikationen. Findes de slet ikke?

De findes ikke. Du kan bruge
input[type="submit"]
i stedet, men det virker ikke i IE (men det ville det andet sikkert heller
ikke have gjort).

> Jeg ved godt, jeg kan bruge klasser til det samme, men det ville være meget
> rart at slippe for de mange class='noget'.

Jeg ville nok bruge classes :)

/L

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 21:42

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> De findes ikke. Du kan bruge
> input[type="submit"]

Dér var den! Tak.

> men det virker ikke i IE

Findes der stadig mennesker, der bekymrer sig om den lortebrowser? :)

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 22:25

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Findes der stadig mennesker, der bekymrer sig om den
> lortebrowser? :)

Ja ;)

Den er svær at komme uden om i kommercielt webdesign.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 23:01

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Ja ;)
>
> Den er svær at komme uden om i kommercielt webdesign.

Jeps, men i nogle tilfælde vil det ikke skade udseendet i IE at bruge de
features, som IE ikke understøtter. I andre tilfælde vil det - man må prøve
sig frem. Jeg har lige siddet og lavet noget CSS til en formular, hvor jeg
brugte input[type=submit] osv., og det ser fint ud i IE - der er bare nogle
mindre ting med, at indtastningsfelterne ikke er helt så lange som de
skulle være osv., men det er ikke noget, brugerne vil bemærke.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-01-03 10:34

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Jeps, men i nogle tilfælde vil det ikke skade udseendet i IE
> at bruge de features, som IE ikke understøtter.

Det er rigtigt. Jeg har selv brugt "position: fixed;" et par gange,
hvor det ikke betyder det store med den manglende IE-
understøttelse. Men hvis det fx drejer sig om at justere længden på
inputbokse så de flugter pænt, så får jeg ikke meget ud af at lave
css-kode som kun løser opgaven for en meget lille del af brugerne.

Så længe der (inden for rimelighedens grænser) kan laves en løsning
som IE forstår er den i min verden nødvendig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 22:03

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> De findes ikke. Du kan bruge
> input[type="submit"]
> i stedet, men det virker ikke i IE

Jeg har lige testet, og det virker i Mozilla 1.2.1 (og dermed sikkert også
Netscape, Galeon, Phoenix osv.), Konqueror (og dermed sikkert også Safari)
samt Opera 7. Så mangler vi (som sædvanlig) bare IE.

Dog er der i alle ovenstående browsere visse CSS-koder, man ikke kan bruge
på alternativknapper og afkrydsningsfelter. Det er ikke genkendelsen af
input[type="radio"]/input[type="checkbox"], den er gal med, men simpelthen
det, at de to formularelementer ikke kan styles fuldstændig.

--
Jonas Koch Bentzen