MS Windows
briani 27239
Hjælp
Fra : bic

Dato : 28-01-03 20:28

Hej NG
Jeg er stødt på problemet ved opstart af WIN98se.
PC'en vil omkring vinduet hvor blandt andet NORMAL, FEJLSIKRET TILSTAND osv,
den står på NORMAL og kører fint ind i Windows efter x sekunder, eller tryk
på enter.
Hvordan får jeg den til at læse direkte ind i Windows??
Problemet opstod efter fjernelse af virusen Bugbear, og geninstallering af
Windows.
Håber der er hjælp at hente, og på forhånd mange tak.
vh Birte

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-01-03 20:33

Hej bic, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> x sekunder, eller tryk på enter.
> Hvordan får jeg den til at læse direkte ind i Windows?

Prøv evt. at se, om der i MSDOS.SYS er en linje med:
BootMenu=1

Samt formentlig:
BootMenuDelay='et eller andet tal større end nul'

Hvis der er, fjerner du dem blot (eller sætter et semikolon foran).
Husk filen er skjult og skrivebeskyttet.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-01-03 23:23

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis der er, fjerner du dem blot (eller sætter et semikolon foran).
> Husk filen er skjult og skrivebeskyttet.

Her skal man lige passe på. Hvis filen bliver for lille = mindre end 1024
byte kan man risikerere, at den ikke virker efter hensigten mere. Hvis man
ser i filen, vil man kunne se, at der er sat en masse xxx ind. Det er for at
sikre, at filen bliver på 1024 byte eller mere.
Så derfor skal man passe på med at slette i filen. Så sæt semikolon foran,
som foreslået, så bliver filen i hvert fald ikke mindre.

Kurt

Fra : bic

Dato : 29-01-03 09:49

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> "Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

Tak for jeres hjælp, men der står ikke
BootMenu=1
BootMenuDelay='et eller andet tal større end nul'
men derimod i Options
Bootmulti=1
Bootgui=1
vh Birte

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-01-03 16:07

> Tak for jeres hjælp, men der står ikke
> BootMenu=1
> BootMenuDelay='et eller andet tal større end nul'
> [...]

De skal være der, så det er ikke der, problemet ligger. Prøv evt. lige
den nemme måde, måske fungerer det: Indsæt linjen

BootMenu=0

i MSDOS.SYS under [Options]-sektionen.

NB: Jeg husker ikke på stående fod, om der i MSDOS.SYS skelnes mellem
store og små bogstaver; men jeg tror, der gør. I så fald står der
formentlig/forhåbentlig BootMulti og BootGUI (og ikke Bootmulti og
Bootgui)?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : bic

Dato : 29-01-03 17:16

Hej Rudi
BootMenu=0 den virkede desværre ikke,
og selvfølgelig er der forskel på store og små bogstaver, det glemte jeg da
det blev skrevet )
vh Birte

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-01-03 23:20

Hej bic, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> BootMenu=0 den virkede desværre ikke

Det er ret ejendommeligt det problem. Så vidt jeg husker, kan man ikke
i config.sys tvinge startmenuen frem (uden også at have noget med a la
dette i msdos.sys) men tjek lige alligevel:

1. Er der linjer i config.sys, der ser ud som noget i den retning
(eller generelt: linjer du ikke har fod på hvad bevirker)?

2. Er io.sys samme størrelse og dato som på startdisketten? (Ellers
boot med startdisketten og lav en "sys C:").

3. Er der nogen mærkelig linje (uden den med semikolon foran i
msdos.sys? Og er den på mindst 1024 bytes?
Hvis ja/måske så smid lige en kopi af den (blot de "rigtige" linjer,
dvs. dem med tekst).

Jeg formoder, at pc'en lukker helt normalt ned ved "luk" samt
"genstart", men bootmenuen alligevel konsekvent dukker op, uanset
hvilke af de to optioner du vælger (?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 00:38

bic skrev:

> Jeg er stødt på problemet ved opstart af WIN98se.
> PC'en vil omkring vinduet hvor blandt andet NORMAL, FEJLSIKRET
> TILSTAND osv, den står på NORMAL og kører fint ind i Windows efter
> x sekunder, eller tryk på enter.

Udover de forslag som du allerede har fået, så kan du evt. også
prøve at gå ned i Start > Kør og skrive: Msconfig (efterfulgt af
et tryk på Enter eller et klik på OK).
Et eller andet sted i Msconfig, som jeg ikke husker udseendet af
i Win98SE desværre, er der vist en mulighed for at slå bootmenuen
til. Muligvis laver det blot omtalte BootMenu=1 i Boot.ini som
Rudi nævner, men måske er det den indstilling der er gået koks i.
Hvis du kan finde indstillingen inde i Msconfig og hvis den er
slået til, så prøv at slå den fra og genstart.

Madsen.