Star Trek : Nemesis (mikro-spoiler)
Fra : Morten Steen

Dato : 28-01-03 12:33

Jeg nød denne prægtige film igår. Absolut en af de bedste i serien, og en
del klasser over den noget skuffende "Insurrection". Det har helt klart
hjulpet at få en "outsider" til at instruere, og tilføje lidt friskhed til
løjerne. Uden naturligvis at glemme hvad Trek drejer sig om.
Efter min mening har den alt det der udgør klassisk Trek : en god skurk
(måske liiiiige en tand for overspillet af Tom Hardy, men siden hvornår har
over-acting været en faktor i Trek?), masser af gode menneskelige elementer,
humor, action osv.
Med kraftige ekkoer af "The Wrath Of Khan", høflige nik til "The Motion
Picture", og ikke mindst vemod a la "The Undiscovered Country" kan det vel
ikke blive meget bedre?
Jeg vil ikke komme med nogle spoilers, og handlingen kan man læse sig til
masser af andre steder. Blot vil jeg konstatere at denne Trek-film er en
yderst værdig afsked (mini-spoiler : og måske en ny "fødsel"?) med
TNG-crewet.
Patrick Stewart leverer sin nok bedste Picard-præstation til dato, og der er
også masser af plads til de andre velkendte ansigter. Måske lige med
undtagelse af Worf, og til dels Dr. Crusher...
At det ER Picards film er der dog ingen tvivl om, og Stewart leverer varen
hele vejen.
Jeg kunne skrive i timevis om denne film, for den VAR virkelig god. De
begrænsede forventninger jeg havde til den, efter den middelmådige
"Insurrection" blev til fulde opfyldt... og lidt til!
Glæd jer til april!

Fra : Per

Dato : 28-01-03 13:34

"Morten Steen" <morten.x@film.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begrænsede forventninger jeg havde til den, efter den middelmådige
> "Insurrection" blev til fulde opfyldt... og lidt til!

Hvor så du den?

Fra : Morten Steen

Dato : 28-01-03 14:27

> Hvor så du den?

Ahem... "ingen kommentarer".

Morten

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-01-03 14:34

Morten Steen wrote:

> Ahem... "ingen kommentarer".

Altså en meget kendt "biograf"

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Morten Steen

Dato : 28-01-03 14:40

> Altså en meget kendt "biograf"

Lige præcis...

Men lad os nu ikke flytte fokus! Det er en fremragende Trek-film.

Morten

Fra : Per N

Dato : 28-01-03 14:41

On Tue, 28 Jan 2003 14:27:09 +0100, "Morten Steen" <morten.x@film.dk>
wrote:

>Ahem... "ingen kommentarer".

Ja, Internettet har mange anvendelsesmuligheder.

Fra : Per

Dato : 28-01-03 15:19

> Ahem... "ingen kommentarer".
>
> Morten

Ok, jeg skal nok spare dig for moralske lektioner ;)

Jeg glæder mig vildt til at se den!

Fra : Rasmus Wulff Jensen

Dato : 02-02-03 13:20

En ægte Star Trek fan ser da ikke sådan en film på divX, men på det store
lærrede på premiere-dagen (eller til en evt. snig-premiere)... Ligemeget
hvor lang tid ekstra man må vente... (selvom det selvfølgelig er svært

/Rasmus

Fra : Morten Steen

Dato : 03-02-03 00:04

> En ægte Star Trek fan ser da ikke sådan en film på divX, men på det store
> lærrede på premiere-dagen (eller til en evt. snig-premiere)... Ligemeget
> hvor lang tid ekstra man må vente... (selvom det selvfølgelig er svært

Enig... men jeg KUNNE ikke nære mig! Vi ses til premieren. Tør man håbe på
Imperial?

Morten

Fra : PerX ...

Dato : 04-02-03 06:27

In article <XTtZ9.46673$Hl6.5977110@news010.worldonline.dk>,
morten.x@film.dk says...
> [...]
> hjulpet at få en "outsider" til at instruere, og tilføje lidt friskhed til

Jeg har også set den (UK), og syntes det er noget frygetligt bras. Det
har intet med Trek at gøre, det er lutter action for børnehave settet som
også syntes Jon og xXx er sejt.

> Uden naturligvis at glemme hvad Trek drejer sig om.

Som Rodenberry sagde:

"Spacebattles, Spacebattles, Spacebattles,
that's all the studio ever want - spacebattles.
That's not what Star Trek is about. "

Men han er jo død... lige som Star Trek.

Fra : Morten Steen

Dato : 04-02-03 18:32

> Jeg har også set den (UK), og syntes det er noget frygetligt bras. Det
> har intet med Trek at gøre, det er lutter action for børnehave settet som
> også syntes Jon og xXx er sejt.

Hmmm.. nu føler jeg mig ærlig talt en kende fornærmet!

Jeg synes det er ganske uforståeligt at du påstår den intet har med Trek at
gøre? Hele sidehistorien med Data og B-4 er da Trek om noget? Og Picards
"dilemma"? Har vi overhovedet set den samme film?

Jeg giver dig ret i at action-elementerne er blevet opprioriteret lidt igen.
MEN : fungerede det ikke fint i First Contact? Og var mangel på samme ikke
også med til at gøre Insurrection til lidt af en dødbider?
Det kan da godt være at "moon-buggy"-racet er lidt langt ude, men personligt
fandt jeg det værende ret... befriende at se Picard slå sig løs på den
måde...

> Som Rodenberry sagde:
>

> "Spacebattles, Spacebattles, Spacebattles,
> that's all the studio ever want - spacebattles.
> That's not what Star Trek is about. "
>

> Men han er jo død... lige som Star Trek.

Hvis du ikke har fået andet ud af den end : Spacebattles, Spacebattles,
Spacebattles tror jeg sgu ikke du har haft hovedet med dig... no offense.
Men så har du vist set den, ikke "set" den.

Morten

P.S. Jeg er 27, og har været Trek-fan i 10+ år, så jeg er ikke en del af
"børnehavesettet", og jeg synes IKKE Jon er fed... har ikke set xXx!

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-02-03 23:18

"Morten Steen" <morten.xNOSPAM@film.dk> writes:

> Jeg synes det er ganske uforståeligt at du påstår den intet har med Trek at
> gøre? Hele sidehistorien med Data og B-4 er da Trek om noget?

B-4?

Rart at se, at Berman og Ko indrømmer hvor de stjal DS9 fra. Nu
mangler vi kun at B-4 rejser i tiden.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Please do not put words or intentions in my mouth
The RockBear. ((^)) to which I do not subscribe; I get in enough

Fra : PerX ...

Dato : 09-02-03 02:51

In article <m3el6nvgg0.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> B-4?
>
> Rart at se, at Berman og Ko indrømmer hvor de stjal DS9 fra. Nu
> mangler vi kun at B-4 rejser i tiden.

Ai hva? Er vi lidt indebrændt? :) Du tror ikke at to forskellige personer
mere eller mindre samtidig fik lejlighed til at lave en serie på en
rumstation? Det er jo ikke fordi B5 og DS9 ligner hinanden specielt
meget.

Spoiler for B4:

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Det er en tidlig prototype på Data :B4->bee4->beefour->Before

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-02-03 10:14

PerX ... <hyp1999@hotmail_removethis_.com> writes:

> Ai hva? Er vi lidt indebrændt? :) Du tror ikke at to forskellige personer
> mere eller mindre samtidig fik lejlighed til at lave en serie på en
> rumstation?

Nej.

Det er almindeligt kendt, at Strazcynski (B5's producer og forfatter)
prøvede at sælge konceptet til Paramount og at DS9 kom i produktion
ret kort tid efter.

At chefen for rumstationen så ovenikøbet blev et religiøst ikon for
en af de tilstedeværende racer i det ellers så religionsforladte
Trek-univers er også påfaldende.

Fra : PerX ...

Dato : 11-02-03 00:07

In article <m365rtn7el.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk
says...

> Nej.

Og nogen siger jeg er skeptisk. De ville starte en ny serie samtidig mens
TNG kørte, og ville ikke have to serier som begge foregik på et rumskib.
Lyder troværdigt nok.

> Det er almindeligt kendt, at Strazcynski (B5's producer og forfatter)
> prøvede at sælge konceptet til Paramount og at DS9 kom i produktion
> ret kort tid efter.

Den blev pitched (dvs en ret generel plan) i '89 (mens TNG var i anden
sæson), DS9 started i '93.

> At chefen for rumstationen så ovenikøbet blev et religiøst ikon for
> en af de tilstedeværende racer i det ellers så religionsforladte
> Trek-univers er også påfaldende.

Det viser vel primært at Berman ikke ønskede at følge Roddenberrys ideer.

Fra : PerX ...

Dato : 09-02-03 02:49

In article <b1oteb$klf$1@news.cybercity.dk>, morten.xNOSPAM@film.dk
says...

> Hmmm.. nu føler jeg mig ærlig talt en kende fornærmet!

Nå undskyld så :)

> Jeg synes det er ganske uforståeligt at du påstår den intet har med Trek at
> gøre? Hele sidehistorien med Data og B-4 er da Trek om noget? Og Picards
> "dilemma"? Har vi overhovedet set den samme film?

Jeg var måske lidt træt, men jeg syntes stadig ikke det har noget med
noget at gøre, billige gimmicks med Data, og et dilemma? Lagt fra.

> Jeg giver dig ret i at action-elementerne er blevet opprioriteret lidt igen.

Heh, "lidt" hva?

> MEN : fungerede det ikke fint i First Contact?

Jeg husker ikke så meget af First Contact, men generelt mener jeg ikke at
nogle af biograf filmene har været specielt gode som Trek (og for mig
heller ikke specielt vellykkede som action film)

> Og var mangel på samme ikke
> også med til at gøre Insurrection til lidt af en dødbider?

Jeg syntes ikke at Insurrection var super fantastisk, men klart at den
var bedre en denne her. Den havde en bedre "kerne" med en humanistisk
dilemma situation. Men det meste af de action der var syntes jeg stadig
var for meget, og især for dårligt.

> Det kan da godt være at "moon-buggy"-racet er lidt langt ude, men personligt
> fandt jeg det værende ret... befriende at se Picard slå sig løs på den
> måde...

Måske, men for mig føles det mere af "nå, nu er der gået x antal minutter
så må vi lave noget action" - at de så strengt taget IKKE bare skal hoppe
ned på en ukendt(og beboet planet) og begyndt og lave dragrace inden der
er sket et first contact, er for mig indikation af den er lavet af en
person som ikke kender så meget til det og stort set er ligeglade.

> Hvis du ikke har fået andet ud af den end : Spacebattles, Spacebattles,
> Spacebattles tror jeg sgu ikke du har haft hovedet med dig... no offense.
> Men så har du vist set den, ikke "set" den.

Du er sikker på du ikke var på svampe eller noget da du så den? :)

> Morten
>
> P.S. Jeg er 27, og har været Trek-fan i 10+ år, så jeg er ikke en del af
> "børnehavesettet", og jeg synes IKKE Jon er fed... har ikke set xXx!

Jeg har faktisk set xXx de viste den til en surprise premiere :)

(Jeg sytnes heller ikke Jon er fed, der er lidt klamt over ham - måske er
han i virkeligheden en vampyr? *G*)