ssh og port forwarding
Fra : Bo Meyer

Dato : 28-01-03 10:54

Hej,

Jeg anvender ssh til at lave en beskyttet tunnel mellem en unixmaskine
hjemme og en unixmaskine på arbejdet, f.eks:

ssh -l mitbrugernavn -L 8143:localhost:143 imap.server.på.arbejdet.dk

Jeg kan nu fra min egen unixmaskine kontake imap serveren på arbejdet
gennem tunnellen ved at adressere localhost på port 8143, og dette
fungerer udmærket. Nu kunne jeg godt tænke mig at adressere samme imap
server fra en pc på mit eget net og opdager at ovenstående tunnel kun
dur på selve unixmaskinen og der ikke lyttes på port 8143 når jeg kommer
fra pcens imap klient og kontakter min egen unixmaskine.

Spørgsmålet er nu: er jeg nød til at installere ssh på pcen også, og
oprette tunellen herfra, eller kan jeg få unixboxen til at blive
"tunnel-gateway" for pcen?

Med venlig hilsen
Bo Meyer

Fra : Christian Iversen

Dato : 28-01-03 16:26

Bo Meyer wrote:

> [...]
>
> Spørgsmålet er nu: er jeg nød til at installere ssh på pcen også, og
> oprette tunellen herfra, eller kan jeg få unixboxen til at blive

Hvis jeg har forstået dig ret, skal du bruge "-g" switchen til ssh.

Fra ssh --help:

-g Allow remote hosts to connect to forwarded ports.

M.V.H
Christian Iversen

Fra : Bo Meyer

Dato : 29-01-03 07:53

Christian Iversen wrote:

> Hvis jeg har forstået dig ret, skal du bruge "-g" switchen til ssh.

Du har fuldstændig ret! Tusinde tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Bo Meyer

Fra : Christian Iversen

Dato : 29-01-03 15:18

> Du har fuldstændig ret! Tusinde tak for hjælpen.

Det var så lidt :)

--
M.V.H
Christian Iversen