tabel, centrering af, med css.
Fra : benny larsen

Dato : 27-01-03 22:51

nu har jeg rodet med det i et par dage...

hvordan kan jeg centrere en tabel både horisotal og vertikalt

jeg har nu prøvet lidt at hvert

det lykkedes med en tabel, i en tabel.

men har kun brug for Een tabel....

benny

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 27-01-03 23:03

"benny larsen" <vittinge@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> nu har jeg rodet med det i et par dage...
>
> hvordan kan jeg centrere en tabel både horisotal og vertikalt
Leg lidt med denne

http://bluerobot.com/web/css/center1.html

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-01-03 00:03

benny larsen <vittinge@tdcadsl.dk> writes:

> nu har jeg rodet med det i et par dage...
>
> hvordan kan jeg centrere en tabel både horisotal og vertikalt

Det kan man ikke i nyere browsere. Det skyldes at der ikke er nogen
måde at referere til sidens højde, kun til dokumentets højde, og det
behøver ikke være det samme.
Det rammer også IE6 når sidens DOCTYPE får den i standards mode (som
alle nye sider bør).

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-03 00:44

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>Det kan man ikke i nyere browsere. Det skyldes at der ikke er nogen
>måde at referere til sidens højde, kun til dokumentets højde, og det
>behøver ikke være det samme.

Det kan man nu godt, men den skal smides ind i en <div> med
bredde og højde på.

<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/centrer.htm>, det er nu
et billede, men det kunne jo være hvad som helst, der er i <div>

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-01-03 03:16

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

> [...]
>
> <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/centrer.htm>, det er nu
> et billede, men det kunne jo være hvad som helst, der er i <div>

Hmm. du ser godt nok ud til at have ret. Tricket er at bruge
position:absolute; top:50%; margin-top:-<halv højde>;
Ingen af div'erne er nødvendige (i IE6, Phoenix eller O7), man
kan gøre det direkte på img'et.

Jeg forstår dog ikke hvorfor det virker. For top:50% skal de 50%
regnes ud fra "initial containing block". Da den har height:auto
(default, og intet er sat), så skal dens højde kun passe til
dokumentets højde, og ikke viewport'ens.
---
The height of the initial containing block may be specified with the
'height' property for the root element. If this property has the
value 'auto', the containing block height will grow to accommodate
the document's content.
---

Det ser dog ud til at være konsekvent opførsel blandt de browsere jeg
lige har adgang til. Hvis jeg har misforstået noget, så sig endelig
til.

/L

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-03 15:08

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> skrev :

>Ingen af div'erne er nødvendige (i IE6, Phoenix eller O7), man
>kan gøre det direkte på img'et.

Korrekt, men skal det bruges som demo, så er det nemmere at have
placeret indeholdet i en <div>, det kunne jo være at man ville
have noget andet end et billede centreret, noget tekst osv. og så
skal det ind i en div.

Fra : benny larsen

Dato : 28-01-03 22:28

hej med jer, fine forslag...

det eksempel knud har! vil jeg arbejde lidt mere på...

men jeg mangler stadig at kunne centrere mellem top og bund,
se eksemplet jeg har lavet efter knuds eksempel

http://www.joerand.dk/taekning.htm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-03 22:45

benny larsen <vittinge@tdcadsl.dk> skrev :

>men jeg mangler stadig at kunne centrere mellem top og bund,
>se eksemplet jeg har lavet efter knuds eksempel

Du er nødt til at have en fast højde på tabellen og sørge for at
indholdet ikke overskrider denne.

F.eks.
..div2 {
position : absolute;
top : 50% ;
left : 50% ;
width : 600px ;
height : 200px ;
margin-top : -100px ;
margin-left : -300px ;
margin-right : auto ;
margin-bottom : auto ;
padding : 0;
background-color:#c8c896;
text-align : center;
}

Fra : benny larsen

Dato : 29-01-03 20:14

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du er nødt til at have en fast højde på tabellen og sørge for at
> indholdet ikke overskrider denne.

det duér bare ikke når indholdet i tabellen skal være af varierende
størrelse og tabellen så skal passe til disse

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-01-03 20:21

benny larsen <vittinge@tdcadsl.dk> skrev :

>det duér bare ikke når indholdet i tabellen skal være af varierende
>størrelse og tabellen så skal passe til disse

Mig bekendt kan det ikke laves anderledes.

Fra : benny larsen

Dato : 29-01-03 22:49

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Mig bekendt kan det ikke laves anderledes.
>
> --

okay jeg hitter nok på et eller andet