Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus Camedia C3030Z "gnister" i billede~
Fra : kris [2650]

Dato : 27-01-03 21:50

Hej Gruppe

Har ovenstående kamera, og er super glad for det.

I manuel indstilling kan man angive lukketiden til op til 16 sekunder
- fint fint. Jeg løber ude og natten og skyder løs. Desværre har jeg
konstateret, at jeg efter ca. 5-7 natbilleder får en masse gnister i
billedet. dvs. små lysende prikker både, hvide, blå og røde.

Jeg troede først, at det var et komprimeringsproblem. Men gnisterne er
der også når jeg tager billeder i raw (tiff) format.

er der nogen, der ved, hvad jeg kan gøre anderledes for at undgå
gnisterne ?? (jeg kan self. lade være med at tage billeder om natten -
men det svar vil jeg helst ikke have

Mvh

Kristian - Hvidovre

Fra : Ståle Edstrøm

Dato : 27-01-03 22:56

"kris [2650]" <km-ch@_EREASE_THIS_oncable.dk> skrev i melding
> [...]
>
> er der nogen, der ved, hvad jeg kan gøre anderledes for at undgå
> gnisterne ?? (jeg kan self. lade være med at tage billeder om natten -

Det kan virke som om du får digitalstøy på bildene dine. Dette er et vanlig
problem på digitalkamera når du tar bilder på lang lukkertid.

Ståle

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 27-01-03 23:10

> [...]

> konstateret, at jeg efter ca. 5-7 natbilleder får en masse gnister i
> billedet. dvs. små lysende prikker både, hvide, blå og røde.

Det er digital støj du har fået på billederne og er ganske normalt ved
billeder taget med lang lukketid. På Olympus Camedia C3020Z er der en
funktion et sted i menuen, der kan slå et støjreudcerende filter til,
sådan at du undgår prikkerne.

Jeg har lige sakset lidt fra referencemanualen:

Chapter 6 - Noise Reduction
This function reduces the noise that appears on images during long
exposures. When shooting night scenes, shutter speeds become slower and
noise tends to appear on images. When noise reduction is set to ON, the
camera automatically reduces noise to produce clearer images. However,
shooting time is approximately twice as long as usual.
Noise reduction can only be used when the shutter speed is set slower
than 1/2 sec.

In the top menu, select
MODE MENU -> CAMERA -> NOISE REDUCTION -> ON.

* When you set noise reduction to ON, shooting time is approximately
twice as long as usual, because the camera needs extra time to finish
the noise reduction process. During this time, shooting the next picture
is not possible.

* When you set noise reduction to ON, sequential shooting is not
possible.
* This function may not work well with some shooting conditions or
subjects.
* When you set noise reduction to ON, we recommend use of a tripod so
that you can select a slower shutter speed.

mvh
Peter

Fra : kris [2650]

Dato : 28-01-03 14:27

snip

> [...]
>sådan at du undgår prikkerne.
>
>Jeg har lige sakset lidt fra referencemanualen:

MANGE tak for hjælpen alle

Hygge
Kristian - Hvidovre

Fra : Michael Jensen

Dato : 02-02-03 00:18

On Mon, 27 Jan 2003 21:49:58 +0100, kris [2650] wrote:

> er der nogen, der ved, hvad jeg kan gøre anderledes for at undgå
> gnisterne ?? (jeg kan self. lade være med at tage billeder om natten -
> [...]

prøv at læse;

http://www.dpreview.com/learn/Image_Techniques/Night_Spots_01.htm

Mvh
Michael Jensen