MS Windows
briani 27239
Brug af diskhåntering
Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 27-01-03 21:15

Hej igen - igen

Er der nogen derude som har erfaring med at anvende diskhånteringen under
kontrolpanel>administration>computeradministration i XP-pro. Jeg vil
formatere mit C-drev, kan det anbefales at gører det derfra? Jeg kan oplyse
at mit XP ligger på E- drevet.

Hilsen

Jegvan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-01-03 21:42

"Jegvan Durhuus" <jegvan@jegvan.com> skrev :

>Jeg vil
>formatere mit C-drev, kan det anbefales at gører det derfra? Jeg kan oplyse
>at mit XP ligger på E- drevet.

Så vil du formentlig ikke kunne boote. bootfiler ligger i langt
de fleste tilfælde på c:\

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 27-01-03 22:08

> Så vil du formentlig ikke kunne boote. bootfiler ligger i langt de fleste
tilfælde på c:\

Betyder det at jeg ikke kan starte op med XP eller helt præcist hvilke
betydning har det at jeg ikke kan boote?
Jeg kan oplyse at jeg har en CD jeg kan boote fra, når jeg senere skal have
formateret E-drevet til C.

Jegvan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-01-03 22:20

"Jegvan Durhuus" <jegvan@jegvan.com> skrev :

>Betyder det at jeg ikke kan starte op med XP eller helt præcist hvilke
>betydning har det at jeg ikke kan boote?

Sandsynligvis ikke.

Men du kan køre en rep. som skulle kunne klare det.

Fra : Jeppe Søndergaard

Dato : 27-01-03 21:43

hej
ja det kan du sagtens men du kan også bare højre klikke på drev C: og så
vælge formatere

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-01-03 23:10

"Jeppe Søndergaard" <bonzi@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> ja det kan du sagtens men du kan også bare højre klikke på drev C: og så
> vælge formatere

Nixen Bixen
C-drevet er også win xp systemdrevet, og det kan man ikke formatere inde i
windows. Prøv selv at højreklikke på dit c-drev under administration, så vil
du opdage, at formater ikke kan vælges, hvilket du kan på de andre drev.
Men det lyder som om at Jegvan vil flytte E til C? Det kan man heller ikke
bare lige sådan gøre. Jeg tror, at det er umuligt indtil andre har bevist
noget andet.
Det hænger igen sammen med, at C har højeste status i hierakiet m.m.
Derudover kan man ikke bare bytte rundt på drevbogstaver uden at man får
problemer med, hvor filerne peger hen. Således vil der være programmer på
E-drevet som efter en evt. flytning til C stadig vil pege på E, så det er
noget ged.
Nu skriven Jegvan, at han efterfølgende vil formatere E som C?? Hvad mener
du med det? En formatering ændre ikke på drevbetegnelsen?
Hvis du rent faktisk vil starte helt forfra med installering m.m. og i den
forbindelse skal have ændret på nogle drevstørrelser i forbindelse med
partitionering f.eks. så booter du bare på xp cd.en og derfra kan du
formatere og partitionere alt det du vil, uanset hvilket drev du vil rode
med.

Kurt

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 27-01-03 23:43

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> partitionering f.eks. så booter du bare på xp cd.en og derfra kan du
> formatere og partitionere alt det du vil, uanset hvilket drev du vil rode

Det jeg vil er at ændre mit E-drev til C-drev, men da jeg har en masse filer
og dokumenter liggende på E, som det er for besværligt og tidskrævende at
brænde back up på cd´er, så i stedet har jeg tænkt først at formatere
C-drevet (jeg har dualboot med 2000 på C, som af en eller anden grung ikke
vil starte op alligevel), hvorpå jeg vil starte op, normalt i E med XP,
flytte mine filer og dokumenter (ca 8 gb) over på det gamle C-drev (som nu
skal hedde F) og derefter formatere E-drevet så det bliver C, plus nok en
partition mere, D. Hvis det er altså er muligt?

Jegvan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-01-03 23:09

> [...]
> skal hedde F) og derefter formatere E-drevet så det bliver C, plus nok en
> partition mere, D. Hvis det er altså er muligt?

Som jeg ser det, tror jeg, at du vil få problemer, hvis du formaterer dit
c-drev, idet jeg tror, at der på c-drevet ligger nogle vitale bootfiler til
dit xp installation på e drevet, således at du ikke vil kunne starte xp
efter at du har formateret.
Nu ved jeg jo ikke, hvor meget plads du har på dit c-drev, men hvis der er
plads nok - eller kan blive det, kan du gøre følgende:
Boot til xp.
Slet alt det på c som du ved, at du kan undvære. Du må bare ikke slette
noget, som evt. har noget med dine bootfiler at gøre.
Kopier så det fra e, som du vil gemme, over på c.
Så har du dine data reddet.
Så skal du flytte om på dine harddiske. Nu ved jeg jo ikke, hvordan de
sidder nu, men du skal sørge for, at den harddisk, som nu hedder e, bliver
jumpet til at være Master (normalt en lille dims bagpå, som skal flyttes) og
så skal den sættes på dit primære kabel. Det er det kabel, hvor dit c drev
p.t. sidder. Hvis det allerede sidder på det kabel, skal du blot flytte
jumperen på e som anført og du skal så på din nuværende c harddisk også
flytte jumperen fra at være Master til at være Slave.
Når du er sikker på, at diskene sidder rigtigt, booter du op på din win xp
cd.
På et tidspunkt kommer du frem til, at du kan vælge at fjerne den nuværende
partition på e ( som nu hedder c). Det skal du så gøre. Herefter skal du så
oprette en ny partition i den størrelse, som du ønsker at c skal være.
Derefter opretter du yderligere en partition på resten (logisk drev) som så
bliver dit fremtidige d drev. Herefter vælger du at installere på c, og da
det p.t. ikke er formateret, vil windows selv sørge for, at det bliver
gjort. Du skal bare vælge, om du vil have et ntfs drev eller fat32.
Når installationen er færdig m.m. skal du have formateret dit d-drev, så det
også er klar til brug. Herefter kan du så igen flytte dine 8 gb over på
enten c eller d og så formattere dit gamle c drev (som nu hedder e)for at
fjerne alle gamle rester. Derefter kan du så flytte dine 8 gb tilbage på en
ren harddisk.
Jeg ved så ikke, hvorfor du pludselig vil have den til at blive til f, men
du må jo have et eller andet d drev, som du slet ikke har omtalt?
Men i øvrigt kan du efter alt dette ændre drevbogstaver som du har lyst,
bare ikke c-drevet, som jo er systemdisken. Husk at ændre drevbogstaverne
inden du begynder at installere noget på dem, da der ellers kan gå ged i
henvisningerne.

Kurt

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 29-01-03 00:46

> Som jeg ser det, tror jeg, at du vil få problemer, hvis du formaterer dit

Tak skal du have for den udførlige vejledning, jeg er allerede igang

Også tak til jer andre for diverse gode råd og meninger

Jegvan