w3 standarder ude i skoven
Fra : Robert Høegh

Dato : 27-01-03 19:47

Hejsa

Jeg sidder og er igang med en større omskrivning af min kode så
den validerer XHTML 1.1 standarden.

Jeg er dog løbet ind i nogle problemer, som jeg ikke umiddelbart
kan løse, håber nogen herinde kan hjælpe mig.

Nummer 1:
Det er ikke "lovligt" at bruge attributen NAME på en FORM!!! Man
skal istedet bruge ID, men det giver problemer i min validering
af formen.

Hvordan skriver jeg det her om så det virker med id="theform"
istedet for som det er nu name="theform"????:

<script type="text/javascript">
function validnb(){
var navn = document. name="theform".value
var navnLength = document.theform.navn.value.length
if(navnLength<4 || navn==""){
alert("Dit navn skal være mindst 4 karakterer");
document.theform.navn.focus()
return false
   }
   var email=document.theform.email.value;
if (email==""){
alert("Du skal skrive din e-mail adresse")
document.theform.email.focus()
return false
   }
if (email.indexOf('@', 0) == -1 || email.indexOf('.', 0) == -1){
alert("Dette er ikke en korrekt e-mail adresse!");
      document.theform.email.focus()
      return false
      }
}
</script>

NUMMER 2:
Jeg bruger target="_blank" på et link (a href="link.asp"
target="_blank"), men det er ikke korrekt kode....hvordan skriver
jeg det om så det følger standarden????

NUMMER 3:
I min validering af input i en form får jeg en fejl på følgende
linje:
if(navnLength<4 || navn==""){

Det er tegnet < den er gal med. Her er fejlmeddelelsen:
Line 77, column 13: character "<" is the first character of a
delimiter but occurred as data.

Her er hele kodestykket:
[...]

Hvordan får jeg skrevet det om så det er "lovlig" kode???

NUMMER 4:
Line 202, column 41: character "&" is the first character of a
delimiter but occurred as data
if (document.post.tekst.createTextRange &&
document.post.tekst.caretPos) {

Jeg får fejl på de 2 &-tegn der ligger efter hinanden. Hvad er
der galt, og hvordan omskriver jeg det så det bliver korrekt?

Det var mange spørgsmål, men jeg håber virkelig at der er nogen
der kan hjælpe mig med det her, for jeg sidder helt og aldeles
fast.

mvh
Robert

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : TH

Dato : 27-01-03 20:03

Hej,

"Robert Høegh" <rh@roberthoegh.dk> skrev i en meddelelse

> var navn = document. name="theform".value

var navn = document.getElementById("theform").value

Altså getElementByID istedetfor alt andet....ok?

/TH

---

Fra : TH

Dato : 27-01-03 20:06

Hej,

Lige lidt mere....mit indlæg kunne misforstås.

Antag du har en form.

<form id="theform">

Den addresserer du egentligt ikke...kun hvis du skal submitte den gennem
Javascript eller ændre dens attributter, fx:
document.getElementById("theform").submit()

Inde i formen har du så fx et tekstfelt:
<input type="text" id="thetext">

Den henter du så med:
document.getElementById("thetext").value

/TH

---

Fra : Robert Høegh

Dato : 27-01-03 20:36

TH wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> <input type="text" id="thetext">
>
> Den henter du så med:
> document.getElementById("thetext").value

Tak for hjælpen. Jeg er dog lige nødt til at bede dig om at skære det ud i
pap for mig, for jeg kan ikke lige få det til at virke.

Jeg har sat linjen ind, så jeg nu har:

[...]

og min form har så følgende attr.:
<form id="theform" action="nyhedsbrev.asp?mode=add" method="post"
onsubmit="return validnb()">

Men det går galt, hvad skal jeg ændre???

Jeg har 2 input felter i formen som hedder:

<input type="text" name="navn" />

og

<input type="text" name="email" />

> /TH

tak for din hjælp

Fra : TH

Dato : 27-01-03 22:07

Hej,

Du skal bruge det konsekvent. Ikke blot een gang. Jeg tager et eksempel:

Fx skriver du:
var navn = document.getElementById("theform").value
var navnLength = document.theform.navn.value.length

Det kikser totalt....
Du skal bruge:
var navnLength = document.getElementById("navn").value.length

Når feltet navn har et ID skal du ikke referere til formen først.

Og du skal som standarden foreskriver bruge ID istedetfor name: Fx skriver
du:
<input type="text" name="navn" />

Men det skal være:
<input type="text" ID="navn" />

Altså:
Du bruger getElementByID til at hente et element på siden som har et
ID....ikke et "name".

/TH

---

Fra : Robert Høegh

Dato : 28-01-03 16:48

Kanon!!! Nu virker det og min side overholdet XHTML 1.1 standarden.
Suverænt!

Tusind tak for hjælpen TH!!!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-01-03 20:04

Robert Høegh <rh@roberthoegh.dk> skrev :

>Jeg bruger target="_blank" på et link (a href="link.asp"
>target="_blank"), men det er ikke korrekt kode....hvordan skriver
>jeg det om så det følger standarden?

Lader det åbne i samme vindue eller åbner det med javascript.

>Jeg får fejl på de 2 &-tegn der ligger efter hinanden. Hvad er
>der galt, og hvordan omskriver jeg det så det bliver korrekt?

&amp;

Fra : Robert Høegh

Dato : 27-01-03 20:28

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Lader det åbne i samme vindue eller åbner det med javascript.

Tænkte nok at det var javascript som var løsningen...det må jeg jo have
lavet så...

> &

Det virker desværre ikke. Havde jeg nemlig også prøvet, men så får jeg
fejl.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 27-01-03 21:25

Robert Høegh <rh@roberthoegh.dk> wrote in news:b14179$kco$1@sunsite.dk:

> Tænkte nok at det var javascript som var løsningen...det må jeg jo have
> lavet så...

Nej, løsningen er at åbne linket i det samme vindue. Dine besøgende kan godt
find ud af at åbne linket i et nyt vindue hvis de synes det er en god idé.

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Mikkel (MZH)

Dato : 28-01-03 01:08

>Nej, løsningen er at åbne linket i det samme vindue. Dine besøgende kan godt
>find ud af at åbne linket i et nyt vindue hvis de synes det er en god idé.

Er du sikker? Jeg kender temmelig mange "almindelige" web brugere, og
jeg har på et tidspunkt lavet en lille (meget uvidenskabelig)
rundspørge, og kun ganske få var i stand til at åbne et link i et nyt
vindue...

Det er ti gange mere besværligt at skulle højreklikke og vælge et
bestemt menupunkt frem for blot at venstreklikke som man er vant til.

Og ja, jeg er udmærket klar over, at man kan holde shift tasten nede
og venstreklikke, men hvor mange ved det? Der er f.eks. stadigvæk
forbløffende mange, som endnu ikke kender til mere almindelige
genvejstaster såsom Alt+F4, Alt+Tab, Crtl+Esc osv.

Normalt er jeg meget begejstret for W3's initiativer, men jeg mener de
"kriminaliserer" en ganske brugbar feature ved at fjerne
target-attributten på links. Jeg vil i hvert fald savne den *snøft*.

Mikkel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-01-03 03:21

"Mikkel (MZH)" <mikkel@mzh.nospamdk> writes:

> Normalt er jeg meget begejstret for W3's initiativer, men jeg mener de
> "kriminaliserer" en ganske brugbar feature ved at fjerne
> target-attributten på links. Jeg vil i hvert fald savne den *snøft*.

Jeg synes det er godt i tråd med deres opdeling af indhold i
HTML : Struktur
CSS : Udseende
Script: Opførsel

Et link er en reference til en ekstern resource. Det er browseren der
bestemmer hvad der sker når man trykker på det. Hvis du vil ændre
browserens default-opførsel skal du bruge scripts, lige som du bruger
CSS til at ændre dens default-udseende.

/L

Fra : Mikkel (MZH)

Dato : 28-01-03 18:34

>Jeg synes det er godt i tråd med deres opdeling af indhold i
> HTML : Struktur
> CSS : Udseende
> Script: Opførsel

Jeg har svært ved at forstå, at W3 vil "basere" deres standarder på,
at man skal bruge scripts... Når man fjerner target attributten, så er
man jo (som man kan se af denne tråd) nødt til at bruge client-side
scripts for at opnå den samme effekt - og client-side teknologier er
da om noget fuldstændig umuligt at basere noget seriøst på...

Selvfølgelig vil en side fungere også selvom et link ikke åbner i et
nyt vindue, men jeg synes, det er et skråplan... Der er jo en hel
masse ting, som kan laves med client-side scripting, så skal de også
fjernes fra W3 standarderne...?

Mikkel

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 28-01-03 18:50

Mikkel (MZH) wrote:
> [...]

[snip]

> Selvfølgelig vil en side fungere også selvom et link ikke åbner i et
> nyt vindue, men jeg synes, det er et skråplan...

Som Lasse skrev, så er motivationen for at fjerne target-attributten
nok, at det faktisk drejer sig om kontrol af browserens opførsel.

Det at åbne en side i et nyt vindue er oftest unødvendigt - og stort set
altid uhensigtsmæssigt, da man derved netop fratager brugeren retten til
selv at bestemme.

Nogen vil måske forsvare det med at "man helst vil beholde folk på ens
hjemmeside". Modargumentet er da, at det jo netop er det, history (back-
og forward-knapperne) er til for - at man nemt kan finde tilbage, hvis
man ønsker.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-01-03 20:33

Anders Thorsen Holm wrote in <b16fm7$3t4$1@sunsite.dk>:
> [...]
> hjemmeside". Modargumentet er da, at det jo netop er det, history (back-
> og forward-knapperne) er til for - at man nemt kan finde tilbage, hvis

Mit største modargument er, at man kan jo ikke tvinge dem alligevel. Dette
irritationsmomens motiverer dem nok heller ikke ligefrem til at vende
tilbage.
Desuden: Hvor mange af dem, som ønsker at blive på sitet, kan ikke finde
tilbage, hvis de får åbnet den nye side i samme vindue? (Kan dog være et
reelt problem på nogle få sites - men hvor mange af de besøgende der har
mon slået javascript fra?)

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Leonard

Dato : 28-01-03 23:19

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
>tilbage, hvis de får åbnet den nye side i samme vindue? (Kan dog være et
>reelt problem på nogle få sites - men hvor mange af de besøgende der har

Hvis det er et reelt problem at finde tilbage på et site, så er sitet
da kodet forkert.

En god kodning, med et intuitivt opbygget site, kan alle finde rundt
på og bruge de funktioner de ønsker til at komme frem og tilbage (fx
browserens knapper eller tastaturet).

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-01-03 15:10

Leonard wrote in <lb0e3v0eq9l3tj73i3k0qtnnkenvs8p4t7@4ax.com>:
> Hvis det er et reelt problem at finde tilbage på et site, så er sitet
> da kodet forkert.

Hvis brugerne ikke kan finde ud af at bruge browserens tilbage-knap, så
synes jeg ikke at det (normalt) er udviklerens problem. Det er det kun,
hvis målgruppen i høj grad består folk, som ikke har kendskab til
"grundlæggende surfing", fx. et kursus i samme, pensionister og små børn.
Der kan det være nødvendigt at lave mere eller mindre underlige krumspring.

Og så er det jeg siger: Slår den slags brugere javascript fra? Det tror jeg
bestemt ikke. Dermed vil det vel ikke være et problem, at benytte
javascript over for disse brugere.

> En god kodning, med et intuitivt opbygget site, kan alle finde rundt
> på og bruge de funktioner de ønsker til at komme frem og tilbage (fx
> browserens knapper eller tastaturet).

Pas på med ordet "alle", det er lige så farligt som "aldrig".

Fra : Leonard

Dato : 29-01-03 16:58

>Hvis brugerne ikke kan finde ud af at bruge browserens tilbage-knap, så
>synes jeg ikke at det (normalt) er udviklerens problem.

Netop, men det er udviklerens problem, hvis navigationen er så dårlig,
at der ikke kan navigeres med browserens normale funktioner.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 20:35

Mikkel (MZH) wrote:

> Selvfølgelig vil en side fungere også selvom et link ikke åbner i et
> nyt vindue, men jeg synes, det er et skråplan...

Tværtimod - det er et skråplan at blive ved med det det target='_blank'.
Problemet er, at webmasteren typisk mener, at hans/hendes eget indhold er
så uhyre vigtigt, at link til andre sites skal åbne i et nyt vindue, sådan
at brugeren hele tiden har webmasterens side tilgængelig i det gamle
vindue. Problemet er, at brugeren oftest ikke finder webmasterens indhold
vigtigt nok til, at han/hun vil blive på siden. Brugeren vil gerne kunne
bevæge sig hurtigt fra side til side, og i den proces er nye vinduer
irriterende - dels fordi, de gør, at man efterlader sig en stribe af
browservinduer med indhold, man ikke agter at læse igen, dels fordi,
tilbageknappens funktion bliver ødelagt.

Så for gud ved hvilken gang vil jeg slå et slag for, at man undlader at lade
links åbne i et nyt vindue.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 10:20

Mikkel (MZH) wrote:

> [...]
> jeg har på et tidspunkt lavet en lille (meget uvidenskabelig)
> rundspørge, og kun ganske få var i stand til at åbne et link i et nyt

Hvis bare nogle få mennesker ville ulejlige sig til at skrive på deres
websted, hvordan man gør, så ville folk vide det.

> Det er ti gange mere besværligt at skulle højreklikke og vælge et
> bestemt menupunkt frem for blot at venstreklikke som man er vant til.

I mange browsere skal man bare midterklikke med musen på et link for at få
det åbnet i et nyt vindue/faneblad.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-01-03 13:43

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> Hvis bare nogle få mennesker ville ulejlige sig til at skrive på deres
> websted, hvordan man gør, så ville folk vide det.

Skrive hvad? Blot at man sikkert kan med den browser man nu bruger,
eller hvordan man gør i IE?

Det bedste jeg kan kommme på er:
"Du kan bede din browser om at åbne et link i et nyt vindue. F.eks
Internet Explorer åbner i et ny vindue hvis du holder Ctrl-tasten nede
mens du klikker på linket."
Det er dog lidt for langt til at være godt.

Jeg tænker ikke særlig højt om folk der skriver "Tryk Ctrl-D for at
tilføje denne side til favorites". I min browser gør Ctrl-D ikke
noget, og der er ikke noget der hedder "Favorites". Kører jeg den på en
af universitetets unix-maskiner er der ikke altid en knap der hedder
Ctrl! (Ved ikke om Mac har en Ctrl-knap.)

/L

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-01-03 13:55

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> [...]
> af universitetets unix-maskiner er der ikke altid en knap der hedder
> Ctrl! (Ved ikke om Mac har en Ctrl-knap.)

Det har den.
Men hvad den egentlig bruges til står vidst lidt uklart (bortset fra
genvejskombinationer med andre taster).
Den tilsvarende knap på en mac er 'æble'-tasten, som er markeret med
mac-æblet (+ tegnet for et fortidsminde, men den sammenstilning skal man nok
ikke lægge for meget i...)

/Per

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-01-03 18:11

On 28 Jan 2003 13:43:27 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

> [...]
>af universitetets unix-maskiner er der ikke altid en knap der hedder
>Ctrl! (Ved ikke om Mac har en Ctrl-knap.)

Man kan dog argumentere for, at dem, der har en alternativ opsætning
sandsynligvis er mere bevidste og mere kyndige end dem, der blot
bruger den browser, der følger med (og ikke tænker så meget over
browseren som et selvstændigt program).

--
- Peter Brodersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 11:29

Jonas Koch Bentzen skrev:

> I mange browsere skal man bare midterklikke med musen på et
> link for at få det åbnet i et nyt vindue/faneblad.

Hvor mange procent af internetbrugerne har en midterknap på musen?
Hvis der er noget mellem venstre og højre museknap er det snarere
et scrollhjul (som er hæsligt at klikke med).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 12:25

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis der er noget mellem venstre og højre museknap er det snarere
> et scrollhjul (som er hæsligt at klikke med).

Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg bruger princippet med at klikke med
hjulet for et åbne et link i et nyt faneblad hundrevis af gange om dagen.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 13:06

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg bruger princippet med
> at klikke med hjulet for et åbne et link i et nyt faneblad
> hundrevis af gange om dagen.

O.k. - jeg foretrækker stadig Ctrl-klik, men det er da rart at
kende en mulighed mere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-01-03 13:51

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Jeg tænker ikke særlig højt om folk der skriver "Tryk Ctrl-D
> for at tilføje denne side til favorites".

Bruger man en terminalbaseret browser på unix giver Ctrl-D en noget
anderledes effekt - nemlig nedlukning af browseren (uden at stille
spørgsmål). Men o.k. - der er nok ikke så mange lynxbrugere som der
har været.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 27-01-03 20:43

Den 27-01-2003 19:47, skrev Robert Høegh:

[snip, nogle problemer, flere relateret til javascript]
> <script type="text/javascript">
> function validnb(){
[snip, endnu flere problemer relateret til javascript]

Jeg tror dine fejl vil forsvinde hvis du udkommenterer dit script:
<script type="text/javascript">
// <!--
.... resten af scriptet
// -->
</script>

Kan det være det?
--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen

Fra : Robert Høegh

Dato : 28-01-03 10:05

Morten K. Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> [snip, endnu flere problemer relateret til javascript]
>
> Jeg tror dine fejl vil forsvinde hvis du udkommenterer dit script:
&gt; function validnb(){
&gt; var navn = document. name="theform".value
&gt; var navnLength = document.theform.navn.value.length
&gt; if(navnLength<4 navn==""){
&gt; .... resten af scriptet
&gt; // -->
> </script>
>
> Kan det være det?

jamen det kan det da!!! Tusind tak for hjælpen Morten.

mvh
Robert

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-03 00:09

Robert Høegh wrote:

> [...]
> af formen.
>
> Hvordan skriver jeg det her om så det virker med id="theform"
> istedet for som det er nu name="theform"????:

Ret enkelt:

<form action='noget.php' method='post' onsubmit='return tjekFormular(this)'>
</form>

<script type='text/javascript'>
<!--
function tjekFormular(formular) {
// Nu er formularen tilgængelig som objektet "formular".

if (!formular.emailadresse) {
// Gør noget...
}
}
// -->
</script>

> NUMMER 2:
> Jeg bruger target="_blank" på et link (a href="link.asp"
> target="_blank"), men det er ikke korrekt kode....hvordan skriver
> jeg det om så det følger standarden????

Det gør du ikke. Som sagt mange gange før i denne gruppe: target='_blank' er
dødirriterende, fordi brugeren bliver tvunget til at acceptere, at siden
bliver åbnet i et nyt vindue. Hvis man derimod laver et almindeligt link,
kan brugeren selv bestemme, om han/hun vil forsætte i det samme vindue
eller i et nyt vindue.

--
Jonas Koch Bentzen