Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash til Fuji Z602 ?
Fra : Anders Sørensen

Dato : 27-01-03 18:35

Jeg søger en flash til mit Z602, som først og fremmest fungerer sammen med
automatiken og har drejeligt "hoved" vertikalt og horisontalt.

....Nogle gode foreslag

Anders

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-01-03 08:37

"Anders Sørensen"skrev
> Jeg søger en flash til mit Z602, som først og fremmest fungerer sammen med
> automatiken og har drejeligt "hoved" vertikalt og horisontalt.

602 har ingen automatik overført via blitzskoen.
Vælg en thyristorstyret blitz med flere arbejdsområder
og et fornuftigt ledetal.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Anders Sørensen

Dato : 29-01-03 17:38

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> "Anders Sørensen"skrev
>
> 602 har ingen automatik overført via blitzskoen.
> Vælg en thyristorstyret blitz med flere arbejdsområder
> [...]

Kunne du definere "flere arbejdsområder" lidt dybere ??

Fra : Peter Schrøder

Dato : 30-01-03 08:36

"Anders Sørensen" skrev
> Kunne du definere "flere arbejdsområder" lidt dybere ??

Der findes flere forskellige typer blitz.
Den helt manuelle type, der giver fuldt blus hver
gang man skyder den af. På disse typer skal blænden
på kameraet indstilles i forhold til afstanden til motivet.

Den automatiske type, der selv doserer lyset i forhold
til afstanden til motivet. Den har et lille øje der måler det
reflekterende lys. Kameraet skal indstilles til en fast
blænde i forhold til "filmfølsomheden"

Den thyristorstyrede fungerer ligesom den automatiske.
Forskellen er blot at den "gemmer" den strøm den ikke
bruger. Når man fotograferer på kortere afstande betyder det, at blitzen
er hurtigere klar til skud igen. Det sparer i øvrigt også på batterierne.
Både denne og automatiske type kan fåes med indstilligt ledetal.
Man kan f.eks ha' en indstillelig skala på blitzen, der ved en
filmfølsomhed på 100iso giver mulighed for at bruge
enten blænde 2,8 eller 5,6 eller 8.
Disse har så forskellig maksimal rækkevidde.
f.eks. henholdsvis 11 og 4 og 2 meter.
(tallene er grebet ud af luften.)
Blitzen doserer så kun lyset indenfor disse 3 afstande.
Så kan man, hvis man har et modlysmotiv, hvor baggrunden
kræver blænde 8, stille skalaen til denne værdi, og blitzen
fungerer som udfyldningslys.
Derfor synes jeg at flere arbejdsområder er at foretrække.
Det er dog normalt kun relativt kraftige blitz, der har
mange områder.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 03-02-03 19:31

Rart med kompetent vejledning !!

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-03 08:58

On Mon, 27 Jan 2003 18:35:07 +0100, "Anders Sørensen"
<as@taxidriver.dk> wrote:

>Jeg søger en flash til mit Z602, som først og fremmest fungerer sammen med
>automatiken og har drejeligt "hoved" vertikalt og horisontalt.
>
>...Nogle gode foreslag

Jeg har netop købt en Metz 36 M2. Den har 3 computerstyrede blændetal,
drejeligt hoved vertikalt og zoom-reflektor. Prisen mener jeg var
omkring €50-60 hos Technik-direkt.

Mvh Jan
---
JP-foto - fotografering af heste: www.jp-foto.subnet.dk