Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Arbejdsprocedüre og arkivering af digitale~
Fra : Lexus

Dato : 27-01-03 17:54

Hej gruppe !
Jeg er den lykkelige eller ulykkelige ejer af et Canon g2, ulykkelige fordi
jeg drukner i billeder, som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med. Jeg kan
ikke overskue arbejdsprocessen. Jeg er med andre ord rundforvirret
Jeg efterlyser en disciplineret arbejdsprocedüre fra billedet er taget til
den endelige beslutning om at overfører dem til en cd (mit negativalbum).
Eksempelvis:
Tag billeder
Grovsorteret fra kamera
Indlæs
Læg i mapper, men hvilken arkiveringsstruktur
Navngiv´ ???????????

Her går jeg død, for det er ikke til at overskue

Med venlig hilsen Lene

Fra : ha

Dato : 27-01-03 18:30

> Læg i mapper, men hvilken arkiveringsstruktur

Jeg bruger nummer og datoorden.

> Navngiv´ ???????????

Yes, en mega kort beskrivelse på selve albummet (mappen)

> Her går jeg død, for det er ikke til at overskue

ok, jeg har lagt et screenshot i dk.binaer så du kan se
hvordan det ser ud.
Mappen "100CANON" er alle originaler fra denne dato.
Mappen "Manipoleret" er bearbejdede fotos fra denne dato.
Mappen "www" er bearbejde fotos i reduceret størrelse.

mvh
ha

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 27-01-03 22:08

"Lexus" <taarnberg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Læg i mapper, men hvilken arkiveringsstruktur
> Navngiv´ ???????????
>
> Her går jeg død, for det er ikke til at overskue

Et godt program er Fotostation. Det kan købes i en fotohandler til omkring
en tusse.
Bruger det selv, og er meget glad for det.
Du kan se alle dine billeder igennem på thumbnail, og hvis du skal bruge
selve filen, siger den til dig, at det f.eks. ligger på cd 3. Skide smart.

Hilsen Thomas.

Fra : henrik59

Dato : 20-02-03 23:27

"Lexus" skrev d. 27-01-03 17:54 dette indlæg :
> Hej gruppe !
> Jeg er den lykkelige eller ulykkelige ejer af et Canon g2, ulykkelige
fordi
> jeg drukner i billeder, som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med......

Da du har et Canon kamera, har du også ZoomBrowser, som du kan downloade
billederne til. Jeg skal ikke tage stilling til, om andre programmer er
bedre, Jeg bruger selv ZoomBrowser.
Indtil videre bruger jeg selv en simpel træstruktur med mapper som
hedder"2002", "2003" etc. Hver årsmappe har undermapper, som hedder
januar, februar etc. Hver dato, hvor jeg har taget billeder får så en
undermappe i respektive månedsmappe. "Datomappen" hedder f.eks. "140203
Familiebesøg". Den opretter du i ZoomBrowser og downloader billederne
direkte i den. Datoen sikrer, at mapperne står i kronologisk orden,
teksten, at du lettere kan finde den rigtige mappe.
Hver den 1. i måneden kan du så brænde sidste måneds mappe over på en
CD-R eller CD-RW som back-up (gøres i Windows stifinder). Husk at
navngive alle billeder og fjerne røde øjne (f.eks. i PhotoImpression,
som du også har) før du tager back-up. Ellers får du det aldrig gjort!
Sådan gør jeg, men der er sikkert et hav af andre måder. Det vigtigste
tror jeg, er at gøre det enkelt, tager det for lang tid, får man (jeg!)
det ikke gjort.

Henrik59

http://www.kandu.dk/

Fra : Lexus

Dato : 22-02-03 12:37

Hej Henrik!
1000 tak for din henvendelse, din arbejdsprocedüre lyder enkel og fornuftig
så det vil jeg prøve med alle mine mapper.
Jo, jeg har Zoombrowswe, PhotoStitch og PhotoRecord fra Canon men problemet
er at programmerne er på engelsk, et sprog jeg ved en fejl ikke fik lært,
jeg er en koldbøtte til sprog.
Jeg har brugt Zoombrowser til indlæsning af alle de billeder jeg druknede i.
Jeg har lige købt FotoStation "dansk" tror og håber dette kan erstatte de
engelske programmer ??
Jeg har også PhotoShop på dansk, det har jeg ikke set så meget på, der er
irriterende hos mig at programmet er så længe om at lukke op.
Nu glæder jeg mig til at få orden på mit elektroniske fotoalbum. Endnu
engang tak for hjælpen og god weekend

Med venlig hilsen Lene

Fra : henrik59

Dato : 22-02-03 15:52

> [...]
> Læg i mapper, men hvilken arkiveringsstruktur
> Navngiv´ ???????????
>
> Her går jeg død, for det er ikke til at overskue

Når du har Canon, har du også ZoomBrowser, som jeg synes er udmærket.
Der findes et væld af andre programmer, jeg har bare aldrig orket
afprøve dem, og ZB fungerer fint.
Jeg benytter selv en alm. træstruktur, dvs. mapper af typen
2003\januar\150103 Mors fødseldag. "Dagsmappen oprettes direkte i
ZoomBrowser, hvorefter billederne downloades direkte til den. Datoen
først gør, at dagsmapperne ordnes kronologisk, beskrivelsen gør det
lettere for dig at finde rundt, uden at åbne alle mulige mapper.
En gang om måneden, eller når du tømmer dit memorycard, tager du backup
til CD-R eller CD-RW. Forinden fjernes røde øjne og anden nødvendig
billedbehandling.
Der findes sikkert et hav af andre måder, den skitserede benytter jeg
selv, den er enkel, hvilket er nok så vigtigt. Det er i hvert fald let
at finde rundt i billederne.
Held og lykke!

Henrik59

http://www.kandu.dk/

Fra : henrik59

Dato : 22-02-03 15:54

> [...]

En gang om måneden, eller når du tømmer dit memorycard, tager du backup
til CD-R eller CD-RW. Forinden fjernes røde øjne og anden nødvendig
billedbehandling, og alle billeder skal selvfølgelig navngives.

Fra : henrik59

Dato : 22-02-03 17:28