ændre i formsknapper og den slags
Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 13:58

Hvordan ændrer man i designet til f.eks: <input type="submit" value="::
Tilmeld ::">
F.eks, tekststørrelse, farve og den slags ...

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 14:16

rasmus carlsen skrev:

> Hvordan ændrer man i designet til f.eks: <input type="submit"
> value=":: Tilmeld ::">
> F.eks, tekststørrelse, farve og den slags ...

Med css.

Se fx css-guiden på html.dk - <http://html.dk/tutorials/css/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 14:27

> Med css.

- ja det havde jeg næsten regnet ud ... men hvordan?

> Se fx css-guiden på html.dk - <http://html.dk/tutorials/css/>

- jo den har jeg læst ... men fant ikke noget svar. Derfor postede jeg her.

ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-01-03 14:58

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev :

>- jo den har jeg læst ... men fant ikke noget svar. Derfor postede jeg her.

Så vidt jeg ved, så har du da vist lært noget om css hidtil, så
hvorfor ikke blot prøve sig frem? det kan man lære meget af.

Så finder du ud af, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke
kan.

input {color: red; background: url(bg.gif); width: 100px; height:
25px; font-family: Verdana}

osv.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:05

> Så vidt jeg ved, så har du da vist lært noget om css hidtil, så
> hvorfor ikke blot prøve sig frem? det kan man lære meget af.

- jo da ... noget har jeg da lært undervejs.

> Så finder du ud af, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke
> kan.

- det plejer jeg også at gøre ... og gjorde det også her, men fandt ikke
nogen løsning.

> input {color: red; background: url(bg.gif); width: 100px; height:
> 25px; font-family: Verdana}

- takker

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 14:55

rasmus carlsen skrev:

> - jo den har jeg læst ... men fant ikke noget svar. Derfor
> postede jeg her.

Der er eksempler på både fonte og farver med css i ovenstående. Det
eneste du skal gøre for at få det på et formelement er at erstatte
h1, body og hvad der nu ellers bruges i eksemplerne med input,
select, textarea o.l. - altså simpelthen navnene på de
formelementer du bruger.

Bemærk at en styledefinition på input gælder alle former - dvs.
både felter (text, password) og knapper (submit, reset). Hvis man
vil have forskellige definitioner kan man benytte klasser og id-
specifikation - som det er forklaret i Lektion 7:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion7.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:04

> [...]
> h1, body og hvad der nu ellers bruges i eksemplerne med input,
> select, textarea o.l. - altså simpelthen navnene på de

- ok, nu er jeg med. Det jeg ikke fattede var hvad jeg skulle skrive. Jeg
havde forsøgt med noget lignende, men det lykkedes ikke

> [...]
> vil have forskellige definitioner kan man benytte klasser og id-
> specifikation - som det er forklaret i Lektion 7:

- ok, jeg er med; der er altså ikke noget i vejen for at lave
<input id="tilmed" type="submit" value=":: Tilmeld ::"> og så have en
#tilmeld background: #ffffff og så videre i sit stylesheet.

takker

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 15:13

rasmus carlsen skrev:

> - ok, nu er jeg med. Det jeg ikke fattede var hvad jeg skulle
> skrive. Jeg havde forsøgt med noget lignende, men det lykkedes
> ikke

Fordelen ved css er bl.a. at det er den samme kode man skal skrive,
uanset hvilket html-element der skal modtage den (med de
begrænsninger der nu engang er for hvilke css-koder der er gyldige
for et givent element).

> - ok, jeg er med; der er altså ikke noget i vejen for at lave
> <input id="tilmed" type="submit" value=":: Tilmeld ::"> og så
> have en #tilmeld background: #ffffff og så videre i sit
> stylesheet.

Korrekt. Og det gælder som sagt for ethvert html-element - der er
ikke noget i vejen for at sætte style på via id, class, style=,
eller en generel klassetildeling (input { <style> }).

Det eneste man skal tjekke er hvilke css-koder der kan bruges til
et element - som regel er det nok at undersøge om elementet er et
blok- eller inline-element.

NB: Kan du lokkes til at skrive hvem du besvarer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:16

> NB: Kan du lokkes til at skrive hvem du besvarer.

- hehe jo da ... her svarer jeg dig! Men det var vel ikke det du mente ...
jeg er bare vant til at min outlook sætter meddelelserne ind i den rigtige
rækkefølge, men der er det vel andre, der ikke gør ... så jeg medtager lidt
mere af det, jeg svarer på ...

ras

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:17

> Det eneste man skal tjekke er hvilke css-koder der kan bruges til
> et element - som regel er det nok at undersøge om elementet er et
> blok- eller inline-element.

- kan man så også give den knap en hover-effekt? Eller skal jeg så heller
bare fjerne knappen og lave en link i stedet?

ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-01-03 15:27

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev :

>- kan man så også give den knap en hover-effekt?

Det kan du godt, men det er ikke understøttet i IE.

Er understøttet i f.eks. Netscape 6/7 og Mozilla.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:33

> Det kan du godt, men det er ikke understøttet i IE.
>
> Er understøttet i f.eks. Netscape 6/7 og Mozilla.

- æv, så jeg tror jeg lader det være som det er ... men hvad med en "hånd"
når man rammer knapen?

ras

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-01-03 15:57

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> skrev :

>- æv, så jeg tror jeg lader det være som det er ... men hvad med en "hånd"
>når man rammer knapen?

Der bruger du
cursor: pointer; cursor: hand

(begge af hensyn til IE 5.x, vil ikke virke i Opera 6.x)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:58

> Der bruger du
> cursor: pointer; cursor: hand
>
> (begge af hensyn til IE 5.x, vil ikke virke i Opera 6.x)

- takker ... hvorfor bliver mine indlæg altid så pokkers lange?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 15:26

rasmus carlsen skrev:

> - hehe jo da ... her svarer jeg dig! Men det var vel ikke det
> du mente ...

Nej.

> jeg er bare vant til at min outlook sætter meddelelserne ind i
> den rigtige rækkefølge, men der er det vel andre, der ikke gør

Xnews kan skam sagtens sætte meddelelserne i rigtig rækkefølge. Men
oftest ser jeg kun nye indlæg i en gruppe - og så er det svært at
gætte hvilken deltråd et indlæg kommer fra når der fx er tre nye
indlæg, tre forskellige steder i denne tråd.

> så jeg medtager lidt mere af det, jeg svarer på ...

Jeg beder bestemt ikke om flere citater, blot om en
indledningstekst der afslører navnet på den person du citerer. Det
lykkedes åbenbart ikke i dette indlæg, men jeg kan se at du har
ændret stil i <news:3e353f7e$0$223$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
tak for det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:32

> [...]
> indledningstekst der afslører navnet på den person du citerer. Det
> lykkedes åbenbart ikke i dette indlæg, men jeg kan se at du har

-velbekomme ! Og tak for svarene (desværre virker det ikke i Opera ...). Nu
har jeg lært det.

ras

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 15:33

rasmus carlsen skrev:

> - kan man så også give den knap en hover-effekt?

Jeg mener at pseudoklassen hover også er gyldig for andre elementer
end a - men det er vist ikke særlig godt understøttet.

> Eller skal jeg så heller bare fjerne knappen og lave en link i
> stedet?

Prøv at teste det. Hover på links er bredt understøttet, så det vil
nok være et bedre bud.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-01-03 16:09

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Jeg mener at pseudoklassen hover også er gyldig for andre elementer
> end a - men det er vist ikke særlig godt understøttet.

Den er gyldig for alle elementer, og er bredt understøttet i alle nyere
browsere ... undtagen IE. :(
(glemte jeg at sige at IE suger?)

Mere interessant er det om man kan give styles til input-elementer
overhovedet. I CSS-standarden brillierer forms og input-elementer ved
deres fravær, og i HTML-standarden kan jeg ikke se andet end "depends
on the user agent".

> Prøv at teste det. Hover på links er bredt understøttet, så det vil
> nok være et bedre bud.

Desværre, ja, så længe man vil have IE med.
/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 16:15

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> og input-elementer ved deres fravær, og i HTML-standarden kan
> jeg ikke se andet end "depends on the user agent".

Det har jeg ikke tænkt over før. I praksis er jeg ikke stødt på
store problemer med hensyn til formelementer og css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-01-03 16:28

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Det har jeg ikke tænkt over før. I praksis er jeg ikke stødt på
> store problemer med hensyn til formelementer og css.

IE tillader det meste. Opera 6 tillod intet, og brugte kun
standard-elementer. Opera 7 tillader styling af elementer, men det kan
slås fra. Mozilla tillader fuld styling. Netscape 4 gør ikke.

Jeg har set det brugt til at "gemme" et password-felt, som
administratoren kan bruge til at logge ind. Det er gemt ved at give
det samme baggrund som omgivelserne og fjerne border. Jeg brugte O6
dengang, og så det omgående :)

Fra et usability-synspunkt, så er folk bedre til at forstå hvad et
UI-element skal bruges til hvis det ligner det de er vant til.

/L

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-01-03 14:25

rasmus carlsen wrote:
> Hvordan ændrer man i designet til f.eks: <input type="submit" value="::
> Tilmeld ::">
> F.eks, tekststørrelse, farve og den slags ...

Jeg ved ikke hvad din holdning til Netscape4 er, men du skal være
opmærksom på at NN4 er ret sensibel hvad style på formelementer angår,
og let kan lade være med at rendere formen hvis man gør noget den ikke
kan li'

/Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 14:32

> [...]
> opmærksom på at NN4 er ret sensibel hvad style på formelementer angår,
> og let kan lade være med at rendere formen hvis man gør noget den ikke

- ok ... jeg holder øjnene åbne. Men det handler mest bare om noget højre og
bredde og den slags. Og så kan manvel godt være bekendt at lave skidtet så
det virker i den nyeste browser - kan man ikke?

ras

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-01-03 14:53

rasmus carlsen wrote:

[snip en advarsel om NN4]

> - ok ... jeg holder øjnene åbne. Men det handler mest bare om noget
> højre og bredde og den slags. Og så kan manvel godt være bekendt at
> lave skidtet så det virker i den nyeste browser - kan man ikke?

Helt rigtigt - du kan sagtens være bekendt at lave det, så det virker
efter nye, (nogenlunde) standardopfyldende browsere.

Hvis man *absolut* vil have, folk skal kunne læse en CSS-præsenteret
side, så kan man med fordel importere style sheetet frem for at linke
til det:

<!--
@import url("style.css");
-->

Gamle browsere som NN4 (dør den for pokker da ikke snart?), kan ikke
finde ud af at importere style sheets, så siden vil heri vises med
standard-formattering.

Nok en gang kan jeg henvise til A List Apart:
<http://www.alistapart.com/stories/tohell/>
Ja, det er en gammel artikel, men pointen er tydelig.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 14:53

> Helt rigtigt - du kan sagtens være bekendt at lave det, så det virker
> efter nye, (nogenlunde) standardopfyldende browsere.

- enig ... men hvordan ændrer jeg på en submit.knaps bredde og den slags ...

ras

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 27-01-03 17:43

Anders Thorsen Holm wrote:
> rasmus carlsen wrote:
>
> [snip en advarsel om NN4]

> Helt rigtigt - du kan sagtens være bekendt at lave det, så det virker
> efter nye, (nogenlunde) standardopfyldende browsere.

Jamen - vi er da enige, men vi er enkelte som arbejder for firmaer som
ikke vil acceptere at selv 1% af brugerne ikke har en submit-knap når de
skal sende en mail med bestilling/ordre

> Gamle browsere som NN4 (dør den for pokker da ikke snart?)

echo echo

det var primært for at Rasmus kendte risikoen

/Jesper Brunholm

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 17:49

"[5000] Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk>

> Jamen - vi er da enige, men vi er enkelte som arbejder for firmaer som
> ikke vil acceptere at selv 1% af brugerne ikke har en submit-knap når de
> skal sende en mail med bestilling/ordre

- men de har vel stadig submit-knappen .. blot som den ser ud som standard.
Ikke sandt?

> det var primært for at Rasmus kendte risikoen

- jeg takker ... og har løst problemet ... jeg har lavet det som et link i
stedet for en knap ...

ras

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-01-03 18:06

rasmus carlsen wrote:

> - men de har vel stadig submit-knappen .. blot som den ser ud som
> standard. Ikke sandt?

Hvis man laver det rigtigt, jo. En sikker strategi med NN4 er i hvert
fald førnævnte strategi med at importere style sheetet. At brugerne af
denne browser så ser siden uden formattering er jo blot endnu et
incitament for at skifte skidtet ud med en nyere udgave.

Fra : Chrisser

Dato : 29-01-03 08:14

"Anders Thorsen Holm" <zoolook.removethis@daimi.au.dk>
skrev i en meddelelse news:b13ooc$sfl$1@sunsite.dk...
> [...]
> denne browser så ser siden uden formattering er jo blot endnu et
> incitament for at skifte skidtet ud med en nyere udgave.

Hvordan er det så hvis man har sat klasser på formelementerne, og har
importeret CSS'en ?
Vil det så også gå galt ?

Chrisser

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 29-01-03 14:15

Chrisser wrote:
> Hvordan er det så hvis man har sat klasser på formelementerne, og har
> importeret CSS'en ?
> Vil det så også gå galt ?

Det burde vel ikke gå galt - så længe man importerer al CSS:

<!--
@import "style.css";
-->

Gør man det med samtlige style sheets, ja så kan NN4 jo ikke finde de
pågældende style sheets, og vil derfor ikke forsøge - og fejle på det
groveste - at præsentere elementerne som defineret heri.

Man kan måske slippe af sted med det simple formattering vha CSS, altså
font-family, font-size og den slags... men hvad angår positionering,
width, height m.v. så er det temmelig usikkert, hvordan NN4 vil opføre
sig.

Det er i hvert fald mit indtryk.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-01-03 18:45

rasmus carlsen wrote:
> "[5000] Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk>

> - men de har vel stadig submit-knappen .. blot som den ser ud som standard.
> Ikke sandt?

Det er det der er problemet - hvis man har lavet en submit-knap og
stylet de forkerte dele af sin <form> så kan man risikere at den ikke
vises i NN4 - så Anders TH har helt ret i at det sikreste er at sikre at
der ikke lægges noget style på form- og inputelementer.

Man kan jo ret let lave 2 stylesheets: et med alt det basale som alle
browsere får, og et med form/input/younameit som man gemmer for NN4 ved
at trække det ind med @import.

> - jeg takker ... og har løst problemet ... jeg har lavet det som et link i
> stedet for en knap ...

ja - så skulle der ikke være nogen risiko, selv med "laveste
fællesnævner" AKA NN4

/Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-01-03 14:59

rasmus carlsen skrev:

> - enig ... men hvordan ændrer jeg på en submit.knaps bredde og
> den slags ...

[i styledefinitionen]
   input.knap { width: 60px; }

[i htmlkoden]
   <input type="submit" class="knap" value="Send">
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 27-01-03 15:06