MS Windows
briani 27239
Formattering ad hd
Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 27-01-03 12:57

Hej igen

Som tidligere nævnt er jeg ved at forberede at geninstallere og formattere
mine to hd (en E på 80 Gb som skal laves om til C-drev, og C på 10 Gb, som
skal have andet bogstav), ved hjælp af en XP boot cd med SP1. Jeg er i tvivl
om jeg kan gå ind om formatere det nuværende C om først, så det bliver til
en andet bogstav så C bliver ledig til den store hd? Problemet er at jeg
gerne vil bruge den lille hd til at lave back up, af det på den store hd
(der ligger ca 5 Gb filer og det er noget uoverskueligt at skulle brænde dem
på 10 cd´er).

Er det nødvendigt at have et OS på den lille hd, når den bare skal bruges
til back up? Jeg kører NFTS fil system.

Og hvad med hensyn til at dele den store HD op i flere (to) partitioner, er
det nogle god idé?

På forhånd tak

Jegvan

Fra : Thomas

Dato : 27-01-03 13:21

"Jegvan Durhuus" <jegvan@jegvan.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til back up? Jeg kører NFTS fil system.
>
> Og hvad med hensyn til at dele den store HD op i flere (to) partitioner,
Hvis du formaterer og reinstallere win xp, har de nuværende drev bogstaver
ingen betydning, da de vil blive readdreseret.
Jeg er ikke 100% med på hvorledes du vil have det, men generelt har den
første partiton på din primære IDE tildelingen C.
og så videre.

Hvis du vil installere win xp på den store disk kan jeg anbefale at du laver
en mindre partition til det. ca mellem 5-10 gig afhængigt af hvilke ting du
vil installere.
Jeg vælger generelt at lave en på ca 8 gig og installere win xp plus alle
de vigtigste programmer og drivers. dermed kan jeg lave ne god backup af
dette drev.
alle andre programmer og spil installeret på en seperat partiton kun til
dette.
Det gør jeg primært, fordi det er sløvende for windows hvis den ligger på en
kæmpe disk med mange filer, pga. en del indexseringer osv. der sker med
disse filer.
desuden bliver en stor disk som oftest mere fragmenteret, med dertil
ydelsestab til følge, og det kan undgås med en mindre partition til windows.

Det er en god ide at bruge din 10 gig disk til backup, og jeg kan anbefale
PowerQuest drive image eller Norton Ghost 2003 som mulige backupprogrammer.
jeg ved at driveimage kan compresse og opdele imaget efter behov. Desuden
kan det også administrere NTFS filsystemer.

Jeg ved ikke m det er uoverskueligt at brænde 10 cd'er.... med compression
flader datastørrelsen, plus at det ikke med vore dages brændere er den store
tid det tager at brænde en skive.. så det er vist til at overse at klare..

Jeg håber at det har hjulpet en smule..

venligst

Thomas

Fra : Pico

Dato : 27-01-03 16:28

Jegvan Durhuus wrote:
> [...]
> lave back up, af det på den store hd (der ligger ca 5 Gb filer og det
> er noget uoverskueligt at skulle brænde dem på 10 cd´er).

Nu er det da en helt anden måde du vil have det på. Sidst ønskede du
at bibeholde et kørende Win 2000.
Du piller HD'en på 10 GB fra, sætter den på 80 GB som master på
første Ide og installere Win XP. Jeg ville nu lave en partion på ca. 10
GB på den til styresystemet og vigtige programmer og så have resten
til andre ting.
Når du har installeret XP og hvad du ellers ønsker sætter du den på
10 GB til igen, den vil så få bogstavet D. De 5 GB filer kan du vælge at
lade blive på D eller kopiere til C.
Hvis du deler de 80 GB i 2 partioner vil de henholdsvis få bogstaverne
C og E når du har tilsluttet den på 10 GB. Grunden til at jeg foreslår
at du piller den lille disk fra under formationen er at så iluminere du
muligheden for ved en fejl at formatere den.

> Er det nødvendigt at have et OS på den lille hd, når den bare skal
> bruges til back up? Jeg kører NFTS fil system.

Nej, det ville være fjollet.

> Og hvad med hensyn til at dele den store HD op i flere (to)
> partitioner, er det nogle god idé?

Ja.
Pico

Fra : Jegvan Durhuus

Dato : 27-01-03 18:49

> Nu er det da en helt anden måde du vil have det på. Sidst ønskede du at
bibeholde et kørende Win 2000.

Nej, det er faktisk det sammen, måske udtrykker jeg mig ikke klart, fordi at
jeg ville bibeholder 2000, var at jeg kunne ligge en sikkerhedskopiering af
mine dokumenter, dl-filer og personlige indstillinger ca 8 Gb på den, så var
jeg fri for at skulle brænde dem på cd´ere (min brænder er ikke så hurtig).
Nu var min idé så at formatere C (som er den lille hd) ændre den til f.eks
G, kopiere mine filer der over, derefter formatere den store, ændre den til
C, eller som I foreslår laver to partitioner på den.

Det kan jeg vel godt gøre uden at der ske noget med E-drevet, når jeg
formatere C-drevet?

Jegvan