Sår på benet - hjælp!
Fra : RHR

Dato : 27-01-03 12:03

Hej Gruppe!

Min vidunderlige schæfercolliegoldenbernerulvelab har fået et sår på det ene
bagben omkring albuen. Han fik det da han var ude og kege med min anden
hund, en schæferlab. Jeg renser det 2 gange dagligt med brintoverilte men
når han er alene så bider óg slikker han idet. Forbindinger bider han af..
Hvad skal jeg gøre for at få det til at hele, han er ikke besværet af det,
når jeg er hjemme lægger han slet ikke mærke til det, men jeg vil jo gerne
have det til at hele.. Håber der er nogen der har en god ide?

Mvh
Rikke

Fra : Mallo

Dato : 27-01-03 12:09

"RHR" <rikkehave@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg er hjemme lægger han slet ikke mærke til det, men jeg vil jo gerne
> have det til at hele.. Håber der er nogen der har en god ide?

Halskrave? En af de der plasticdimser i en periode?

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-01-03 13:05

Hej Rikke

Jeg ville klart skifte fra Brintoverilte til Kamille-te! Det er betydelig
sundere og er der ikke infektion i såret, så er det rigeligt at rense det i
det. Du laver et udkog ved at sætte feks. 1 l vand over i en gryde og putter
2 breve (eller 2 tsk.) kamille i. Lad det koge op og lad det koge i 1 minut
ca. Så har du en go' stærk rensende blanding. Si den og lad den køle ned.
Rens så såret et par gange i udtrækket. (Lunkent ville være at foretrække
for hunden tror jeg)

Jo mere du piller ved det jo længere tid tar' det at heles. Et sundt sår
heles hurtigst uden indblanding. Dvs. på den naturlige måde. Dog er det godt
lige at være et skridt foran en evt. infektion med den kamille-blanding. Så
snart såret er godt tørt, så skal du bare holde fingrene fra det.

Rinnie

Fra : Michael Petersen

Dato : 27-01-03 13:09

"RHR" <rikkehave@get2net.dk> mumbled something in

> [...]
> hele, han er ikke besværet af det, når jeg er hjemme lægger han slet
> ikke mærke til det, men jeg vil jo gerne have det til at hele.. Håber

hej Rikke

Brintoverilte hjælpe til at et sår ikke bliver inficeret men absolut IKKE til
at få såret til at hele. Hvis såret ikke er inficeret vil jeg mene at du skal
afholde dig fra at bruge brintoverilte. Brug istedet Kamillete som Rinnie
forslår

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side http://mcp.amok.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-01-03 13:23

> Brintoverilte hjælpe til at et sår ikke bliver inficeret men absolut IKKE
til
> at få såret til at hele.

Ja, er det ikke noget med at det går ind og "syder" såret op og blødgører
det på den måde?

Rinnie

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 27-01-03 14:37

"R. Ilsøe" <frygtigloes_@hotmaill.com> wrote in message
> [...]
> til
>
> Ja, er det ikke noget med at det går ind og "syder" såret op og blødgører

Jo, man bruger brintoverilte til sår, der ikke skal hele, f.eks. huller i
ørerne o.l. Kamillete er godt, men er der lidt infektion i såret, kan
klorhexidin af typen mundskyl også bruges. Det er en meget mild opløsning
(tror det er 0,6 %?).

Hvis hunden slikker i såret ville jeg også bruge en krave eller en af de
"strømper" man kan købe hos dyrlægen.

-Trine

Fra : Holm

Dato : 27-01-03 15:57

RHR <rikkehave@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Hk8Z9.9$U54.7@news.get2net.dk...
> [...]
> når jeg er hjemme lægger han slet ikke mærke til det, men jeg vil jo gerne
> have det til at hele.. Håber der er nogen der har en god ide?

Hej Rikke

Brintoverilte kan få åbne sår ( hvis de bløder ) til at ilte blodet og
derved bløde igen.
Dette kan være godt i nogle tilfælde , hvor der er betændelse og denne skal
ud !
Kamillete vil jeg ikke anbefale , selvom det er et gammelt godt husråd.
Brug hellere chlorhexidin , det er godt.
Og så ville jeg lade hunden gå med krave når den er uden opsyn.

Jeg har selv brugt samme metode til min egen , og helingen kom meget
hurtigt.
Hvis en hund bliver ved med at slikke i et sår , kan det udvikle sig til et
såkaldt "slikke granolom" og det kræver behandling med salve som indeholder
antibiotika.

Venlig hilsen Holm
( som arbejder på en dyreklinik )

Fra : RHR

Dato : 27-01-03 16:31

Mange tak for jeres hjælp alle sammen, jeg vil prøve med clorhexidin. Jeg
har prøvet at give ham krave på men det skræmpe næsten livet af både ham og
vores andet hund. Han er stor og temmelig klodset så han gik ind i altid med
den på, han havde den på i ca 2 min så kunne jeg ikke nænne det mere Hvad
er det for nogen strømper man kan få?
Mvh
Rikke

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-01-03 17:00

> [...]
med
> den på, han havde den på i ca 2 min så kunne jeg ikke nænne det mere

Rikke, du bør kun ty til chlorhexidrin hvis der er betændelse i! Ja, jeg vil
faktisk mene at hvis det er betændt bør du gå til dyrlægen... Det at din
hund slikker i det kan godt være for at holde det rent. Prøv at gi' såret
fred i et døgn ca. hvis det er infektions-frit, så er det muligt det kommer
helt af sig selv. Det er dårligt at blande sig i den naturlige heling hvis
såret er "sundt"!

Fra : Stine Frandsen

Dato : 27-01-03 18:07

Hej,
Man kan nogle steder købe noget der hedder Bitterspray. Læg en forbinding på
såret og sprøjt lidt bitterspray på forbindingen, det har da kunnet holde
mine hunde af forbindingerne Og det smager virkelig grimt, så hold
vejret mens du sprayer *S*
Stine

Fra : x Vuf x

Dato : 27-01-03 21:09

Mon, 27 Jan 2003 15:57:16 +0100, Holm wrote:

> [...]
>Kamillete vil jeg ikke anbefale , selvom det er et gammelt godt husråd.
>Brug hellere chlorhexidin , det er godt.

Min dyrlæge siger, at hverken Brintoverilte eller Clorhexidin må
hældes i såret. Det er kun beregnet til at holde sårranden ren!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Sander

Dato : 27-01-03 23:14

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

> Min dyrlæge siger, at hverken Brintoverilte eller Clorhexidin må
> hældes i såret. Det er kun beregnet til at holde sårranden ren!

Vi brugte begge dele til et åbent, betændt sår, på en kat engang. Katten
havde en stor "lomme" i ryggen, efter et hundebid.

Dyrlægen anbefalede os, at rense såret med begge dele ( muligvis var
brintoverilten fortyndet ). Katten helede fint.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-01-03 09:12

Der er forskel på en lomme, hvor skidtet kan samle sig og derfor helst skal
holdes åbent, så pus kan løbe ud, og et "fladt" sår. Hvis der ikke er
betændelse i det overfladiske sår, er det bedre at lade det være end at
pille i det hele tiden. Brintoverilte holder som sagt såret åbent og blødt,
men derfor sætter der sig også nemmere snavs. Når først der kommer skorpe på
heler det hurtigt, og der sker ikke noget ved at hunden slikker lidt på det.

:Pia - som ikke er dyrlæge men har haft en del dyr med forskellige sår.

Fra : Sander

Dato : 28-01-03 10:06

> [...]

det.

> :Pia - som ikke er dyrlæge men har haft en del dyr med forskellige sår.

Ja, jeg er godt klar over det med brinoverilte, men hvad er problemet med
Clorhexidin ? Er det, det samme problem ? Altså med et fladt sår ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Pia J

Dato : 28-01-03 10:13

> Ja, jeg er godt klar over det med brinoverilte, men hvad er problemet med
> Clorhexidin ? Er det, det samme problem ? Altså med et fladt sår ?

Der er ingen grund til at rense et rent sår 2 gange dagligt hvis det er
meget overfladisk. Går det ned i "kødet" ville jeg nok også duppe lidt
klorhexidin på, men ikke pakke det ind. Det lød som om såret var gammelt og
derfor ikke særlig dybt.

:Pia

Fra : Winther

Dato : 28-01-03 09:21

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> "x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse

Brug dog almindelig vand med brun sæbe. Det renser og lindrer.

Vh. Winther

Fra : x Vuf x

Dato : 28-01-03 13:25

Tue, 28 Jan 2003 09:20:45 +0100, Winther wrote:
> "x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev...

>Brug dog almindelig vand med brun sæbe. Det renser og lindrer.

Jeg brugte sæbespåner sidst. Men det var til et sår,
der SKULLE holdes åbent, så betændelse kunne komme ud.

Fra : Is

Dato : 28-01-03 20:03

> [...]
> når jeg er hjemme lægger han slet ikke mærke til det, men jeg vil jo gerne
> have det til at hele.. Håber der er nogen der har en god ide?

---
Hej

Forslag om skærm tilslutter jeg mig også !

Men til renholdelse af sår bruger jeg
Iobac Vet.
det er noget jeg har fået ved min dyrlæge, og minder om jod, men det svier
ikke !!!

ufortyndet -- til desinfektion af sår
1% opløsning -- til rengøring af sår

Jeg bruger det også på mig selv hvis jeg har et sår der er flere dage om at
hele, specielt hvis jeg har brandsår / vabler der skal holdes rene, og huden
er dejlig blød bag efter (ikke tør)

Mon ikke det også kan fås på apoteket ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Winther

Dato : 29-01-03 11:05

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse1@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
huden
> er dejlig blød bag efter (ikke tør)
>
> Mon ikke det også kan fås på apoteket ??

For at få en god opheling er det netop vigtig, at der ikke udvikles tykke
sårskorper, hvor der bagved nemt bliver grobund for en infektion. Først når
der er godt ophelet indefra, skal såret bare have luft.
Der findes mange midler til sår fra de forskellige medicinalfirmaer, et har
de til fælles, det er hundedyrt, og intet af det er bedre end brun sæbe
eller sæbespånevand til sårrensning.
Hvis der skal forbinding på, kan jeg godt i en periode komme i tanke om at
bruge klorhexidinsalve, som dels renser, men også forhindrer, at såret
hænger i forbindingen, og blødgør evt. tykke sårskorper.

Jeg var selv uheldig at blive bidt for et stykke tid siden under leg med en
hund. Det var i håndleddet og både knogler og sener kunne ses i bunden. Det
blev vasket i brun sæbevand inden besøg på skadestuen. De så ingen grund til
at rense yderligere inden jeg blev lappet sammen.

Vh. Winther