fod til meter
Fra : Sune

Dato : 26-01-03 22:22

Hej
Hvordan er det nu man omregner fod til meter ?

Eks. hvor lang er en 17 fods båd i meter ?

vh Sune

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 26-01-03 22:52

"Sune" <NOSPAM@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hvordan er det nu man omregner fod til meter ?
>
> Eks. hvor lang er en 17 fods båd i meter ?

1 fod = 0.3048 meter
17 fod = 5.1816 meter

kilde: http://www.onlineconversion.com

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Sune

Dato : 26-01-03 23:00

Tak for det
vh Sune

"Peter Ingsø Laursen" <peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> skrev i en meddelelse

> 1 fod = 0.3048 meter
> 17 fod = 5.1816 meter
>
> kilde: http://www.onlineconversion.com

Spændende side

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 28-01-03 09:18

Husk at der er forskel på fødder !
En fod er lig 12 tommer.
En dansk tommer =2,50 cm, en fod lig 30,0 cm

En engelsk tomme (inch) = 2,54 cm

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Lars Poulsen

Dato : 28-01-03 10:38

Erik

Du har runder lige lovlig hårdt af i de danske mål

Erik Breum Petersen wrote:
> Husk at der er forskel på fødder !
> En fod er lig 12 tommer.
> En dansk tommer =2,50 cm, en fod lig 30,0 cm

Nej - en dansk tomme = 2,615 cm ~ 1 fod = 31,385 cm

_/)_/)_/)_

Venlig hilsen -og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Calle.

Dato : 13-07-05 22:08

Lars Poulsen wrote:
> Erik
>
> Du har runder lige lovlig hårdt af i de danske mål

> Nej - en dansk tomme = 2,615 cm ~ 1 fod = 31,385 cm

Nej. 1 tomme er 25,4mm.
--
Calle.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-07-05 00:10

"Calle." <fake@fake.fake> said in news:tofBe.9$Gp.8@news.get2net.dk:

> Nej. 1 tomme er 25,4mm.

Og 1 fod er 12 tommer = 30,48 cm

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 14-07-05 12:24

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in news:Xns9693BCA4C03A25689lh236589
@62.243.74.162:

> Og 1 fod er 12 tommer = 30,48 cm

Det er rigtigt at det er vanskeligt at konvertere når der er 30 fødder og
ni tommer at vælge mellem.

Jeg har selv lige konverteret forkert.

En dansk fod er 31,41 cm. Er der nogen der kan bekræfte dette.

Jeg mener stadig at en tomme er 25,4 mm.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 14-07-05 12:50

> [...]
>
> Jeg har selv lige konverteret forkert.
>
> En dansk fod er 31,41 cm. Er der nogen der kan bekræfte dette.
>
> Jeg mener stadig at en tomme er 25,4 mm.

Her er så hvorfor der er forvirring og jeg i tvivl om det i virkeligheden
ikke hører til i dk.videnskab

Ifølge http://www.onlineconversion.com/length_all.htm

1 feet [pre-1963 Canada] = 0.325 meter
1 feet [Egypt] = 0.36 meter
1 feet [France] = 0.3248406 meter
1 feet [international, U.S.] = 0.3048 meter
1 feet [iraq] = 0.316 meter
1 feet [Netherlands] = 0.28313 meter
1 feet [Rome] = 0.296 meter
1 feet [survey] = 0.3048006 meter
1 chinese foot = 0.371475 meter
1 Scots foot = 0.30645 meter
1 cape foot = 0.314858 meter
1 Paris foot = 0.3248406 meter
1 fod = 0.3141 meter

1 inch [international, U.S.] = 0.0254 meter
1 cape inch = 0.0262382 meter
1 chinese inch = 0.0371475 meter

1 mile [nautical, international] = 1,852 meter
1 mile [nautical, UK] = 1,853.184 meter
1 mile [nautical, US] = 1,852 meter

For sjov men virkelig eksistrende: 1 pik = 0.71 meter

Ifølge Politikens Store Ordbog:
tomme subst. -n, -r, -rne
1. et længdemål: 1 tomme = 1/12 fod = 2,54 cm svarende til en engelsk
inch
(foræld.) et gammelt dansk længdemål: 1 tomme = 1/12 fod = 2,615 cm

fod subst. -en, fod, -ene
1. et længdemål: 1 fod = 12 tommer = 30,4 cm svarende til en engelsk foot
(foræld.) et gammelt dansk længdemål: 1 fod = 12 tommer = 31,4 cm

Ifølge Breitlings Unit Converter er tommer og fod det samme som
International/US målene ovenfor.

Ifølge Gyldendals Røde ordbøger er en dansk tomme 2,615 cm. omtrentligt
svarende til en engelsk inch på 2,540.
Godt gået Gyldendal.

Så er det fuldstændig afklaret.

Jeg formoder at vi gør klogest i at holde os til at en tomme er 2,54 cm
og at en fod er 12 tommer af denne US/internationale type.

--
Lars Holst

Fra : Calle.

Dato : 14-07-05 16:16

Lars Holst wrote:
> 1 inch [international, U.S.] = 0.0254 meter
Hvilket, er den vi bruger her i dk.

--
Calle.

Fra : Madsen

Dato : 14-07-05 22:22

Calle. wrote:
> Hvilket, er den vi bruger her i dk.

Ja, men det er ikke en Dansk tomme.
Og jeg ved godt at den ikke bruges mere, men har du en Gammel "opskrift" der
anvender Danske tommer kommer man galt afsted hvis man anvender US tommer
til omregning.
--
Madsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-07-05 21:45

Således meget smukt illustreret hvorfor man skal bruge metersystemet og
droppe at det fod-pjat. Jeg aner ikke hvad min båd er i fod, men jeg ved den
er 8 meter lang; uanset hvor i verdenen den sejler ....

Fod og tommer bør kun bruges underholdende diskussioner. Personligt gav
kommentaren med kinesernes fod mig mest morskab. Tak for det.

Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-07-05 00:52

"Calle." <fake@fake.fake> skrev

> Nej. 1 tomme er 25,4mm.

Nej, det det er ikke rigtigt i den sammenhæng, du tager citaterne fra. En
engelsk tomme er 24,5 mm mens en dansk tomme inden man brugte imperial
enheder var 26,1545 mm.

For at det ikke skal være løgn, så har der også været forskel på US, UK og
andre tommer.

Claus

Fra : Lars Holst

Dato : 14-07-05 12:27

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
> imperial enheder var 26,1545 mm.
>
> For at det ikke skal være løgn, så har der også været forskel på US,

Det sjove er at en kinesisk fod er større end en dansk fod.

--
Lars Holst

Fra : Madsen

Dato : 14-07-05 22:25

Lars Holst wrote:
> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> Det sjove er at en kinesisk fod er større end en dansk fod.

Det er fordi at de er bukket højrer oppe
Det er nemmelig forklaringen på hvorfor kinesere er så små )
--
Madsen

Fra : Calle.

Dato : 14-07-05 16:15

Claus Tersgov wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev

Ja, men det er 25,4 vi regner med i metalindustrien

--
Calle.

Fra : Egon Stich

Dato : 14-07-05 19:43

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Ja, men det er 25,4 vi regner med i metalindustrien
>
> --
> Calle.

Der er danske og engelske tommer.
(Samt et utal af andre. hvert land, næsten, havde sin egen.)
Den engelske er 25,4 mm.
Den danske 26,14 mm
Der regnes altid 12 tommer til en fod.
(Den engelske bruges i jernindustrien her til lands. Den danske brugtes i
træindustrien.)

MVH
Egon

Fra : Calle.

Dato : 14-07-05 21:57

Egon Stich wrote:
> [...]
> Den danske 26,14 mm
> Der regnes altid 12 tommer til en fod.
> (Den engelske bruges i jernindustrien her til lands. Den danske

Ja, men den engelske er den de kalder international, som også kan ses i en
af ovenstående indlæg
--
Calle.

Fra : Søren Friis

Dato : 17-07-05 23:07

Du kan få google til at gøre det.
En søgning på fx "inch in mm" giver svaret:
1 inch = 25.4 millimeters

Den kender også en masse andre termer.
Fx: gallon in liter   => 1 US gallon = 3.7854118 liter
2 minutes in seconds   => 2 minutes = 120 seconds
150 us dollars in danish kroner   => 150 U.S. dollars = 926.400563 Danish
kroner

Alt i alt et MEGET anvendeligt værktøj!

Mvh Søren Friis

Fra : Mogens

Dato : 26-01-03 23:37

On Sun, 26 Jan 2003 22:21:40 +0100, "Sune" <NOSPAM@nospam.com> wrote:

>Hvordan er det nu man omregner fod til meter ?

www.camadsen.dk/units.htm

/MK

Fra : lpolp@netscape.net

Dato : 27-01-03 04:00

Hej Sune

Du multiplicerer (ganger) længden målt i fod med 0,31385 - så har du
længden i meter.
I øvrigt findes der en meget sjov og nyttig side på nettet hvor du kan
lave alle mulige omregninger uden at skulle have fat på papir, blyant
og lommeregner - god fornøjelse på: http://www.saack.dk/omregning.shtml

_/)_/)_/)_

Fra : Lars Poulsen

Dato : 27-01-03 04:10

Hej Sune

Du skriver fod - så jeg går ud fra det er danske "fødder" du mener.
I så fald multiplicerer (ganger) du længden målt i fod med 0,31385 -
så har du længden i meter.

Dvs. 17 fod = 5,336 m

I øvrigt findes der en meget sjov og nyttig side på nettet hvor du kan
lave alle mulige omregninger uden at skulle have fat på papir, blyant
og lommeregner - og skifte mellem engelske og danske enheder.

Fra : jens skov

Dato : 27-01-03 16:51

Lars Poulsen <LarsPoulsen@mail.dk> wrote in message news:<3E34A305.2000602@mail.dk>...
> [...]
> lave alle mulige omregninger uden at skulle have fat på papir, blyant
> og lommeregner - og skifte mellem engelske og danske enheder.

tag ikke fodmål for en alt for præcis angivelse af en båds længde her
er et udsnit af 17 fods både fra udkig.dk :
leisure 17: 5,18 m
capri 17: 5,28 m
fåborg kragejolle: l.o.a. 5,25 m
Fox/jouet: 5,08 m
joemarin 17 l.o.a. 5,20 m
Lohi 17 l.o.a. 5,27 m
adskillege både er også vokset i "fodlængde" efterhånden som nye
årgange er lanceret fx bianca 28, der orindelig hed bianca 26.
med venlig hilsen JensS

Fra : lpolp@netscape.net

Dato : 27-01-03 23:42

heraf kan man altså lære at kun ganske få både altså holder målet rent
"fodmæssigt"

Fra : Sune

Dato : 27-01-03 17:26

Tak for svarene.