begynderhjælp venligst: 1) søgeord 2)bille~
Fra : erik

Dato : 26-01-03 20:39

Hej
Nu har jeg lavet en lille hjemmeside om slægtsforskning; men hvordan finder andre
den, hvis de søger i f.eks. Google under "slægtsforskning". Kan man indlægge
"søgeord" på ens hjemmeside??

Og så tog jeg i går til en fødselsdag nogle digitale billeder, som jeg gerne vil
lægge ud på min side.
Alle 40 billeder er "for store" (og er på ca. 7oo kb).
Er der en smart måde at formindske dem på i et huk, e.v.t. så de passer til den
ramme de bliver vist i.
(det eneste jeg kunne finde ud af, var at "ændre størrelse" (til 40%); men det er
tungt)

og tak for hjælp
Erik R.N.

Fra : jopa

Dato : 26-01-03 21:44

"erik" skrev bla.
> [...]
finder andre
> den, hvis de søger i f.eks. Google under "slægtsforskning". Kan man

Prøv her www.metamaten.dk
Det skal sættes i din header.

> Alle 40 billeder er "for store" (og er på ca. 7oo kb).
> Er der en smart måde at formindske dem på i et huk, e.v.t. så de passer
til den
> ramme de bliver vist i.

Kan flere grafikprogrammer prøv at spørge i

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-01-03 22:38

erik says...
> Nu har jeg lavet en lille hjemmeside om slægtsforskning; men hvordan
> finder andre den, hvis de søger i f.eks. Google under "slægtsforskning".
> Kan man indlægge "søgeord" på ens hjemmeside??

Netop Google er ligeglad med hvad du mener er gode søgeord. Den kigger
i stedet på sidens indhold. Men ellers er http://www.metamaten.dk som
jopa anbefaler, et godt bud.

[Snip Billeder på 700kb]

> Er der en smart måde at formindske dem på i et huk, e.v.t. så de passer
> til den ramme de bliver vist i.

Det er bedst at tilpasse dem til en fast størrelse. Dynamisk tilpasning
til en ramme vil betyde at det er browseren, der skal forstørre eller
formindske - det er de ikke alt for gode til.

> (det eneste jeg kunne finde ud af, var at "ændre størrelse" (til 40%);
> men det er tungt)

Det ændrer ikke ved de 700KB. Du skal ind og ændre på hvor mange pixels
billederne er på og hvor hårdt du pakker dem. Jeg gætter på at du har
et 2 megapixel kamera og at det gemmer billederne ved omkring 95%
kvalitet i JPEG (det passer sådan ca. til de 700KB).

Til visning på nettet er det nok mere passende med f.eks. 1/4
pixelstørrelse (800x600 pixels) og 75% kvalitet. Det burde give
filstørrelser omkring 60-100KB.

Der findes mange programmer, der kan klare den slags. Et bud er
IrfanView, der er gratis. Jeg har desværre ikke HTTP-adgang lige nu,
men mon ikke Google kan hjælpe med at finde det?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-01-03 23:01

Toke Eskildsen wrote:
> erik says...

> Netop Google er ligeglad med hvad du mener er gode søgeord. Den kigger
> i stedet på sidens indhold.

- og den lægger mest vægt på det indhold som du markerer til at have
mest vægt, dvs en tekst i <h1> er et bedre hit end en i <p> i bunden af
siden.

til billedarbejdet er irfanview nævnt, en anden (gratis) mulighed er
GIMP som også kan både det med at beskære, resize og gemme i en mere
passende jpeg-kompression.

/Jesper Brunholm

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-01-03 00:25