MS Windows
briani 27239
XP Home vs. XP Pro
Fra : Martin S.

Dato : 26-01-03 19:27

Kan nogen fortælle mig, hvilke forskelle der er i XP Home og XP Pro mht. at
logge på som forskellige brugere?
Jeg har selv XP Pro, men står og skal købe en XP-version til mine forældre.
Kan man med XP Home logge på som forskellige brugere og dermed IKKE have
adgang til andre brugeres mapper og filer?

MVH Martin

Fra : Peter

Dato : 27-01-03 11:26

Jeg ved ikke meget om forskellen bortset fra at når det gælder netværk så
kan du fx ikke logge på domæner... Du kan selvfølgelig godt logge på med
andre brugernavne - ingen tvivl, og dermed kan du godt lave brugerdefinerede
mapper...

Hilsen fra Peter

:
: MVH Martin
:
:

Fra : Martin S.

Dato : 28-01-03 01:02

"Peter" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan du fx ikke logge på domæner... Du kan selvfølgelig godt logge på med
> andre brugernavne - ingen tvivl, og dermed kan du godt lave

Jeg frygtede, at når den hed "Home" så var den kun beregnet til én person og
at man ikke kunne oprette flere brugere eller gæste-login.
Bliver data krypteret ligesom i XP Pro?

MVH Martin

Fra : Madsen

Dato : 28-01-03 01:15

Martin S. skrev:

> Bliver data krypteret ligesom i XP Pro?

Nej. Prøv at kigge følgende side:
<http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.asp>

Madsen.

Fra : Martin S.

Dato : 28-01-03 03:07

> Nej. Prøv at kigge følgende side:
> <http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.asp>

Der står at XP Pro har: "Encrypting File System - protects sensitive data in
files that are stored on disk using the NTFS file system."
Vil det sige, at XP Home ikke kan køre med NTFS med kun med FAT32??

/Martin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-01-03 09:24

Nej, den kan sagtens køre NTFS.

On Tue, 28 Jan 2003 03:06:57 +0100, "Martin S."

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-01-03 15:19

"Martin S." <feedback56@hotmail.com> skrev :

>Vil det sige, at XP Home ikke kan køre med NTFS med kun med FAT32??

Nej, men du kan ikke kryptere filer i Home.

Fra : Martin S.

Dato : 28-01-03 15:28

> Nej, men du kan ikke kryptere filer i Home.

Okay. Men hvis man i Home har oprettet 2 forskellige brugere, kan man så
skjule filerne for hinanden ligesom i Pro? Skal bare lige være 100% sikker
her
Der er vel forskel på at skjule filerne og så kryptere de skjulte filer.

/Martin

Fra : Madsen

Dato : 28-01-03 15:34

Martin S. skrev:

> Okay. Men hvis man i Home har oprettet 2 forskellige brugere, kan
> man så skjule filerne for hinanden ligesom i Pro? Skal bare lige
> være 100% sikker her

For at kunne skjule filer for andre brugere, må man vel have mulighed
for Access Control(?) og det har Home-versionen ikke ifølge det link
som jeg sendte i <news:Xns9311CC3C9707.thomas@madsen.tdcadsl.dk>.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 30-01-03 19:48

Madsen wrote:

> For at kunne skjule filer for andre brugere, må man vel have mulighed
> for Access Control(?) og det har Home-versionen ikke ifølge det link
> som jeg sendte i <news:Xns9311CC3C9707.thomas@madsen.tdcadsl.dk>.

Man kan gøre mapper private i XP home, men mapperne skal være i
brugerens Dokumenter mappe.

Ønsker man så at gøre en mappe privat på f.eks D-drevet, skal man
fortælle XP at D-drevet er Dokumenter mappen. Det gør man ved at
højreklikke på dokumenter på skrivebordet og vælge egenskaber / flyt.
Man kan så bare sige nej til at flytte indholdet til den nye placering.
Når man så har gjort mappen privat, ændrer man bare indstillinger for
dokumenter tilbage til det gamle igen.

For at overdrage rettigheder til en anden bruger skal man starte op i
fejlsikker tilstand og vælge en bruger med administrator rettigheder.

Ovenstående er noget jeg selv har fumlet mig frem til, så jeg tør ikke
sige om der er en bedre måde at gøre det på.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 30-01-03 23:32

Edmund skrev:

> Man kan gøre mapper private i XP home, men mapperne skal være i
> brugerens Dokumenter mappe.

Aha. Tak for info.

> Ovenstående er noget jeg selv har fumlet mig frem til, så jeg tør
> ikke sige om der er en bedre måde at gøre det på.

Jeg har aldrig prøvet en WinXP Home-version, så det tør jeg heller
ikke at sige noget om.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 31-01-03 22:02

Madsen wrote:

> Aha. Tak for info.

Jeg fandt lige ud af at det faktisk er hele brugermappen og eller
undermapper man som standard kan gøre privat.
Altså f.eks C:\Documents and Settings\Madsen.

Men det kan man som sagt omgå ved at sige at dokumenter skal flyttes til
C:\
Ved at skrive C:\ og ikke C:\Dokumenter er det hele C-drevet der virker
som dokumenter mappe.

Man skal også køre NTFS for at gøre mapper private

--
Mvh Edmund