? PENSELALGER
Fra : hans

Dato : 26-01-03 16:32

Hej

Kommer de af formeger eller lidt lys - eller af helt andre årsager ?

Tak for et svar !!

hans

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 26-01-03 18:28

Kommer af for meget fosfor i vandet.Du fodrer måske for meget eller renser
akvariet for lidt.

Fra : Plesner

Dato : 26-01-03 18:56

> Kommer af for meget fosfor i vandet.Du fodrer måske for meget eller
> renser akvariet for lidt.

I følge den litteratur jeg har om emnet (bl.a. bind 1 af Aquarien atlas fra
Mergus), skyldes det ikke specifikt fosfor, men derimod et overskud af
næringsstoffer i vandet kombineret med underskud af CO2.

Plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 26-01-03 19:12

Ok, men jeg har undersøgt det nøje med hjælp fra nettet og neonfisken, og
fosoforværdien er altid høj ved penselalger, får du fosforværdien ned
forsvinder de.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-01-03 20:29

hans wrote:
> Kommer de af formeger eller lidt lys - eller af helt andre
> årsager ?

Som andre har nævnt, så er det vist af for mange
næringsstoffer i vandet - men det kan da vist godt
inddirekte skyldes lyset ?

Hvis planterne ikke får tilstrækkeligt og
ordentligt lys - så gor de ikke optimalt -
og de bruger så ikke næringstofferne.....

Så det hele hænger jo sammen......

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-01-03 22:09

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvis planterne ikke får tilstrækkeligt og
> ordentligt lys - så gor de ikke optimalt -
> og de bruger så ikke næringstofferne.....

Hej :)
Den der kan jeg også gå ind for :) For jwg laver gode vandskifte på ca 30 -
40 % hver 14 dag, plus at jeg fodre minimalt (selv om mine fisk får mad to
gange om dagen)...... Men fodrede jeg mindre, ville mine fisk gå løs på
hinanden, for at få noget mad.....
Jeg har også observeret det der med lyset.... Det er nemlig et år siden jeg
skiftede lysrør sidst, og lige pludselig så kom algerne tilbage - og det
eneste som ud over at rørerne er brugt, er ændret i akvariet, er at jeg
måtte finde nyt hjem til min gibbiceps, som for at sige det mildt, havde
vokset ud af karet...... :)
Hilsen Ditte

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 26-01-03 22:53

Læs denne her, der er en god beskrivelse om årsagen til alger mm.
http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=221

/Thomas

Fra : Plesner

Dato : 26-01-03 23:12

> Læs denne her, der er en god beskrivelse om årsagen til alger mm.
> http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=221

Problemet er bare, at artiklen behandler alger, som om de alle var
forårsaget af det samme. I virkeligheden kræver de forskellige typer
alger ikke de samme forhold for at udvikle sig. Artiklen forenkler efter
min mening tingene så meget, at brugsværdien af de oplysninger, der er i
artiklen er - skal vi sige - begrænset ?

Grønalger kommer typisk som følge af for mange næringsstoffer i vandet og
for meget lys.

Trådalger er nært beslægtet med grønalger og opstår under lignende
forhold.

Blågrønalger kommer typisk som følge af for højt nitrit- og nitratindhold
i vander, hvor vandkvaliteten er blevet så dårlig, at grønalger ikke
længere kan vokse.

Kiselalger opstår i meget kalkholdigt vand, mens det, der populært kaldes
brunalger (men slet ikke er det) opstår som følge af for lidt lys og
dårlig vandkvalitet.

Penselalger opstår som tidligere nævnt, når der er for mange
næringsstoffer kombineret med CO2-mangel.

Der findes flere algetyper, men her er nævnt nogle af de almindelige.

Plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 26-01-03 23:20

Læs artiklen, der skulle være et punkt der henviser til en anden artikel på
siden hvor de forskellige alger og bekæmpelser er beskrevet.

Fra : Plesner

Dato : 27-01-03 01:11

> Læs artiklen, der skulle være et punkt der henviser til en anden
> artikel på siden hvor de forskellige alger og bekæmpelser er
> beskrevet.

Nu gider jeg ikke læse mere swahili eller svensk eller hvad det nu er. Jeg
læste også omtalte artikel - hvis du mener, at det var den der skulle læses
i stedet, skulle du måske have linket til den i stedet for den, du rent
faktisk startede med at anbefale. Der stod intet konkret om, hvad alger
skyldes - rent bortset fra noget med, at det uden tvivl opstår 'vid brist
på specifika näringsämnen, felaktig belysning eller felaktig vattenkemi.' -
intet konkret og så generelt, at det ikke hjælper det store.

Plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 27-01-03 02:26

Kom igen, her prøver man at hjælpe og bliver svinet til.Jeg læste den og
blev klogere, men måske har du kun en brik at flytte rundt med.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 27-01-03 05:02

Ok, det er vel ikke så svært at finde lidt info, hvis man først er inde på
en side.
Men her er et par links til alger og hvordan de bekæmpes.
http://www.backtonature.org/akvarium/images/algbekampningsschema.pdf

http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=222

Og det er på svensk, og hvis du/i ikke vil læse svensk, so be it.

/Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-01-03 19:19

> [...]

> min mening tingene så meget, at brugsværdien af de oplysninger, der er i
> artiklen er - skal vi sige - begrænset ?

Yderst enig - ren overfladiskhed uden substans.

> Blågrønalger kommer typisk som følge af for højt nitrit- og nitratindhold
> i vander, hvor vandkvaliteten er blevet så dårlig, at grønalger ikke
> længere kan vokse.

Det er jeg så til gengæld ikke helt enig i. Uden at have slået op, er jeg
meget sikker på at blågrønalger (der i parantets bemærket ikke er nærmere
beslægtet med de andre alger end jeg er med en vandmand - de beskrives i
litteraturen oftest som cyanobakterier) netop er i stand til selv at
syntetisere kvælstofforbindelser, hvorfor man ikke kan bekæmpe dem ved at
sænke nitrit/nitratindholdet. De omdanner blot alm. N2. Derimod er det en
forudsætning at der er fosfat tilstede.

> Kiselalger opstår i meget kalkholdigt vand, mens det, der populært kaldes
> brunalger (men slet ikke er det) opstår som følge af for lidt lys og
> dårlig vandkvalitet.

Er det diatomerer?

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 27-01-03 20:14

[Blågrønalger]
> [...]
> bekæmpe dem ved at sænke nitrit/nitratindholdet. De omdanner blot alm.
> N2. Derimod er det en forudsætning at der er fosfat tilstede.

Blågrønalger er ganske rigtigt cyanobakterier eller såkaldte
prokaryotiske organismer. Det er deres udseende, der har givet dem det
noget misvisende navn.

Jeg har for en sikkerheds skyld lavet et par søgninger på nettet (man kan
jo huske forkert). Netop nitrit- og nitratindholdet er ofte en
medvirkende faktor, men for at gå mere i detaljer, så ligger
cyanobakterierne i konkurrence med de andre bakterier, der er i et
akvarium. Hvis man f.eks. ikke har et velfungerende filter med en god
bakterieflora, så vil der være noget, som cyanobakterierne kan leve af.
Af samme grund ser man ofte netop blågrønalger i relativt nyanlagte
akvarier.

[kiselalger]
>Er det diatomerer?

Ja, netop.

Plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 27-01-03 20:23

Dårlig kommentar, en gut spørger om hjælp og jeg prøver at hjælpe.Har haft
akvarie i 14 år, jeg kender de forskellige algetyper og hvad de kommer
af.Henviser til en side hvor der er noget godt læsestof, så bliver man
nedrakket.Mage til svineri skal man lede længe efter.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-01-03 07:59

"Thomas Jørgensen" <psxdemon2@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> af.Henviser til en side hvor der er noget godt læsestof, så bliver man
> nedrakket.Mage til svineri skal man lede længe efter.

Nu handler det ikke så meget om dig, som om den artikkel, du henviser til
som dokumentation for nogle påstande om at 'fosoforværdien er altid høj ved
penselalger, får du fosforværdien ned forsvinder de'. Jeg mener at dette
udsagn er forkert, og det er vel en del af usenets natur, at man har
indflydelse på, hvad man selv skriver, men at andre - inden for fundatsen -
er fri til at skrive lige præcis hvad man ønsker.
Derfor er det en misforståelse, at man har krav på at få svar på de
spørgsmål, man stiller, ligesom man ikke kan bestemme at en tråd ikke må
udvikle sig væk fra udgangspunktet. Og begynde at tale om 'svineri' lige så
snart man ikke bliver strøget med hårerne, der er skudt helt forbi. Der er
så vidt jeg kan se ikke blevet rettet personangreb mod dig - med mindre du
finder at en (IMHO berettiget og rent faglig) modgåelse af noget du har
skrevet, er et personangreb. Men sådan er usenet!

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-01-03 19:14

> Læs denne her, der er en god beskrivelse om årsagen til alger mm.
> http://www.backtonature.org/akvarium/artikel_visa.asp?NR=221

Uendelig tynd kop te - godt der ikke er spildt papir på den.

vh
Jan

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 27-01-03 20:23

Fra : Plesner

Dato : 27-01-03 20:37

> Dårlig kommentar, en gut spørger om hjælp og jeg prøver at hjælpe.

Jamen det er bestemt heller ikke dig, kritikken går på.

> Har haft akvarie i 14 år,

Og jeg har haft det en del længere, men alligevel mener jeg, at jeg til
stadighed kan lære nyt - blandt andet ved at høre, hvad andre mener om
forskellige emner med relevans til vores fortrinlige hobby.

> jeg kender de forskellige algetyper og hvad de kommer af.

Jamen så ved du jo også, at de forskellige algetyper ikke kan behandles
som en og samme ting.

> Henviser til en side hvor der er noget godt læsestof, så
> bliver man nedrakket.

Læsestof ja, men godt var vi så et par stykker, der ikke mente - det var
generaliseret i en grad, så det efter vores mening var uanvendeligt. Og
det var artiklen ikke dig, vi forholdt os til.

>Mage til svineri skal man lede længe efter.

Det hedder divergerende opfattelser. Den slags møder de fleste jævnligt.
At stifte bekendtskab med andre opfattelser kan være en måde at udvide
sin horisont på.

Plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 27-01-03 20:41

Jeg finder det skema jeg gav et link til meget brugbart, det er meget god at
have i baghånden.Skemaet viser lidt grundlæggende regler for at undgå alger,
men hvis vi snakker vandets kemi falder de fleste fra, derfor disse link.

/Thomas