[DVD] BlockBuster
Fra : Don G.

Dato : 26-01-03 15:53

Hejsa NG,

Nu har jeg flere gange oplevet noget mærkeligt når jeg har lejet DVD-film i
BlockBuster: På den obligatoriske "advarsel" inden filmen står der "Denne
film er ikke til udlejning..." -Hvordan kan det forekomme? I de gamle dage
med VHS stod der altid "Udlejningskasette" og omvendt på købefilm.

Hvad er forklaringen?

Mvh. Don G.
http://don-g.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 26-01-03 16:18

Hej!

"Don G." wrote:

> [...]
> film er ikke til udlejning..." -Hvordan kan det forekomme? I de gamle dage
> med VHS stod der altid "Udlejningskasette" og omvendt på købefilm.

Forklaringen er penge! Jeg tror ikke man gider trykke 200 lejekopier af en DVD -
det er meget lettere at smide købe-skiver i coverne istedet... At deres advarsel
så bliver volapyk mht. en lejefilm er vi enige om :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"If it's got tits or wheels it'll break your heart"

Fra : Don G.

Dato : 26-01-03 18:41

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev...

> Jeg tror ikke man gider trykke 200 lejekopier af en DVD -
> det er meget lettere at smide købe-skiver i coverne istedet...

Jeg havde selvfølgelig tænkt den tanke, men synes alligevel det var lidt
mærkeligt: Alene BlockBuster i Danmark har 70 forretninger, og når man så
tager deres butikker i resten af norden (de fleste titler er
pan-skandinaviske) + de andre filmudlejnings-kæder der også køber
udlejningseksemplarer af distributørerne + det faktum er de nemt skal have
1-10 (måske flere) eksemplarer - så skal en film vel meget nemt trykkes i
flere tusinde eksemplarer, og så synes jeg da ikke det giver mening!? Så
dyrt er det vel heller ikke at lave den lille ændring og efterfølgende lave
nogle få tusinde kopier!? Når man oveni tænker på hvor mange dårlige B-film
der bliver trykt og solgt i supermarkeder for 30-50kr (hvilket bør indikere
at det ikke er dyrt at producere en DVD), så holder argumentet vel ikke helt
mere? Eller?

Mvh. Don G.
http://don-g.dk

Fra : KaiserSoze

Dato : 26-01-03 23:06

Det er fuldstændigt korrekt!! Det er alt for dyrt at få lavet 2 glasmastere,
så skrives det i stedet på coveret og nogle gange er det trykt på skiven
eller der er bare sat et klistermærke på.

....KaiserSoze

Fra : ct

Dato : 27-01-03 22:53

> Det er fuldstændigt korrekt!! Det er alt for dyrt at få lavet 2
glasmastere,
> så skrives det i stedet på coveret og nogle gange er det trykt på skiven
> eller der er bare sat et klistermærke på.

og dermed har budskabet mistet sin værdi, alle der har en video forretning
kan dermed købe 200 kr.s købekopier istedet og spare pengene til de
'rigtige' skiver. Kunderne kan alligevel ikke se forskel.

DVD'er i mindre antal kan forholdsvist billigt brændes på fabrikken istedet
for trykkes, så det er altså bare leverandørernes nærrighed der spiller ind.

claus

Fra : Don G.

Dato : 28-01-03 04:30

"ct" <claus-fjern-@kjerkegaard.dk> skrev...
> [...]
> fabrikken istedet for trykkes, så det er altså bare
> leverandørernes nærrighed der spiller ind.

....og når det nu vitterligt er sådan det forholder sig, så kan jeg ikke
forstå at leverandørerne gider spare de penge - set i forhold til risikoen
for at udlejerne snyder!?
Jeg er bekendt med at udlejerne i de gamle VHS-kronede dage, skulle betale
omkring 1200kr pr udlejningskassette, og jeg formoder ikke det beløb er
mindre med DVD'er. -Hvis det er tilfældet må filmselskabet da kunne allokere
en smule af de penge til at lave nogle "foolproof" udlejningsskiver...

Jaja, jeg er jo nok gået i selvsving, men jeg kan ganske enkelt ikke begribe
at de ønsker at udsætte sig selv for den risiko

Mvh. Don G.
http://don-g.dk

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 28-01-03 23:33

"Don G." <news@don-gSLET-DETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
allokere
> en smule af de penge til at lave nogle "foolproof" udlejningsskiver...

Jeg tror netop at det forholder sig anderledes. Kender en der på et
tidspunkt havde en videobiks, inden han blev presset ud af blockbuster og
andre store kæder, og han sagde at prisen på udlejningsdvd'er var ca. det
samme som købe dvd'er. Det kan dog have ændret sig da det er mindst 3-4 år
siden.