pc slukker pludselig efter køb af nyt bund~
Fra : Carsten Hansen

Dato : 26-01-03 11:31

Jeg har netop købt et asus a7n8x deluxe og lavet en ren installation af xp
pro dk.

Jeg har nu flere gange oplevet, at pc´en pludselig og ud i den blå luft
slukker af sig selv... (med mit gamle a7v266 har jeg aldrig oplevet
problemet)

Jeg har slået alt det fra ang. genstart, fejlrapportering m.m. jeg kan finde
i windows - men problemet er der stadig....

Jeg tænkte så om det kan have noget at gøre med bundkortet.

Er der et eller andet jeg har overset i BIOS der kan gøre at maksinen
slukker?

Min pc kører med en 1.4 t-bird - temp. ligger mellem 45-49 grader.

Fra : Frank Sondrup

Dato : 26-01-03 12:22

Hej du.

Jeg har samme bundkort, og min gør det samme.!!! Har lige købt det.

Har fundet ud af at hvis computeren står standby når den er slukket så sker
der ingenting. Men slukker jeg på hovedkontakten om natten, og derefter
tænder computeren op næste dag så slukker skidtet bare lige pludselig af sig
selv. Men kun 1 gang, derefter er den stabil..

Så nu lader jeg den bare stå standby, men jeg fatter ikke problemet..

Frank.

Fra : Frank Sondrup

Dato : 26-01-03 12:23

Øh... Jeg har et A7V8X... men anyway

Fra : Rune Christiansen

Dato : 26-01-03 15:53

Jeg havde også problemmer med at maskinen slukker,mit bundkort er også et
A7V8X.

Jeg løste problemet med at udskifte den gamle (som faktisk var helt ny
codegen 300w PSU, med en Q-tec 450W og derefter har det kørt uden
problemmer.

Fra : Frank Sondrup

Dato : 26-01-03 17:03

Okay... Men jeg har en splinter ny Chieftek 340 W PSU...

Og desuden havde jeg ikke problemer før jeg updaterede biosen til 10.10 samt
udskiftede min CPU.

Frank..

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 26-01-03 22:43

Frank Sondrup wrote:
> Okay... Men jeg har en splinter ny Chieftek 340 W PSU...

Den kan også være defekt fra fabrikken af - det er bare sjældent, men
ikke umuligt.

> Og desuden havde jeg ikke problemer før jeg updaterede biosen til 10.10 samt
> udskiftede min CPU.

Skiftede fra hvad til hvad?

Fra : Frank Sondrup

Dato : 26-01-03 23:48

Fra 10.04 til 10.10

Frank.

Fra : Frank Sondrup

Dato : 26-01-03 23:50

Når man søger på nettet ang. problemer med A7V8X bliver man næsten
overvældet af folk som har det samme problem.. Men ingen har løsningen..
Sært.

Frank.

Fra : KeNzO

Dato : 27-01-03 00:58

Nu er jeg sgu forvirret jeg har kigget på det bundkort carsten snakker om
asus a7n8x deluxe og til frank du skriver at dit er et 7v8x, ja men kan tage
gruelig fejl her på de 2 kort.
Nu har jeg et spørgsmål er der problemer med begge type bundkort eller er
der blevet snakket forbi hinanden her ?
Eller skal man have en ny psu som Rune Christiansen skriver for at undgå
dette?
Eller skal jeg til at kigge efter et andet bundkort ?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 27-01-03 10:44

Frank Sondrup wrote:
> Fra 10.04 til 10.10

Suk.
Fra hvilken CPU til hvilken CPU?

Fra : Frank Sondrup

Dato : 27-01-03 17:45

Fra XP1700+ til XP2400+

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 27-01-03 17:51

Frank Sondrup wrote:

> udskiftede min CPU.

Forsvinder problemet hvis du sætter den gamle CPU i igen?

Fra : Frank Sondrup

Dato : 27-01-03 18:49

Har ikke prøvet.. gammel CPU er solgt.

Men tror faktisk det har noget med at gøre at jeg kører 333 på bussen. BIOS
10.08 forberedte MOBO til at køre XP2400 - 2800 og dermed 333+ på bussen.

Jeg har læst mange forum threads med folk der havde samme problem, de havde
alle ca. samme config som mig og kørte alle 333 eller mere på bussen.

Men problemet er jo relativt, i og med at det kun opstår hvis så fremt at
PSU'en bliver slukket, og kun hvis den bliver slukket i lang tid. Hvis den
står alm. standby er den stabil i timer, dage og uger(læs evigt)

Fra : Frank Sondrup

Dato : 27-01-03 21:14

Jeg har vist løst problemet... Jeg satte bios til default, og valgte så en
ting ad gangen mens jeg tjekkede om den crashede hver gang.

Det underlige er at iflg, sisoft sandra så er kernens spænding reduceret fra
65-68 W til stabil 61W. Og jeg har bare sat Volt til auto. Før stod den på
1,650

Mærkeligt, men det løste vist problemet. Så hvis nogen har samme problem kan
de jo prøve det samme.

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 28-01-03 23:54

Jeg har også bøvlet med samme problem, maskinen
slukker pludseligt og umotiveret.
Havde selv en teori omkring PSU'en (Enermax 350W),
men efter at have skiftet til All In One 1.16 driverne
ser det ud til at den ikke genstarter sporadisk mere.
(Testet 1 dag).

--
Søren
s.ladegaard@pc.dk

Fra : Frank Sondrup

Dato : 29-01-03 21:34

Hvad er det for nogle All in one drivere du relatere til ?

Jeg har desværre stadigvæk lidt problemer. Har fundet ud af at det kun sker
når jeg sætter CPU til at køre 333 på FSB'en. Men problemet bliver langt
mindre ved at skrue lidt op for volt'en på DRAM'en..

Desværre er det stadig ikke 100% stabilt ved koldstart, men måske bliver det
det aldrig. CPU'en er trods alt kun bygget til at køre 266 fra fabrikken..så
vidt jeg ved ??

Frank

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 29-01-03 21:57

> Hvad er det for nogle All in one drivere du relatere til ?

Det er driverne til bundkortet (Via chipset driverne hedder feks. Via4in1).
Kan hentes på Asus's hjemmeside, hvor de endda påstår at deres drivere er
nyere
end dem man kan hente hos nVidia som er chip producenten (mon dog).
Jeg må desværre også konstatere at jeg stadig har problemet

> [...]
> når jeg sætter CPU til at køre 333 på FSB'en. Men problemet bliver langt
> mindre ved at skrue lidt op for volt'en på DRAM'en..

Min CPU er en FSB 333mhz, så det burde ikke være problemet.
Jeg vil også lige prøve med lidt ekstra spænding på DRAM'ene, og
giver så lige en melding.

--
Søren
s.ladegaard@pc.dk

Fra : Frank Sondrup

Dato : 30-01-03 16:20

Okay.. Så er jeg med.. Jeg har installeret de nyeste VIA4in1, 4.45 hyperion.
hedder de vist.