Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken skærm er bedst?
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 26-01-03 11:22

Hej.

Jeg står overfor køb af en ny computerskærm, og vil gerne have en, som er
rigtig god til billedbehandling.
Størrelsen skal min. være 19", dog gerne 21".

Gode råd modtages meget gerne.

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse

Fra : Esben

Dato : 26-01-03 11:26

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@123mjang.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> rigtig god til billedbehandling.
> Størrelsen skal min. være 19", dog gerne 21".

Spørg hellere eksperterne i dk.edb.hardware.skaerm - se evt. lidt
tilbage i gruppen først, emnet dukker jævnligt op.

--
Esben

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-01-03 11:45

"Thomas A. Jørgensen" wrote:

> Gode råd modtages meget gerne.

Hvis du er villig til at betale for kompromiløs kvalitet, så
tag et kik på http://www.lacie.com -

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 26-01-03 13:43

> Hvis du er villig til at betale for kompromiløs kvalitet, så
> tag et kik på http://www.lacie.com -

Har været inde og kigge på deres hjemmeside, men synes ikke rigtig, at jeg
kan finde nogle priser under Denmark sektionen.

Jeg var inde på www.computerstore.dk og der var der meget stor forskel på
priserne.

19" lå til 3899 mens 22" lå til 10349. Det synes jeg nu, er et stort spring
for 3".

Er 19" ligeså god som 22", bortset fra størrelsen, og de opløsninger den kan
køre?

Thomas Jørgensen

http://www.mjang.dk

Fjern 123 i min mail adresse

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 26-01-03 13:15

> Jeg står overfor køb af en ny computerskærm, og vil gerne have en, som er
> rigtig god til billedbehandling.
> Størrelsen skal min. være 19", dog gerne 21".

Du går næsten aldrig galt i byen med en Sony skræm eller hvis du har odt med
cash så en Lacie
Men husk et godt grafik kort, og en ordenligt indstilling af din skærm.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 26-01-03 17:34

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> cash så en Lacie
> Men husk et godt grafik kort, og en ordenligt indstilling af din skærm.

Har haft mange skærme, både Lacie, Apple, Eizo m.fl. , men efter min
beskedne mening laver Sony de absolut bedste.

Fra : Olesen

Dato : 26-01-03 17:37

"Jens Bendtsen" <papaji@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Har haft mange skærme, både Lacie, Apple, Eizo m.fl. , men efter min
> beskedne mening laver Sony de absolut bedste.

Kan det ha' noget at gøre med navnet ?
Specielt Philips og Eizo laver fantastiske skærme, -UDEN disse
trinitron-tråde...og har også vundet pænt i tests.

MVH

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 26-01-03 17:48

> "Jens Bendtsen" <papaji@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det ha' noget at gøre med navnet ?
> Specielt Philips og Eizo laver fantastiske skærme, -UDEN disse
> trinitron-tråde...og har også vundet pænt i tests.

Jeg er sgu ligeglad med navnet.

Fra : Madsen

Dato : 26-01-03 19:10

Olesen skrev:

> Specielt Philips og Eizo laver fantastiske skærme, -UDEN disse
> trinitron-tråde...og har også vundet pænt i tests.

Det er vel også værd at tage med hvad disse tråde egentlig er der for.
Trådene holder gittermasken på plads.
Sony's Trinitron og Mitsubishi's Diamontron-billedrør, som bla. Lacie
er udstyret med er gittermaskeskærme. (Sony opfandt gittermasken).

Gittermaskeskærme kendetegnes ofte ved at de slipper væsentlig mere
lys igennem end en hulmaskeskærm gør. Derfor virker hulmaskeskærme
ofte knapt så kontrastrige og mere "grumsede" i farverne end
gittermaskeskærme gør.

Desuden så er der også forskel på hvordan dot pitchen regnes ud på
en gittermaske- og på en hulmaskeskærm. Det er et område som skærm-
producenterne er gode til at sløre for forbrugerne, men det ved de
mere om i skærm-gruppen, hvor det har været oppe før.

Xfut: <news:dk.edb.hardware.skaerm>. Dette indlæg og svar til det vil
havne i den gruppe.

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-01-03 13:01

Du skal også sikre dig et godt grafikkort. Du kan have den bedste
skærm i verden og det vil ikke hjælpe dig hvis du ikke har et
grafikkort der kan levere kvaliteten.

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 26-01-03 17:15

Når man kigger efter ny skærm, skal dot pitch så være høj eller lav?

Thomas.

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 26-01-03 18:29

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@123mjang.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg står overfor køb af en ny computerskærm, og vil gerne have en, som er
> rigtig god til billedbehandling.
> Størrelsen skal min. være 19", dog gerne 21".

Har selv en LG (en 19' "LG Flatron 915FT Plus").
Billedet er efter min mening fuldt på højde med Sony (ikke i nærheden af
LaCie, men hvad er det
Den er flad (rigtig flad, ikke bare et frontglas), og er så vidt jeg ved den
eneste "real flat" uden trinitrontråde - jeg hader dem, nogle er ligeglade,
kan man leve med dem, er LG/Sony plat eller krone.
MVH
Rune Feldt-Rasmussen

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 26-01-03 21:00

"Rune Feldt-Rasmussen" <feldt@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ligeglade,
> kan man leve med dem, er LG/Sony plat eller krone.

Nej, nu må jeg protestere, der er overhovedet ingen sammenligning mellem de
to mærker.
Med et ordentligt grafikkort, vil du se at Sony'en på alle områder er
overlegen

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 26-01-03 23:15

"Jens Bendtsen" <papaji@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
de
> to mærker.
> Med et ordentligt grafikkort, vil du se at Sony'en på alle områder er

Smag og behag som sagt, har haft flere Sony og nu en LG, og er mere end
tilfreds med LG.
Syntes f.eks Sonyen havde problemer med at gengive rent hvidt - selv efter
kalibrering med spider var det noget gnidder.
Det er muligt at at eller andet testresultat sætter Sony forrest?!, men jeg
er som sagt uenig.
Jeg anvender mine skærme til fotoredigering hver dag, og er glad for mit
skift til LG - og det er vel det, der er det vigtigste, at man finder det,
der passer til ens behov og smag?
MVH RFR

Fra : Tom

Dato : 26-01-03 20:37

> Jeg står overfor køb af en ny computerskærm, og vil gerne have en, som er
> rigtig god til billedbehandling.
> Størrelsen skal min. være 19", dog gerne 21".

Lov mig at du køber en Sony G420!!!!

Jeg har selv en G420'er som er en super god 19". Mange vil sikkert hævde at
div. andre mærker er lige så gode til den have pris osv. men desværre er der
ingen vej udenom når det gælder skærme. Du får valuta for hver en
krone...især for den sidste tusse.

-Tom-