Kortholder
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-01-03 23:44

Hej NG

Efter en del snak om søkortplottere etc. dukker pludselig en af mine tanker
fram, som jeg ofte har tænkt når jeg har været ude i lidt vind...

Der er bølger, det blæser... slipper du roret er båden et andetsted henne...
ergo, er den ene hånd fastlåst til roret... den anden skal du så lave
pejliger med, og ikke mindst, styre måle i søkortet... og bregne... det er
jo ikke så let... for i alt den stund dette foregår skal du jo også holde
udkig... specielt når man sejler i vand med grunde... og kompas afmærkninger
som jo kan være særdeles vanskelige at få øje på om der er lidt sågang...

Så jeg ville gerne have en pvc plade eller ligne, der er bukket helt om på
midten så det miner om et plastik chathek... således jegkan lægge mine kort
derind i... og så tenge på mine rute op direkte på pladen, med en tuch der
kan vaskes eller tøres af igen... men materialet er vist problemet, idet pvc
og hvad du nu hedder ikke tåler tuch... ifølge et klågt hovede der arbejder
med disse materialer... Så er der nogen der har en løsning??? eller allerede
har løst det, på en lign. eller måske enda bedre måde...

Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail

Fra : Hans Olsen

Dato : 26-01-03 00:11

Hej
der findes ikke rigtig noget gennemsigtig plast, som kan
tåle tusch eller andet spritholdig stads, jeg har en ven som
bruger en slags gul fedt blyant, jeg skal spørge - hvis jeg husker
det - hvad det er for en skriver han brugte, men det sad godt fast, men
kunne nemt fjernes med lidt knofedt, uden at ødelægge plasten.
kommer jeg så langt, så kan jeg nemt smide en stykke akryl om
i et buk til dig, vi bor jo nok ikke så langt fra hinanden.
MVH
Hans Olsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-01-03 21:41

Hej Hans

Det ville jeg sætte stor pris på

Fra : Hans Olsen

Dato : 27-01-03 17:37

Hej
jeg fik oplyst at skrive redskabet hedder:
Staedtler 5 omnichrom dry marker 768N-1
hvor den fåes aner jeg ikke, men den er rigtig god.
MVH
Hans Olsen
PS får du fat i en har jeg ety stykke akryl / PC klar.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-01-03 22:59

Hej Hans

Jeg vil forhøre mig i boghandlen eler kontor forsyningen

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 26-01-03 03:37

Du kunne måske også bruge en såkaldt "White Board Marker", den kan du tørre
af med en klud fugtet med lidt vand.

Mvh.
Gunnar.

Fra : OK

Dato : 26-01-03 10:20

> [...]
allerede
> har løst det, på en lign. eller måske enda bedre måde...

Hvis du ikke har noget imod søkort i den "halve" størrelse, er der jo
søsportskort.
De bliver jo leveret i et udemærket chartque, og kan godt tåle lidt touch
streger, hvis du finder det nødvendigt!

Mvh

Lars Elmkjær

Fra : Egon Stich

Dato : 26-01-03 12:28

Hej.
Få kortene lamineret.
Prøv at tale med et foto laboratorium.

Egon.

Fra : per svendsen

Dato : 26-01-03 22:23

> Få kortene lamineret.
> Prøv at tale med et foto laboratorium.
>
> Egon.

Eller laminer dem selv
Gå til din farvehandler, hvor du køber selvklæbende hyldeparpir
i ruller. Der har de også noget glasklart plastic også i ruller.
Sådan et stykke på hver side og det er vandtæt.
Om man kan tegne med tusch ??
mvk Per Svendsen.

Fra : Søren Gunni

Dato : 27-01-03 09:36

Hejsa!

Et sådant system bruger man flere steder hvor der skal lægges- og ændres
kurser ofte.

Man bruget en fedt blyant (ligner en alm. farveblyant med meget blød
spids). Jeg mener de kan købes i velass. boghandlere.

Søren

--
**** GPS moduler til PC ****
***** DKK 1295,- *****

Jan Rasmussen <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in article

Fra : co

Dato : 27-01-03 14:57

Jeg vil foreslå følgende løsninger:

1.: At få alle dine søkort varm lamineret ( koster lidt )
Så får du en højglans overflade, hvor du kan tegne med alm. tush,
og rense af med sprit, rensebenzin m.m., dette holder i årevis.

Ulempen ved whiteboard penne er at de ofte ikke holder ret længe,
og
at det kan være svært ikke at komme til at viske stregerne ud igen.

2: At købe en Acrylplade ( ikke pvc ) eller endnu bedre ( og væsenligt
dyrere )
en polycarbonat plade i samme størrelse som søkortet, til at lægge
over.

Acryl kan du tegne med alm. sprit tush, og efterfølgende afrense med
lidt sprit,
og jeg mener også der kan bruges rensebenzin ( bliver dog slidt i
løbet af et par
sæsonner og skal så skiftes )
..
Polycarbonat, er meget hård plast, brugt bla. til skudsikre ruder
med mere, den
kan tåle væsentligt større belastning end acryl, og så vidt jeg
husker og så skrappere
rengøringsmidler som fortynder.

3. At købe ark eller ruller af polyester folie ( lidt stift som en
overheadsfilm ) som kan købes
i ark og på ruller, og så lægges over søkortet og igen tegne med
tush, afrense med sprit, og
når det bliver for ridset, skiftes det blot ud, jeg vil tro det kan
fåes i Tegnecentret i kbh

og sidst men ikke minsdst til alle der vil laminere søkort enten varm eller
kold laminering, husk på
at PVC baserede materialer er bløde og meget sårbare over for ridser og
afrensningsmidler, derfor
altid som minimum en polyester baseret laminat.

Håber svaret kan bruges.

Med venlig hilsen
Claus Olsen

Fra : Hans Olsen

Dato : 27-01-03 17:33

Hej
efterfølgende råd er baseret på total uvidenhed, jeg vil kraftig advare i
mod
at bruge sprit eller andet på både akryl og polycarbonat.
lad dog være med at udtale dig om noget du ikke aner noget om.
MVH
Hans Olsen

Fra : co

Dato : 27-01-03 17:58

> [...]
> at bruge sprit eller andet på både akryl og polycarbonat.
> lad dog være med at udtale dig om noget du ikke aner noget om.

Please, please !

Hvad mener du med det ?? - og ud fra hvad ???

mvh
Claus

Fra : Hans Olsen

Dato : 27-01-03 18:00

Hej
jeg har arbejdet hver eneste dag i de sidste 15 år med
omtalte materialer, og jeg har lært det på den rigtige
hårde måde, har kostet en del penge, selv dampe
fra en silicone fugemiddel var nok til at ødelægge
et sæt ny isatte båd ruder.

Fra : co

Dato : 27-01-03 18:19

> [...]
> hårde måde, har kostet en del penge, selv dampe
> fra en silicone fugemiddel var nok til at ødelægge

Okay ! - jeg har ingen erfaring med silikonemiddel !

Men for at forstå det korrekt, så ved du alt om extruderet og støbt acryl,
og hvilke
acrylsammensætninger der kan tåle hvad, istedet for at komme med kritik af
et alment
godt råd, så kom med nogle forslag til hvad du ville vælge som løsning.

Til orientering arbejder jeg dagligt med både, PVC, Acryl ( Støbt og
extruderet )Polycarbonat
og Polyester, og jeg har i flere år, brugt spritbaserede tush på eksempelvis
Acryl, som efterfølgende
er blevet afrenset i husholdningssprit, sådan en plade holder for os i
ca.1/2 til 1 år afhængig af hvor
mange gange dagligt den bliver brugt !!

Til orientering, findes der idag mange forskellige produkter på markedet,
incl. klar PVC som af nogen
forveksles med acryl, men også andre plasttyper med mindre resistens over
for sprit m.m. som fejlagtigt
bliver kaldt acryl.

med venlig hilsen
Claus

Fra : Hans Olsen

Dato : 27-01-03 19:27

> Okay ! - jeg har ingen erfaring med silikonemiddel !
dette var kun for at anskuliggøre hvor sart akryl er.

> Men for at forstå det korrekt, så ved du alt om extruderet og støbt acryl,
> og hvilke
> acrylsammensætninger der kan tåle hvad,
NEJ, og der er vist meget få der ved det.

> godt råd, så kom med nogle forslag til hvad du ville vælge som løsning
det har jeg - længe før du kom ind - besvaret.

> [...]
eksempelvis
> Acryl, som efterfølgende
> er blevet afrenset i husholdningssprit, sådan en plade holder for os i
DET er i hvert fald ikke sandt, jeg fremstillede nogle badeværelses hylder
i akryl, de krakkelerede efter et halvt år, kun ved brug af almindelig
rengøringsvand

> [...]
> incl. klar PVC som af nogen
> forveksles med acryl, men også andre plasttyper med mindre resistens over
JA MEN DU FORSLOG AKRYL OG PC, og ikke noget om at det var
specielle materialer, så enhver uden dit kloge hoved, ville bestille alm.
akryl efter
dit første indlæg, i øvrigt virker det nu som om du er ved at bortforklare
dig, men
for min skyld må folk da gerne købe hvad de vil, jo mere sælger vi, men det
er
nu synd at betale for noget der ikke kan bruges.
MVH
Hans Olsen

Fra : co

Dato : 28-01-03 00:06

Til Hans Olsen

> der findes ikke rigtig noget gennemsigtig plast, som kan
> tåle tusch eller andet spritholdig stads.....

Hvilke facts baserer du disse udtalelser på ??

> efterfølgende råd er baseret på total uvidenhed, jeg vil kraftig advare i
> mod at bruge sprit eller andet på både akryl og polycarbonat.
> lad dog være med at udtale dig om noget du ikke aner noget om.

Hvad gør dig til ekspert på dette område ??

> [...]
> hårde måde, har kostet en del penge, selv dampe
> fra en silicone fugemiddel var nok til at ødelægge

15 år, lært det den rigtig hårde måde, ikke noget med at undersøge

produkterne fra producenterne og førende leverandører af plast som

eksempelvis www.rias.dk eller www.vink.dk hvor de udførligt beskriver

alle plastmaterialer, og hvad de kan tåle !!! og hvordan de korrekt skal

bearbejdes. Istedet for på slump at blande materialer sammen.

Igen det kunne være undgået ved at læse på www.rias.dk eller www.vink.dk

> godt råd, så kom med nogle forslag til hvad du ville vælge som løsning
Ja et direkte fejlagtigt med at ingen plast kan tåle sprit !!

> [...]
eksempelvis
> Acryl, som efterfølgende
> er blevet afrenset i husholdningssprit, sådan en plade holder for os i

Hvad mener du med det, hvad er rengøringsvand, er det vand tilsat sæbe,
hvilken sæbe, har læst om materialet er resistent over for indholdet i sæbe,
eller er det blot igen en af dine utallige forsøg på at prøve dig frem, frem
for at holde dig til facts !!

> [...]
> incl. klar PVC som af nogen
> forveksles med acryl, men også andre plasttyper med mindre resistens over

Ikke råbe, og ja jeg foreslog acryl, som jeg arbejder med dagligt, med
sprit, og PC polycarbonat som er resistent over for sprit igen ifølge
www.rias.dk og www.vink.dk

Og til dit kloge hovedet vil jeg blot foreslå at du sætter dig ordentligt
ind i facts før du hovedløs begynder at komme med direkte usaglige og
urigtige oplysninger.

Til alle andre vil jeg blot beklage sproget, men facts bør være facts, og
ikke betinget af hvad man tror.

Mvh

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 27-01-03 17:22

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
--SNIP--
> [...]
kort
> derind i... og så tenge på mine rute op direkte på pladen, med en tuch der

En del foreslår at laminere kortene. Det har dog den klare ulempe, at du
ikke kan indføre rettelser i søkortene - og det er vel ikke så fikst!?

---
Peter Ingsø Laursen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-01-03 21:34