osX på pc
Fra : Dennis Enøe

Dato : 25-01-03 22:53

Hejsa

Jeg læste på et tidspunkt at man kunne installere osX på en pc,
det lyder jo ikke helt dumt når nu det er en unix ting, jeg ville
køre om der er nogle herinde der ved hvor man kan læse om
det da jeg er fristet til at prøve osX som server for at se hvordan
den arbejder, men syntes ikke jeg vil udsætte min ibook for den
slags

Dennis

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-01-03 23:07

In article <mHDY9.45028$Hl6.5404377@news010.worldonline.dk>, Dennis Enøe wrote:
> [...]
> det da jeg er fristet til at prøve osX som server for at se hvordan
> den arbejder, men syntes ikke jeg vil udsætte min ibook for den

Det hedder Darwin, og kommer uden det grafiske. Du kan finde en
del info på nettet (og kildekode). Er dog lidt kræsen med hardware.

Men Darwin er baseret på FreeBSD, så du kan lige så godt smide en
FreeBSD på. Det kører min mailserver.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-01-03 00:24

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Det hedder Darwin, og kommer uden det grafiske. Du kan finde en del
> info på nettet (og kildekode). Er dog lidt kræsen med hardware.

Og uden det garfiske (Aqua), så overvej Linux med en af de mange
grafiske skaller.

> Men Darwin er baseret på FreeBSD, så du kan lige så godt smide en
> FreeBSD på. Det kører min mailserver.

Jeg mener ikke, FreeBSD kører på PPC. En af mine venner som er
fanatisk FreeBSD'er droppede at købe en TiBook til fordel for en
Dell, netop pga. FreeBSD. Desuden stå følgende at læse på
http://freebsd.org:

"FreeBSD is an advanced operating system for x86 compatible,
DEC Alpha, IA-64, PC-98 and UltraSPARC architectures."

Det lyder ikke videre PPC-venligt, men der er måske noget jeg har
overset? ygger Darwin forresten ikke også på NetBSD?

-j

--
Janus Sandsgaard
http://janus.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-01-03 03:23

On 26 Jan 2003 00:23:45 +0100, Janus Sandsgaard wrote:

> Det lyder ikke videre PPC-venligt, men der er måske noget jeg har
> overset?

Det tror jeg ikke, men:

> ygger Darwin forresten ikke også på NetBSD?

"Q. Where does Darwin fit into the BSD family?

A. The purpose of Darwin is to provide the core system software for
Mac OS X. It is not designed to be an alternative to other excellent
BSD options such as FreeBSD, NetBSD, and OpenBSD. Darwin is simply
BSD tweaked in ways we think will help Apple deliver the next great
version of the Mac OS. We should note, however, that apart from a
few architectural differences (such as our use of the Mach kernel),
we try to keep Darwin as compatible as possible with FreeBSD (our
BSD reference platform)."

Nærmere FreeBSD.

Mvh.

--
"Köp en älg - trevlig helg!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Dennis Enøe

Dato : 26-01-03 18:02

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Men Darwin er baseret på FreeBSD, så du kan lige så godt smide en
> FreeBSD på. Det kører min mailserver.

Det er også nemt nok men nu ville jeg gerne ha et kig på forskellig
server systemer for at se hvad de forskellige kan.

Dennis

Fra : Tue Dissing

Dato : 27-01-03 11:00

Der er et rygte der siger at apple erved at lave en "PC" udgave af os x,
kaldet marklar ! det skulle være det samme system bare til en x86
baseret platform.

http://www.eweek.com/article2/0,3959,496270,00.asp

Tue