MS Windows
briani 27239
installere min windows 98 tilbage
Fra : land

Dato : 25-01-03 20:39

Jeg har en pc som kører windows xp.Jeg har partioneret HD .Nu vil jeg gerne
installere min windows 98 tilbage.Hvordan kan jeg installere Win98 på en
WinXPmaskine. Så kan jeg vælge mellem to forskellige styresystemer .
Jeg har ikke bootdiskette.

Med venlig hilsen.

Land

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-01-03 21:46

> [...]
> installere min windows 98 tilbage.Hvordan kan jeg installere Win98 på en
> WinXPmaskine. Så kan jeg vælge mellem to forskellige styresystemer .

Du skulle nok have startet med at installere Windows 98 da det er Windows XP
der laver dualboot.

Mvh.

Kenneth

Fra : land

Dato : 25-01-03 21:52

Nu har jeg windows xp på min pc. Hvad skal jeg gøre.

Mvh

Land
"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i
en meddelelse news:3e32f776$0$83821$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 25-01-03 22:42

> Nu har jeg windows xp på min pc. Hvad skal jeg gøre.

Jeg er ikke sikker på at det kan lade sig gøre, desværre.
Hvis jeg tager fejl håber jeg at en der ved bedre henvender sig.

Mvh.

Kenneth

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 25-01-03 23:48

land wrote :

> [...]
> Win98 på en WinXPmaskine. Så kan jeg vælge mellem to forskellige
> styresystemer . Jeg har ikke bootdiskette.

det har ikke direkte noget med dit problem at gøre, men husk at hvis du har
opgraderet til WindowsXP fra din Windows98, så har du ikke licens til
Windows98 længere. Hvis du alligevel installerer den, så er det at regne
for en piratkopi.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
** Vil det sige, at ham Lars er et stort brød på 15 år ? **

Fra : Edmund

Dato : 26-01-03 07:06

land wrote:
> [...]
> Win98 på en WinXPmaskine. Så kan jeg vælge mellem to forskellige
> styresystemer . Jeg har ikke bootdiskette.

Har du delt din hardisk i 2, så du kan installere win98 på D.

Inden du installerer Win98 så lav en Win XP startdiskette
Lav en fuld formatering af disketten og overfør så boot.ini
ntdetect.com og ntldr
Filerne er i roden af dit C-drev

Installer så Win98 på D-drevet evt ved hjælp af bootdisk fra
www.bootdisk.com

Når du så har installeret Win98 skal du have oprettet en bootmenu og det
gør du ved at starte en XP installation.

Når installationen genstarter første gang er bootmenuen oprettet.
Du vælger så bare at gå ind i din nuværende XP
Du afbryder altså bare installationen her.
Du har kun 5 sekunder til at vælge, så hav evt. XP startdisketten i
a-drevet
ellers afbryder du bare installationen

Når du så er inde i XP skal du have lavet din bootmenu om og slettet
installation fra menuen.

Det gør du ved at vælge system i kontrolpanel

Vælg avanceret og gå ind i indstillinger for start og genoprettelse
Først vælger du hvad der skal starte først i rullemenuen, klik ok og gå
så ind i indstillinger for start og genoprettelse igen, vælg rediger og
slet linjen med installation

Fordi du har afbrudt en XP installation er der en mappe og en fil på
C-drevet du kan slette igen. De er nemme at genkende fordi navnet
indholder $ tegn

Hvis det er Win98 SE du har, laver den måske selv en bootmenu
Hvis der ingen bootmenu kommer, så ændrer evt. linjen timeout=0 til
timeout=30 i boot.ini
Jeg har ikke selv Win98 SE så jeg ved ikke lige hvordan den opfører sig

--
Mvh Edmund